Gå til innhold

samlivskurs for unge folk....


Gjest siri

Anbefalte innlegg

Ser til stadighet at unge mennesker uten barn får råd om samlivskurs når de krangler.

I min tid, nærmer meg 40, gjorde vi det slutt og fant noen nye om det var så ille med krangling så tidlig.....

HvA mener dere om denne terapitrenden?

Og misforstå meg rett: jeg er en form for terapeut selv så på ingen måte i mot det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser også at det ropes ut om samlivskurs/parterapi konstant.

Det er litt forskjell om paret har vært sammen 4 måneder eller 6-7 år.

Har man vært sammen en stund er det jo greit å prøve noe annet, men om man nettop har blitt sammen så skjønner jeg ikke at folk gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på varigheten på forholdet, og om man har barn.

Jeg er selv ung (25 år) men forholdet har vart i 7 år og vi har barn sammen, så jeg ville absolutt gått til terapi før et eventuelt brudd. Fordi det er så mye å tape på et brudd. Vi har en lang historie, og det er jo også barn med i bildet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har boddd sammen i over 3 år, og vært sammen i godt over 4 år.. Jeg skal ta opp med samboeren min om vi skal prøve dette.. Vi er i midten av 20 årene begge to.. Det er ikke barn i bildet, men vil jo ikke bare gi opp selv om.. Vi elsker hverandre jo, må bare jobbe med kommunikasjonen..

Noen som har noen gode erfaringer med samlivskurs i Bergens området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser til stadighet at unge mennesker uten barn får råd om samlivskurs når de krangler.

I min tid, nærmer meg 40, gjorde vi det slutt og fant noen nye om det var så ille med krangling så tidlig.....

HvA mener dere om denne terapitrenden?

Og misforstå meg rett: jeg er en form for terapeut selv så på ingen måte i mot det!

Hvis du virkelig er en "form for" terapeut selv, så ser du sikkert forskjellen på samlivskurs og samlivsterapi. Førstnevnte har ingenting med terapi å gjøre, men er et kurs som gir verktøy til bedre kommunikasjon.

Samlivskurs er aktuelt for par i alle aldre, særlig unge i etableringsfasen. Er man på flørtern, så starter man ikke med et samlivskurs. Kurset er for par som ønsker å satse på forholdet, for eksempel par som skal gifte seg/er nygift eller vil flytte sammen. Det er ikke et kurs for par som sliter med alvorlige problemer, men for par som vil gjøre hva de kan for å få et så bra forhold som mulig i fremtiden, og som trenger hjelp til å krangle på en sunn måte.

Samlivsterapi er for par som har vært sammen lenge, og som sliter med alvorlige problemer i forholdet, for eksempel utroskap, og som har behov for at en utenforstående ser saken med "nye" øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at det ropes ut om samlivskurs/parterapi konstant.

Det er litt forskjell om paret har vært sammen 4 måneder eller 6-7 år.

Har man vært sammen en stund er det jo greit å prøve noe annet, men om man nettop har blitt sammen så skjønner jeg ikke at folk gidder.

Jeg synes "forebyggende arbeid" virker bedre enn at man skal gå til terapi når løpet kanskje er så godt som kjørt etter 6-7 år.

Å ta et "kurs" for å være best mulig rustet til å få et godt forhold nå og senere, kunne jeg godt ha tatt med kjæresten. Blitt mer oppmerksomme på forskjellige ting, og lære litt, rett og slett.

Å kommunisere f.eks, er det mange som tror de er mye bedre på enn de faktisk er. Å kommunisere godt er jo så mye mer enn å kunne snakke godt for seg. Å virkelig lytte kunne mange blitt flinkere til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...