AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #21 Skrevet 29. april 2012 Innfør utetid. Ikke vær snillis-forelder som ender opp med en overvektig skjermunge. Vi hadde utetid året rundt da vi var små, og mamma dret vel i grunnen i om vi hang med resten i gata eller lallet rundt alene. Jeg gjorde begge deler. PS: TV-spill og dataspill tar fra ungene all fantasi og tiltak for frilek. Så stryp skjermtida til et minimum, eller aller helst selg skiten. 1
Gjest _Blomsten_ Skrevet 29. april 2012 #22 Skrevet 29. april 2012 Men når jeg ER ute, og ber henne komme ut, og hun sier nei? Jeg er jo som oftest ute alene.... Alternativt bare jeg og sambo.... Trenger du å gi henne noe valg da? Kan du ikke si at hun skal være ute når du er ute?
Surriball Skrevet 29. april 2012 #23 Skrevet 29. april 2012 Hvordan legge tilrette for at 6-åringen skal være istand til å underholde seg selv og TRIVES ute alene i perioder? Vi har sykkel, sparkesykkel, skateboard, trampoline, rulleskøyter, kritt, hoppetau, trampoline, huske, sklie - you name it.... Det hender det hjelper å ta med "inneleker" ut og leke litt med dem der, men det er heller ikke lenge.... Jeg har ikke barn selv, men jeg har to tanteunger som blir veldig urolige hvis de ikke har vært ute og "sprunget av seg" litt energi. Søsteren og svogeren min pleier å være med dem ut på lekeplassen, i akebakken, ta dem med på tur, osv. Det blir liksom litt mer attraktivt å være ute på den måten. Jeg har vært ute med dem selv (eldste begynner i første klasse til høsten), og det holder som regel å leke litt med dem, og så bare heie litt og oppfordre dem til å ake osv. Det var noen som skrev at du kunne ta med deg blader og sånt og være ute sammen med henne. Det syns jeg var en god ide. Det går også an å invitere naboene på en kopp utekaffe og kjeks, og så ta med seg ullpledd ol. ut til hagemøblene slik at dere kan drikke kaffe og prate mens barna deres løper rundt. Som sagt, jeg vet ikke om jeg kan uttale meg ettersom jeg ikke har barn selv og tantebarna mine er turbobarn som liker å være ute, men når jeg sitter barnevakt og sier vi skal ut, så er det ikke noe spørsmål. Om det så blir grining så skal de ut, for de syns det er kjekt når de først er ute og leker.
Gjest huldra Skrevet 29. april 2012 #24 Skrevet 29. april 2012 Hun har jo unger hun kunne lekt med, men de slutter jo å spørre, de som bor rundt her.... Jeg kan sitte ute og invitere henne ut, og hun blir med, i fem minutter.... Det som funka i fjor sommer, var å ha vannspreder sånn at vannet traff trampolina og hun var på trampolina samtidig.... DA kunne hun leke litt lenger.... Men vi kan jo ikke drive på sånn fra april til september Men for guds skyld, hun kan da godt få råtne på rot her inne.... Da hadde jeg heller holdt henne inne. Den aktiviteten du lokker henne med er rett og slett farlig! 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #25 Skrevet 29. april 2012 Vannspreder på trampolina? Hvorfor kan du ikke like gjerne be henne klatre i ei høyspentmast? Du kan si at det henger en pose med godteri helt øverst, så blir hun nok ivrig. Alternativt kan du jo be henne leke på motorveien og se hvor lenge hun tør å stå på veien før hun hopper unna bilene som kommer i full fart mot henne. Eller noe som er enda enklere: gi henne en strikkepinne og be henne stikke den inn i stikkontakta i garasjen. 1
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #26 Skrevet 29. april 2012 Vel, SÅ horribelt var det ikke med vannspreder på trampolina, da.... Hun var der alene og satt og gynga liksom.... Men jeg skjønner at jeg ikke har allverdens støtte i å ville gjøre henne mer uteglad, så jeg får evt revurdere ønskene mine... 1
Gjest gjest Skrevet 29. april 2012 #27 Skrevet 29. april 2012 Vel, SÅ horribelt var det ikke med vannspreder på trampolina, da.... Hun var der alene og satt og gynga liksom.... Men jeg skjønner at jeg ikke har allverdens støtte i å ville gjøre henne mer uteglad, så jeg får evt revurdere ønskene mine... Har ikke noe å si at hun var der alene. Trampoline skal ikke brukes når den er fuktig engang. Kanksje litt vilt i å ønske så mye å gjøre henne til utebarn at det er samme f... om hun kan skade seg. 2
Gjest Purple Haze Skrevet 29. april 2012 #28 Skrevet 29. april 2012 Jeg var sånn da jeg var liten. Tror jeg gikk mamma på nervene i blant, for hun maste om at jeg skulle være mer ute. Så ble jeg 9-10 år, og plutselig ville jeg være ute hele tiden. Da var det galt, og mamma ville jeg skulle være mer inne. Mødre blir aldri fornøyd La henne få holde på med det hun liker. Kanskje hun endrer seg etter hvert og blir mer glad i å være ute. Så lenge hun ikke sitter foran pc, tv eller med veldig passiviserende aktiviter, tror jeg du bare må slå deg til ro med at du har et barn som liker å være inne. 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #29 Skrevet 29. april 2012 Innfør utetid. Ikke vær snillis-forelder som ender opp med en overvektig skjermunge. Vi hadde utetid året rundt da vi var små, og mamma dret vel i grunnen i om vi hang med resten i gata eller lallet rundt alene. Jeg gjorde begge deler. Sånn hadde jeg det også. Vi ble sendt ut og da var det bare å finne på noe, alene eller sammen med andre. Vi var bare inne hvis det var skikkelig dårlig vær.
Gjest imli Skrevet 29. april 2012 #30 Skrevet 29. april 2012 Eg ser verkeleg ikkje problemet. Folk er jo sjukeleg opptekne av å vera ute her i landet. Så lenge ho er flink til å leike åleine inne, som du jo skriv at ho er, ser eg ikkje problemet, nei. Ikkje alle er ute-mennesker. Leke med dokker, div. figurar, bilar, lego, lese bøker, tegne/male, perle osv - kvifor er den annenrangs ift å sykle og hoppe trampoline? Viss det er fysisk fostring du er oppteken av - la ho gå eller sykle til skulen viss mogleg, gå tur med familien i helgene? Ikkje lag problemer der det ikkje er problemer... 5
Gjest imli Skrevet 29. april 2012 #31 Skrevet 29. april 2012 Innfør utetid. Ikke vær snillis-forelder som ender opp med en overvektig skjermunge. Vi hadde utetid året rundt da vi var små, og mamma dret vel i grunnen i om vi hang med resten i gata eller lallet rundt alene. Jeg gjorde begge deler. PS: TV-spill og dataspill tar fra ungene all fantasi og tiltak for frilek. Så stryp skjermtida til et minimum, eller aller helst selg skiten. For noko tull. TS skriv jo at jenta leiker med vanlege leiker når ho er inne, ikkje at ho sit med firkanta auger foran TV/PC. Ved stadig å tvinge ungane til å vera ute, gjer du jo berre motvilja større. Heilt greitt og seie "no går vi ut ein tur" når ungen har sitti mykje inne, men å ha tvungen "utetid" trur eg berre vil verke mot si hensikt. Viss foreldra i tillegg "driter i" (for å nytte dine ord) kva ungane gjer når dei er ute... 4
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #32 Skrevet 29. april 2012 Altså, om hun hadde sittet med firkantede øyne når hun var inne, så hadde det jo vært vi som tillot det, så da kunne vi jo takket oss selv... Hun spør VELDIG fort om å se på tv eller film, men det betyr ikke alltid at vi sier ja, og da leker hun istedenfor... I dag hadde vi tre fantastiske timer ute om ettermiddagen, så jeg håper det ga mersmak for henne også!!
Cata Skrevet 29. april 2012 #33 Skrevet 29. april 2012 La nå "det stakkars barnet" få lov å leke inne i stedet for å bli presset ut. Jeg sier meg enig med imli, folk her i landet er sykelig opptatt av at "ute er bra". Jeg var også "inneunge" og koste meg glugg i hjel med bøker. Når venninnene i gata kom og spurte om jeg ble med ut for å leke så ble jeg med for ikke å være alt for sær, men mange ganger hadde jeg mest lyst til å svare "jeg har ikke lyst". Da jeg ble 11-12 år gammel så forandret det seg plutselig, for da fikk vi større aksjonsradius og en venninne og jeg kunne tilbringe hele helger ute i skogen en 15-20 minutters sykkeltur hjemmefra (OK, vi kom jo hjem til kvelds, men neste morgen var det å sykle av gårde igjen med matpakke og drikke i sekkene). Der bygget vi hytte og laget demninger i en liten elv og hadde det helt storartet. Skjønner ønsket om å få en aktiv unge, men for min del gjorde mine foreldres bestrebelser meg bare mer demotivert. Skiturer skyr jeg fremdeles som pesten og eventuelle gleder ved å gå i fjellet ble for alltid ødelagt da jeg ble forsøkt halt med på bærturer (resultatet ble som regel at jeg blånektet og ble sittende i bilen i 3-4 timer i stedet, mens mine foreldre var i fjellet og plukket bær). 4
Gjest Mildrid Skrevet 29. april 2012 #34 Skrevet 29. april 2012 Vi har også en innesittende en og jeg skjønner frustrasjonen. Han er i tillegg dårlig til å leke inne også. Skulle gjerne også hatt noen tips, men ser dårlig ut i denne tråden.
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #35 Skrevet 29. april 2012 Jeg vet ikke om det er mulig å skjønne ønsket om å få vist henne at det er ok å leke/være ute - uten at det betyr at man skal presse eller forandre personligheten hennes eller andre ting...
makkapakka Skrevet 29. april 2012 #36 Skrevet 29. april 2012 Jeg har en 100 % uteunge av en 1. klassing. Det er mer et slit med å få han til å være inne en liten stund. Har vært mye ute med han når han var mindre, nå vil han helst være ute uten meg. Kompiser og naboer er tingen og alliere ungen med barna som liker å være ute som ungen liker å være med. Tror min hadde vært mer inne hvis det var bare meg og han.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #37 Skrevet 29. april 2012 Hva med å gi henne "oppdrag" for når hun er ute? At hun f.eks skal finne forskjellige blader og blomster, så kan dere presse dem og lime på kartong når hun kommer inn? Eller finne kongler til kongledyr? Da får hun utetid, får brukt kreativiteten, og dere kan gjøre ting sammen både inne og ute etterpå. Og jeg ville vært mer streng med utetid. At hun vil inn igjen etter 5 minutter ville jeg vært streng på. Hun kunne fått med seg et pledd og lekt med lekene sine der, lest bok (også sammen med deg, hvor koselig er det ikke å ligge i solen og lese bok med mamma?), og jeg ville servert lunsj ute. Men da bør jo også du være ute da, så hun ikke føler det urettferdig, og at du kaster henne ut. "Hvorfor er det viktig for meg å være ute, og ikke mamma" liksom. Men ser heller ikke noe galt i "nå må du gå ut i 20 minutter, så mamma får vasket gulvene" eller noe. Jeg er enig med deg, utetid er viktig, og det er viktig at man lærer seg å gjøre ting selv. Skjønner akkurat hva du mener! 3
backstage Skrevet 30. april 2012 #38 Skrevet 30. april 2012 Jeg forstår hva du mener og er helt enig: utetid er kjempeviktig. Det ser ut som du allerede gjør det jeg ville tipse om, så utover det vet jeg ikke hva som er lurt. Noe som funker her, er å gi beskjed om hvor lenge jeg mener de skal eller ikke skal gjøre en aktivitet. "Nå skal du være ute i frisk luft i minst en time." "Nå skal ingen skjermer være på mellom 12 og 17." Slike konkrete beskjeder/forutsigbarhet gjør det lettere å holde ut det som ev. måtte være kjipt. (Sånn er det for min egen del også.)
Gjest meg Skrevet 30. april 2012 #39 Skrevet 30. april 2012 Hvis hun er av den "innetypen" synes jeg det er feil å prøve å presse henne ut. Selvfølgelig kan dere finne på ute-aktiviteter og spørre henne. Men det å prøve å gjøre henne til "utetype" bare fordi dere synes det å sitte inne er feil, er helt feil. Barn er forskjellige, og det må respekteres. 5
AnonymBruker Skrevet 30. april 2012 #40 Skrevet 30. april 2012 Virker rett og slett krampaktig å tvinge ungen ut når hun leker fint inne. Kunne DU Ulrikke tenkt deg å vært ute tre timer om dagen alene?? 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå