Gå til innhold

ALLE: Hvor mye har du spart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 350 000 i sparepenger. Begynte å spare da jeg ble mamma som 16 åring for snart syv år siden. Drømmen er å kjøpe bolig til oss når jeg er ferdig med studiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir skikkelig glad av å lese at deler av den yngre generasjon fortsatt har god økonomisk sans!

Jeg selv er 19 år, har spart de siste to årene, 40 000 på BSU, i tillegg kjøpte jeg meg ny bil for 170 000 for et år siden som nå er betalt ned og skal selges (får 140 000 for den nå). Har også ca 50 000 på sparekonto. Har levd stramt, jobbet mye, studert ved siden av.

Er det lov å være stolt over seg selv?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir skikkelig glad av å lese at deler av den yngre generasjon fortsatt har god økonomisk sans!

Jeg selv er 19 år, har spart de siste to årene, 40 000 på BSU, i tillegg kjøpte jeg meg ny bil for 170 000 for et år siden som nå er betalt ned og skal selges (får 140 000 for den nå). Har også ca 50 000 på sparekonto. Har levd stramt, jobbet mye, studert ved siden av.

Er det lov å være stolt over seg selv?!

Selv om det sikkert er små deler, bare de som har spart en del melder seg her.. :)

Tråden er jo en inspirasjon og motivasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elissima

Har 34.000 på BSU og skal fortsette å spare på den, selv om jeg ikke har råd til å sette inn så mye i år. Kr 9500 på sparekonto. Eier leilighet verdt 1.9 mill. Min prioritet er å reise, hadde jeg ikke reist så mye som jeg gjør kunne jeg spart mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null på sparekonto. Selger jeg boligen så sitter jeg igjen med 1,8 mill netto. Det har jeg klart helt alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber fulltid men har sambo som studerer.

Jeg tar meg av det meste av mat etc og halve husleien (4K hver). Har spart opp over 300K nå på underkant av 3 år, til fremtidig bolig. Fordeler alt av kapital mellom 2 BSU-kontoer, fastrentesparing, sparekonto og aksjer. Hittil har aksjene gitt meg 40% avkastning siden november så ser hva som gir meg best rente om ikke annet. (synd det ikke er like trygt som banken dog..)

Har også betalt 15K ekstra på studielånet før jeg bandt renten forrige sommer, så kan vel anses som litt sparing det og ;)

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarte å spare 25 000 kr 2 og 3 år på vgs og syns det var bra jeg. Syns 50 000 var mye på to år. Men nå gikk jeg studiespesialiserende, og jobbet bare deltid.

Fatter ikke helt hvordan en klarer å ha spart opp 500 000 som 20 åring? Hvor får en pengene fra til å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er noe annet enn navere! Kjempeflinke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har over 100K på diverse sparekontoer, BSU inkludert, men skal være ærlig å si at min største sparing for øyeblikket er at jeg og samboeren nedbetaler huslånet på 13 år. Når man har bolig og boliglån, så er det i mine øyne mer lønnsomt å nedbetale ekstra på lån enn å spare opp ekstreme summer på sparekonto. Dersom man sparer til bolig så blir situasjonen derimot en annen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spart 250 000 på to år og fire måneder. Jeg har gjennomsnittlig lønn, og bor alene. Jeg leide veldig billig ca. halvparten av denne tiden, så det forklarer en del. Jeg syns det er mye verre å spare nå som jeg betaler høyere leie. Lever relativt nøkternt, men unner meg OK mat, enkel ferie etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ingenting.. Eier ikke annet enn en gammel bil og har mye i studielån.. Er forresten i.midten av 30 åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov til å svare her da, eller blir jeg halshugget, hehe? :)

Har 150.000 kr spart opp i BSU og BSU 2.0 (60.000 kr i BSU 2.0). I tillegg har jeg betalt og spart opp til en bryllupsreise på 100.000 kr og bryllup på 85.000 kr. 50.000 kr av de 150.000 kr er, samt bryllupsreisen og bryllupet, spart opp de siste 1 1/2 årene. Jeg har i tillegg fond på litt over 7000 kr (setter inn 300 kr hver måned).

Har kun jobbet deltid 50% ved siden av fulltidsstudier.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig flinke dere er, alle sammen! :blomst:

Denne tråden må jeg visst ha til inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fortalt i en annen tråd også, men kan utdype. For 4 år siden, da jeg som ferdig utdannet ingeniør fikk meg en jobb og flyttet til Oslo sammen med samboer, lånte min mor oss 250 tusen, (altså 10% egenkapital) sånn at vi kunne kjøpe leilighet med engang. Jeg vet vi var veldig heldige, jeg har ikke forventa det, og min mor er ikke spesielt rik selv. På disse 4 år har jeg spart igjen disse pengene, for å betale henne tilbake. Det gikk fortere enn jeg trodde. :) Jeg har vel ikke så verst lønn, men synes uansett jeg er flink. Jeg har spart disse pengene i tillegg til BSU som jeg fortsatt fyller opp, lånet vi betaller på leiligheten (ingen avdragfrihet her), også har jeg studentlån på 250 tusen. :)

Det var veldig lurt, ser jeg nå, fordi prisene i Oslo går bare opp, og nå trenger man 15% egenkapital...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg lov til å svare her da, eller blir jeg halshugget, hehe? :)

Har 150.000 kr spart opp i BSU og BSU 2.0 (60.000 kr i BSU 2.0). I tillegg har jeg betalt og spart opp til en bryllupsreise på 100.000 kr og bryllup på 85.000 kr. 50.000 kr av de 150.000 kr er, samt bryllupsreisen og bryllupet, spart opp de siste 1 1/2 årene. Jeg har i tillegg fond på litt over 7000 kr (setter inn 300 kr hver måned).

Har kun jobbet deltid 50% ved siden av fulltidsstudier.

Mvh Yvonne :heiajente:

ut av nysgjerrighet, hvilket fond investerer du i? Og ikke minst, hvorfor valgte du akkurat det fondet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut av nysgjerrighet, hvilket fond investerer du i? Og ikke minst, hvorfor valgte du akkurat det fondet?

Jeg sparer gjennom Skandiabanken, der har de en egen spareavtale for unge som vil spare til bolig. Spareavtalen er delt opp slik at 300 kr blir fordelt på fire fond, hvorav noe investeres blant annet i Skagen Global. Dette fondet, samt noen andre jeg ikke husker navnet på i farten, valgte jeg etter å ha lest litt rundt og fått de anbefalt fra andre. Valgte vel dette for å prøve det ut, for å se om det egentlig gir meg noe tilbake. Jeg har ærlig talt ikke kjempestor innsikt i fondssparing, derfor satser jeg ikke alle pengene mine i fond, sparer som sagt 300 kr i mnd. Det er klart det er sure penger hvis jeg taper dem, men jeg sparer ikke mer enn at jeg faktisk har råd til å tape. Det er dog langsiktig sparing, så tiden vil vise om det lønner seg. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er 27 og har spart ca 3,5 millioner som nå er investert i boliger + bittelitt lavrisikoaksjer.

Begynte å tjene mye penger da jeg var 19, og er ganske fornøyd med at jeg i hele min ungdom har klart å holde forbruket uendret selv om jeg plutselig hadde allverdens med penger tilgjengelig. Muligens litt gnitent vil noen si, men pytt pytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe sykt med et samfunn der en sparer i bolig. For det betyr at kommende generasjoner må betale for dagens befolkning sin formue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Det er noe sykt med et samfunn der en sparer i bolig. For det betyr at kommende generasjoner må betale for dagens befolkning sin formue.

Tar nok ikke mange årene før man får et skikkelig smell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nyyx

Har spart sånn cirka 0,-

Alt av pengene har gått rett til hus og bil. Den fine bilen min :rodmer:

Hus var jo ikke billig heller. Jeg kjøpte det helt selv. 1,6 mill. Det gjorde vondt. Så jeg hadde jo spart.. En del.

Og i huset bor jeg sammen med min nydelige kjæreste. Som forressten eier sammen med meg nå, og betaler det lille av gjelda som er igjen.

Og etter det så kommer bryllupet. Og det er jeg redd vi må utsette et år eller to. Det blir jo så dyrt. Jeg greier ikke å finne de billige løsningene som "alle" prater om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...