Gå til innhold

Har spart 100.000,- på 2 år!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente i 20-årene, singel og leier leilighet til 8500,- i Oslo. Får ikke hjelp eller 50 øre av noen som helst, så må spare hardt hvis jeg noengang skal komme meg inn på noe boligmarked.

Har klart å spare 100.000,- i egenkapital på 2 år! Si at jeg er litt flink da :) Jeg er ganske stolt :) Særlig med tanke på at jeg aldri har spart før i mitt liv, og hadde minus på kredittkortet da jeg startet. Tjener 330000 i året.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HuskyPusky

Kjempeflink :)

Vil du dele litt mer av månedbudsjettet ditt til oss andre som kanskje ikke er like flinke? (alltid godt med litt sparetips!)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakktakk :) Jeg jeg skal dele sparetips! Må bare en tur på butikken, i'll be back!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En sak er at du har vært kjempeflink, en annen ting er at den dagen du skal søke på et boliglån, så har du vist banken at du faktisk KAN spare mye på kort tid, og at du dermed viser at du kan den egenskapen at du kan kunsten å spare inn når du virkelig må - slikt liker bankene!

Fikk selv et høyere lån enn det som egentlig er vanlig for min inntekt, nettopp fordi jeg hadde vist at jeg over tid kunne prioritere og spare mye... Risikoen for at slike som oss ikke klarer å betale våre huslån, er mindre enn for mange andre mente de... :)

Gratulere :

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak er at du har vært kjempeflink, en annen ting er at den dagen du skal søke på et boliglån, så har du vist banken at du faktisk KAN spare mye på kort tid, og at du dermed viser at du kan den egenskapen at du kan kunsten å spare inn når du virkelig må - slikt liker bankene!

Fikk selv et høyere lån enn det som egentlig er vanlig for min inntekt, nettopp fordi jeg hadde vist at jeg over tid kunne prioritere og spare mye... Risikoen for at slike som oss ikke klarer å betale våre huslån, er mindre enn for mange andre mente de... :)

Gratulere :

Åh, nå ble i allefall JEG kjempeglad! Jeg har en helt ok normal inntekt, men jeg er en racer på å prioritere, spare, og legge til sides penger. Av og til sparer jeg alt det som blir til overs når alt nødvendig er betalt, og sparer inn på det som er nødvendig også. Så en del måneder har jeg klart å legge til sides rundt 6-7000kr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er veldig flink, men bare husk å leve litt og.

Syntes sønnen min og er flink, han begynte som lærling i august ifjor, og har siden da spart seg opp 25.000 på sparekonto og 6000 på bsu. Han har riktignok hatt en liten ekstrajobb ved siden av skolen det siste året, og av det har han kjøpt seg bil. Han betaler riktignok bare 1500,- kr hjemme pr. mnd. Men det syntes jeg er helt greit så lenge han er flink til å spare.

Endret av ToveM
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparetips JATAKK :jepp:

Har ca. lik inntekt som deg, og har kjempelyst til å greie å spare like mye i løpet av de to neste årene!

Du har vært utrolig flink, jeg prøver å være flink.. Men det er jo så mye annet jeg også trenger.. nye sko f.eks.... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her :) Takk for mange hyggelige svar :)

For å spare 100.000,- på to år, må du spare 50.000,- et. Det vil si at 4167,- skal inn på sparekontoen din HVER måned. Ikke èn krone mindre. Har du mindre, må se om du har noe du kan selge.

Så er det å begynne å kutte, og her må du gå dratisk til verks.

Til å begynne med satt jeg kun å så på matbusjettet mitt, men poenget er at man må spise sunt og godt, så man ikke er underernært og sulten i tillegg til å ha dårlig råd. Det blir jo trist.

Men det kunne gjøres forbedringer også der. Men man kan ikke leve i sus og dus, og samtidig spare masse.

Mat/husholdning:

- Ikke kjøp mat på jobb, ta med deg mat hjemmefra. Det trenger overhodet ikke være kjedelig, men mye billigere.

- Kjøper aldri godteri. Ha popcorn i huset, det er billig "godteri" å servere gjester.

- De neste årene skal du ikke kjøpe flaske med vann, bortsett fra èn. Denne fyller du opp med vann når du skal på bytur eller noe. For ja, du kommer til å bli tørst.

- Vaskepulveret Albi er billig og bra, 10,- for en pakke.

- Gå på H&M og andre butikker som har f.eks. dusjsåpe på salg med jevne mellomrom. Du kommer ikke til å slutte å dusje med det første, så kjøp minst 10,-.

Klær:

- Dropp klær som er "trendy". Her må du gå for en klassisk baseklær-stil. Men det synes jeg er bare fint. Så finn fram jeansa, og kjøp basic gensere på f.eks. H&M.

Det som er trendy nå er jo f.eks. neglelakker i knæsjfarger. Spe på med det, og vips så er du også trendy for 20,- ekstra.

- Kjøp lekkert ullundertøy på salg. Dette skal du bruke hjemme innendørs, slik at du kan slå ned varmen og spare strøm.

- Det sier seg selv at du ikke kan ha sko i 10 forskjellige farger - kjøp sort! Jeg kjøpte at par sorte sandaler, og de har jeg brukt i sommervarmen, i bryllup, på jobb, osv.

Velvære:

- Dropp frisøren! Jeg kjører hestehale, og oppsatt hår. Behøver overhodet ikke være kjedelig. Kjøp et par lekre hårspenner og diverse, og vips har du spart tusenvis. Jeg stusser og farger håret selv.

- Jeg fant ut at det er dyrt med barberblader og barbergele. Meldte meg inn i Intuition, og har nå nybarberte legger til en billig penge.

- Begynn med fluor! Morgen og kveld, minst. Det er effektivt mot hull i tennene, og her er det ikke rom for dyre tannlegeregninger.

- Allier deg med venner som skal utenlands. Det gjelder ikke bare sminke, men også f.eks. tyggis. Få det kjøpt på tax free.

Fritid:

- Let opp det billigste telefonabbonementet.

- Meld deg ut av treningssenteret. Men du skal ikke slutte å trene - du skal begynne å gå. Dermed så kan du droppe busskortet også. Invester i gode joggesko. Den gode nyheten er at du ser veldig frsik og rask ut etter måneder med rask gange, og kan droppe dyr sminke og dyre hudprodukter.

- Jeg har faktisk droppa tv'en også. Ingen lisensavgift, og alt ligger uansett på nett. Fant ut at det meste på tv irriterte meg til slutt, så ikke noe stort tap.

- Kutt ALT av abonnementer og bokkklubber, og de neste årene skal du ikke kjøpe en eneste avis. Alt ligger på nettet, og ser du en interessant artikkel på forsida av avisen, ligger den ute på nettet innen makismalt 12 timer. Nei, du trenger ikke "Henne". Halvparten av bladet er reklame for ting du uansett ikke har råd til å kjøpe.

- Skaff deg lånekort på biblioteket, og utvid intellektet. Det kan komme godt med de helgene du holder deg hjemme, for her er det ikke rom for flatfyll hver helg. Så da kan du legge deg med ei god bok, og våkne frisk og uthvilt dagen etter, klar til en liten trimtur i finværet. For du har jo ikke treningssenter lenger, så her må det trimmes litt :)

- Kast inn en femmer på vinlotteriet på jobb i ny og ne (hvis du har et), og spar på vinflaskene du vinner til neste hyggelige anledning. Og vips så har du fylla, eventuelt en gave, til null og niks.

Jeg har mange flere, men kommer ikke på alle nå. Men skal lover dere alle, at hvis dette følges til punkt å prikke, så har du 4167,- hver måned.

Og 100.000,- om kun 2 år! :)

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linnerle

TS her :) Takk for mange hyggelige svar :)

For å spare 100.000,- på to år, må du spare 50.000,- et. Det vil si at 4167,- skal inn på sparekontoen din HVER måned. Ikke èn krone mindre. Har du mindre, må se om du har noe du kan selge.

Så er det å begynne å kutte, og her må du gå dratisk til verks.

Til å begynne med satt jeg kun å så på matbusjettet mitt, men poenget er at man må spise sunt og godt, så man ikke er underernært og sulten i tillegg til å ha dårlig råd. Det blir jo trist.

Men det kunne gjøres forbedringer også der. Men man kan ikke leve i sus og dus, og samtidig spare masse.

Mat/husholdning:

- Ikke kjøp mat på jobb, ta med deg mat hjemmefra. Det trenger overhodet ikke være kjedelig, men mye billigere.

- Kjøper aldri godteri. Ha popcorn i huset, det er billig "godteri" å servere gjester.

- De neste årene skal du ikke kjøpe flaske med vann, bortsett fra èn. Denne fyller du opp med vann når du skal på bytur eller noe. For ja, du kommer til å bli tørst.

- Vaskepulveret Albi er billig og bra, 10,- for en pakke.

- Gå på H&M og andre butikker som har f.eks. dusjsåpe på salg med jevne mellomrom. Du kommer ikke til å slutte å dusje med det første, så kjøp minst 10,-.

Klær:

- Dropp klær som er "trendy". Her må du gå for en klassisk baseklær-stil. Men det synes jeg er bare fint. Så finn fram jeansa, og kjøp basic gensere på f.eks. H&M.

Det som er trendy nå er jo f.eks. neglelakker i knæsjfarger. Spe på med det, og vips så er du også trendy for 20,- ekstra.

- Kjøp lekkert ullundertøy på salg. Dette skal du bruke hjemme innendørs, slik at du kan slå ned varmen og spare strøm.

- Det sier seg selv at du ikke kan ha sko i 10 forskjellige farger - kjøp sort! Jeg kjøpte at par sorte sandaler, og de har jeg brukt i sommervarmen, i bryllup, på jobb, osv.

Velvære:

- Dropp frisøren! Jeg kjører hestehale, og oppsatt hår. Behøver overhodet ikke være kjedelig. Kjøp et par lekre hårspenner og diverse, og vips har du spart tusenvis. Jeg stusser og farger håret selv.

- Jeg fant ut at det er dyrt med barberblader og barbergele. Meldte meg inn i Intuition, og har nå nybarberte legger til en billig penge.

- Begynn med fluor! Morgen og kveld, minst. Det er effektivt mot hull i tennene, og her er det ikke rom for dyre tannlegeregninger.

- Allier deg med venner som skal utenlands. Det gjelder ikke bare sminke, men også f.eks. tyggis. Få det kjøpt på tax free.

Fritid:

- Let opp det billigste telefonabbonementet.

- Meld deg ut av treningssenteret. Men du skal ikke slutte å trene - du skal begynne å gå. Dermed så kan du droppe busskortet også. Invester i gode joggesko. Den gode nyheten er at du ser veldig frsik og rask ut etter måneder med rask gange, og kan droppe dyr sminke og dyre hudprodukter.

- Jeg har faktisk droppa tv'en også. Ingen lisensavgift, og alt ligger uansett på nett. Fant ut at det meste på tv irriterte meg til slutt, så ikke noe stort tap.

- Kutt ALT av abonnementer og bokkklubber, og de neste årene skal du ikke kjøpe en eneste avis. Alt ligger på nettet, og ser du en interessant artikkel på forsida av avisen, ligger den ute på nettet innen makismalt 12 timer. Nei, du trenger ikke "Henne". Halvparten av bladet er reklame for ting du uansett ikke har råd til å kjøpe.

- Skaff deg lånekort på biblioteket, og utvid intellektet. Det kan komme godt med de helgene du holder deg hjemme, for her er det ikke rom for flatfyll hver helg. Så da kan du legge deg med ei god bok, og våkne frisk og uthvilt dagen etter, klar til en liten trimtur i finværet. For du har jo ikke treningssenter lenger, så her må det trimmes litt :)

- Kast inn en femmer på vinlotteriet på jobb i ny og ne (hvis du har et), og spar på vinflaskene du vinner til neste hyggelige anledning. Og vips så har du fylla, eventuelt en gave, til null og niks.

Jeg har mange flere, men kommer ikke på alle nå. Men skal lover dere alle, at hvis dette følges til punkt å prikke, så har du 4167,- hver måned.

Og 100.000,- om kun 2 år! :)

Inspirerende! Men må si at det høres litt kjipt ut og da, og kan fort gå ut over sosialt liv, eller at du blir den "gniene" i vennegjengen som de andre alltid må spandere på. Har ikke alle i vennegjengen sin en sånn? :fnise:

Men sier ikke at du er sånn, bare en liten fare hvis man blir for opphengt.

Etter år med veldig lav inntekt hvor det ikke var rom for noe sparing har jeg nå lagt meg til den uvanen å bruke alt av overskudd hver måned på stæsj. Veldig dumt, så skjerpings på meg!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HuskyPusky

- Jeg fant ut at det er dyrt med barberblader og barbergele. Meldte meg inn i Intuition, og har nå nybarberte legger til en billig penge.

Hva er dette for noe? Det har jeg aldri hørt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe? Det har jeg aldri hørt om.

Det er et slags abonement på en spesial høvel, og blader de sender ofte.

http://www.efi.no/produkter/intuition/?opprkode=12900&gclid=CMqQhoDJ168CFU1YmAodwwFrBQ

Men jeg må si at denne suger virkelig, jeg hater den. Den er klumpete, blir fort sløv, lotionen på skaftet smøres utover og er bare i veien..

Den er et mareritt å bruke på underlivsbarbering :S Og bladene er litt sånn dårlige, angrer på hele greia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirerende! Men må si at det høres litt kjipt ut og da, og kan fort gå ut over sosialt liv, eller at du blir den "gniene" i vennegjengen som de andre alltid må spandere på. Har ikke alle i vennegjengen sin en sånn? :fnise:

Men sier ikke at du er sånn, bare en liten fare hvis man blir for opphengt.

Etter år med veldig lav inntekt hvor det ikke var rom for noe sparing har jeg nå lagt meg til den uvanen å bruke alt av overskudd hver måned på stæsj. Veldig dumt, så skjerpings på meg!

TS her. Nei tvert imot faktisk :) Ingen av mine venner vet noe særlig om at jeg driver og sparer. Jeg er med på veldig mye! Og det er poenget, det skal være gøy å spare.

Og de bryr seg jo ikke om jeg kommer til avtalen vår i buss eller til fots. Eller om klærne mine er vasket i Omo eller Albi. Eller om jeg ringer og skravler i timesvis fra et billig abonnement.

Og i stedet for å ligge hjemme foran tv'en (jeg ikke har) tar jeg heller en trimtur med ei venninne.

Poenget er å kutte på de unødvendige tingene. Jeg spiser fortsatt ute i ny og ne, er med på fylla osv. Men jeg gjør det bare de andre tingene på en billigere måte enn tidligere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært flink!

Men hadde du skaffet deg en bedre betalt jobb kunne du brukt mer enn du tjener nå og fortsatt spart 4-5000. 330 000 er ganske lite i Oslo!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...