Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til endokrinolog. Så får du skikkelig undersøkelse og skikkelig behandling. Fastlegen kan ikke nekte deg en henvisning, i såfall bytter du lege.

For noe tull, selvfølgelig kan legen nekte å skrive ut henvisning til spesialist når han ikke tror det er nødvendig!! De fleste med stoffskifteproblemer har heller ikke behov for behandling fra spesialist, men kan behandles i primærhelsetjenesten. Dog vil ikke symptomer på lavt stoffskifte bety at det er det du har, prøvene til ts så fine ut, og det er mange andre sykdommer som har lignende symptomer.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Mildrid
Skrevet

For noe tull, selvfølgelig kan legen nekte å skrive ut henvisning til spesialist når han ikke tror det er nødvendig!! De fleste med stoffskifteproblemer har heller ikke behov for behandling fra spesialist, men kan behandles i primærhelsetjenesten. Dog vil ikke symptomer på lavt stoffskifte bety at det er det du har, prøvene til ts så fine ut, og det er mange andre sykdommer som har lignende symptomer.

Hadde jeg møtt en lege med de holdningene hadde jeg byttet tvert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg møtt en lege med de holdningene hadde jeg byttet tvert.

Agreed.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som mange fastleger jeg har møtt i løpet av min tid som stoffskiftesyk (vi snakker 20 + år.), men faktum er at de fleste fastleger har ikke peiling. De er ikke bare på jorde, de er på feil jorde!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men det skumle er at mange endokrinologer har samme holdning - blodprøvene er fine, så dermed er du frisk og må slutte å innbille deg at det er noe galt...

• 2 uker senere...
Skrevet

Da har jeg fått den siste blodprøven tatt 12.04.12 og funnet ut referanseverdiene.

THS: 1,30 (0,30-4,50)

FT4: 14,2 (11,0-21,0)

Så jeg har ligget på ca 11 på T4 som er det helt nederste i grensa på de forrige prøvene.

Skrevet

Når på dagen ble prøvene tatt? Det kan spille inn på resultatet. Det anbefales å ta blodprøvene så tidlig som mulig, men jeg vet ikke om det bare er for de som alt går på levaxin. Jeg får i hvert fall et helt annet resultat kl 8 enn kl 3.

Skrevet

Jeg er litt trøtt, så j gir ikke så fryktelig mye mening, tror jeg, men det jeg mente er at kanskje du fikk en høyere t4 enn du ellers ville fått pga tidspunktet, og hvis du tar prøver på en annen tid kanskje du kommer under grensa og får prøve levaxin.

Skrevet

Det siste resultatet tok jeg kl 14:15, så ja kansje det har noe å si.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis pasienten ønsker henvisning til endokrinolog, skulle det da bare mangle at ikke ønsket etterkommes. En hver pasient som føler behov for undersøkelse hos en spesialist, bør få tilbud om dette uten for lang ventetid. Dessverre gir prioriteringsveilederen fra Helsedirektoratet legene rett til å vente alt for lenge med time (det er leger som har utarbeidet disse forskriftene, og de vet å beskytte sin egen arbeidssituasjon). Pasientene må ha rett til umiddelbar henvisning når de ønsker det, og ventetiden for spesialistundersøkelse bør under ingen omstendighet overstige 2 uker, uansett hva problemet dreier seg om. Pasientene bør også ha krav på endelig, fullstendig og korrekt diagnose med igangsatt optimal behandling innen 1 uke etter første time hos spesialisten. Pasientene bør også ha rett til å velge hvilken spesialistlege (dvs hvilken person) de ønsker å bli vurdert av.

Det er på tide at pasientene får bestemme hva de trenger, og at helsevesenet etterkommer pasientens ønsker. Helsevesenet er der for pasientene, ikke omvendt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har subklinisk hypotyreose. Altså prøvene min ligger i grenseland (går litt opp og ned, noen ganger er de normale), men jeg har symptomer på lavt stoffskifte og Anti-TPO er forhøyet.

Når Anti-TPO er forhøyet så tyder det på at kroppen holder på å ødelegge skjoldbruskkjertelen og man vil etterhvert få lavt stoffskifte. Det er ikke uvanlig at symptomene da er kommet.

Så du burde få målt Anit-TPO.

Jeg går på levaxin, er veldig glad for at fastlegen min tok meg alvorlig.

Skrevet

Det er ofte at fastlegen ikke har detaljkunnskap om stoffskifte-tilstander.Husk at de skal vite noe om ALLE sjukdommer! (Ikke alltid de husker det selv..) Jeg kjenner flere som ikke har blitt tatt på alvor av fastlegen angående stoffskiftet. Kom deg til spesialist!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...