Lillebi Skrevet 25. januar 2004 #1 Del Skrevet 25. januar 2004 Er det mange her som pleier/liker å bruke tankekart som hjelp under studiene? Hvorfor bruker dere det? Jeg synes det er så "mote" nå, og håper liksom at det skal bli borte.. Det er sikkert lurt, men jeg får meg ikke til å bruke det. Men prøver å motivere meg likevel til å sette i gang med det.. Hvilke fordeler har dere av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. januar 2004 #2 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg har selv aldri brukt tankekart. Har aldri følt behovet egentlig. Alle har sine måter de lærer best på, og jeg synes egentlig det er viktigere enn hva som er populært for tiden. Hvis du føler du klarer deg fint uten er det ingen grunn til å bruke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. januar 2004 #3 Del Skrevet 25. januar 2004 Det var da en underlig ting å håpe på! Hvorfor håper du det skal bli borte bare fordi du selv ikke bruker det? Om andre har nytte av det må jo det være bare fint... Jeg tror ikke det er en ting som er spesielt "på moten" akkurat nå, men kanskje det nettopp har vært et kurs for studenter der du er? Jeg gikk på kurs for mange år siden, og har ofte sett folk som har brukt tankekart etter det. Jeg bruker det ikke lengre (har vurdert å prøve igjen), men husker at det gav meg en fin oversikt over pensum som skulle læres inn til prøver osv. Som notatteknikk fungerte det ikek for meg, kanskje fordi det ikke passa helt sammen med undervisningstypen på videregående. Men man kan ikke lage tankekart over stoff man ikke forstår, og dermed tvinger man seg selv til å forstå stoffet skikkelig. Nesten som at man lærer ting bedre av å forklare det for noe andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 25. januar 2004 #4 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg har prøvd med på tankekart noen ganger, men synes ikke helt det funker for meg. Det blir for lite oversiktlig - jeg lærer mer av å gjøre andre notater. Det viktigste er jo å finne den studieteknikken som du lærer av - uavhengig av hva som er "moderne" eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillebi Skrevet 25. januar 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 25. januar 2004 Jeg er bare lei av alle lærere og forelesere som vil ha oss til å lage tankekart. Jeg skjønner at det sikkert er flott for å få oversikt over et emne, og tror det ligger mye i det at vi husker det visuelle godt, og at oppsettet av tankekart ligner mye på hjernens måte å strukturere kunnskapen på. Jeg var bare nysgjerrig på hvor innarbeidet tankekart-studieteknikken er blitt nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marble Skrevet 26. januar 2004 #6 Del Skrevet 26. januar 2004 Jeg har alltid brukt tankekart og bruker det enda i jobb sammenheng. Fantastisk verktoey hvis du gidder aa sette deg inn i hvordan det fungerer for deg... Foer eksamener husket jeg mye mer og det visuelle funket bra for min hjerne. Jeg jobber med endel kreative ting, saa da er det kanskje lettere enn med historisk stoff. Tankekart er derimot ikke for all, alle finner sine egne metoder. Jeg har laert opp endel folk i bruken, og de sa alle det var kjekkere aa studere etterpaa:) Hilsen Motivatoren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarone Skrevet 27. januar 2004 #7 Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg pleier å skrive vanlige notater først, og så lager jeg tankekart ut fra disse for større deler av pensum (f.eks et emneområde). Det gir bedre oversikt, og da er det enklere å sette ulike bøker/artikler opp mot hverandre. Det har fungert bra for meg, men jeg synes det er lite vits i å lage tankekart for enkeltartikler; det blir for lite utbytte av mye arbeid... Amarone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 27. januar 2004 #8 Del Skrevet 27. januar 2004 Jeg bruker mindmaps aktivt i studiet og har kjempeutbytte av det. Jeg ser medstudenter som sitter og noterer for harde livet, gjerne 8 - 10 A4-sider eller mer med notater fra en forelesning. Jeg fyller ett, kanskje to A3-ark med mindmaps på en forelesning. Jeg synes at alt blir veldig oversiktlig og lettere å huske slik (det er jo litt kjekt med farger da ). Og når man noterer i mindmap så skriver man bare et eller to ord pr linje utenom definisjoner og slikt. Da siler man aktivt for å finne frem til nøkkelord og kvitte seg med overflødige ord. Dette med mindmaps er ikke noe nymotens greier. Det er vitenskapelig dokumentert at man lærer bedre når man kan bruke både høyre og venstre hjernehalvdel. Men det aller viktigste, det er REPETISJON. Uten det så er de fleste notater bortkastet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 27. januar 2004 #9 Del Skrevet 27. januar 2004 Man lærer jo på forskjellige måter, og du må finne ut hva som funker best for deg. Selv synes jeg tankekart er kjempenyttig, men kaotisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå