Gå til innhold

6-årig stuegris....

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som sier at utetid er så viktig - hvorfor det? Altså, et visst minstemål av fysisk aktivitet for helsens del skjønner jeg, men utover det, hvorfor må man på død og liv få ungene til å være mest mulig ute hele tiden? Jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor dette er så viktig. :klo:

Enig med imli, folk er jo sykelig opptatt av uteliv her i landet. :roll:

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker rett og slett krampaktig å tvinge ungen ut når hun leker fint inne.

Kunne DU Ulrikke tenkt deg å vært ute tre timer om dagen alene??

Er vel en viss forskjell på å være ute i tre timer og fem minutter. En times tid friskluft i stedet for forurenset inneluft har vi alle godt av hver dag. Og unger har ikke vondt av å være ute alene en times tid om mor eller far har mer preserende ting å gjøre innendørs (som klesvask, matlaging, husvask).

Skrevet (endret)

Har Ulrikke skrevet at ungen skulle være ute tre timer alene? :lure:

Endret av backstage
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med du ikke kaller henne stuegris så hun hører det? Jeg var også en unge som tidvis likte å være inne og lese masse, og husker hvor skamfull jeg følte meg da de voksne nærmest kjeftet for at jeg satt stille og leste i stedet for å gå ut. På et tidspunkt gjemte jeg boka mi, jeg trodde det var det de ikke likte. Når det er sagt, er det jo viktig med aktivitet. Har hun hoppetau, strikk, kritt, spade, og lekeplass tilgjengelig? Kanskje dere kan arrangere rebusløp for naboungene, eller fotballturnering, sekke/eggeløp, sykkelrenn, (på trygg strekning)? Dette er enkle ting å arrangere, og kanskje får hun blod på tann og arrangerer det selv neste gang.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var et typisk innebarn. Lite glad i fysisk aktivitet, og satt hver dag i tiiimesvis og leste bøker, skrev dagbok eller puslet med andre ting (TV-spill hadde kommet på den tiden og jeg hadde det, men interessen var ikke så stor).

Heldigvis var jeg aldri overvektig (snarere tvert imot), da hadde kanskje situasjonen vært annerledes.

Men slik jeg opplevde det, er jeg veldig takknemlig for at mamma lot meg sitte inne og gjøre de tingene jeg selv ville selv om sola skinte utenfor. Jeg leste mye, fikk foret kreativiteten og drømmene rikelig, noe som jeg nå nyter veldig godt av i yrket mitt.

(Dette var egentlig ikke ment for sammenlikning med TS, ville bare fortelle min historie for å bidra til å vise at hvert barn er ulikt).

Men det er en vanskelig problemstilling. Hadde jeg hatt et barn som satt inne foran en eller annen skjerm konstant, hadde jeg kanskje heller prøvd å oppmuntre barnet til å gjøre andre og mer varierte ting foran skjermen?

Feks mer mentalt stimulerende spill, programmer osv? Eller hva med Wii Sports, hvor mamma og barn kan spille tennis med hverandre og være fysisk aktive OG spille TV-spill sammen? Energi avler jo ofte energi, så kanskje det er en løsning i starten?

Jeg kan ikke så mye om disse tingene, men jeg hadde i hvertfall ikke blitt noen lykkeligere unge om foreldrene mine hadde tvunget meg ut i x antall timer om dagen "bare for at".

• Liker 2
Gjest Jytte
Skrevet

Eg ser verkeleg ikkje problemet. Folk er jo sjukeleg opptekne av å vera ute her i landet. Så lenge ho er flink til å leike åleine inne, som du jo skriv at ho er, ser eg ikkje problemet, nei. Ikkje alle er ute-mennesker. Leke med dokker, div. figurar, bilar, lego, lese bøker, tegne/male, perle osv - kvifor er den annenrangs ift å sykle og hoppe trampoline? Viss det er fysisk fostring du er oppteken av - la ho gå eller sykle til skulen viss mogleg, gå tur med familien i helgene? Ikkje lag problemer der det ikkje er problemer...

Kanskje fordi vi alle har godt av frisk luft?

Man sender ikke ungene ut for at mor og far skal få fred, men fordi de har godt av den friske luften - og fysisk aktivitet.

• Liker 1
Gjest Mildrid
Skrevet

Unger har godt av å være ute. Frisk luft og fysisk aktivitet hører med en barndom. Her lirker og lurer vi sofagrisen ut for hans eget beste. For min del må han jo gjerne sitte å spille Play Station hele dagen, men for hans egen skyld synes jeg at helse går foran tv-titting.

Her hjelper heldigvis trampoline veldig mye, den er morsom selv for den som egentlig ikke vil ut. I tillegg hjelper sommer og sol på utehumøret, så jeg håper at vi ser en oppsving i uteaktiviteter i løpet av sommeren.

Skrevet

Man sender ikke ungene ut for at mor og far skal få fred, men fordi de har godt av den friske luften - og fysisk aktivitet.

Ja, men ikke så uhorvelig mye som mange i Norge mener. Her er det mas om at ungene MÅ være ute i barnehagen uansett vær i timesvis, ellers gjør barnehagen en slett jobb. Ungene må være ute og gjøre noe hele tiden, ellers er de "stuegriser". Hva med å innse at mange liker å kose seg inne? Så lenge man får litt frisk luft og mosjon hver dag, så holder det. Resten av tiden bør man få være inne eller ute alt etter hva man vil selv.

For øvrig har mor og far like godt at luft og mosjon som ungene, så da burde de også være med ut når ungene må det.

• Liker 1
Gjest Jytte
Skrevet

Ja, men ikke så uhorvelig mye som mange i Norge mener. Her er det mas om at ungene MÅ være ute i barnehagen uansett vær i timesvis, ellers gjør barnehagen en slett jobb. Ungene må være ute og gjøre noe hele tiden, ellers er de "stuegriser". Hva med å innse at mange liker å kose seg inne? Så lenge man får litt frisk luft og mosjon hver dag, så holder det. Resten av tiden bør man få være inne eller ute alt etter hva man vil selv.

For øvrig har mor og far like godt at luft og mosjon som ungene, så da burde de også være med ut når ungene må det.

Mosjon og frisk luft er nødvendig og særs viktig for barn og unge for å få en normal vekst og utvikling av muskelstyrke og motorikk.

Det er viktig for voksne også - men særs viktig for barna som vokser og utvikler seg.

Gjest imli
Skrevet

Det er då måte på. Ungane er jo ute i alle friminutta på skulen og sikkert masse viss dei er på SFO, så dei får nok av frisk luft der. Fysisk aktivitet kan ein då fint få inne og. Det einaste som står i hovudet på mange her i landet er "frisk luft" og ei slgs førestilling om at jo meir ungane er ute, jo betre (ref. det Harlekin skriv om barnehagane som folk til stadigheit klagar på). Er det fint ver, greitt, då kan eg seie til ungane mine at "no går me ut". Men er veret kaldt/dårleg, går me ikkje ut viss ikkje dei vil det sjølv. Det er då masse andre ting å finne på. Å vera ute berre for å vera ute, trur eg berre gjer alt verre for ungar som i utgangspunktet ikkje er så glade i det. Eg reagerar og på at jenta til TS vert kalt "stuegris" - det er eit negativt lada omgrep og impliserar ein lat og slapp person som ikkje gjer noko som helst - noko som er heilt feil å kalle denne jenta, for ho leiker jo når ho er inne, ho sit jo ikkje berre i sofaen og glor på TV.

• Liker 1
Skrevet

Eg reagerar og på at jenta til TS vert kalt "stuegris" - det er eit negativt lada omgrep og impliserar ein lat og slapp person som ikkje gjer noko som helst - noko som er heilt feil å kalle denne jenta, for ho leiker jo når ho er inne, ho sit jo ikkje berre i sofaen og glor på TV.

Hvis det var begrepet mitt som var så grusomt, så må jeg bare innrømme at jeg ikke helt skjønner det. Jeg har aldri kalt henne det så hun hører det, det var et begrep som dalte ned i hodet mitt da jeg skulle skrive innlegget, fordi jeg synes det er beskrivende. Hadde hun bare sittet og glodd på tv, tror jeg heller at jeg hadde brukt begrepet "tv-slave" eller noe sånt....

Og joda, de er ute i friminuttene, men ærlig talt, hvor lange er de da? 10-15 minutter et par ganger daglig, og et litt lengre midt på dagen? SFO'en hennes er ikke alltid gode på å være ute, dessverre.... Ofte får de velge, og da velger hun å være inne.

Gjest Silla
Skrevet

Blir nesten litt irritert.... Må man være overvektig om man ikke er ute hver dag? Når jeg var liten likte jeg å være inne, når jeg ble eldre likte jeg å være ute. Selvom jeg likte å være inne, var jeg ute med mammaen eller pappaen min og fant på ting!! Etterhvert fikk jeg meg gode venner og vi lekte ute hele tiden. Har mye å si det om man kjefter på barna for å få dem til å gå ut, herregud, det hjelper ingenting. Det gjør bare et barn usikker og redd...

Husk at barn blir sånn som man oppdrar dem, og hvis man ikke gir dem litt frie tøyler, så tror jeg faktisk at det ender galt med de fleste;)

Gjest Mildrid
Skrevet

Blir nesten litt irritert.... Må man være overvektig om man ikke er ute hver dag? Når jeg var liten likte jeg å være inne, når jeg ble eldre likte jeg å være ute. Selvom jeg likte å være inne, var jeg ute med mammaen eller pappaen min og fant på ting!! Etterhvert fikk jeg meg gode venner og vi lekte ute hele tiden. Har mye å si det om man kjefter på barna for å få dem til å gå ut, herregud, det hjelper ingenting. Det gjør bare et barn usikker og redd...

Husk at barn blir sånn som man oppdrar dem, og hvis man ikke gir dem litt frie tøyler, så tror jeg faktisk at det ender galt med de fleste;)

Seriøst? :ler:

Gjest imli
Skrevet

Hvis det var begrepet mitt som var så grusomt, så må jeg bare innrømme at jeg ikke helt skjønner det. Jeg har aldri kalt henne det så hun hører det, det var et begrep som dalte ned i hodet mitt da jeg skulle skrive innlegget, fordi jeg synes det er beskrivende. Hadde hun bare sittet og glodd på tv, tror jeg heller at jeg hadde brukt begrepet "tv-slave" eller noe sånt....

Og joda, de er ute i friminuttene, men ærlig talt, hvor lange er de da? 10-15 minutter et par ganger daglig, og et litt lengre midt på dagen? SFO'en hennes er ikke alltid gode på å være ute, dessverre.... Ofte får de velge, og da velger hun å være inne.

Eg skreiv heller ikkje at omgrepet var "grusomt", gjorde eg? ;) Men at det var negativ lada. Det kan du vel ikkje vera ueinig i?

15 minutter ute to gonger dagleg, det vert ein halvtime, det - ein halvtime dagleg er då nok når det gjeld "frisk luft" i alle fall. I tillegg kjem storefri. Når ho kjem heim, er det jo lekser og middag, og så er det brått ikkje så mykje igjen av dagen... Er det dårleg ver då, forstår eg godt at ho ikkje vil ut. Ho er sikkert sliten etter ein lang dag, akkurat som du. Viss ho i tillegg må leike åleine... Er det då så gale at ho heller vil leike litt inne? Kva med ein "regel" om at ho må ut ein liten tur når det er fint ver, men at ho kan velje når det er dårleg?

Skrevet

Hun får velge helt fritt ved dårlig vær.

Når det endelig er knall vårvær her i to dager før det er meldt snø igjen, får hun ikke velge like mye nei...

Jeg tror jeg sa noe om at det endelig var fint vær i hovedinnlegget... Jeg gidder ikke sjekke ;)

Gjest Anne
Skrevet

Er det sånn vi vil ha ungene våre?

Synes det er tragisk at unger bruker så mye tid innenfor husets 4 vegger istedet for å løpe ute og holde seg friske og raske.

Lurer på hva slags folk vi er i ferd med å oppfostre?

Barn må gå til kiropraktor fordi de beveger seg for lite :kjefte: Det er bare sykt og tragisk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...