Gå til innhold

Alexander Dale Oen......


Gjest NozMonster

Anbefalte innlegg

Gjest Alyssa.

Det er ikke meningen å høres følelsesløs ut, men herregud, give me a break.

Det er faktisk millioner som dør daglig, og så får man helt fnatt over en enkelt person. Skal jeg opprette millioner av tråder for å hylle hver person som dør, eller hva med å samle alt til en tråd. ALtså en ny tråd, som hyller hver og enkelt person som døde idag.

Jeg bruker det fine sitatet "one die, millions cry. Millions die, no one cries".

Det samme med Michael Jackson, Freddie Mercury, Elvis osv. Det er trist, men de var da bare helt ordinære personer. Dette gjelder alle kjendiser og såkalte "kjendiser", som han ts nevnte. Vi må slutte å bli helt hysteriske med en gang noen dør og opprette tråder med "ZOMG HE IS DEAD, OH HOES".

Trist, men det finnes tristere saker, folk dør, men før vi gråter for den svømmeren, så kan vi begynne å gråte for resten av menneskeheten.

:kjefte:

Det er ikke ofte jeg tyr til personangrep, men er det virkelig mulig å være så trangsynt? Dette må være noe av det verste jeg har lest inne på Kvinneguiden.

Når en fremstående person som Alexander Dale Oen, viden anerkjent for sine svømmeferdigheter, får hjertestans, er det en genuin sorg som gjør seg gjeldende til alle de som på en eller annen måte hadde et forhold til ham, det være seg familie og venner eller som forbilde for unge idrettsutøvere. Det er imidlertid ikke sagt at «helt ordinære» mennesker blir neglisjert, men i så henseende er det som oftest de i nærmiljøet som blir pårørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Tenker det samme. Jeg tror ikke kroppen har godt av det voldsomme hardkjøret som eksisterer innenfor idretten i dag. Tenk bare på alle fotballspillerne som har falt pga hjertestans. Dette kan da ikke være tilfeldig? Hjertestans er da ikke SÅ vanlig, tross alt.

Fotballspillere er ingen tilfeldig gruppe, det er en gruppe som er selektert ut ifra prestasjon. Et stort hjerte gir god prestasjon, forutsatt normal kontraktilitet. Et stort hjerte ser dessverre også ut til å kunne ha en høyere forekomst av rytmeforstyrrelser, spesielt når det er en sykdom av cellene inne i bildet. Det er kjent at for idrettsutøvere som trener hardt og lenge, de er mer utsatte for å få forkammerflimmer (noe som ikke gir hjertestans vanligvis, men som viser at trening er forbundet med rytmeforstyrrelser)

For fotballspillere, så mener jeg at det i tillegg er kommet fram at deler av problemet her skyldes overforbruk av ibux, voltaren, brexidol og andre NSAIDs. Liknende preparater som vioxx ble trukket tilbake grunnet økt tromboserisiko, var det ikke noe sånt? Og nsaids kan gi høyt blodtrykk, så en eller annen mekanisme later til å ikke være så bra for hjertet, ved langtidsbruk av betennelsesdempende og smertestillende i bøtter og spann som fotballspillere bruker.

Søk pubmed på sudden cardiac death og young athletes, så kan dere sikkert finne mer info.

Jeg likte typen. Dette er utrolig leit for familien, og utrolig irriterende at hjertet ikke stanset i bassenget eller mens det var folk rundt. Om det er noen trøst, så må SCD være en av de beste måtene å dø på, skal du først dø.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist... Men jeg har bitt meg merke i at det er ganske mange idrettsutøvere som får hjertestans.

Kan det være at idretten er blitt for hard i vår tid? Kravet til prestasjon er høyere enn noen sinne. Kanskje kroppen ikke takler det?

Det er, som nevnt over, slik at vi hører mer om disse tilfellene fordi det rammer kjendiser/idrettsstjerner. Plutselige dødsfall som følge av sk Long-QT syndrome og andre ledningsforstyrrelser rammer i høyeste grad "vanlige" unge mennesker også, men disse hører vi sjelden om.

Problemet er ikke at idrettsmennesker rammes oftere, men heller at fysisk anstrengelse som f.eks svømming, løping, fotball kan trigge et anfall som i verste fall er dødelig. Mange har ingen symptomer før de plutselig rammes, og da er det kun øyeblikkelig hjelp med hjertestarter som gir dem en mulighet for overlevelse (jmf Solbakken og Muamba).

http://www.qtsyndrome.ch/

Nå skal Oen rutinemessig obduseres, og først da kan de få vite hva som egentlig forårsaket hjertestansen. Long QT er bare en diff.diagnose, så jeg skal ikke spekulere videre i hva som skjedde.

Uansett så hjelper det ikke på det faktum at hans familie har mistet en helt enestående og høyt respektert mann, og verden har mistet en unik idrettsutøver.

Mine tanker går til venner og familie som nå sitter i bunnløs sorg.

Jeg føler med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er faktisk millioner som dør daglig, og så får man helt fnatt over en enkelt person. Skal jeg opprette millioner av tråder for å hylle hver person som dør, eller hva med å samle alt til en tråd. ALtså en ny tråd, som hyller hver og enkelt person som døde idag.

Jeg bruker det fine sitatet "one die, millions cry. Millions die, no one cries".

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er tydeligvis ikke så bra å trene som man skal ha det til....

Helt fantastisk feil slutning.

Det er utrolig tragisk at unge mennesker dør på en slik måte, men det er ikke treningen sin feil. Ofte er dette medfødte ledningsfortsyrrelser som trigges av f.eks å bli skremt, plutselig oppvåkning fra søvn, fysisk anstrengelse, stress etc.

Hvis du ser hvor mye sykdom og død INAKTIVITET fører med seg, så er tallene mer skremmende enn et spansk statsbudsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvil i fred <3

Men tenk hvis det har vært hjertet som har sagt fra hele tiden?

Skaden hans, som ikke var så lett å definere, og som kom under treningsoppkjøringen, var jo veldig ullen.

Selv sa Alexander Dale Oen at "det var som et knivstikk i ryggen" og "først trodde jeg det bare var en vanlig belastningsskade, slik jeg ofte får tidlig i sesongen. Men etter hvert kjente jeg en lumringsfølelse. Det var smerte i nakke, hals og ansikt." Dette er jo alle symptomer fra hjertet??

http://www.nettavisen.no/sport/article3355096.ece

Huff, jeg får helt vondt av dette. Mine tanker går til de etterlatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvil i fred <3

Men tenk hvis det har vært hjertet som har sagt fra hele tiden?

Skaden hans, som ikke var så lett å definere, og som kom under treningsoppkjøringen, var jo veldig ullen.

Selv sa Alexander Dale Oen at "det var som et knivstikk i ryggen" og "først trodde jeg det bare var en vanlig belastningsskade, slik jeg ofte får tidlig i sesongen. Men etter hvert kjente jeg en lumringsfølelse. Det var smerte i nakke, hals og ansikt." Dette er jo alle symptomer fra hjertet??

http://www.nettavisen.no/sport/article3355096.ece

Huff, jeg får helt vondt av dette. Mine tanker går til de etterlatte.

..og på Skavlan når han var gjest der, snakket han om denne smerten som kun var på den ene siden og som strålte opp til øret. "Helt opp til øret?", lo Skavlan. "Ja, bare på den ene siden da."

Dette er også klassisk symptom på hjerteinfarkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

OL i London 2012 kommer IKKE til å bli det samme i hvertfall :sukk:

Ikke bare fordi han var Norges store medaljehåp, men fordi han lagde god tv-underholdning med sine utrolige prestasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Det er tydeligvis ikke så bra å trene som man skal ha det til....

Selvfølgelig er det sunt å trene.. Spørsmålet er vel heller om det i lengden er sunt å trene 8 timer daglig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er trist, uansett hva andre AB her skulle mene. Og jeg synes også det er ufattelig trist at Freddie Mercury er dø, han er fortsatt savnet nå, 20 år etter hans død (og jeg var faktisk gammel nok for å få med meg da at han døde). Så det er så. Hvis ikke du klarer å finne i deg empati med at kjente mennesker dør, ikke prøv å bortforklare det med at "men millioner dør jo hver dag". Det er vel rett og slett noe galt med deg, og mennesker uten empati er ikke til å stole på, søk hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forferdelig trist. Han virket som en kvalitetsperson, og en stor idrettstjerne.

Årsakene til hjertestansen kan være medfødt hjertefeil eller det faktum at han trente vanvittig mye hele livet, eller en kombinasjon av de to.

Mennesket er ikke skapt for å trene/prestere på så høyt nivå hele tiden. Muligens er vi designet for små "bursts" av høy intensitet, men vi er som alle andre dyr designet for preservering av energi. Selv kattedyr som kan løpe i 110 km/h gjør dette svært sjeldent, og kun når sjansen for og få noe ut av det er tilstrekkelig god.

Det er lite fokus på det i både media og i idrettsmiljøer, men beinhard trening opp mot kroppens prestasjonsgrense dag ut, dag inn, år etter år er muligens skadelig for ikke bare skjelett osv, men også for hjerte.

Glory has its price.

Det der var et helt idiotisk innlegg. Skal man ikke få lov til å uttrykke sorg når man har mistet en landsmann, fordi det dør tusenvis av kinesere hver dag? Hvordan skal jeg kunne uttrykke sorg over "Ling Ying" som døde i stad, når jeg ikke har peilig på hvem det faktisk er? Eller ovenfor Per Hansen fra Finnmark som døde i forrige uke. Du må da skjønne at folk føler de har et forhold til Alexander Dale Oen. Slik er det med kjente mennesker. Han har gjort oss stolte gjennom sine idrettsprestasjoner, og det er fryktelig trist når en lovende, ung gutt går bort.

Jeg, personlig, ble svært sjokkert da jeg leste denne nyheten, og det har kommet mange tårer :tristbla: Jeg kjente han ikke, jeg har aldri møtt han, men jeg blir oppriktig lei meg siden jeg tross alt har et forhold til han gjennom media. Vi er begge fra Norge, et lite land, og han var en av våre fantastiske ambassadører. Jeg tenker masse på hans stakkars familie, kjæreste og venner. Jeg lurer på hvordan jeg hadde reagert/kommer til å reagere om/når jeg selv en dag mister en av mine nærmeste..

Hvil i fred, Alexander :hjerte:

Endret av Lista
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

et menneskelig er like mye verdt samme hvem du er og hva yrket ditt er! Det er jeg enig i!

Men den norske befolkningen har blitt kjent med Oen igjennom medier som en empatisk og god person, så må det vel være lov til å bry seg/bli lei seg og sende gode tanker til de som stod han nær?

Selvfølgelig er det trist å lese om en vilkårlig person bli påkjørt av toget i VG også, men denne personen har du aldri kjent eller visst noe som helst om, så det kan ikke sammenliknes synes jeg.

det er og blir trist dette her med Oen, og klarer du ikke føle det, så virker det for meg, at du har noen manglede empatiske evner!

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

R.I.P :dagens-rose:

Syns forresten det er idiotisk at noen skal ødelegge tråden ved å begynne å diskutere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NozMonster

R.I.P :dagens-rose:

Syns forresten det er idiotisk at noen skal ødelegge tråden ved å begynne å diskutere!

mhm, og ikke minst respektløst...

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis ikke så bra å trene som man skal ha det til....

Gratulerer!

Med den minst intelligente kommentaren på kvinneguiden i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist å høre om hans bortgang(uansett hva kverrulante ab sier).

Svømte av og til samtidig på studentsentetet, det gikk fort!

Han virket som en god person. Varme tanker går til familien og hans nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Det er ikke meningen å høres følelsesløs ut, men herregud, give me a break.

Det er faktisk millioner som dør daglig, og så får man helt fnatt over en enkelt person. Skal jeg opprette millioner av tråder for å hylle hver person som dør, eller hva med å samle alt til en tråd. ALtså en ny tråd, som hyller hver og enkelt person som døde idag.

Jeg bruker det fine sitatet "one die, millions cry. Millions die, no one cries".

Det samme med Michael Jackson, Freddie Mercury, Elvis osv. Det er trist, men de var da bare helt ordinære personer. Dette gjelder alle kjendiser og såkalte "kjendiser", som han ts nevnte. Vi må slutte å bli helt hysteriske med en gang noen dør og opprette tråder med "ZOMG HE IS DEAD, OH HOES".

Trist, men det finnes tristere saker, folk dør, men før vi gråter for den svømmeren, så kan vi begynne å gråte for resten av menneskeheten.

I mine øyne bruker du det sitatet helt feil. Synd, for det er som du sier et fint sitat.

Det er normalt at man får en reaksjon når et menneske man vet hvem er, dør. Selv om det ikke var et toveis bekjentskap, har man sett bilder, uttallige intervjuer, kanskje fulgt en blogg, og heiet når det mennesket har konkurrert i mesterskap, og vært glad/skuffet med det mennesket ettersom hvordan det gikk, altså emosjonelt involvert til en viss grad. Når det mennesket da blir brått revet vekk på en tragisk måte, er det normalt å få en form for reaksjon. Man føler man til en viss grad "kjenner" den personen, om enn aldri så overfladisk, fordi man har dannet seg et inntrykk av vedkommende gjennom det offentlige. I Oens tilfelle, et veldig sympatisk inntrykk. Folk som glemmer hva naboen sa i går, husker hva Oen sa på TV for mange måneder siden. Og ikke minst etter 22. juli, der reaksjonen hans betød mye for mange. Man kan se kaldt og analytisk på det og si at det er tåpelig at det skulle bety noe, men man bør kunne respektere folk som ikke er så kalde og analytiske også. Du kan ikke fortelle folk at "du skal ikke føle det, for du kjenner ikke han". Folk føler det de føler. Og jeg tror ikke det handler om "kjendiser" i den forstand, det handler om at man visste om denne personen. Jeg tror de fleste og vil kjenne på en eller annen følelse om noen de vet om i nærmiljøet dør, selv om de ikke kjente denne personen, men forskjellen når det er en kjendis, er at muligheten til å dele disse tankene med noen er der, fordi at alle visste hvem det var. Og Norge er et lite land, så man må ikke glemme at mange "kjenner noen som kjenner", og ting blir ofte litt nærmere da.

Så har du de tilfellene der det "tar litt av", som f.eks med Elvis eller M.J, men disse hadde tusenvis av klin gærne fans mens de fortsatt var i live og, så for meg blir dette en annen diskusjon.

Når millioner dør steder på kloden man knapt kan plassere på kartet, blir det (dessverre?) naturlig nok mer distansert. Jeg vil heller bruke det sitatet som en påminnelse om hvordan alle disse anonyme menneskene også er enkeltindivider som oss og alle vi kjenner, med et liv bak seg og venner og familie som sørger, og at vi derfor må bry oss. Et dødsfall vi sørger over kan være en verdifull påminnelse om alle som dør under tragiske omstendigheter hver dag, og som vi lett glemmer. Syns det er fint at folk er empatiske og viser følelser når noen dør, selv om de ikke kjente vedkommende. Men at vi er skapt slik at vi ikke sørger like mye over folk vi aldri har sett eller kjenner navnet på, tror jeg vi skal være takknemlige for, egentlig...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...