Gå til innhold

Har spart 100.000,- på 2 år!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på ingen måte sjalu på deg, jeg er bare så utrolig lei av å lese om sparehistorien din i ørten forskjellige tråder. Jeg er sikkert på at du har gjentatt deg selv 200 ganger snart.

Da må du nok dessverre la være å lese mine svar i tråder, for jeg kan ikke tilpasse mine svar fordi noen ikke tåler eller orker å lese dem. :) Forøvrig så skriver jeg aller mest fordi jeg blir engasjert, ikke fordi jeg vil skryte, jeg har selv vært en stor sløser en gang i tiden, så klart det da er morsomt å dele sine erfaringer. Kanskje jeg da blir litt for engasjert og kan virke, skrytete, eller hva jeg skal kalle det, hvilket ikke er min intensjon, men det handler om en genuin glede over å få til noe som før føltes vanskelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kun innom for å si at jeg beundrer Yvonne. Har fulgt henne i mange år her på KG, fra en ung og søkende jente, men nå som Kvinne. Lojal, ærlig og med integritet. Du er flott, Yvonne! Jeg håper du er stolt av deg selv. :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk AB, det var hyggelig skrevet! :)

TS her :)

Har sett gjennom hele tråden her, og morsomt å se at den engasjerte.

En ting som slo meg da jeg leste her har jeg lyst til å nevne:

Yvonne som skriver her, har vært en racer på å spare!

I stedet for ros for det, blir hun fortalt at hun reiser på en alt for dyr bryllupsreise, hun må legge fram "budsjettet", hun blir beskyldt for trygdesvindel, og en lurer på om hun ikke blir brukt. Når hun så, på en pen måte, forklarer hvorfor det bl.a. ikke dreier seg om noen trygdesvindel, kommer det kritiske spm. til det å dele informasjon om privatøkonomi/privatliv.

Her kan man snakke om at det blir vondt uansett hvilken finger man skjærer seg i.

Jeg er egentlig ganske rystet over det negative fokuset.

Yvonne, du går meg en god gang med sparingen din, og jeg er mektig imponert. Synes ikke du skal måtte forsvare verken det ene eller det andre. Lykke til med videre sparing, og reis hvor enn i verden du måtte ønske med god samvittighet!

Hilsen TS.

Takk ts, og jeg er lei meg for at tråden har fått en vending jeg selv har vært med å bidra til, nemlig at den har tatt vekk fokuset fra din sparing. Du har selv vært fantastisk utifra dine forutsetninger, og det er deg vi skal hylle. :) Selvsagt er jeg veldig glad for all støtte, men jeg må nesten få be om unnskyldning for at jeg ikke klarer å la være å svare når jeg får kritiske spørsmål rettet mot meg.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sparer 50 000(+/-) i året til bolig og i tillegg setter jeg inn på min sønn sin konto :fnise:

For et par år tilbake hadde jeg inkassogjeld på 150 000. Dette betalte jeg tilbake på litt over 1 år, så jeg klarer å spare mer hvis jeg vil. Måtte ut med rundt 8000-9000 i mnd med en lavere inntekt enn jeg har nå, så nå ble jeg motivert til å spare enda mer :nigo:

HenLu, tror ikke du har fått skryt her, men det fortjenner du! Du har vært veldig flink!

Men om meg, og Yvonne, og andre som engasjerer seg å tråden her og liknende tråder om sparing, det er vel fordi jeg har også vært en sløser selv. Det var tider da jeg kunne bruke flere tusen på ei jakke, og kjøpte meg nye sko hele tiden. Det er derfor jeg blir engasjert, jeg vet at det går an å endre sin oppførsel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et slags abonement på en spesial høvel, og blader de sender ofte.

http://www.efi.no/produkter/intuition/?opprkode=12900&gclid=CMqQhoDJ168CFU1YmAodwwFrBQ

Men jeg må si at denne suger virkelig, jeg hater den. Den er klumpete, blir fort sløv, lotionen på skaftet smøres utover og er bare i veien..

Den er et mareritt å bruke på underlivsbarbering :S Og bladene er litt sånn dårlige, angrer på hele greia.

Jeg kan ikke tenke meg noe bedre. Jeg har brukt det i mange år, og de jeg har anbefalt det til, bruker det også fortsatt. Underlivsbarbering er garantert kuttfritt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Ok. Så her regnes nedbetaling på boliglånet som sparing? Men da stiller deg seg jo annerledes hvis man tar med den biten i regnestykket. Selger man av en eller annen grunn boligen med tap er jo sparepengene forsvunnet, så jeg gikk ut i fra at denne tråden regnet sparing som penger man setter av på konto i tillegg til boutgiftene etc som man allerede har.

Å nedbetale et lån er regnet som sparing ja. Kjæresten min sparer f.eks ved å betale ned ekstra på flexilånet, siden det rentemessig er mer økonomisk lurt enn å sette pengene på en konto med minimal rente.

Ja, man kan gå med tap, akkurat som hvis man investerer i aksjer. All sparing er ikke helt risikofritt, men jo mer risiko, jo større avkastning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, TS, du har vært flink! Og jeg trodde egentlig jeg var flink, som sparte 250 tusen på 4 år (for tilbakebetalling av en privat lån), men jeg har egentlig mye bedre lønn enn du...

Det om barberblad, jeg kjøpte meg RazorPit på ebay, det gjør at jeg kan bruke vanlige Gilette-razors mye lengre. Og barbergele bruker jeg ikke i det hele tatt for barbering, bruker såpe. Barbergeleen bruker jeg for å rense barberbladene med razorpit, men da er den billigste like bra, kan bruke first price, den skal jo ikke på huden min uansett.

Mine sparetips er :

1)Aldri kjøpe raspet ost! Det er dyrt og osten blir fort dårlig. Kjøpe raspejern og raspe selv, kjøpe alltid den største ostepakken. Ikke kjøpe skivet ost heller, samme grunner.

2) Skjære brød i butikken og legge i fryseren. Ta ut en og en brødskive når trenges, og tine i mikroen. Da trenger man aldri kaste brød fordi det ble tørt!

3)Tenke seg om før man kjøper ferdige og halvferdige produkter, de er oftest dyrere enn å lage samme selv. Som pizza- og pastasaus, de er enkle og billige å lage selv. Vaflerøre i pakke, pannekakerøre, ferdig paideig, ferdig pizzadeig, ferdig stekt kjøttdeg!! er også eksempler på ting som

Jeg må bare kommentere dette :

1 Du får raspet ost til ca samme prisen som de billiget kg-ostene, og de er nesten umulig å raspe selv for de er så myke. Det samme gjelder skivet ost.

2 Bak brød selv som du deler opp. Det er absolutt best,billigst og mest mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg nesten på hvor mye jeg kunne spart om jeg kuttet ned! jeg har vel ca 9-10.000 kr utbetalt fra NAV i mnd pga AAP, bruker bil, har forsikring på både meg, hund, bil og innbo! Verken tv, strøm eller vann er inkludert i husleia, kjøper hva jeg vil av mat og klær, men går aldri i null hver måned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Jeg må bare kommentere dette :

1 Du får raspet ost til ca samme prisen som de billiget kg-ostene, og de er nesten umulig å raspe selv for de er så myke. Det samme gjelder skivet ost.

2 Bak brød selv som du deler opp. Det er absolutt best,billigst og mest mettende.

Den raspete "osten" som er såpass mye billigere, er som oftest ikke egentlig ost. Derav navn som "revet" og så videre, de har ikke lov til å kalle det ost. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenLu, tror ikke du har fått skryt her, men det fortjenner du! Du har vært veldig flink!

Men om meg, og Yvonne, og andre som engasjerer seg å tråden her og liknende tråder om sparing, det er vel fordi jeg har også vært en sløser selv. Det var tider da jeg kunne bruke flere tusen på ei jakke, og kjøpte meg nye sko hele tiden. Det er derfor jeg blir engasjert, jeg vet at det går an å endre sin oppførsel. :)

Jeg har også vært en sløser, men nå sparer jeg mellom 5000-7000kr hver måned, før så brukte jeg penger uten å tenke meg, for en idiot jeg var. Sløste på ditten og datten, pengene kunne like godt gått rett i dass :sukk: så tro meg.. Vi sløsere seg ofte en STOR verdi i å spare.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare kommentere dette :

1 Du får raspet ost til ca samme prisen som de billiget kg-ostene, og de er nesten umulig å raspe selv for de er så myke. Det samme gjelder skivet ost.

2 Bak brød selv som du deler opp. Det er absolutt best,billigst og mest mettende.

de er fult mulig å raspe, du har vel bare dårlig raspejern? Har ingen problemer med å raspe FP ost, jarlsberg, norvegia, synnøve.. Hvilken ost snakker du om?

det med å bake brød selv, det prøvde jeg faktisk, men det ble ikke noe suksess. Alt for mye jobb å bake bare et brød, og jeg har liten fryser, ikke plass til flere. :) Hvis jeg hadde frys som kunne rømme 6 av de, da ville det sikkert vært lønnsomt både i penger, smak, og tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den raspete "osten" som er såpass mye billigere, er som oftest ikke egentlig ost. Derav navn som "revet" og så videre, de har ikke lov til å kalle det ost. :fnise:

JEg vet det, men den fungerer helt fint til pizza taco o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg vet det, men den fungerer helt fint til pizza taco o.l.

Usj, nei. Dessuten er det gjerne palmeolje i den. Så NEI TAKK!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seajewel

Den raspete "osten" som er såpass mye billigere, er som oftest ikke egentlig ost. Derav navn som "revet" og så videre, de har ikke lov til å kalle det ost. :fnise:

Hva er det da? Det ser jo ut som ost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Hva er det da? Det ser jo ut som ost?

Her kan du lese litt om det, og jeg siterer fra artikkelen:

På fagspråket kalles disse produktene analoge oster, som betyr substitutt for ost. I produktbeskrivelsen for disse produktene finner man blant annet vegetabilsk olje (nærmere bestemt palmeolje), potetstivelse, som brukes i produksjonen som et antiklumpemiddel, og farvestoffer.
Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at folk sparer! Jeg har selv vært veldig flink dette året som har vært (2011), ble ferdig med utdanningen min rundt jula 2010, og fikk da en begynnerlønn på 450 000kr brutto. Det jeg gjorde var å fortsette å leve ca som jeg har gjort som student (leid billig, ikke handlet så mye klær, tenkt på hva jeg bruker penger på osv, ikke spart på mat) og det har gjort så jeg i 2011 betalte bryllupet vårt til 60000kr og har spart ca 150 000kr. Jeg er superstolt selv :jepp:

Har vært nøye med å velge riktig mobilabonement/forsikringer/sparekonto osv, er nok der jeg sparer mest.

Sååå nå har jeg og mannen kjøpt oss leilighet (han har vært like flink som meg), og det føles bare så godt! Endelig inne på boligmarkedet :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...