Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Jeg synes du har fått mange gode svar her, men jeg fikk lyst til å komme med noe annet...

For ett års tid siden leste jeg en veldig interessant artikkel om menns fødselsdepresjoner.

Kvinner kjenner forandringer i kroppen, de kjenner spark og andre livstegn som gjør at barnet er virkelig fra allerede de første dagene i svangerskapet.

Men for mange menn er det ikke slik.

For dem (ikke alle menn, men de dette angår) blir ikke barnet virkelig før den dagen barnet blir født. Frem til da har barnet vært en illusjon, noe uvirkelig, noe de ikke har annet forhold til enn at mors mage vokser.

Og plutselig blir de fedre! De kjenner ansvaret tynge. De vil være en god partner og far, men de vet ikke hvordan. De må kanskje kjenne på følelsen av utilstrekkelighet, og de liker ikke den følelsen. De vil være sterke, supermenn, ridderen, ikke føle seg svak og hjelpeslør.

En dansk undersøkelse viser at så mange som 7% av alle fedre kan ha en grad av fødselsdepresjon.

De tradisjonelle symptomene på fødselsdepresjon hos kvinner er blant annet fravær av glede, interesse og energi, selvbebreidelse, angst, vanskeligheter med å overskue situasjonen, at man er lei, ulykkelig og har selvmordstanker. – Hos menn handler det om lavere stressterskel, aggressivitet og problemer med selvkontroll, at man er irritabel, rastløs, tom og utbrent. Forskjellen mellom disse to symptomgruppene er stor, sa Juhl.

En annen artikkel om den samme undersøkelsen.

Jeg sier ikke at din mann har fødselsdepresjon, men jeg sier at det kan være mange årsaker til at han er ekstra sliten og "sur".

Jeg håper dere klarer å snakke om det en dag dere begge har litt overskudd, kanskje han klarer å formidle til deg hva som er galt.

Endret av Rosemor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...