Ulrikke Skrevet 29. april 2012 #1 Skrevet 29. april 2012 1.klassingen min er stuegris/innegris.... Endelig er våren her, og hun kan hoppe på trampoline i 5 minutter eller sykle i 10, men så er hun liksom ferdig med å være ute.... Jeg ser jo at hun klart holder lenger om jeg er ute med henne osv, jeg "kan" alt det der, men det er ikke alltid det passer å være ute hele tiden selv heller.... Det er unger i gata her, men ingen hun "klaffer" veldig godt med (ved et par tilfeller skjønner jeg det faktisk, selvom jeg har oppfordret henne til å leke med dem). Vi inviterer selvfølgelig barn hjem som ikke bor i "komme på egenhånd-avstand", men det er liksom ikke alltid det passer like godt det heller... Jeg er enebarn, og husker at jeg lekte ute for meg selv i timesvis... Skulle ønske snuppelura trivdes ute selvom det var på egenhånd i perioder.... Må legge til at tv, spilling osv ikke er noe alternativ inne på sånne dager, men det hjelper ikke.... Hvordan legge tilrette for at 6-åringen skal være istand til å underholde seg selv og TRIVES ute alene i perioder? Vi har sykkel, sparkesykkel, skateboard, trampoline, rulleskøyter, kritt, hoppetau, trampoline, huske, sklie - you name it.... Det hender det hjelper å ta med "inneleker" ut og leke litt med dem der, men det er heller ikke lenge.... Jeg ønsker meg en "uteunge" Og jeg ER mye ute selv, men selv da maser hun om å gå inn....
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. april 2012 Hun går på skolen nå, men hun gikk ikke i utebarnehage da hun var mindre. De var imidlertid ganske flinke til å være ute, og det går ofte helt ok når hun har noen å leke med, alternativt noen som drar leken i gang.... Skjønner ikke at hun skal være så vanskelig å få ut, og/eller være såpass passiv på egenhånd ute, for inne er hun full av initiativ, og også sammen med andre ute....
Gjest huldra Skrevet 29. april 2012 #5 Skrevet 29. april 2012 Hun går på skolen nå, men hun gikk ikke i utebarnehage da hun var mindre. De var imidlertid ganske flinke til å være ute, og det går ofte helt ok når hun har noen å leke med, alternativt noen som drar leken i gang.... Skjønner ikke at hun skal være så vanskelig å få ut, og/eller være såpass passiv på egenhånd ute, for inne er hun full av initiativ, og også sammen med andre ute.... Ja, så jo hun gikk på skolen så mente egentlig om hun hadde gått i utebhg;) Har nemlig erfaring med uteravd både her hjemme og blant venner. Viser seg at de er lei av å være ute og vil være mer inne. Så her har det vært mot sin hensikt og jeg blir ikke velge det for mine yngre barn. Nå har jeg derimot ikke problemer med å få de ut siden det er vår men etter en lang hard vinter her i nord nektet de nesten gå ut i helgene etter å ha vært ute hele uken i bhg. På en måte forstår jeg dem, syns nesten at det kan bli litt for mye av det gode. Hva er det hun gjør inne da? Kan ikke gjøre det samme ute da? Høres jo ut som det er kreativiteten som stopper henne litt opp. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #6 Skrevet 29. april 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem at hun ikke liker å være ute? Ikke alle liker det samme, hvorfor kan hun ikke heller leke inne dersom hun trives med det? Siden hun går på skolen regner jeg med at hun er ute hver dag, og da ser jeg ikke hvorfor hun absolutt må være ute når hun er hjemme.. 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #7 Skrevet 29. april 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem at hun ikke liker å være ute? Ikke alle liker det samme, hvorfor kan hun ikke heller leke inne dersom hun trives med det? Siden hun går på skolen regner jeg med at hun er ute hver dag, og da ser jeg ikke hvorfor hun absolutt må være ute når hun er hjemme.. Enig. Selv satt jeg inne i timesvis og leste bøker eller lekte for meg selv. Hvis hun går på skolen så får hun nok en del utetid der. De får jo ikke lov til å være inne i friminuttene. Så hva er så fælt om hun ikke er en unge som trives ute så lenge hun ikke bare sitter foran tveen? Barn er forskjellige. 9
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #8 Skrevet 29. april 2012 Hva er det hun gjør inne da? Kan ikke gjøre det samme ute da? Høres jo ut som det er kreativiteten som stopper henne litt opp. Hun er VELDIG glad i skjerm-aktiviteter, altså pc, tv osv. Det er ikke noe alternativ når jeg mener det er utevær (altså, gjerne litt om morgenen og om kvelden i helgene, men ikke like ukritisk som ved drittvær), så da leker hun med Petshop, Playmo, Barbie, bamser, ZhuZhupets for å nevne noe. Hun har tilbud om å ta med dette ut, og gjør det også til en viss grad, men det varer så kort.... Fem-ti minutter, også er hun liksom ferdig.... Inne kan hun drive på i timesvis...
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem at hun ikke liker å være ute? Ikke alle liker det samme, hvorfor kan hun ikke heller leke inne dersom hun trives med det? Siden hun går på skolen regner jeg med at hun er ute hver dag, og da ser jeg ikke hvorfor hun absolutt må være ute når hun er hjemme.. Joda, de er ute på skolen, men det er jo minimalt... Ønsker at hun skal bli glad i å være ute, at hun skal kunne finne "roen" og underholde seg selv ute også, sånn som hun gjør inne... Jeg ønsker ikke at hun skal være passiv, stillesittende hele helga... Altså, selvom hun ikke ser på tv eller spiller, så sitter man ganske i ro når man leker med Barbie eller Petshop f.eks....
Kosemose Skrevet 29. april 2012 #10 Skrevet 29. april 2012 Jeg skjønner at du ønsker deg en uteunge, men det er som andre sier, unger er forskjellige. Det eneste du kan gjøre, er å gjøre det så atraktivt som mulig for henne å være ute. Investere i gode uteleker, bli med ut, dra på koselige turer med termos og pølser, osv. Og selvsagt ikke presse slik at utelivet blir enda mindre attraktivt enn det allerede er for henne. Du vil nok uansett aldri klare å gjøre uteunge av henne. 7
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2012 Og jada, vi drar på sykkeltur med henne osv, går tur med hunden i skogen og i det hele tatt... Men det er den "egenaktiviseringen" ute jeg skulle ønske hun fikk til....
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #12 Skrevet 29. april 2012 La henne få rom til å være seg selv. Skjønner ikke helt greia med å ville forandre henne. 10
Arlea Skrevet 29. april 2012 #13 Skrevet 29. april 2012 Min jente er glad i å være ute med resten av barna i gaten, men hun er ingen fan av å være ute alene i lengre tidsrom, og det har jeg egentlig ganske stor forståelse for. Hva er det egentlig at du forventer at ungen skal finne på ute og alene? De fleste uteleker er jo beregnet for flere deltakere uansett. Hva er egentlig din definisjon av "egenaktivitet"? Jeg forventer ikke at en seksåring skal finne det interessant å for eksempel gå seg en tur eller noe alene. Ikke får hun lov til å gå så veldig langt, og jeg synes heller ikke man trenger å presse ungen til å være mest mulig ute alene hvis den ikke vil det selv. Høres veldig ensomt ut. Hadde det vært jeg som ikke kjente andre barn i gata ville jeg heller vært inne i selskap av mor eller evt. lest/lekt inne for meg selv. 8
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #14 Skrevet 29. april 2012 La henne få rom til å være seg selv. Skjønner ikke helt greia med å ville forandre henne. Hun får være seg selv på alle måter... Jeg tror ikke det er mange som ikke skjønner at jeg ønsker å bidra til at hun LIKER å være i aktivitet ute i disse "passivitetstider".... En 6-åring har selvfølgelig noe grunnleggende som alltid vil være i personligheten, men samtidig er det fortsatt ikke umulig å hjelpe til å forme den ene eller den andre veien.... Jeg ønsker ikke å forme henne til passivitet! 2
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #15 Skrevet 29. april 2012 Men det må da være lov til å oppfordre henne til å tusle ned i veien for å se om Xxxxx er hjemme, istedenfor at denne andre jenta ALLTID skal komme hit og spørre om hun vil være med ut? Dette er en jente hun liker å leke med, hun stråler når hun kommer og vil gjerne ut. Og jentungen min er IKKE sjenert, har aldri hatt problemer med å ta kontakt med andre... Hun er ikke redd for å gå og ringe på, hun "gidder ikke" bare....
Gjest _Blomsten_ Skrevet 29. april 2012 #16 Skrevet 29. april 2012 Er jo ikke så rart hun ikke vil være ute alene hvis hun ikke har noen å leke med. Hjelper det hvis du setter deg ute sammen med henne, skjærer opp litt frukt, tar med noen blader å lese i og bare sitter ute og gjør det dere gjør inne? 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #17 Skrevet 29. april 2012 Jeg liker heller ikke å være ute, og likte det ikke da jeg var liten... Skjønner godt at hun ikke gidder å være ute alene. Men kan hun ikke gjøre det hun gjør inne, ute? Lese, tegne osv.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2012 #18 Skrevet 29. april 2012 Hun får være seg selv på alle måter... Jeg tror ikke det er mange som ikke skjønner at jeg ønsker å bidra til at hun LIKER å være i aktivitet ute i disse "passivitetstider".... En 6-åring har selvfølgelig noe grunnleggende som alltid vil være i personligheten, men samtidig er det fortsatt ikke umulig å hjelpe til å forme den ene eller den andre veien.... Jeg ønsker ikke å forme henne til passivitet! Da får du bli med henne ut da. Synes du forventer litt mye av en 6åring. Hun liker kanskje ikke å leke ute alene. Da får du respektere det synes jeg eller bli med henne ut. Mulig hun blir mye mer glad i å være ute når hun nærmer seg den alderen hvor det er vanlig at de flyr i skauen og bygger hytte f.eks.
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #19 Skrevet 29. april 2012 Er jo ikke så rart hun ikke vil være ute alene hvis hun ikke har noen å leke med. Hjelper det hvis du setter deg ute sammen med henne, skjærer opp litt frukt, tar med noen blader å lese i og bare sitter ute og gjør det dere gjør inne? Hun har jo unger hun kunne lekt med, men de slutter jo å spørre, de som bor rundt her.... Jeg kan sitte ute og invitere henne ut, og hun blir med, i fem minutter.... Det som funka i fjor sommer, var å ha vannspreder sånn at vannet traff trampolina og hun var på trampolina samtidig.... DA kunne hun leke litt lenger.... Men vi kan jo ikke drive på sånn fra april til september Men for guds skyld, hun kan da godt få råtne på rot her inne....
Ulrikke Skrevet 29. april 2012 Forfatter #20 Skrevet 29. april 2012 Da får du bli med henne ut da. Synes du forventer litt mye av en 6åring. Hun liker kanskje ikke å leke ute alene. Da får du respektere det synes jeg eller bli med henne ut. Mulig hun blir mye mer glad i å være ute når hun nærmer seg den alderen hvor det er vanlig at de flyr i skauen og bygger hytte f.eks. Men når jeg ER ute, og ber henne komme ut, og hun sier nei? Jeg er jo som oftest ute alene.... Alternativt bare jeg og sambo....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå