Gå til innhold

50 øre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat igjen en 50-øring på butikken. Jeg trodde de måtte runde opp til nærmeste krone fra i dag? Men de unnskyldte seg med at de ikke hadde oppdatert kassen. Kan de gjøre dette? Ja, jeg VET at dette er et ganske lite problem for den enkelte kunde :)

Men de tjener jo sikkert noen kroner om de holder på slik en stund, og kvitter seg med alle sine verdiløse 50-øringer? Jeg får ikke engang vekslet inn denne 50-øren i banken, de krever at man har hele kronebeløp. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da veldig utspekulert av butikken synes jeg. Da kunne de faktisk tatt den inn selv og gitt deg en krone.

Ikke bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNB, Sparebank1, Sparebanken Øst, Nordea og Sparebanken Pluss tar imot 50-øringene kostnadsfritt og gir de til Kreftforeningen. Da blir du kvitt 50-øringen og det går til en god sak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tok du den i mot? Du kunne jo som nevnt sagt nei til den og så enten få 1 krone eller pengene tilbake mot varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ha nekta å ta imot.

Hvorfor tok du den i mot? Du kunne jo som nevnt sagt nei til den og så enten få 1 krone eller pengene tilbake mot varen.

Jeg prøvde å si at den ikke er gyldig, men de sa jo da. Så jeg ble usikker på om den faktisk var gyldig ut dagen i dag. Men kom hjem og sjekket, så jo da at det var siste dag i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå har du lært fra i DAG av så nekter du å te de imot!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _La Femme

Jeg var i banken i går og leverte fra meg alle 50-øringene jeg hadde liggende rundt hjemme. Det var laaang kø for å levere, så jeg gikk ut fra at i går var siste dagen man kunne levere 50-øringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd seg på pantetrikset i dag, dvs pantet en flaske til 2,50 og fått utbetalt 3 kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaggu. Jeg ble nektet å betale med 50-øringer i går jeg. Forskjellig praksis rundt om tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det egentlig med panten på store flasker nå da? Får man 3 eller 2 kroner for de tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil nok ta litt tid for butikkene å få mynttårnet (sånne man putter penger på og det kommer ut veksel automatisk) plombert, slik at de ikke aksepterer eller spytter ut 50-øringer. Noen vil nok også slite med at programvaren i kassen ikke runder opp eller ned riktig på en stund.

Hvis dette er tilfelle, skal butikken fra og med i dag ta tilbake evt 50-øring og gi deg en krone istedet, evt ta fra deg 50-øringen, hvis beløpet i øre var 49 øre eller mindre.

Avrundingsreglene er som følger:

0-49 øre - rundes ned

50-99 øre - rundes opp.

Dvs at flasken på 2,50 vil gi deg 3 kroner hvis du panter bare den og ikke kjøper noe samtidig. Men det er jo ikke spesielt vanlig å pante én og én 1,5-liters flaske om gangen. Dersom det blir så vanlig at butikkene taper mye penger på det, vil nok butikkene kreve at panten endres, f.eks. til 3 kr/flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...