Gå til innhold

Sykepenger


CecilieB

Anbefalte innlegg

Får man feriepenger av den tiden man har fått sykepenger av trygdekontoret?

Jeg var sykemeldt i to perioder i 2003. Da fikk jeg sykepenger av trygdekontoret (jobben min utbetaler ikke lønn i sykeperioden). Jeg har ikke fått noen melding om feriepenger i disse to periodene, går jeg glipp av de pga. av jeg var syk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepenger er noe du har opparbeidet deg året før du får de utbetalt. Du skal dermed få de utbetalt uavhengig om du er sykemeldt eller ikke.

Om du får penger av sykepengene, er jeg usikker på. Men du får de i så fall utbetalt året etter.

Altså, det du får utbetalt i 2004 av sykepenger har du opparbeidet deg retten til i 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får feriepenger i arbeidsgiverperioden fra arbeidsgiver og i ca 50 trygdedager fra trygdeverket. Utover dette får du ikke feriepenger av sykepenger.

Folketrygdloven;

§ 8-33. Feriepenger

Trygden yter feriepenger av sykepenger som trygden har utbetalt til en arbeidstaker etter § 8-17. Feriepenger ytes bare for de første 48 sykepengedagene i opptjeningsåret, se ferieloven § 10 nr. 4.

I tillegg til feriepenger etter første ledd yter trygden feriepenger av sykepenger som arbeidsgiveren utbetaler til en arbeidstaker og får refundert etter § 8-20.

Feriepengene utgjør 10,2 prosent av de sykepengene som gir rett til feriepenger. For arbeidstakere som har fylt 59 år før 1. september i opptjeningsåret, forhøyes prosentsatsen til 12,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...