Gå til innhold

Søke om AAP fra NAV pgs psykisk sykdom


Kittykat

Anbefalte innlegg

NAV har selv sagt til meg at jeg kan søke om AAP. Jeg gikk på et kurs i fjor i regi av NAV, men måtte slutte pga angsten og depresjon. Jeg har slitt med dette i mange år. Jeg har nå tenkt og søke om AAP. Har time hos legen 18. Mai og skal sende/levere søknad samme dag.

Men jeg har hørt mange historier om at enkelte som jobber på NAV ser ned på deg, behandler deg stygt, kommer med kommentarer o.l, når du søker hjelp fra de i forbindelse med en situasjon.

Og er det noe jeg IKKE trenger, så er det en saksbehandler som ikke kan behandle meg med respekt pga min sykdom!

Så jeg lurer på hvilke erfaringer folk har angående dette. Jeg vet med meg selv at hvis jeg får en saksbehandler som er nedlatende mot meg, så kommer jeg til å klikke i vinkel der og da, for min psykiske sykdom er et veldig følsomt emne for meg og er ikke noe jeg forteller til gud og enhver mann. Og jeg trenger ikke folk som rakker ned på meg og trøkker meg enda lenger ned i søla. Det er ikke noe som man gjør narr av og såpass innsikt bør og må de på NAV ha.

Jeg hørt og lest så mange skrekkhistorier angående dette, at jeg knapt tør og gå alene for å snakke med en saksbehandler pga frykten for hvordan jeg skal bli behandlet. Jeg har lyst til at min samboer skal være med meg, for moralsk støtte. Og bare det sier litt....

hvilken diagnosehar du fått da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en utrolig forstålsefull saksbehandler hos nav, han sier at han ikke har noe med helse delen å gjøre, om jeg er syk eller frisk er det fastlegen som kan si noe om, ikke han, han mottar dokumentasjon fra fastlegen og han går utifra det.

Man trenger ikke å gå til psykolog for å få det innvilget, jeg går til fastlegen 1-2 ganger i uka, det holder for å få AAP for meg. Det er heller ikke fastlegen min som har satt diagnosene mine da.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken diagnosehar du fått da?

Jeg fikk diagnosene unnvikende personlighetsforstyrrelse ( eller noe i den duren ). Dvs at jeg er sjenert, sky og gjør ikke så mye ut av meg. Men det var ikke noe alvorlig. Sånn har jeg alltid vært. Angst for angsten, depresjon, panikkangst... Har utviklet angst for omgangssyken, kvalme, å være alene om natten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utrolig forstålsefull saksbehandler hos nav, han sier at han ikke har noe med helse delen å gjøre, om jeg er syk eller frisk er det fastlegen som kan si noe om, ikke han, han mottar dokumentasjon fra fastlegen og han går utifra det.

Man trenger ikke å gå til psykolog for å få det innvilget, jeg går til fastlegen 1-2 ganger i uka, det holder for å få AAP for meg. Det er heller ikke fastlegen min som har satt diagnosene mine da.

Lykke til :)

Øh? Hvis ikke det er psyk eller fastlegen som har satt diagnosen din ,hvem er det da? :hallo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosene unnvikende personlighetsforstyrrelse ( eller noe i den duren ). Dvs at jeg er sjenert, sky og gjør ikke så mye ut av meg. Men det var ikke noe alvorlig. Sånn har jeg alltid vært. Angst for angsten, depresjon, panikkangst... Har utviklet angst for omgangssyken, kvalme, å være alene om natten...

Hvis ikke det er noe alvorlig; hvorfor har du da krav på AAP?

(Jeg forstår mindre og mindre av velferdssystemet...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh? Hvis ikke det er psyk eller fastlegen som har satt diagnosen din ,hvem er det da? :hallo:

Presten?

"Til den det måtte angå.

Jeg bekrefter hermed at Rita Larsen er besatt av en demon. Jevnlig eksorsisme har dessverre ikke bedret dette. "

:fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å få aap trenger du en bekreftelse fra fastlege om at du har minst 50% nedsatt arbeidsevne.

Fyll ut denne;

https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?key=229735&languagecode=53

Og dette; https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?key=236217&languagecode=53

Send til adressen på forsiden av skjema (skanningssiden) sammen med legeerklæringen og du trenger ikke gå på nav en gang. Du vil få en telefon eller et brev om et møte og da kan du gjerne ha med din samboer eller andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få aap trenger du en bekreftelse fra fastlege om at du har minst 50% nedsatt arbeidsevne.

Fyll ut denne;

https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?key=229735&languagecode=53

Og dette; https://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/skjemaveileder11/SkjemaveilederPrivatperson?key=236217&languagecode=53

Send til adressen på forsiden av skjema (skanningssiden) sammen med legeerklæringen og du trenger ikke gå på nav en gang. Du vil få en telefon eller et brev om et møte og da kan du gjerne ha med din samboer eller andre.

Så fastlegen kan stille diagnose ved psykiske lidelser? Man trenger ikke gå til psykolog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med holdningen din! Du trenger ikke krisemaksimere før du engang har vært på møtet.

De fleste mennesker opptrer høflig og profesjonelt. Navansatte er helt vanlige mennesker. Akkurat som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Få deg time hos fastlegen din, be om å bli henvist til kommunens psykriatriske team. Der kan du få en psykriatrisk sykepleier som hjelper deg med ting du synes er vanskelig. De kan gi deg veiledning i forhold til et møte med Nav slik at du kan gjennomføre det selv eller de kan også hente deg hjemme og bli med på møtet.

Nav er litt hva en gjøre det til selv, skal saken og kommunikasjonen gå lett så er det lurt at du møter opp med en positiv holdning. De som roper høyt om at Nav er så ille er ofte folk som hyler høyt og klager om så mangt, mye ligger i den enkeltes holdinger. Man hører om det neagtive mens det positive blir aldri synlig.

Hvem avis gidder å skrive gladhistorier??? de forsøker å selge oss nød og elendighet, kriser, blod og ulykker.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Så fastlegen kan stille diagnose ved psykiske lidelser? Man trenger ikke gå til psykolog?

Fastlegen henviser til egnet behandling i spesialhelsetjenesten som setter diagnose/gir behandling

Fastlegen mottar dokumentasjon fra spesialhelsetjenesten og har ansvaret for å videresende dette til Nav. Fastlegen er et bindeledd og en veileder.

Om man får hjelp eller ikke er opp til den enkeltes eget initiativ stort sett. Og det er laaaange køer for å få hjelp til det psykiske. For å få den hjelpen man trenger må man være heldig å ha en fastelege som står på eller man må være pågående selv slik at man får den behandlingen man behøver. Mange kunne vært ute i jobb mye før hadde det ikke vært for lange køer samt at det er vanskelig å finne ut av hvilken behandling man bør velge og hvordan man gjøre det.

Derfor er lavterkseltilbudet psykriatrisk team i kommunen en fin ting fordi de kjenner til tilbud, støtter og veileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det er noe alvorlig; hvorfor har du da krav på AAP?

(Jeg forstår mindre og mindre av velferdssystemet...)

Den unnvikende personligheten var ikke noe alvorlig. Det var alt. Jeg er sjenert, sky, er ganske stille av meg. Psykologen sa at det trenger ikke å bety noe, for noen er bare sånn av personlighet. Dette var bare noe som kom opp fordi jeg fortalte litt om meg som person.

Det som tar fullstendig over livet mitt derimot er angsten, panikken og depresjonen. Jeg er redd for å være alene, jeg er konstant bekymret for at vi skal få sykdom inn i huset, jeg er ekstremt usikker på meg selv når det gjelder så og si alt ( var ikke så veldig usikker før ), jeg er deprimert og orker så og si ikke å gjøre noe i hjemmet m.m.

Når jeg begynte på kurset i fjor, gikk alt fint i begynnelsen, men så tok angsten over. Jeg klarte ikke følge med, være tilstede, gjøre ting. Jeg var redd, nervøs, psykisk kvalm, på gråten hele tiden, redd for å bli syk. Jeg klarte rett og slett ikke å fungere pga angsten og depresjonen.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man får hjelp eller ikke er opp til den enkeltes eget initiativ stort sett. Og det er laaaange køer for å få hjelp til det psykiske. For å få den hjelpen man trenger må man være heldig å ha en fastelege som står på eller man må være pågående selv slik at man får den behandlingen man behøver. Mange kunne vært ute i jobb mye før hadde det ikke vært for lange køer samt at det er vanskelig å finne ut av hvilken behandling man bør velge og hvordan man gjøre det.

Derfor er lavterkseltilbudet psykriatrisk team i kommunen en fin ting fordi de kjenner til tilbud, støtter og veileder.

Dette er nettopp hva jeg mener. Jeg vet at jeg trenger hjelp. Og jeg vil gjerne bli bedre sånn at jeg faktisk kan få meg en jobb og tjene egne penger enn å være avhengig av trygd resten av livet. Men jeg trenger hjelp til å få bukt med redselen og usikkerheten min. Har prøvd kognitiv terapi, men det funket ikke for meg.

Jeg vil ikke gå på AAP og så gå over til uføretrygd. Men hvis jeg kan søke om AAP mens jeg får behandling av psykolog, så gjør jeg det.

Har jo allerede gått til psykolog en gang, men det er noen år siden og da var ikke angsten så "utbredt" hos meg som den er nå. Den har blitt verre med årene. Men med 1 inntekt så er det begrenset hva man egentlig kan gjøre. Jeg føler at jeg ikke kan be om hjelp fordi det koster nettopp penger og vi lever omtrent fra hånd til munn.

Jeg faller mellom to stoler uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Hadde jeg fått vite at jeg kan søke om AAP for lenge siden, så hadde jeg gjort det da og tatt tak i situasjonen for lenge siden. Så hadde kanskje ting vært bedre nå....

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg faller mellom to stoler uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Hadde jeg fått vite at jeg kan søke om AAP for lenge siden, så hadde jeg gjort det da og tatt tak i situasjonen for lenge siden. Så hadde kanskje ting vært bedre nå....

Don't regret what's happened. If it's in the past, let it go.

Don't even remember it!

-Rumi-

:klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått vite at jeg kan søke om AAP for lenge siden, så hadde jeg gjort det da og tatt tak i situasjonen for lenge siden. Så hadde kanskje ting vært bedre nå....

Det er du som har kontroll over ditt liv. Du får ikke mer hjelp enn du ber om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Sett en strek over det som har vært å begynn på nytt!!!!:)

Ikke tenk over hva du har gått glipp av for det hjelper ingenting. Få søkt deg til psyk team så har du noen å lene deg på som kjenner systemet og behandlingstilbudet!

Nav kan også på sikt hjelpe deg gradvis ut i jobb så det nytter å ha kontakt med dem, det at det ikke fungerte på kurs behøver ikke å bety at det blir sånn for bestandig.

Står du fast så søk behandling på nytt! Psyk team vet hvilken behandlig du trenger og vil hjelpe deg med å få et tilbud. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Har du så strek angst at du ikke kommer deg ut så kommer psyk sykepleier å snakker med deg å hjelper deg hjemme i første omgang. Du må be om hjelp fra et eller annet sted, for du behøver ikke klare alt selv samt at dine nærmeste ikke skal behøve å være din "barnevakt. Bedre med proff hjelp for da "bruker man ikke opp sine nærmeste.

Om du synes det er ille så husk på at det er mange mennesker med sterk angst som gjør en hel masse selv om det føles fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest uAnonymBruker

Jeg har aldri hatt noen kjipe saksbehandlere på NAV. For tiden har jeg en partysvenske på 50 :fnise:

I de store byene har jeg opplevd at de er litt vanskeligere å få kontakt med og få hjelp fordi de er så travle, men de har alltid vært hyggelige mennesker fordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare hatt ok saksbehandlere. Ingen drager eller troll bak NAV-skranken, selv om man kan få inntrykk av det om man leser aviser.

Lykke Til TS! Dette går bra! :klemmer: :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har nå søkt om AAP. Hvor lang behandlingstid er det? Han jeg snakket med sa at de bruker 3 uker

( pr 14 mai 2012 ), men den økonomiske biten kunne han ikke si noe på. Men hva er "vanlig"?

Har også blitt henvist til psykolog ( igjen ) på samme sted som jeg gikk sist, for 3 år siden. Jeg vet ikke om legen har tatt dette med i erklæringen sin, men jeg kan jo nevne det hvis jeg blir innkalt til møte...

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare positive erfaringer med måten jeg har blitt møtt på NAV. Riktignok roter de en del med papirer etc, men jeg har aldri opplevd å bli sett ned på eller fått stygge kommentarer pga at jeg har psykiske problemer.

Det er forresten ikke nødvendig at fastlegen skriver en erklæring til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...