Gå til innhold

Muskelsmerter i skulder..

forum88

Anbefalte innlegg

Jeg har over lengre tid slitt med muskulære smerter i skulderene.. For noen mnd siden eskalerte det og jeg fikk store smerter i venstre del av nakken, venstre skulder og venstre arm.. Skulderbladet var hovent, Var hos kiropraktor, tok MR(fant ikke noe av stor betydning).. Var også hos en muskelterapaut som konstanterte en stor muskel knute bak på skulderbladet. Han løsnet den opp og smertene ble bedre, men forsvant ikke.

Jeg gikk tilbake og han fant enda en muskelknute samme sted. Han løsnet det opp, smertene ble enda litt bedre, men forsvant ikke helt. Nå i det siste har det blitt verre igjen. Tidvis er det ganske så vondt.. Nå kjenner jeg det godt i venstre del av nakken og skulderen. Har også hatt endel vondt i venstre håndledd.. Jeg får ikke time hos muskelterapauten før i juni..

Noen som har noen råd for å bedre smerten?

Det er utrolig slitsomt og ha så vondt så ofte.. Nå er jeg midt i eksamenstiden, og det hjelper ikke akkurat på.. Akkurat nå er det nakken som er verst...

Noen råd for å forebygge dette? Vet jo ikke om der er noe mer som ligger bak enn bare muskelknuter, da smerten aldri forsvant helt..

Setter pris på alle råd, både forebyggende og nå når det er så vondt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da flere som kan fikse på slikt: Fysioterapeuter, kiropraktorer, naprapater osv.

En ting du kan gjøre selv er å både være i bevegelse og tøye. En svømmetur etter en lang dags lesing hadde vært bra. Hvis du skulle ha kort på studentidretten i Oslo så vil jeg anbefale svømmehallen på Domus Athletica; der er det ribbevegger slik at du kan få strekt armer og rygg etter svømmeøkten.

EDIT: Hvis du skal svømme, bør du selvsagt bruke svømmebriller. Hvis du svømmer f. eks. bryst uten svømmebriller blir gjerne musklene i nakken enda stivere, siden du må holde hodet over vannet hele tida.

Endret av Lance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da flere som kan fikse på slikt: Fysioterapeuter, kiropraktorer, naprapater osv.

En ting du kan gjøre selv er å både være i bevegelse og tøye. En svømmetur etter en lang dags lesing hadde vært bra. Hvis du skulle ha kort på studentidretten i Oslo så vil jeg anbefale svømmehallen på Domus Athletica; der er det ribbevegger slik at du kan få strekt armer og rygg etter svømmeøkten.

EDIT: Hvis du skal svømme, bør du selvsagt bruke svømmebriller. Hvis du svømmer f. eks. bryst uten svømmebriller blir gjerne musklene i nakken enda stivere, siden du må holde hodet over vannet hele tida.

Jeg går både til kiropraktor og fyseoterapaut.. De klarer til tider å holde smertene i sjakk, men ikke så mye mer enn det.. Det er for kraftig og for store problemer.. Har gått til kiropraktor lenge..

Har prøvd å svømme, uten svømmebriller, det resulterte i enda verre smerter.. Problemet er å at jeg ikke takler vann i nesen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen andre råd?

Har hatt ganske så vondt i hele natt, på venstre side av nakken og venstre skulder.. Hadde også vondt bak under venstre skulderblad i går kveld.. Er utrolig slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går både til kiropraktor og fyseoterapaut.. De klarer til tider å holde smertene i sjakk, men ikke så mye mer enn det.. Det er for kraftig og for store problemer.. Har gått til kiropraktor lenge..

Har prøvd å svømme, uten svømmebriller, det resulterte i enda verre smerter.. Problemet er å at jeg ikke takler vann i nesen..

Det høres ut som problemene dine er mer enn bare spente muskler. Trening er uansett bra for de fleste. Det er ikke vanskelig å ikke få vann i nesa når du svømmer. Du har hodet over vann og puster inn med munnen når hendene er på vei framover, så senker du hodet ned i vannet og puster ut gjennom nesa mens armene glir bakover.

Har du tatt røntgenbilde av ryggen og nakken din? Det kan jo tenkes at en kyndig person kan se noe som forårsaker smertene dine der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt en sånn gelepute av min fysioterapeut. Fås kjøpt på apoteket. Kan brukes kaldt og varmt. Jeg fikk beskjed om å bruke den kaldt. Demper smerten godt. Av bevegelser for å løsne opp så ble badminton anbefalt. Jeg setter på litt trance og spiller imaginært, men da får jeg iallfall beveget meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som problemene dine er mer enn bare spente muskler. Trening er uansett bra for de fleste. Det er ikke vanskelig å ikke få vann i nesa når du svømmer. Du har hodet over vann og puster inn med munnen når hendene er på vei framover, så senker du hodet ned i vannet og puster ut gjennom nesa mens armene glir bakover.

Har du tatt røntgenbilde av ryggen og nakken din? Det kan jo tenkes at en kyndig person kan se noe som forårsaker smertene dine der.

Jeg også føler det er mer enn muskulært, eller iallfall mer enn noen muskelknuter.. Har tatt MR av venstre skulder, det viste ingenting, MR av nakke viste litt lite væske i putene, og at nakken er mer rett enn vanlig.. Ikke noe av dette skulle gi disse problemene i følge legen.. Føler meg oppgitt, for det kommer jo bare tilbake, og eneste som har hjulpet meg er muskelterapauten, men han er vanskelig å få time hos, og tar heller ikke vekk alle smertene... Også kommer det tilbake etter en liten stund.. Det går fra venstre side av nakken helt ned til håndleddet.. Noen ganger også bak på skulderbladet/ryggen..

Utrolig slitsomt.. Smørrer med sånn muskel krem, hjelper ikke noe særlig det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Ingen som vet om noe råd? Har hatt det i flere måneder, og det er utrolig slitsomt.. Nå klarer jeg ikke sove på venstre side engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver nesten akkurat mine symptomer. Jeg har kronisk senebetennelse i supraspinatus (stor ryggmuskel som går fra nakken og skrått utover under skulderbladet) og eneste måten for meg å få vekk muskelknutene som danner seg der, er å gå til manuellterapeut for å stikkes med nåler og bli knadd. Vondt som bare pokker når det står på, dagen etter kjennes det mye bedre. Jeg gikk ukentlig i begynnelsen til det roet seg litt, etter det gikk jeg annenhver uke, en gang i måneden og nå, tre år seinere, går jeg ved behov.

Jeg holder faenskapet i sjakk med yoga på stuegulvet og styrketrening av muskulaturen i overkroppen, men i de verste periodene når jeg kjenner jeg må ringe manuellterapeuten min, går det i mye smertestillende.

Manuellterapeut har lengre utdannelse enn kiropraktor, du trenger ikke henvisning, og de kan også skrive ut sykemelding om det er behov for det.

I samarbeid med fastlegen din kan de også anbefale medisiner, men det prøver de helst å unngå, for målet er jo at du skal bli frisk/fullt fungerende igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Jeg er full av spenningssmerter i kroppen og får god hjelp hos kiropraktor, han bruker en metode som kalles NETWORK SPINAL ANALYSIS. Det består av å jobbe stress ut av kroppen. Funker veldig bra. Jeg har veldig god nytte av det og smerter jeg har hatt i årevis forsvinner gradvis.

En kiropraktor kan også henvise deg til MR el visst han mener du har behov for det. Det er ingen ventetid, ihvertfall er det ikke det der jeg går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver nesten akkurat mine symptomer. Jeg har kronisk senebetennelse i supraspinatus (stor ryggmuskel som går fra nakken og skrått utover under skulderbladet) og eneste måten for meg å få vekk muskelknutene som danner seg der, er å gå til manuellterapeut for å stikkes med nåler og bli knadd. Vondt som bare pokker når det står på, dagen etter kjennes det mye bedre. Jeg gikk ukentlig i begynnelsen til det roet seg litt, etter det gikk jeg annenhver uke, en gang i måneden og nå, tre år seinere, går jeg ved behov.

Jeg holder faenskapet i sjakk med yoga på stuegulvet og styrketrening av muskulaturen i overkroppen, men i de verste periodene når jeg kjenner jeg må ringe manuellterapeuten min, går det i mye smertestillende.

Manuellterapeut har lengre utdannelse enn kiropraktor, du trenger ikke henvisning, og de kan også skrive ut sykemelding om det er behov for det.

I samarbeid med fastlegen din kan de også anbefale medisiner, men det prøver de helst å unngå, for målet er jo at du skal bli frisk/fullt fungerende igjen.

Jeg går innemellom til muskelterapaut, en kjempe flink en som behandler mange kjente idrettsutdøvere. Det gjør vondt som py og jeg er øm i kroppen (noen ganger full av blåmerker) i dagene etterpå og det blir endel bedre.. Men etter ca en uke kommer smertene sigende på igjen.. Nå er det to uker siden jeg var sist, og jeg er like gale igjen, har ikke kunne sovet på venstre side på tre netter.. Var hos kiropraktor på onsdag, men er ikke noe særlig bedre.. Det hjelper litt på hodepinen iallfall..

Kjempe kjekt med slike smerter midt i eksamenslesingen..

Det sliter og tar på kreftene..

Jeg gikk på predmiserol (kortison) tabletter i 10 dager for ca to-tre mnd siden, da legevakten og jeg trodde jeg hadde senebetennelse.. Men det hjalp ikke.. Men det er ingen tvil om at det er en slags betennelse, da jeg til tider er hoven på skulerbladet og veldig varm..

jeg føler jeg ikke blir tatt på alvor side MR ikke viste noe å sitte fingen på.. Legen min sier bare jeg må gå på turer.. Men det er jo ikke snakk om at jeg har litt vondt av og til... Jeg har litt vondt hele tiden og veldig vondt til tider..

Hvordan fikk du konstantert kronisk senebetennelse og det du har?

Jeg vet at jeg nok må begynne å trene, men tør ikke nå rett før eksamen, da jeg er redd for at det skal ha motsatt vikning og at jeg skal bli verre.. Blir jeg verre enn dette klarer jeg ikke eksamen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også nevne at jeg har gått av og på til kiropraktor (to forskjellige) i over et år nå(en gang i uken), psykomontorisk fyseoterapi i ca tre måneder (en gang i uken, og muskelterapaut (som har sin egen "tortur metode") ca en gang i måneden i ca fire-fem mnd, uten at jeg har blitt bedre.. I det året jeg har gått til kiropraktor har smertene forverret seg og blitt "kronisk", vedvarende og mye sterkere (i venstre skulder særlig)..

Har sikkert brukt rundt 15 000 kr tilsammen på et år....og føler ikke at jeg sitter igjen med noe, da smertene alltid kommer tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Kan også nevne at jeg har gått av og på til kiropraktor (to forskjellige) i over et år nå(en gang i uken), psykomontorisk fyseoterapi i ca tre måneder (en gang i uken, og muskelterapaut (som har sin egen "tortur metode") ca en gang i måneden i ca fire-fem mnd, uten at jeg har blitt bedre.. I det året jeg har gått til kiropraktor har smertene forverret seg og blitt "kronisk", vedvarende og mye sterkere (i venstre skulder særlig)..

Har sikkert brukt rundt 15 000 kr tilsammen på et år....og føler ikke at jeg sitter igjen med noe, da smertene alltid kommer tilbake....

Har du lest om NSA? Dette er en type behandling som bare noen få i norge utfører foreløpig. Den går på det prinsippet at stress som sette seg i kroppen gir spenninger og smerter ved feks muskelknuter. Behandlingen får hodet til å slippe stress slik at kroppen klarer å følge etter fordi vi på et vis ikke klarer å slippe opp selv når det først har hengt seg opp.

Enkelt forklart er det en slags avkoding av stress og spenninger som kroppen bærer på. Når jeg får behandling så kjenner jeg punkt for punkt slipper taket, litt som små ballonger som sprekker, spenningene gir slipp og smertene blir minder.

Når vi opplever stress så spenner jo kroppen seg, min kiropraktor sier jeg har to punkter det har satt seg fast i... kroppens vonde minne på et vis.. jeg har hatt en nakke som var stein hard, det smalt og knaket, kunne ikke vri hodet noe særlig. Etter NSA ble nakken myk og god:)

Hva som kan hjelpe deg vet jeg jo ikke men nå har du fått en forklaring fra min erfaring ihvertfall. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.. Skal søke på det å se om jeg finner noe i nærheten.. Det høres ut som NSA er litt det samme som psykomontorisk fyseoterapi, der lærer jeg holdninger.. Men det har ikke funket så mye til nå iallfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fant bare en i Bergen som har NSA behandling.. Og det sto det lite om behandlingsmåte osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg synes det høres ut som om du går til litt for mange forskjellige og at det ikke egentlig blir noe samarbeid og kontinuitet i behandlingen din jeg.

Det som har hjulpet meg, der verken kiropraktor eller fysio har hjulpet, er naprapat. Han kombinerte behandlingen fra de to (føltes det som), begynte intensivt og tok etter den intensive perioden en behandling i uka en periode for å forebygge. I tillegg anbefalte han meg treningsøvelser spesielt egnet for å forebygge akkurat de plagene jeg hadde. Han så også på arbeidsstillinger og hva jeg måtte passe på for å ikke gjøre samme feilen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Jeg fant bare en i Bergen som har NSA behandling.. Og det sto det lite om behandlingsmåte osv..

Det ligger mye info på youtube. Sånn enkelt forklart så får vi spenninger i kroppen pga stress eller påkjenninger samt smerter. Dette klarer ikke kroppen/hjernen å gi slipp fordi den bevarer den forsvarsmekanismen den har.

Kroppen tror den er smart og beskytter oss men egentlig så bare holde den på det vonde slik at spenninger og smerter vedvarer.

Vrient å forklare men behandlingen finnes ikke smertefull og jeg fikk så rask bedring at jeg jublet. Etter første behandling fikk jeg feber og var helt kaputt på kvelden akkurat som at det vonde jobbet seg ut, når jeg våknet dagen etter var nakken helt myk... Vanskelig å forklare så du må evt bare prøve for å se hva du synes.

Jeg kan jo ikke påstå at dette hjelper for andre.. nå klarer jeg å gå rett og avslappet i motsettning til før når jeg gikk krokrygget og det knaket og smalt i bekkenet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går innemellom til muskelterapaut, en kjempe flink en som behandler mange kjente idrettsutdøvere. Det gjør vondt som py og jeg er øm i kroppen (noen ganger full av blåmerker) i dagene etterpå og det blir endel bedre.. Men etter ca en uke kommer smertene sigende på igjen.. Nå er det to uker siden jeg var sist, og jeg er like gale igjen, har ikke kunne sovet på venstre side på tre netter.. Var hos kiropraktor på onsdag, men er ikke noe særlig bedre.. Det hjelper litt på hodepinen iallfall..

Kjempe kjekt med slike smerter midt i eksamenslesingen..

Det sliter og tar på kreftene..

Jeg gikk på predmiserol (kortison) tabletter i 10 dager for ca to-tre mnd siden, da legevakten og jeg trodde jeg hadde senebetennelse.. Men det hjalp ikke.. Men det er ingen tvil om at det er en slags betennelse, da jeg til tider er hoven på skulerbladet og veldig varm..

jeg føler jeg ikke blir tatt på alvor side MR ikke viste noe å sitte fingen på.. Legen min sier bare jeg må gå på turer.. Men det er jo ikke snakk om at jeg har litt vondt av og til... Jeg har litt vondt hele tiden og veldig vondt til tider..

Hvordan fikk du konstantert kronisk senebetennelse og det du har?

Jeg vet at jeg nok må begynne å trene, men tør ikke nå rett før eksamen, da jeg er redd for at det skal ha motsatt vikning og at jeg skal bli verre.. Blir jeg verre enn dette klarer jeg ikke eksamen..

Jeg våknet en morgen og klarte ikke løfte den ene armen.

Fikk heller ikke til å ta på meg bh. Stakk innom legevakta fordi jeg var bekymret for at det var noe alvorlig.

Legen som undersøkte meg mistenkte senebetennelse, hun gjorde noen fysiske tester med meg som kunne indikere at senebetennelsen satt i skulderen, gav meg Voltaren og Paralgin forte, sykemelding for en uke og beskjed om at jeg skulle ta turen til fastlegen mot slutten av sykemeldingen.

Fastlegen min undersøkte meg nærmere da jeg ikke ble noe bedre med medisin, og Paralginen gjorde ikke annet enn å dempe smertene til funsjonabelt nivå. Hun mente jeg ville ha godt utbytte av "manipulering", altså nåler, punktmassasje og sånt noe, så hun ringte opp til manuellterapeuten og spurte om hun hadde en ledig time samme dag.

Kom så til manuellterapeut, ble undersøkt, spurt spørsmål for å finne ut hvor det kom fra og hva vi kunne gjøre for å få orden på sysakene. Ble satt åtte nåler i ryggen der det var presspunkter og muskelknuter og lå med strøm i disse i et kvarter.

Jeg løsnet omtrent femti prosent bare på det kvarteret og følte meg mye bedre allerede da.

Manuellterapeuten konkluderte med at det var en senebetennelse som hadde satt seg i supraspinatus (kort sagt i skulderen) som hadde blitt kronisk over tid(i mitt tilfelle arbeidsrelatert skade) og den var årsaken til at jeg fikk så mye muskelknuter, nettopp fordi jeg overbelaster resten av ryggen når jeg prøver å kompensere for vondten som sitter i skulderen. Fikk også sykemelding for ytterligere en uke, med behandling annenhver dag den uka.

Hun ville ikke gi meg kortisonsprøyte da hun ikke var sikker på om det ville hjelpe noe mer enn manipuleringen og kanskje gjøre vondt verre, så jeg fikk beskjed etter de første ukene/månedene at jeg skulle komme inn ved behov for å unngå at det satte seg fullstendig igjen.

Tre år seinere er jeg fullt fungerende og medisinfri pga yogatrening og styrketrening som er med på å holde faenskapet i sjakk, med perioder av vondt hvor jeg går sporenstreks til manuellterapeut når jeg kjenner at skulderen begynner å krangle.

Du burde slutte å gå til to-tre forskjellige behandlere, det er ikke sikkert at de kommuniserer seg i mellom, og den ene kan gjøre jobben til den andre vanskeligere om de ikke vet hva den andre jobber mot. Manuellterapeut er kiropraktor og "muskelterapeut" (regner med at du mener fysioterapeut) samt treningsveileder i ett.

Ps; Terapeut blir et skikkelig teit ord når du leser det mange ganger.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...