Gå til innhold

Taktikk i budrunde


Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg skal på visning på et rekkehus i Oslo neste helg. Rekkehusmarkedet er jo temmelig hett, men uforutsigbart. Har vært på visninger på rekkehus som går en halv million over takst, og blir temmelig demotivert av det. Samtidig har jeg også fått meg et par overraskelser - det er et par objekter vi har vært interessert i, men hvor vi omtrent har gitt opp før vi har begynt, og så endte budrunden på takst eller hundre tusen under.

Denne gangen er det ekstra vanskelig å spå hvordan det går, for rekkehuset har en prisantydning som er fem hundre tusen lavere enn taksten. Jeg klarer ikke å forstå om den taktikken er til min fordel eller ulempe. På de ene siden kan det jo komme flere på visning pga den lave prisantydningen, samtidig kan det være at mange av disse ikke kan henge med helt opp til takst.

Selv er takst maks av hva vi kan gi for en bolig.

Hva tenker dere om dette scenarioet? Det hadde vært fint å få rekkehuset biligst mulig selvsagt, men først og fremst vil vi bare ha det. Ville det da være lurt å legge en god del mer enn prisantydning på bordet med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke, rett og slett. Det er snakk om et rekkehus med litt oppussingsbehov, men ikke noe oppussingsobjekt i den forstand, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig, ja. Det er alltid risikabelt, uansett hva man velger, fordi man vet aldri hvor mye kan de andre betale. I dette tilfellet vil jeg begynne med litt over prisantydning og se hvordan det går derfra. :klo: Dere kan også bare gi deres nesten beste bud og se om det blir noen som kan betale mer. Det var det vi gjorde - prisantydningen var noe lavere enn takst, men vi ga takst og det gjorde at de fleste ga opp. Til slutt vant vi med 30 tusen over takst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :)

Jeg skal se an litt når jeg vet hvor mange andre interessenter vi har å forholde oss til. Så får vi se. Hater budrunder, det er så uforutsigbart at jeg får angst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shock and aw!

Gi så stort bud som dere klarer tidlig. Dermed skremmer dere vekk en del (forhåpentligvis alle) interessenter og slipper langtekkelige budrunder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende!

Vet du om huset har ligget ute lenge? Det ville jo være en god grunn for å skru ned prisantydningen. 500.000 var veldig mye (selv på et hus til 4-5 mill, som jeg tipper at dette er). I så fall ville jeg bydd pris ant.

Dersom det kommer flere interesserte på visningen, og du synes huset er verd taksten ville jeg lagt inn bud på det.

Oppdater oss da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke ligget ute lenge, det er første visningsrunde som står for tur. Og det er et rekkehus i et attraktivt område, så jeg klarer ikke å forstå hvilken pris selger forventer.

Skal holde dere oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shock and aw!

Gi så stort bud som dere klarer tidlig. Dermed skremmer dere vekk en del (forhåpentligvis alle) interessenter og slipper langtekkelige budrunder.

Nei, det er da helt meningsløst. Man begynner lavt og øker sakte. Så faller folk fra etterhvert som man passerer deres smertegrense. Hvor høyt det vil gå kommer helt an på hvor mange interessenter det er på akkurat denne boligen, og hvor høyt motstander er villig til å betale for boligen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalie: Så hvis jeg forstår deg rett er ikke taktikk viktig i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Nei, taktikken er ikke viktig. Er du villig til å betale så og så mye for boligen, så spiller det ingen rolle om du kommer til den prisen under budrunden, eller om du tilbyr den prisen helt fra starten. Resultatet er det samme. Hvis noen byr mye høyere enn deg, så kunne du ikke ha gjort noe med det allikevel.

Om du får boligen billigere eller dyrere kan være avhengig av ren flaks -- altså av hvem som også har interesse for boligen "din" og hvilke økonomi de har.

Det du kan gjøre er å sette deg på lista over de interesserte og ikke være den første som byr. Da er du bare med i budrunden og kan bestemme deg underveis om du vil delta i den prisklassen det ser ut til å foregå eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at taktikk ikke virker. Alle har da en grense for hva de er villige til å betale, og faller av etter hvert som grensene nås. Har jeg 5 mill som grense lar jeg jo ikke være å by selv om du byr 4,8 i første bud istedenfor 4,5 som er prisantydning.

Det eneste lure trikset jeg har hørt om er å sørge for at du selv legger inn budet på smertegrensen din. Er maksgrensen din 5 millioner og siste bud er på 4,9, da kan det være en ide å høyne budet til 5 mill med en gang istedenfor å prøve seg på 4,950.000. Ja, det kan hende du betaler 50.000 mer enn du strengt tatt måtte, men du slipper i alle fall at neste budgiver byr 5 mill og får den for en pris du også kunne bladd opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Starlit

Jeg har vært på uttalige visninger på hus, og erfart det at folk går over lik for å få kjøpt seg bolig :gjeiper:

Det kunne gå 1 dag eller 2 før det første budet ramlet inn (taktikk for å gi inntrykk til andre interesserte, om at huset ikke er så populært og bra).

Desverre er det slik at når et hus har noe bra for seg, så skal alle ha det :frown:

Har vertfall jeg og samboer opplevd...

Jeg har derfor sakt i fra om at vi gjør lurt i å snuse opp kommende husselgere som ennå ikke har hyret megler. På den måten kan vi være så heldig å få kjøpt huset uten konkurenter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at det ikke er lurt å begynne budrunden med et veldig lavt bud, fordi man da drar med en del som egentlig ikke har råd, men er med og trekker ut budrunden og er med på å presse opp prisen. Husker ikke om det stod noe om hvorfor, kanskje fordi man vekker et "JEG vil ha den" eller noe, når det er mange om beinet?

Er enig i hun som mener at det er lurt å legge inn smertegrensen selv, kan jo også hende at den du byr mot har samme smertegrense..

Anbefaler ikke å by 10.000 + av gangen, med mindre du er i ferd med å nå smertegrensen og deretter "kliner til" med et høyt beløp, det gjorde en venninne av meg og vant på det.

Men uff, budrunder er noe herk, umulig å forutse, husker at jeg selv drev på med hvis jeg, men hvis de, hvis jeg. Æsj.

Lykke til, til slutt så blir ditt bud vinnerbudet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, man kan jo håpe. Vi begynner som sagt å bli litt oppgitt av hele greia, virker som om folk har en million mer enn prisantydning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror taktikk virker (i noen tilfeller).

Noen ganger har jeg hoppet av tidligere enn min smertegrense (når jeg har vært sånn passe interessert), og andre ganger har jeg gått over smertegrensa (når jeg har vært fullstendig betatt). Dersom noen hadde startet budrunden på min smertegrense ville jeg ikke bydd over, men når man allerede er med i runden er det lett å bli litt for engasjert...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taktikk er ikke viktig. Hver budrunde lever sitt eget liv. Det kan være veldig tilfeldig om man konkurrerer med noen som er pengesterke eller på desperat boligjakt.

Jeg er gift med en megler og vi har tapt 3 budrunder det siste året... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At boligen har en prisantydning såpass under takst tyder jo på at megler håper å lokke til seg flere interessenter, spør du meg.

Jeg ville gått på visningen, undersøkt godt hva som må gjøres og så beregnet en cirkakostnad for utbedringene. Hva må tas med en gang, hva kan vente osv. Så ville jeg bestemt meg for hviljen sum jeg maksimalt er villig til å gi for boligen, og holde meg til denne.

Taktikk KAN gjøre utslaget, men man vet aldri hvilke summer motparten er villig til å strekke seg etter. Har opplevd både at motpart har hengt seg på, og trukket seg når man har "klint" til med et betydelig høyere bud. Aktså, om det fungerer avskrekkende ellerikke avhenger helt av hvor mye penger og hvor lyst på huset de andre har...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...