Gå til innhold

Folk snakker om dårlig service

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sjelden og aldri opplevd dårlig service noen steder i noen sammenhenger.

Og jeg har vært i både inn- og utland og overalt.

Jeg er ei blid og hyggelig jente, som opptrer høflig og ellers som jeg skal.

Opplever at mennesker klager over dårlig service her og der. Det er også ofte gjengangere blant disse.

Det jeg ofte tenker i mitt stille sinn, er at mange selv har skyld i den dårlige servicen de måtte oppleve. Det er riktig at mennesker i serviceyrker får betalt for jobben sin, men jeg tror likevel det skal godt gjøres å ønske å varte opp en frekk eller usympatisk person. Det er sannsynligvis ren biologi at noe i en stritter imot da.

Mitt tips er følgende: Opplever du dårlig service noen steder, forsøk å se på deg selv. Kan det være at du selv bringer deg opp i den situasjonen?

Bare en liten tankevekker :)

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhode ikke. Jeg er veloppdragen og høflig, men opplever stadig at folk i serviceyrker ikke forstår hva jobben deres går ut på.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på det samme. Synes de aller fleste som jobber i servicejobber er hyggelige og flinke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhode ikke. Jeg er veloppdragen og høflig, men opplever stadig at folk i serviceyrker ikke forstår hva jobben deres går ut på.

Takk for svar. Har du noen eksempler? Hilsen TS.

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på det samme. Synes de aller fleste som jobber i servicejobber er hyggelige og flinke.

Takk for svar, ja jeg synes også det! Hilsen TS.

Skrevet

Syns også mange i serviceyrker er veldig flinke, de fleste, egentlig. Men så har man de tyggistyggende bimboene på Jysk som er så stokk dum at de ikke vet forskjellen på en pute og en dobbelseng. Eller den skoleleie tullingen på Esso som ikke klarer å regne ut hvor mye du skal ha tilbake selv om det står på skjermen. Enkelte, et fåtalls enkelte, er bare så tvers igjennom bortkastet som en såkalt serviceyter at jeg for en gangs skyld blir litt forbanna bare av å tenke på at de idiotene faktisk er plassert i et yrke er de må yte OG bruke minst fem hjerneceller.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig med deg ts. Jeg går ALLTID inn i en butikk med et smil om munnen og en hyggelig stemme (jobber slv i et service yrke, og har derfor visse forventninger til kundebehandlere, men vet og at en sur tone bringer et surt svar)

og over 50% av gangene ender jeg med å få en som er totalt uinterrisert i betjene deg, eller en som skal krangle og lage steinras av små ting. og hvis jeg som kune er så uheldig å påpeker med mitt dokument (blad, kvitering, bestillings seddel osv) at jeg har riktig. så er det mangen som glefser tilbake uansett hva det gjelder.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig trådstaret i at det er lurt å se på seg selv om man opplever dårlig service. Det er ingen godt bevart hemmelighet at ingen vil yte den ekstra millimeteren med service mot noen som er sure.

Men som flere her skriver, så er det dæven døtte sykkelstøtte mye urbukelig der ute også.

Slik som på min lokale matbutikk, hvor Herr Hunk er mer opptatt av å kline med den svenske bimboen på kjølelageret (godt synlig gjennom meieriproduktskapet) enn å sitte i kassa når det er milevis med kø og ingen der.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig trådstaret i at det er lurt å se på seg selv om man opplever dårlig service. Det er ingen godt bevart hemmelighet at ingen vil yte den ekstra millimeteren med service mot noen som er sure.

Men som flere her skriver, så er det dæven døtte sykkelstøtte mye urbukelig der ute også.

Slik som på min lokale matbutikk, hvor Herr Hunk er mer opptatt av å kline med den svenske bimboen på kjølelageret (godt synlig gjennom meieriproduktskapet) enn å sitte i kassa når det er milevis med kø og ingen der.

Høres nesten ut som min nærmeste matbutikk. I tillegg diskuterer de ansatte lønn og timeliste åpenlyst i kassa mens de bipper inn varene dine, intet hei eller hadet. Ikke vet de forskjellen på en grapefrukt eller appelsin, eller hvordan en korianderplante ser ut. Føles som å besøke en elevbedrift eller noe. Den merkeligste butikken jeg vet av, og jeg har selv jobbet i samme kjede.

Har heldigvis en annen matbutikk 10 minutters gange lengre unna, der er de blide og veldig greie, og så får jeg trim på kjøpet også.

• Liker 1
Skrevet (endret)

De er til din tjeneste, ikke din Tjener.

Mange tenker ikke på sin egen rolle!

Og det tar meg 5 minutter å sende mail til sjefen i bedriften om noe er veldig ufint.

Hvorfor sier ikke folk i fra oftere? Mange sjefer er ikke tilstede, og kundene er øyne og ører.

Samme gjelder skryt. Det tar meg 5 minutter. Ser navnet på kvittering, og sender mail ! :rodmer:

Endret av Wonders
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres nesten ut som min nærmeste matbutikk. I tillegg diskuterer de ansatte lønn og timeliste åpenlyst i kassa mens de bipper inn varene dine, intet hei eller hadet. Ikke vet de forskjellen på en grapefrukt eller appelsin, eller hvordan en korianderplante ser ut. Føles som å besøke en elevbedrift eller noe. Den merkeligste butikken jeg vet av, og jeg har selv jobbet i samme kjede.

Har heldigvis en annen matbutikk 10 minutters gange lengre unna, der er de blide og veldig greie, og så får jeg trim på kjøpet også.

Det å ha en diskusjon om lønn etc. foran kundene er uprofesjonelt, det er jeg enig i. Men unge arbeidere som aldri har spist en grapefrukt før, hvordan skal de se forskjellen på en grapefrukt og en appelsin? For ja, det finnes sikkert mange unge som aldri har spist det før. Jeg har en del arbeidserfaring og går på universitet, men jeg vet ikke hvordan en korianderplante ser ut, og det sier ingenting om intelligensen min. Venninnen min som er hjemmeværende vet alt om de forskjellige grønnsakene og det er fordi hun er interessert i matlaging og kan mye om mat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som ansatt i en matvarebutikk burde det være en selvfølge at man forsøker å gjøre seg kjent med varene der.

Feks ta eseg en tur bort i frukt og grønt, og spørre leder eller ansvarlig om det er noe man ikke er kjent med. Også butikken sitt ansvar selvfølgelig under opplæring

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som ansatt i en matvarebutikk burde det være en selvfølge at man forsøker å gjøre seg kjent med varene der.

Feks ta eseg en tur bort i frukt og grønt, og spørre leder eller ansvarlig om det er noe man ikke er kjent med. Også butikken sitt ansvar selvfølgelig under opplæring

Men det er da vel lov til å glemme seg? Altså, nå tar jeg forbehold om at den ansatte spør "Unnskyld, men vet du hva dette heter? Jeg har glemt det :sjenert: ", og ikke bare slår inn et eller annet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det er da vel lov til å glemme seg? Altså, nå tar jeg forbehold om at den ansatte spør "Unnskyld, men vet du hva dette heter? Jeg har glemt det :sjenert: ", og ikke bare slår inn et eller annet.

Det gjør de ikke her, de slår konsekvent inn feil og har jevnt over svært dårlig kunnskap om varene sine. Brune bønner på boks er også et eksempel på en vare de ikke klarte å identifisere. Jobber man i butikk og har ansvaret for grøntavdelingen bør en vite hva en faktisk selger og tilegne seg info om dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å ha en diskusjon om lønn etc. foran kundene er uprofesjonelt, det er jeg enig i. Men unge arbeidere som aldri har spist en grapefrukt før, hvordan skal de se forskjellen på en grapefrukt og en appelsin? For ja, det finnes sikkert mange unge som aldri har spist det før. Jeg har en del arbeidserfaring og går på universitet, men jeg vet ikke hvordan en korianderplante ser ut, og det sier ingenting om intelligensen min. Venninnen min som er hjemmeværende vet alt om de forskjellige grønnsakene og det er fordi hun er interessert i matlaging og kan mye om mat.

jeg var bla kasseleder i en butikk jeg jobbet i tidligere.

og der lærete vi ansatte om forskjellige frukt og grønt vi har i butikken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som butikkobservatør/mystery shopper og synes jevnt over servicen var god de fleste stedene jeg var innom. Et unntak var da jeg var innom en skobutikk. Jeg kom inn, hilste blidt på de to ungjentene som jobbet der og begynte å gjøre jobben min (sjekke utvalget, ryddighet og prøve sko for å sjekke servicenivået). Jeg var alene kunde i butikken, men de to jentene enset meg knapt. Mens jeg hentet sko og prøvde dem på, kikket jeg mot kassen der de to jentene sto for å prøve å få kontakt. De skravlet i vei om alt og ingenting og brydde seg ikke om meg. De gadd knapt å hente andre størrelser på lageret. Det var tydelig at samtalen deres om private ting var viktigere enn kunden. Den butikken fikk en del negative anmerkninger ja. Dette er en type dårlig service som man lett kan oppleve selv om man er aldri så blid og hyggelig som kunde.

Jeg har selv jobbet i flere serviceyrker og er en meget høflig og blid kunde som takker for vekslepenger og sier både hei og hadet. Likevel er det en del kundebehandlere som ser ut til å ha en rævva dag som skal gå ut over kundene. Noen ser ut til å være drittlei jobben og man føler at man forstyrrer freden når man kommer inn i butikken.

Man kan unngå en del sure miner ved å være en grei kunde, men det finnes faktisk kundebehandlere som er vrange og sure uansett hvor blide og greie kundene er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er til dels enig med deg ts, men det er fryktelig mange i serviceyrker som ikke klarer å klistre på seg et smil og begynne på nytt med en ny kunde. Og noen ser ut til å ta med seg personlige problemer på jobb. Da passer man slett ikke inn i det yrket.

Skrevet

Etter mine erfaringer virker det som visse kjeder går igjen i dårlig service. At de ansatte rett og slett har fått for dårlig opplæring, eller er lite bevisste på sin egen oppførsel mot kunder, at de rett og slett skulle hatt et lite smilekurs. For det er klart at jobber man i et serviceyrke, det være seg i kassa på en matbutikk eller i klageavdelingen på en elektrovarebutikk, så skal man utvise høflighet, samt ha høyere toleranseevne for kritikk enn hva normalt er i det daglige.

Det mener i hvertfall jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok mange burde se litt i speilet ja. Jeg har selv jobbet i sørvis yrker(så jeg har stor respekt for dem som har slike jobber) i oppveksten, og fy faen det er mange frekke kunder ass:\ Tilogmed blitt trua på livet i kassa på rimi(ikke at det går under frekkhet da kanskje).

Men jeg har blitt utsatt for dårlig sørvis også, om jeg kan kalle det det. Har mange ganger blitt diskriminert pga. alderen min av alle ting! Ja, 19 åringer trenger gardiner de også, pussige greier:P

Men jeg tror noe av den dårlige sørvisen ligger i at folk får for dårlig opplæring, kanskje særlig om det er skoleelever. Jeg har jobba siden jeg var 14, og kun 1, EN av arbeidsplassene mine gav skikkelig opplæring! De andre jobbene ble man liksom bare overlatt til seg selv-_-

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg syns i likhet med flere her at de allerfleste anstrenger seg for å yte god service. Tror også at jeg som har jobbet i ulike serviceyrker lettere ser når det ikke er den ansattes skyld at servicen ikke er helt topp. Typisk eksempel på dette er ferskvaredisk, kafeer ol. som har en laaang disk med ulike stasjoner - da er det ikke lett for stakkaren som er alene på jobb å vite sikkert at vi sto borte ved den ene seksjonen før noen andre stilte seg på motsatt siden, men samboeren blir dritsur om den ansatte "lar" noen snike ved å stille seg bak den som får hjelp først - jeg tenker at "stakkar, er hun alene, ikke lett å ha oversikt når kunder stiller seg både her og der fordi det ikke er noe tydelig sted køen begynner".

Forøvrig er det selvsagt noen tilfeller av direkte dårlig service, og det syns jeg stortsett jeg opplever fra godt voksne mennesker, i grunnen samme aldersgruppe og type som jeg ofte har opplevd er de mest kravstore som kunder. Føler kanskje særlig at kvinner i alderen 40-60 er de som er hyppigst representert i de få tilfellene der jeg opplever å bli avspist med et kort svar, ignorert, føler meg til bry ol.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...