Gå til innhold

Lavt stoffskifte?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Blodprøve november 2011:

T3: 3,7

T4: 11,4

THS: 2,38

Anti TPO: 51

Blodprøve Januar 2011:

T3: 4,9

T4: 11,1

THS: 1,94

Anti TPO: 43

Har hatt påvist lavt stoffskifte en gang på blodprøve for et par år siden + forstørret skjoldbrukskjertel. Har også alle symptomene på lavt stoffskifte, men legen vil ikke gi meg medisiner :(

Kan jeg ha lavt stoffskifte med de verdiene?

Vurderer å bestille time til privatklinikk...

Klarer ikke leve et normalt liv med alle plagene lenger.

Endret av Kindlooks
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstørret kjertel er vel et tegn på at kjertelen prøver så hardt den kan å produsere nok hormoner og at den sliter.

Har du referanseverdiene? T4 virker litt lavt, men det er vanskelig å si uten å vite referanseverdiene.

Skrevet

Glemte å spørre om referanse verdier jeg :sukk:

Har tatt rønkten for noen uker siden og kjertelen var da normal, men jeg har jo alle disse symptomene og plagene da fortsatt da..

AnonymBruker
Skrevet

Tatt fra lommelegen:

Referanseområdet for TSH er 0,2-4,5 mIE/l, det vil si at nedre grense for hva som er normalt er 0,2 og øvre grense er 4,5.

For FT4 er referanseområdet 8-20 pmol/l.

For FT3 er referanseområdet 2,3 - 5,7 pmol/L

Anti-TPO er normalt mindre enn 250 IE/ml.

Man bør alltid måle Anti-TPO når man utredes, det kan fortelle om du holder på å få et lavt stoffskifte.

Skrevet

Der har jeg lagt til Anti-TPO.

Skrevet

Hmm, da virker det som du bare er i grenseland... Noen med grenseverdier får lov å prøve stoffskiftemedisin, så kanskje du har flaks hos en privat. Hvis du bor i Oslo vil jeg hvert fall anbefale Mariann Grønnestad på Volvat. Hun har selv lavt stoffskifte og kan også mye om kosthold for de med lavt stoffskifte.

Hvilke plager har du? (hvis du vil fortelle om det, da.) Har du sjekka vitaminmangler og sånt? F.eks. kan d-vitamin-mangel gi litt like symptomer.

Skrevet

Har bestilt time hos ho nå.

Rastløs og urolig kropp

Lett stressa

Humørsvingninger

Ukonsentrert

Dårlig hukomelse

Roter med ord noen ganger når jeg snakker

Konstant trøtt og lite energi

Fryser lett, kalde hender og føtter

Flisette negler

Mister endel hår og øyenvipper

Svimmelhet

Går lett opp i vekt, må være veldig streng på kostholdet for og holde vekta stabil

Sukkersug

Vekslende avføring

Oppblåst mage

Mye tarmgass

Deprimert

Angst

Kløende hud

Hovene hender og annsikt

Uregelmessig mensen

Går på lavkarbo som har hjulpet litt på noen av plagene.

Har skjekket vitamin-mangel og alt ser fint ut.

AnonymBruker
Skrevet

Prøvene dine ser jo helt normale ut, men du burde kanskje undersøkes for andre ting? Lavt stoffskifte har en del diffuse symptomer, som samtidig passer på andre problemer. Det kan være alt fra matintoleranse til vitamin- eller mineralmangel.

• Liker 1
Skrevet

Har jo ikke vitamin mangel eller noe og matintoleranse kan jeg mulig ha, men har fortsatt de fleste plagene selv når jeg holder meg unna matvarer jeg reagerer på.

Ellers må jeg legge til at mormor har lavt stoffskifte, det kan kansje være arvelig?

AnonymBruker
Skrevet

fT4 er jo alt for lavt!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har verdier i grenseland, men symptomer på lavt stoffskifte. Legen min mente at man skulle medisinere etter symptomer så jeg fikk Levaxin. Symptomene mine er borte og verdiene er normale.

Jeg er veldig glad for at legen min så på symptomene mine, ikke bare verdiene. For vi er forskjellige og reagerer forskjellig på lave/høye verdier.

• Liker 2
Skrevet

Du er heldig som har en sånn lege.

Får håpe hun på volvat kan hjelpe meg og ikke bare stoler blindt på prøver da.

Gjest Mildrid
Skrevet

De prøvene ville betydd at jeg var for lavt dosert om det var meg (har lavt stoffskifte). Jeg må ha TSH på rundt 0,5.

AnonymBruker
Skrevet

De prøvene ville betydd at jeg var for lavt dosert om

det var meg (har lavt stoffskifte). Jeg må ha TSH på rundt 0,5.

Men du har fått en diagnose på det lave stoffskiftet. For mange av de er det snakk om at de må ha en TSH-verdi i nedre del av referanseområdet for å føle seg ok. Men TS har ikke fått en slik diagnose, noe det ut fra prøvesvarene alene ikke er grunnlag for.

Men det er virkelig meningsløst å diskutere konkrete prøveverdier, fordi disse er individuelle. Jeg hadde selv en TSH-verdi på 5,8 og FT4 på 10 uten at legen ville sette en stoffskiftediagnose på meg umiddelbart. Isteden ble jeg sendt for alskens prøver, inklusiv scan av hjernen (hadde vertigoanfall der jeg nesten gikk i bakken), før det til slutt ble konkludert med hypotherose likevel.

Det er ikke en diagnose man skal ta lett på og behandlingen er livet ut. Derfor er det viktig at alle andre muligheter sjekkes ut, slik at man ikke risikerer å ødelegge skjoldbruskkjertelens egenproduksjon av hormoner ved å tilføye dem utenfra.

TS, snakk med legen din igjen. Hvis du fikk påvist lavt stoffskifte for noen år tilbake, hvorfor ble det ikke fulgt opp da? Hvis du ikke føler at du får tilfredsstillende svar eller blir tatt på alvor, bytt lege. Legen SKAL se på helheten og ikke minst ta deg på alvor når du plages sånn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er iallefall en åpenbar kandidat til å forsøke Levaxin i mine øyne - du har alle symptomer - og - du har lave verdier.

Bytt lege, og forsøk forsiktig med Levaxin - en lavdose. I dette tilfellet er det verdt nedsidene, for du har en kombinasjon av klassiske symptomer og verdier som antyder lavt stoffskifte.

Vær dog forberedt på at det kan ta tid å merke endring, og ikke alle blir 100% med riktig dosering. Noen gjør det, andre ikke.

Skrevet

Var faktisk hos legen i dag og han ville bare gi meg antidepressiva og jeg følte ikke at han tok meg seriøst akkurat. Han sa bare at prøvene så normale ut og at jeg sansynligvis ikke hadde lavt stoffskifte..

Har vurdert å bytte fastlege flere ganger faktisk, men sliter med angst så jeg kvier meg til å gjøre det.

Er så lei og frustrert at jeg bare vil legge meg ned å grine nå..

Den gangen jeg hadde lavt stoffskifte var for noen år siden og jeg var såppas ung at jeg ikke tenkte så mye mer over det etter at legene nevnte det. Jeg gikk opp 10 kg over kort tid og det ble ikke fulgt opp etter det jeg kan huske.

Har i ettertid prøvd å finne ut hva alle symptomene og plagene mine kan være ettersom de har blitt værre og værre. Fant etterhvert ut at det ganske sansynligvis er lavt stoffskifte. Skulle ønske jeg viste hva lavt stoffskifte var den gangen jeg hadde det påvist for noen år tilbake..

Gjest Mildrid
Skrevet

Be om henvisning til endokrinolog. Så får du skikkelig undersøkelse og skikkelig behandling. Fastlegen kan ikke nekte deg en henvisning, i såfall bytter du lege.

Skrevet

Får se hva legen på volvat sier først, skal dit om 2 uker. Blodprøve har jeg nettop tatt, fikk svar om at det ikke var noe utenon normalen på de.

Skal hente ut resultate av den nyeste prøven og få hørt om hva referanse verdiene er til uka.

AnonymBruker
Skrevet

Merker en del skriver om riktig dosering og bi-virkninger, hvor vanlig er det egentlig? går på 100mikrogram levaxin, og jeg merker ikke forskjell på om jeg tar den eller ikke...? Kan dosen min være feil? Er en stund siden jeg har sjekka(har ikke råd til å gå til legen), men sist jeg sjekka var den normal, men det tror jeg nærmer seg et og et halvt år om ikke 2 år:S

AnonymBruker
Skrevet

Levaxin bruker 2-3 uker fra du tar den til den virker i kroppen. Levaxin er T4 og kroppen omdanner den til T3 som den trenger. Det er bare å prøve uten Levasin i 2-3 mnd så ser den har effekt eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...