Gå til innhold

Finanskrise i heimen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Situasjonen her hjemme har tatt et steg i feil retning og nå kjenner jeg at det er like før jeg gir opp.

Det hele begynte med at jeg mistet jobben og er fortsatt arbeidsledig. Det ser ikke ut til at jeg finner noe med der første heller siden jeg av helseårsaker ikke kan ta hvilken som helst jobb. Jeg får ca 8400 utbetalt i mnd fra NAV som i utgangspunktet er ei helt grei inntekt for meg ved vanlige omstendigheter. Så skjer det at samboeren min blir syk og vi får det trangere siden han har eget firma og jobber freelanse. Etter at han ble frisk igjen har ikke inntekten hans økt opp til nivået før han ble syk. Han sier det er en turbulent tid i bransjen og at det vil ta lang tid før det kommer seg igjen. Derfor har han begynt på et nytt prosjekt som vil øke sjangsene for inntekt mens han søker etter nye kunder. Så vi sitter der med penger etter de få oppdragene han får. Noe som ikke er mer enn ca 5-6000 før skatt. Det er helt på trynet. Så vi har en samlet inntekt på ca 14000 i mnd.

Så kommer reknestykket jeg ikke får til å gå opp.

Inntekt. 14000

Lån. 9000 (inkl forsikring)

Strøm. 700

Helse. 1100

Kred ca. 1000 (minstebeløp)

Tlf. 200

Internett. 600

Kommunale 900

Katter. 500

Som dere ser har vi 14000 kr i utgifter hver måned disse er utgifter vi ikke kan gjøre noe med. De er krympet så mye vi får til. Vi betaler minstebeløp på kredd, betaler bare renter på lånene, vi bor ikke i huset for da hadde strømmen blitt doblet, kommunale blitt 300 dyrere og i tillegg har begge under 100 kr i mobilregninger. Vi bor nå hos et vennepar der vi bor helt gratis og og bare betaler Internett. Siden det er noe samboeren min er avhengig av for å kunne jobbe.

Kattene er den eneste utgiften vi kunne ha valgt bort. Men det er ingen som vil ha dem og vi kommer ikke til å avlive de for 500 kr ekstra i måneden altså:'(

Så nå lurer jeg på om noen har en ide på hvordan vi skal komme oss ut av denne gropa?

Jeg har til og med tenkt tanken på å bare få meg en jobb for så å jobbe så lenge jeg klarer men jeg vet at etter en mnd eller to er jeg helt ødelagt og det har jeg ikke lyst til etter å ha brukt 2 år på trene for å bli så frisk som jeg er nå.

Jeg har planer om å videreutdanne meg til neste år slik at jeg vil ha større sjanse på en jobb som kroppen min takler men utdanning er jo heller ikke det beste for økonomien. Hvertfall når det står på;)

Vi skal også selge huset evt leie det ut om vi ikke får solgt det. Men siden økonomien har stoppet opp har også oppussingen stoppet. Dette gjør at huset ikke kan leies ut slik det står nå og heller ikke selges uten massivt tap. Det overskuddet som liksom skulle gå til huset har ikke vært tilstede de siste 3 årene og vi har bodd på stua og kjøkkenet som er det eneste som er ferdigstillt.

Jeg prøver å rydde i kaoset men jeg trenger virkelig hjelp til å finne ut hvilke muligheter vi har. Det er begrenset hvor lenge man kan leve på andre. Jeg går hver dag å tenker at jeg må være snill slik at de ikke kaster oss ut for da vet jeg ikke hva vi skal gjøre.

Uff dette ble litt langt. Men jeg håper dere tar dere tid til å lese og kanskje legger igjen et svar også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm. Ikke en bra situasjon, nei. Det jeg først og fremst ville ha gjort, er å se på deltidsjobber for deg og sambo. Nå vet ikke jeg hvilke helseplager du har, men siden situasjonen bør forbedres på kortest mulig tid for å unngå at dere enten må ta opp mer lån for å få betalt kostnader eller selge huset med tap, så tror jeg det er enklest vei (med mindre du/dere kan ha krav på mer fra NAV).

Jeg tror at dere med deltidsjobber kan klare å få inn mer enn det du får inn av nav, og dersom samboeren din fortsatt kan drive firmaet sitt selv om han jobber deltid en annen plass så vil dere i alle fall få et budsjett som ikke går i minus. Når dere har fått til det vil dere jo ha litt mer albuerom til å fikse de andre tingene som oppussing, samboers firma og din videreutdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som dere ikke ser skogen for bare trær. Dere betaler altså 9000 i måneden for et hus dere ikke engang bor i? Dere må enten selge det eller leie det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bransje er det som er så innmari turbulent for tiden?

Hvis han faktisk vet allerede nå at han har problemer med å få stabile, godt betalte oppdrag i flere år fremover så hadde jeg pokker meg bedt ham finne seg en annen jobb. Hvis man er et voksent, stabilt menneske med god fysikk er det faktisk ikke noe problem å få seg en greit betalt jobb nå om dagen. Det er ingen menneskerett å ha eget firma i en spesiell bransje hvis den bransjen ikke har noen oppdrag til deg. Det viktigere er å ha en såpass grei økonomi at man ikke må bo hos venner.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere betaler i internett var mye da. I tillegg hvorfor betaler dere når dere ikke bor i huset? Hvorfor betaler dere så mye i strøm? Det samme med helse?

Ting henger ikke helt sammen her.

Hadde nok vært lurere av din samboer å ta en deltidsjobb med sikker inntekt enn å starte opp med et prosjekt som gir usikre inntekter.

Hva med å justere skattetrekket til faktiske inntekter? Tipper det er basert på tidligere inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke helt at han selv ikke har tatt initiativ til å få seg en vanlig jobb. Han må da se selv at dette bærer lukt åt helvete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din må få seg en vanlig jobb.

Enig med dette.

I det minste bør han få ei stor deltidsstilling og heller arbeide med firmaet sitt på fritida.

Sjølv om han må ta noko som er heilt uinteressant for han så treng de høgare inntekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg har glemt litt. Beklager at jeg ikke har kommet med alle fakta.

Helseutgiftene er så høye siden det er begges. Han har en kronisk sjukdom som gjør det vanskelig å være i ordinær jobb. Da mine plager er en skade som vil ta lang tid før den blir bra. Samboer hadde vanlig jobb for noen år tilbake og det endte med at han ble helt ødelagt og måtte slutte. Etter dette prøvde han et 6 mnd vikariat i en roligere stilling men ble nødt til å kaste inn håndklet etter 4 mnd. Så det eneste han klarer å gjøre er det han driver med nå. Side. Han da kan ta dagene slik de utarter seg. Er han dårlig når han våkner kan han slappe av til han blir bedre og ta noen timer med jobb på kvelden. Siden det er så uforutsigbart er det hardt å holde på en jobb om man ikke vet om man kommer seg på jobb neste dag. Jeg prøver å få han til å gå på NAV nå siden han tjener så lite men han sier at han ikke vil så lenge han ser lyset i andre enden. For han elsker det han driver med og uten bedriften hadde han vært ufør. Men han nekter å gå den veien etter flere år med krangling med NAV da han var i jobb har han en stoooor terskel han må over for å komme deg dit. Jeg holder på og han har lovt å gå dit om ikke ting endrer seg før jeg begynner på utdanningen min.

3000 av lån er til firmaet hans. Han kjøpte opp et mindre firma so viste seg å være katta i sekken.

Jeg forsøker å finne meg en deltidsjobb men det er lite jobber der vi bor og siden jeg ikke kan ta det som utlyses her nemmelig butikkjobber og vaskejobber igjenom kommunen er det lite å finne på. Vi bor på bygda og det er ikke så mange alternativer. Det var derfor vi hadde planer om å selge huset det året jeg gikk sykmeldt slik at vi kunne komme oss vekk her fra. For det virker som hele bygda holder på å bli lagt ned.

Huset vårt er ribbet ned til det minimale. Stua er så og si ferdig men alt annet er ribbet ned til isolasjon og standerverk. Hadde stue og bad vært i nærheten av hverandre hadde det gått å leie ut som en liten ettroms og bare skilt av resten med plankene vi har etter rivingen. Men kan ikke leie ut når det nesten ikke er gulv mellom stue og bad. Dette er også grunn til strømmen er så høy. Men den vil jo bli mindre nå til sommeren da vi ikke trenger at det står på varme for at

ikke rørene skal sprekke.

Nå håper jeg ting er litt mer forståelig. Jeg skrev halveis i sinne her i morges så er litt vanskelig å få med seg alt. Jeg ser jo at eneste løsning er å få seg jobb for at ting skal bedre seg i det lengre løp. Og det jobber jeg jo med:) men det er rart hvordan livet kan gå fra å ha gode utsikter både med bedrift og jobb til å havne skikkelig i baret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva slags helseproblemer som kan hindre deg i å jobbe i butikk eller med vasking?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp et forbrukslån, puss opp huset og selg, eller lei det ut.

Jo fortere dere får lånt pengene og pusset opp, jo fortere får dere leiet det ut, eller solgt det.

Dere kan også be banken om betalingsutsettelse på forbrukslånet til dere har fått leiet det ut, eventuelt solgt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg har jobbet i butikk og det ville ikke gått bra nå. Siden skaden er i ryggen er det uaktuelt med vaskejobb da jeg må unngå vridende bevegelser. :/ når jeg knapt får til å moppe gulv hjemme vil det ikke være lurt med en vaskejobb. Men når det er sagt tar jeg gjærne mot forslag på jobb som ikke er belastende for ryggen:)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at mannen din fortsatt må bite i det sure eplet og ta en butikkjobb. Deltidsstillingene har ofte korte vakter (der jeg jobber om sommeren har jeg ofte 5 1/2 timers vakter), men sammenlagt blir det mer enn 5-6000 i måneden. Ellers kommer dere aldri ut av gropa. Enten det, eller så må han bare komme seg på NAV. De finnes for å hjelpe til.

EDIT: Min jobb var altså kun i kassa, siden det er en større butikk.

Endret av Surriball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forbrukslån får vi ikke i vår faste bank for vi har allerede fått mer lån enn vi kan håndtere. Pluss at vi har lånt 400 000 tidligere til oppussingen. Men som forsvant fort da det viste seg at vi måtte grave opp drenering og bytte alt elektrisk. Vi skulle selvsagt aldri ha begynt på et slikt prosjekt men det hjelper ikke å tenke slikt nå.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med barnepass ( kvelder / helger) og hundepass ( gå tur) på dagen? Det kunne sikkert gitt noen tusenlapper ekstra pr mnd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er det som koster så mye for helse per måned? Dere burde vel begge hatt frikort nå..?

Synes også internett og strøm var dyre poster når dere betaler til venner.. Selv betaler jeg 400 for nett og jeg har bra hastighet. 1400 i strømutgifter hver måned (gitt at dere deler med vennene dere bor med) høres høyt ut for meg, men så har ikke jeg hus.

Skjønner heller ikke helt at dere har løpende utgifter på 500 i måneden på katter.. Har dere en hel skokk? Er de ute- eller innekatter? Hvis de bruker kattesand så kan dere jo bruke en billig fra matbutikken en periode selv om det ikke er like bra. Mener Felleskjøpet har ganske ok kattemat som er billigere enn i dyrebutikk.

Ang. lån så er det mulig å spørre banken om å i en periode bare betale renter, ikke avdrag. Hvis dere vet at økonomien vil bedres over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at han kunne det. Han har slitt med dette hele livet og han har perioder der han nesten ikke er til å komme seg ut av senga. Arbeidsgiverne blir ikke fornøyde om når man ringer på morgenen og sier at man ikke får til å komme på jobb i dag. Og dette skjer alt fra en dag i måneden til annenhver dag. Det skal også sies at han har vært bedre den tiden han har jobbet kun hjemme siden stresset med å ha arbeidsgiveren din hengende over skulderen har vært borte og stress gjør helsa hans verre. Men som nå er tilbake igjen på grunn av pengemangelen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...