Pusekatt Skrevet 25. januar 2004 #1 Del Skrevet 25. januar 2004 Et velkjent problem som de fleste foreldre kommer borti før eller siden; i fornøyelsersparker har ulike attraksjoner ulike høydekrav. På Tusen Fryd praktiseres f.eks. 120cm-grensen ganske så strengt. Hvordan løser dere situasjonen som nødvendigvis oppstår når ett av barna ikke får være med på attraksjon X fordi h*n ikke er høy nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 25. januar 2004 #2 Del Skrevet 25. januar 2004 Man sier at barnet får ta turen når h*n er blitt større. og at regelen er der for å hindre at de eks faller ut. Stort sett er det målestativer ved inngangen. (Som den lille personen jeg er er jeg blitt forklart dette emaaange ganger) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 25. januar 2004 #3 Del Skrevet 25. januar 2004 Eller når barnet er for høyt? Jeg var et hode høyere enn de andre jentene i klassen min - og da jeg var på Tusenfryd som barn fikk de to venninnene mine kjøre små radiobiler, mens jeg var for høy, og måtte stå og se på. Gjett hvem som følte seg som en kjempe, da? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille Rosin Skrevet 25. januar 2004 #4 Del Skrevet 25. januar 2004 Man forklarer selvfølgelig barnet at reglen om høyde er av sikkerhetsmessige årsaker!!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. januar 2004 #5 Del Skrevet 25. januar 2004 Det bør da ikke være noe unormalt i at barnet ikke får gjøre alt det vil? Og et svar om at "Sånn er reglene" med en forklaring på hvorfor bør være mere enn tilstrekkelig til å unngå noen problematisk situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 25. januar 2004 #6 Del Skrevet 25. januar 2004 Ja, man kan vel ikke stort annet enn å forklare at grensen er der for at turen skal være trygg. Skjønner godt at barnet depper dersom det ikke er slik at det vil komme en senere anledning for å prøve den turen. Husker en gang min sønn fikk beskjed om at han var for kort til å ta en tur på et omreisende tivoli. Mannen sa de måtte være 140 cm, men der var ingenting å måle mot. Han hevdet likevel at sønnen min var for liten. Da vi kom hjem målte vi, og han var 142 cm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2004 #7 Del Skrevet 25. januar 2004 Tror ikke dette er noe problem i familiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 25. januar 2004 #8 Del Skrevet 25. januar 2004 Er han/hyn for kort, kan pappan og du ta han mellom dere; en i føttene og en under armene, og strekke barnet mellom dere. Det er mulig å "vokse" 3-4 cm på dette for en kortere periode. Om frøkna er for lang, kan en i familien sette seg på skuldrene et kvarters tid før måling. Da kryper hun sammen rundt 3-4 cm, og kommer kanskje med i radiobilen likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 25. januar 2004 #9 Del Skrevet 25. januar 2004 Vi var på Tusenfryd i sommer med våre 4 barn: * 138 cm * 135 cm * 124 cm * 118 cm Stakkars "lillegutt" var skikkelig lei seg... Løsning: litt høyere såle på skoene... Hadde det vært flere cm. - ville det ikke vært mulig. Men med så små marginer - gjorde vi et forsøk... Funket det iallefall... I år er alle stor nok... Bortsett fra dette års minstemann - men jeg vet at han ikke kommer til å bry seg... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 26. januar 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 26. januar 2004 Ja, man kan vel ikke stort annet enn å forklare at grensen er der for at turen skal være trygg. Skjønner godt at barnet depper dersom det ikke er slik at det vil komme en senere anledning for å prøve den turen. Nettopp. Det er kanskje også forskjell på parker som ligger i Norge (TusenFryd), og parker i utlandet (EuroDisney, DIsneyWorld og lignende)? Det vil jo nødvendigvis kanskje være enda mer sårt å ikke få kjøre alle attraksjonene i en park man kanskje ikke har muligheten til å besøke igjen, hvertfall ikke på mange år? Eller spiller ikke dette noen rolle? Og ja, for oss voksne er det ikke noe problem å skjønne at høyderestriksjonene er der nettopp for å beskytte barna våre, men det føles nok fryktelig urettferdig for den yngste som ikke får kjøre når de eldre søsknene kan kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 26. januar 2004 #11 Del Skrevet 26. januar 2004 I vår verden er det slik at enkelte ting bare er sånn. Er du bare 118 så er du bare 118. Men hadde min vært 118 hadde jeg satt på sko m høyere hæler. Eller lære høye unger å krympe seg litt i knærne. Forøvrig dreier dette seg om sikkerhet, som jeg setter høyere prioritet på enn ungers humør.... Dessuten kan man som forelder tenke litt før man reiser til en slik park også.... Kanskje man skulle utsette ett år, hvis det er slik at minstemann mangler tre fire centimeter..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. januar 2004 #12 Del Skrevet 26. januar 2004 Har sett kranglete foreldre blir helt gærne på sine barns vegne hvis de blir stoppet pga høyden. De hadde nok vært like gærne (MINST) om barnet ramlet ut pga var for liten, men sikkerhetsvakten lot det passere.... I Norge er det Veritas som sjekker karuseller osv. Tror ikke kravet er satt for å være slem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 26. januar 2004 #13 Del Skrevet 26. januar 2004 Har aldri vært et problem for oss. Sånn var det bare, og jeg er veldig glad for at de er strenge på dette. Som foreldre ønsker jeg da ikke å sende ungene i karuseller/attraksjoner som kan føre til skade fordi de ikke er store nok eller for store.......? At ungene kan bli litt skuffet overlever de da fint. Verden er jo bare ikke slik at du kan gjøre alt du vil.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mari Skrevet 26. januar 2004 #14 Del Skrevet 26. januar 2004 Dette er en av grunnen til at jeg ville ha barna så tett som mulig!!!!! Både jeg og mannen elsker fornøyelsesparker og gleder oss til å la barna oppleve dette!!! Det er da veldig greit at man kan dra til usa feks. å vite det at begge er høye nok!!!!!!! ellers så syns jeg at man skal kunne si til barna at regler er regler, så det får man bare godta! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loolaa Skrevet 1. februar 2004 #15 Del Skrevet 1. februar 2004 Jeg holdt på å dette ut av et svingende vikingskip (et slikt som går høyere og høyere) som liten. De måtte nødstoppe skipet for å hente meg ut. Det var utrolig skremmende, og reglene er jo der for å hindre at slike ting skal skje. Trist for ungene å måtte stå å se på, men ennå værre å nesten falle ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. februar 2004 #16 Del Skrevet 1. februar 2004 Er han/hyn for kort, kan pappan og du ta han mellom dere; en i føttene og en under armene, og strekke barnet mellom dere. Det er mulig å "vokse" 3-4 cm på dette for en kortere periode. Om frøkna er for lang, kan en i familien sette seg på skuldrene et kvarters tid før måling. Da kryper hun sammen rundt 3-4 cm, og kommer kanskje med i radiobilen likevel. Ser det for meg; mor og far sliter og drar i ungen for å få h*n lang nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 1. februar 2004 #17 Del Skrevet 1. februar 2004 I fjor sommer var vi på tusenfryd med barna,Sambos sønn var høy nok, men datter min manglet en del cm (7) vi forklarte da at hun var for lav og at vi heller kunne dra tilbake om et år eller to når hun var høy nok. Funket greit det. Er ikke helt tilhenger av at alt skal være på barns premisser, innimellom må de bare skjønne at slik er det og vi får ikke gjort noe med det. Men det var stort sett greit, min datter var i hvert fall (vet ikke hvordan det blir neste gang) tøffere enn broren og ville gjerne kjørt både den treberg og dalbanen og supersplashen, sambos sønn tok supersplashen men ville ikke i den store treberg og dalbanen, så alt i alt var det ikke så stort tap. Ellers gjorde vi det sånn at de fleste aktiviteter de la opp til å kjøre passet begge, men innimellom måtte de gjøre hvert sitt. Da fikk min datter ta en ridetur, men ikke broren, samme med karuseller han var for stor til fikk hun kjøre et par ganger, så det jevnet seeg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå