Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte 6år på videregående. Nå er jeg på mitt 3år på universitetet og har ennå ikke noe jeg kan bruke til å få jobb.

Jeg har store ambisjoner, vil skrive en bok, reise, tjene bra. Vet hvilket yrke jeg vil ha, men jeg har ikke karakterer til å komme inn, ennå.

Grunnen er at jeg ikke får til å lese så mye som jeg vil. Det går greit i perioder, men jeg faller fort tilbake til gamle synder. Ser utrolig mye på serier og filmer, bruker MYE tid på nettet. Har ikke tid til å være med venner, eller få kjæreste, fordi jeg skal nå disse ambisjonene mine. Men når jeg egentlig skulle lest, gjør jeg andre ting istedet. Har forsøkt å sperre internetten, eller dra på skolen for å lese, men da ender jeg opp med å spille spill på mobilen.

Lar jeg være med å ta med mobilen, finner jeg alltid noe annet å gjøre enn boken. Ser på fugler, i verste fall.

Takler ikke å jobbe hardt. Får vondt når jeg åpner boken og begynner å lese.

Gidder ikke trene, gidder ikke gå på butikken, gidder ikke vaske leiligheten, eller å rydde. Det er ikke noe nytt, jeg har vært slik så lenge jeg kan huske.

Når eksamen kommer, utsetter jeg den, eller bytter til fag som er lettere. Derfor har jeg snart 3 år med en tilfeldig sammensetning av fag.

Hvordan kan man slutte med å være så lat? Noen andre som er slik?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest luri
Skrevet

Få et bedre kosthold og begynn å tren. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kostholdet er det ikke noe i veien med. Begynte å trene for et par dager siden. Igjen :)

Er stort sett alltid ganske flink når jeg er i arbeid, men om jeg ikke blir tvunget, så gjør jeg ingenting. Det er som om hjernen min er innstilt på å unngå alt som krever noe.

Hvordan kan jeg klare å holde det gående? Klarer sikkert å trene en stund, men så slutter jeg. Akkurat som med alle andre ting.

Ts

Gjest _La Femme
Skrevet

Kanskje teori ikke er noe for deg? Kanskje du rett og slett trenger å komme deg ut av huset, være sosial og snakke med mennesker, og gjøre noe praktisk?

Har du en deltidsjobb?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Synseri:

Jeg tror du er utbrent. Det du trenger er å kaste rutinene, tvangsarbeidet og maset ut av livet ditt. Om ikke for alltid, så i alle fall for en periode. Gjenvinn troen på deg selv, gleden i livet, og følelsen av kontroll.

Lettere sagt enn gjort når A4-livet er påbegynt, og rentene på lånet du sikkert har begynner å løpe bare du tar et friår.

Endret av Eriks
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje teori ikke er noe for deg? Kanskje du rett og slett trenger å komme deg ut av huset, være sosial og snakke med mennesker, og gjøre noe praktisk?

Har du en deltidsjobb?

Jeg har ikke lyst til å drive med noe praktisk, er ikke noe flink til det. Er heller ikke så sosial. Føler at jeg har "bedre ting å gjøre" når jeg er med venner.

Synseri:

Jeg tror du er utbrent. Det du trenger er å kaste rutinene, tvangsarbeidet og maset ut av livet ditt. Om ikke for alltid, så i alle fall for en periode. Gjenvinn troen på deg selv, gleden i livet, og følelsen av kontroll.

Lettere sagt enn gjort når A4-livet er påbegynt, og rentene på lånet du sikkert har begynner å løpe bare du tar et friår.

Hva skal man gjøre dette friåret da? Må ha en jobb, for å betale på boliglån og studielån. Jeg er ikke deprimert eller trist, bare så frustrert over min egen viljestyrke. Jeg hadde det mye verre (med meg selv) da jeg jobbet, og forsøkte å ta videregående samtidig. Da var jeg nok kanskje utbrent. Man kan ikke bli utbrent når man ikke gjør noe ;)

Det er veldig mange ting jeg har lyst til å gjøre, men ikke akkurat nå. Nå vil jeg se på TV. Skal bare se ferdig denne episoden, SÅ skal jeg gjøre noe fornuftig. Og dagene går...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok du bør stramme deg opp og lage en plan over hva du skal gjøre hver dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har ikke noen deltidsjobb, for det har jeg i teorien ikke tid til. Har ganske høy studiebelastning (som følger etter meg, fordi jeg ser på TV istedet).

Men jeg tror dette stikker dypere enn studiene. For jeg har egentlig alltid vært sånn. Hvert øyeblikk det ikke har vært tvungen skole, jobb eller annet man MÅ gjøre, har vært brukt på spill, TV og internett.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror nok du bør stramme deg opp og lage en plan over hva du skal gjøre hver dag.

Been there, done that. Jeg er listemesteren selv.

Men hvis jeg klarer å holde dem, er det max et par uker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i nesten samme situasjon som TS. Holder på med å avslutte mastergraden min nå, men det siste året har gått bort i TV-serier og jeg holder på å ødelegge alt. Jeg har alltid vært slik, men har alltid klart å komme meg i mål på en måte gjennom skippertak og at jeg heldigvis lærer ting relativt raskt.

Har dessverre ikke noen gode tips for jeg kommer meg ikke ut av det selv.

AnonymBruker
Skrevet

du høres ut som meg før jeg fikk add-diagnose og begynte på medisiner. Nå klarer jeg å konsentrere meg nok til å gjennomføre planene mine. men jeg sier ikke du har ADD, men en prat med legen hadde sikkert vært lurt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt lik selv:/ Vgs gikk lett, fordi jeg er smart og lærer fort, og jeg er ansvarlig så når jeg får prøver og frister og skoletider så holder jeg dem. Har derimot holdt på med universitetsgraden min i hundre år. Burde nok valgt en annen type utdanning med mindre "eget ansvar" men det fant jeg ut for sent, nå forsøker jeg bare å bli ferdig med mastergraden min, men jeg er på et punkt der det kun er selvjobbing og jeg har null selvdisiplin. Jeg vil så gjerne, men jeg får ikke til.. ser på TVserier, surfer på nettet og gjør alt mulig annet. Føler ikke at jeg har tid til noe annet heller fordi jeg må få gjort studiene mine, men så blir det bare til at tiden går og jeg stresser bare :(

Har ikke noen gode råd, er fortvilet og frustrert over meg selv men får ikke til å følge planer jeg setter opp. Skal se om du får noen gode råd her fra andre som jeg kanskje kunne fulgt selv.. :)

Kanskje du burde vurdere å bytte til en teoretisk utdanning med mer oppfølging, type høyskole?

AnonymBruker
Skrevet

du høres ut som meg før jeg fikk add-diagnose og begynte på medisiner. Nå klarer jeg å konsentrere meg nok til å gjennomføre planene mine. men jeg sier ikke du har ADD, men en prat med legen hadde sikkert vært lurt.

Hei! Jeg har selv tenkt at jeg har hatt ADD, men har aldri gjort noe for å finne ut om det stemmer. Jeg har alltid slitt med konsentrasjonen og har aldri klart å følge med på forelesninger og presentasjoner, jeg kan gjøre maks en matteoppgave om gangen før jeg driver avgårde i andre tanker og driver ofte avgårde når jeg leser. Mens jeg skriver dette innlegget tar jeg faktisk meg selv i å se ut vinduet på fuglene :P

Kan problemet mitt være ADD? Er det i så tilfelle fastlege jeg bør kontakte for å finne ut mer?

Skrevet

Det høres litt ut som om du kanskje kan være veldig sliten, kall det gjerne utbrent om du vil.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, TS. Jeg bruker også MYE tid på å se på TV-serier og film og internett. Tid jeg helst skulle brukt på å være med venner, sitte ute i sola, lese eller noe annet konstruktivt. I stedet ser jeg på TV... Har akkurat blitt ferdig med alle sesongen av Buffy (7 sesonger), så håper jeg klarer å konsentrere meg litt om andre ting nå, men samtidig er det mange andre TV-serier jeg følger med på, som jeg ikke har fått sett på på en stund, som jeg trenger å komme ajour med. Det er så mye spennende, så mange liv og steder jeg kunne tenke meg å oppleve, som jeg får opplevd gjennom serier.

Jeg er midt oppe i en eksamensperiode nå, med første eksamen om litt over en uke. Derfor har jeg bestemt meg for å kutte ned på noen av TV-seriene jeg så trofast følger med på, og kun se på Game of Thrones og Glee, fordi det er mine favoritter. Jeg kan rett og slett ikke bruke masse tid på TV-serier mer. Det forhindrer meg helt fra å faktisk leve livet mitt!

Desverre har jeg ingen gode råd til deg. Men du skal vite at du ikke er alene.

Skrevet

Kjenner meg igjen i det der. Var totalt umotivert under første forsøk på høyere utdannelse, endte opp med å først bytte linje og så droppet ut. Begynte et nytt forsøk igjen for et par år siden, og fikk endelig taket på det og fullførte bachelor-graden med greie karakterer. Nå har jeg imidlertid begynt på master, og sliter skikkelig med oppgaven. Fag går greit, men å jobbe mer eller mindre uavhengig, med egendefinert problemstilling, er ultravrient. Har et møte med veileder på torsdag, og føler jeg har altfor lite å presentere. Frister å bare stikke av, må innrømme det.

Skrevet

Jeg forstår hvordan du har det, selv om jeg ikke er helt lik. Jeg er egentlig ganske flink til å ta meg selv i nakken, men føler at det har sklidd litt ut siste semesteret.

Mitt tips er å bare gjøre det. Om du så må, legg igjen PC, bankkort og mobil hjemme og dra på skolen. Ta kun med deg busskort og adgangskort, og gi deg selv et visst antall timer du skal jobbe. Ta en fem-minutters pause hver time, fordi hjernen er laget sånn at den ikke klarer å konsentrere seg i lengre tid uten at du trenger en liten pustepause. Etter to eller tre timer kan du ta deg en litt lengre pause, et kvarter eller en halvtime med venner hvor du spiser matpakken din eller går på datasalen. Eller tar deg en runde rundt bygget for å få deg litt luft og tenke på noe annet.

Ikke tenk at det sklir ut etter to uker, for da kommer du til å oppfylle din egen profeti. Tenk at denne gangen SKAL du fullføre, at NÅ skal du klare det.

Sett deg små mål. Mål for dagen kan være:

- lage problemstilling

- finne ut hvilke artikler jeg må lese for å belyse temaet

- gjøre én matteøving

- lese ett kapittel

Start i det små, sett deg små mål for dagen som er realistiske og ikke tro at du rekker over mer. Dersom du blir ferdig med målene dine i god tid før arbeidsdagen er slutt, er det en bonus. Da kan du gjøre noe mer. Men ikke sett deg kjempesvære mål ala

- lage problemstilling, finn artikler jeg skal lese og skriv ferdig teorikapittelet i rapporten

Da blir du bare demotivert når du ikke når målene dine. Start i det små og kjenn på mestringsfølelsen.

Jeg vil også anbefale deg å ikke tenke at du skal bli et nytt og bedre menneske på én dag. Start med en ting om gangen, som f.eks å fullføre studiene. Når du er i flyten, kan du bli treningsgud. En ting om gangen.

Dette klarer du, ha troa! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også slik som deg med studiene. Går fint med fag, men å jobbe alene blir bare kaos. Jeg klarer ikke konsentrere meg, har prøvd alle triksene i boka føler jeg. Timeplan, friår for å "bli mindre sliten", bytte studie etc. Ingenting fungerer. Det er ikke det at jeg ikke liker teori, men jeg liker den best når jeg ikke studerer om noen skjønner. Å skrive en halv side tar en hel dag med alle mine innfall. Og det å sette seg i et rom kun med bøkene virker heller ikke, jeg teller planker i taket, hvor mange ganger bokstaven e er på den og den siden osv.

Fordelen med å være sånn er nå at jeg aldri kjeder meg :) Kan være alene over flere dager og ha det helt topp med små prosjekter. Bare synd ingen av dem inkluderer masteroppgaven ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kan være en form for selvskading. Det å lage kjepper i hjulene så ting blir ekstra vanskelig. Det at man ikke fortjener å lykkes eller å ha det bra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har selv tenkt at jeg har hatt ADD, men har aldri gjort noe for å finne ut om det stemmer. Jeg har alltid slitt med konsentrasjonen og har aldri klart å følge med på forelesninger og presentasjoner, jeg kan gjøre maks en matteoppgave om gangen før jeg driver avgårde i andre tanker og driver ofte avgårde når jeg leser. Mens jeg skriver dette innlegget tar jeg faktisk meg selv i å se ut vinduet på fuglene :P

Kan problemet mitt være ADD? Er det i så tilfelle fastlege jeg bør kontakte for å finne ut mer?

det er en "har du ADD?"-tråd her inne en plass, for noen skrev innlegg i den i natt, eller ikke siden hvertfall... Sikkert på helseunderforumet. Testen går på hyperaktivitet i tillegg, så om du ikke har det kommer du til å få lavere skår enn forventet på ADD. Men som alltid vær skeptisk til nett-tester og ikke gi deg en diagnose på egenhånd.

Når man blir utredet en det fastlegen som er første stopp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...