Saeria Skrevet 16. juli 2011 Forfatter #12021 Del Skrevet 16. juli 2011 Så koselig, aricept. G er fin i formen i dag. Han våknet sent (kom inn i senga til meg klokka halv to, og sov urolig. Mannen sov på sofaensiden han hadde vært ute med kollegaer). Halv ni var han klar. Siden har han løpt i t-skjorte og sokker. Det har vært varmt her i dag. Hadde kun bleie på når vi var på tur. Ikke ett eneste uhell har vi hatt ferm til nå *kryss i taket*, og på turen klarte han å holde seg de to-tre minuttene det tok fra han sa "Do! Tisse!", til jeg hadde satt han på barnedoen på lokalsenteret. Så jeg synes han har vært veldig flink i dag. Han har tross alt sagt fra mange ganger om at han må på do, såda øyner vi et lite håp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 16. juli 2011 #12022 Del Skrevet 16. juli 2011 Halv ni sent? Jeg stod op ni, og nesten en halvtime senere gikk jeg og vekket mannen og I. Hun våknet rundt kl ett, og da gikk han inn til henne for å roe henne, og ble værende. Kanskje ikke så rart at hun ikke er trøtt, til tross for null søvn på dagtid? Lille B-mennesket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. juli 2011 Forfatter #12023 Del Skrevet 16. juli 2011 Her er normalen mellom 6 og 6.30 for tida, så 8.30 var deiiiiliiiig! Eller som G sier det: "dæhliii". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 16. juli 2011 #12024 Del Skrevet 16. juli 2011 Så spennende med prøving! Lykke til Velsejenta vår tror også at morgenen starter kl 6:30, men som regel går det ann å roe henne i 30-45 minutter til. I forrige uke vekket hun oss 8:45. Det var ferie det! En god bieffekt av å ha to barn er at de kan underholde hverandre på morgenen Håper G føler seg bedre i dag. Så utrolig flink han er som sier ifra at han må på do! Vi er ikke i nærheten, selv om gutten vår er mer enn ett år eldre enn din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 16. juli 2011 Forfatter #12025 Del Skrevet 16. juli 2011 Vi takker bruk av tøybleier og at vi har holdt på med EC-light siden han var 4 mnd.for at han nå sier i fra.Han har gjort det en god stund, men dette er første hele bleiefrie og tørre dagen.Ja, med unntak av butikktur da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 17. juli 2011 #12026 Del Skrevet 17. juli 2011 Lykke til med prøving, vennen! Spennende! Kjipt at du får smerter av cystene. Jeg har visst også hatt cyster iflg spesialisten jeg var hos, men jeg fikk heldigvis ikke smerter. Hvordan det er nå vet jeg ikke. Går på sånn p-ring, men vet ikke om det egentlig er så ideelt, tror jeg får noen bivirkninger, så jeg vurderer å droppe det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #12027 Del Skrevet 17. juli 2011 Det gir seg utslag i forholdsvis store menssmerter, ja. Ikke så ille denne gangen som sist. Da var jeg sengeliggende en dag pga. smerter. Det gikk med en grønn o.b. og tøy under på under to timer, så da var det ille! akkurat nå er status kvaaaalm. Av en eller annen grunn står varmluften på i bilen, selv om apparatet skal være skrudd av, og jeg blir kvalm av å kjøre med varmluft stående på. Tror jeg har spist litt lite også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 17. juli 2011 #12028 Del Skrevet 17. juli 2011 Spennende med prøving Og flinke G da! Flink du har vært med å ta jobben og lære han å gå på do så tidlig jeg kjenner jeg er lysten på det selv. Tenkte først at neste sommer ville være ideelt men det er muligens litt tidlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 17. juli 2011 Forfatter #12029 Del Skrevet 17. juli 2011 Er aldri for sent å begynne med potte da. I starten tok vi han på rutine.Når han stod opp, før han la seg, etter mat og etter vi hadde vørt på tur. Komdet tisspå potten, lagde vi "tsss" lyd og holdt opp knytteneven (når han kunne sitte selv), slik at han kunne koble både lyd og hånd til handling. Kom det bæsj, sa vi poo, poo. Fokus var aldri på at det ikke skulle komme tiss i bleia, men det har jo blitt slik at han fikk flere tørre bleier jo større han ble, og etterhvert tisset han på kommando. Bæsj har stort sett kommet om morgenen, evt. også noe etter middagen, unntatt når det er tenner på gang. I det siste har vi merket at han glatt tisser på seg når han har på truse, men ikke når han går naken. KOmmer det noe da, så sier han "OOOOiiij!" og "DO!", så gjør han resten på doen. Så vi tror rett og slett at han synes det er helt kurant å tisse når han har på seg noe, og at han ikke skjønner at truse ikke er like bra som bleie. Så vi må øve litt pillenaken først, så ta på truse og holde han tørr med truse. Han har hatt ett uhell i dag (lite et), for da lekte han med en gutt, og ba om potta litt for sent. han glemte seg nok. På tur i bil (1 times kjøring hver vei), var bleia helt tørr, men han tisset på do en liten stund etter han kom hjem. Så dere kan jo prøve. Det skader uansett ikke å ha et barn som er komfortabel med potta, for det er mange barn som ikke er fortrolig med den. Av ulike årsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 18. juli 2011 #12030 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg har tatt henne på do, og hun har bæsjet på do flere ganger. Så jeg prøver å ta henne på do hver morgen, men med variabelt resultat. Hun får mye skryt de gangene hun gjør noe på do. Skal lese meg litt opp på EC, og se hva jeg gjør Flink du er som greier å gjøre alt! Flinka! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 18. juli 2011 #12031 Del Skrevet 18. juli 2011 Jeg synes du er superflink Saeria som klarer å gjøre alt, som O'hara sier. Her sitter Vesla på do med doring, men hun skjønner ikke at det faktisk skal komme noe i do da. Men hun synes det er supert å sitte der og lese slik pappa gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #12032 Del Skrevet 18. juli 2011 I dag har vært den store uhelldagen da. 4 ganger har spruten stått i gulvet,og når G først blir fascinert av å se hva som kommer, så klarer han ikke stoppe. Så vi får se hvordan det går. Han oppdaget i dag at det var noe bak junior også, og han spurte meg var det var. Joda, det er pungen det, sa jeg i mitt ubetenksomme øyeblikk. "Pung!, Pung!" utbrøt G så stolt! Jaja....er like greit at han kan noe anatomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honesty Skrevet 18. juli 2011 #12033 Del Skrevet 18. juli 2011 Men hva gjør man når barnet blånekter å nærme seg alt som heter do og potte? Det er ikke mangelen på forsøk som er problemet, heller, og vi har kjøpt to ulike potter, samt BB doring, men jeg tør ikke å pushe foreløpig. Det hjelper vel heller lite at I er sta som et uvær, og helt umulig å lokke eller avlede dersom hun har satt seg noe i hodet. Det er da spesielt sjarmerende at hun sier "tssss!" når jeg mistenker at hun tisser i bleien. Jeg er litt fristet til å kjøpe et par avvenningstruser, og la henne gå med det her hjemme, eller bør jeg heller bare avvente litt? Barnehagen lar de "store" barna sitte på potte, men hun går sammen med bare gutter, så da er det ikke like lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 18. juli 2011 #12034 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Hva er egentlig EC? Har spurt om det når det kommer opp i diskusjoner her, men det er aldri noen som gidder å svare. Jeg som har en treåring som aldri har tisset annet sted enn i bleien er visst ikke verdig et svar, eller noe... Men tenker at du sikkert er snill og gidder å forklare meg, eller linke til en enkel artikkel. Endret 18. juli 2011 av Kara W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 18. juli 2011 #12035 Del Skrevet 18. juli 2011 Hva er egentlig EC? Har spurt om det når det kommer opp i diskusjoner her, men det er aldri noen som gidder å svare. Jeg som har en treåring som aldri har tisset annet sted enn i bleien er visst ikke verdig et svar, eller noe... Men tenker at du sikkert er snill og gidder å forklare meg, eller linke til en enkel artikkel. EC står for Elimination Communication. Her kan du lese om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 18. juli 2011 #12036 Del Skrevet 18. juli 2011 EC står for Elimination Communication. Her kan du lese om det. Takk. Er for trøtt til å lese hele i kveld, men skal helt klart lese den Er "elimination" et fint ord for "bæsj og tiss"? Har en vag idé om å "pottetrene" begge barna sammen, så leter etter metoder som kan fungere på både store og små. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 18. juli 2011 Forfatter #12037 Del Skrevet 18. juli 2011 Ja, elimination er et fint ord for å gjøre fra seg. Vi har ikke kjørt EC fullt ut, men en lettere variant somkort sagt gikk ut på å ta han til potte ved bestemte tider/situasjoner fra tidlig alder av,og lage lyd når det kom noe. Slik kobler man opp lyd mor handling. Barn signaliserer fra fødselen av når de gjør fra seg,men i dagens samfunn følger man ikke opp signalene (vi bruker bleie), og etterhvert slutter barnet å si i fra. Vi klarte aldri å se signaler for vannlating hos G, men vi så jo at ha jobbet når han hadde avføring (spesielt etter innføring av fast føde, som skjedde ved ca. 4mnd.alder grunnet manglende morsmelk og for mye MME i døgnet). For de som ikke vil sitter på potte, kans det kanskje være en ide å la de gå enten nakne, eller med treningstruse. G er av den oppfatning at truse er like knall som bleie, og hefter seg egentlig ikke med at han er våt. Er han naken, er det noe annet! Men funker ikke avvenning nå, er det bare å prøve igjen i slutten av august eller noe, tenker jeg. Mye kan skje på noen uker, og hvis ikke, kan vi prøve i jula. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 19. juli 2011 #12038 Del Skrevet 19. juli 2011 Det gir seg utslag i forholdsvis store menssmerter, ja. Ikke så ille denne gangen som sist. Da var jeg sengeliggende en dag pga. smerter. Det gikk med en grønn o.b. og tøy under på under to timer, så da var det ille! Må innrømme at jeg ikke vet hva grønn ob er, siden jeg aldri bruker ob (bruker kun tøybind). Jeg får faktisk menssmerter hvis jeg bruker tamponger. Aldri ellers, kun hvis jeg bruker tampong! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 19. juli 2011 #12039 Del Skrevet 19. juli 2011 Må innrømme at jeg ikke vet hva grønn ob er, siden jeg aldri bruker ob (bruker kun tøybind). Jeg får faktisk menssmerter hvis jeg bruker tamponger. Aldri ellers, kun hvis jeg bruker tampong! Men du bruker menskopp, gjør du ikke? Jeg har lest at om man får store smerter av tampong (og det gjør jeg), så kan det være like ille med menskopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 19. juli 2011 Forfatter #12040 Del Skrevet 19. juli 2011 Her går det rett og slett ikke bare med bind når det er så ille. da hadde jeg like gjerne kunnet sitte på do hele dagen. Men på de svakere dagene er det tøybind som er tingen. Mooncupen fikk jeg aldri til, og nå er den uansett feil i størrelsen pga.fødsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå