Gjest M Skrevet 27. april 2012 #1 Skrevet 27. april 2012 Det er skummelt hvor mange som har opplevd behandling med dette legemiddelet negativt. Jeg lurer på om det er noen av dere der ute som har noe positivt å si!? Jeg har nettopp begynt, som behandling mot depresjon. Ikke si noe skummelt om det til meg, da dåner jeg av angst. xD Jeg har ikke lyst til å få et flatt følelsesliv... Er det virkelig så ille? Mister man humoren? Gråten? Kommer jeg til å klare å fortsette å skrive og være kreativ..?!?!?!!?!? Åh hjelpe og trøste, legen sa jeg kunne komme til å bli litt engstelig som en bivirkning de første to ukene... Men dette her topper kaka.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #2 Skrevet 27. april 2012 Hei. Du burde kanskje snakke med legen din om å få prøve en annen antidepressiva? Jeg har gått på cipralex, og jeg har ingenting positivt å si om det. Kan jo si at jeg vil aldri gå på noe som helst antidepressiva igjen. Jeg ble kjempeskremt av hvordan jeg ble av å gå på det. Ja, jeg fikk til slutt ingen følelser. Jeg eksisterte bare. Hadde ingen mening om noe, brydde meg ikke om noe lenger. Jeg lo ikke lenger av ting som jeg før synes var hysterisk morsomt. Og jeg klarte heller ikke å gråte når jeg virkelig trengte det. Helt jævlig. Når jeg endelig sluttet på de så fikk jeg ikke følelsene mine tilbake før 1 år ca. Og når jeg fikk de tilbake så var jeg et nervevrak uten like. Jeg kunne le og gråte samtidig. Sykt å tenke tilbake på det! Men kanskje det cipralex virker på deg. Det virker forskjellig på alle. 1
Gjest M Skrevet 27. april 2012 #3 Skrevet 27. april 2012 Åh hjelp... Vel, legen vil jo ikke gi meg noe annet før jeg har prøvd dette i en periode. Jeg bør nok gjøre -noe- uansett. Jeg er jo helt uten mål og mening sånn jeg har det -nå-. Jeg eksisterer bare, orker nesten ikke å stå opp og synes alt som hadde farger før har blitt grått nå... Hvis jeg mister humoren og evnen til å gråte sammen med folk, kommer det til å bli enda gråere... Jeg liker ikke dette her. Hei. Du burde kanskje snakke med legen din om å få prøve en annen antidepressiva? Jeg har gått på cipralex, og jeg har ingenting positivt å si om det. Kan jo si at jeg vil aldri gå på noe som helst antidepressiva igjen. Jeg ble kjempeskremt av hvordan jeg ble av å gå på det. Ja, jeg fikk til slutt ingen følelser. Jeg eksisterte bare. Hadde ingen mening om noe, brydde meg ikke om noe lenger. Jeg lo ikke lenger av ting som jeg før synes var hysterisk morsomt. Og jeg klarte heller ikke å gråte når jeg virkelig trengte det. Helt jævlig. Når jeg endelig sluttet på de så fikk jeg ikke følelsene mine tilbake før 1 år ca. Og når jeg fikk de tilbake så var jeg et nervevrak uten like. Jeg kunne le og gråte samtidig. Sykt å tenke tilbake på det! Men kanskje det cipralex virker på deg. Det virker forskjellig på alle.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #4 Skrevet 27. april 2012 Jeg har bare positivt å si om Cipralex. Det har redda livet mitt. Men 10mg hørtes mye ut å starte med. Du burde begynne med 5mg og så trappe opp, for du kan slite med vondt i hodet, søvnløshet og generelt ubehag i begynnelsen. Men du kommer over den kneika!
vinterspeil Skrevet 27. april 2012 #5 Skrevet 27. april 2012 Cipralex var i sin tid det som reddet meg ut av mørket og angsten. Plutselig en dag (ca 14 dager) opplevde jeg at trærne var grønne og himmelen blå igjen! I begynnelsen var det litt bivirkning, jeg var svimmel og ør, men det ga seg fort. Har ikke hatt noen andre bivirkninger. Lykke til og riktig god bedring
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #6 Skrevet 27. april 2012 Jeg har også bare positivt å si om Cipralex. Ble litt tørr i munnen men det ga seg. Følelseslivet var intakt, bare dempet nok til at jeg kunne begynne å fungere ordentlig igjen.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #7 Skrevet 27. april 2012 Det er nok de med negative erfaringer som roper høyest, uansett hva slags medisiner det er snakk om. Det er en grunn til at Cipralex veldig ofte er førstevalg når en lege skal skrive ut antidepressiva til en pasient 1
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2012 #8 Skrevet 27. april 2012 Det er nok de med negative erfaringer som roper høyest, uansett hva slags medisiner det er snakk om. Det er en grunn til at Cipralex veldig ofte er førstevalg når en lege skal skrive ut antidepressiva til en pasient Den grunnen er ikke utelukkende individuelle valg. Det er også markedsføring fra legemiddelindustriens side, og hva som er å foretrekke med tanke på samfunnsøkonomi inne i bildet Når det er sagt, min mor har brukt dette i et par år nå, og det ser ut som det har fungert greit for henne.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #9 Skrevet 27. april 2012 Det er skummelt hvor mange som har opplevd behandling med dette legemiddelet negativt. Jeg lurer på om det er noen av dere der ute som har noe positivt å si!? Jeg har nettopp begynt, som behandling mot depresjon. Ikke si noe skummelt om det til meg, da dåner jeg av angst. xD Jeg har ikke lyst til å få et flatt følelsesliv... Er det virkelig så ille? Mister man humoren? Gråten? Kommer jeg til å klare å fortsette å skrive og være kreativ..?!?!?!!?!? Åh hjelpe og trøste, legen sa jeg kunne komme til å bli litt engstelig som en bivirkning de første to ukene... Men dette her topper kaka. Hei M! Jeg begynner idag på min uke nr 3 med Cipralex. Jeg hadde mye bivirkninger, det var jeg som startet tråden "Halveringstid Cipralex" for rundt en uke siden. Nå har bivirkningene blitt færre/dempet, så jeg er absolutt glad for at jeg hørte på andre her inne og bestemte meg for å prøve en uke til. Var nemlig på nippet til å ringe legen og be om å få slutte med dem. Uten å gå inn på hva som skjedde, havnet jeg på tirsdag denne uken i en situasjon som tidligere ville vært uutholdelig. Men det gikk bedre enn tidligere! Jeg mener ikke å si at medisinen har gjort meg frisk på under to uker, men at jeg har merket bedring i positiv retning. Så jeg skal nok prøve den i noen uker til og se hva som skjer videre. Lykke til, håper det går bra for deg
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #10 Skrevet 27. april 2012 Hei M! Jeg begynner idag på min uke nr 3 med Cipralex. Jeg hadde mye bivirkninger, det var jeg som startet tråden "Halveringstid Cipralex" for rundt en uke siden. Nå har bivirkningene blitt færre/dempet, så jeg er absolutt glad for at jeg hørte på andre her inne og bestemte meg for å prøve en uke til. Var nemlig på nippet til å ringe legen og be om å få slutte med dem. Uten å gå inn på hva som skjedde, havnet jeg på tirsdag denne uken i en situasjon som tidligere ville vært uutholdelig. Men det gikk bedre enn tidligere! Jeg mener ikke å si at medisinen har gjort meg frisk på under to uker, men at jeg har merket bedring i positiv retning. Så jeg skal nok prøve den i noen uker til og se hva som skjer videre. Lykke til, håper det går bra for deg Hei du! Jeg var en av de som svarte deg i den tråden du opprettet, og ba deg holde ut. Så bra at det går fint meg deg, jeg er oppriktig glad for at du valgte å fortsette. Kjempebra!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #11 Skrevet 27. april 2012 Den grunnen er ikke utelukkende individuelle valg. Det er også markedsføring fra legemiddelindustriens side, og hva som er å foretrekke med tanke på samfunnsøkonomi inne i bildet Jeg ser ikke bort i fra at slike faktorer også kan spille inn, men poenget mitt var at dette er en type medisin som har vist gode resultat og som mange har veldig god effekt av.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #12 Skrevet 27. april 2012 Min sosialangst er dempet betraktelig! Så ikke gi opp men prøve litt til.Om det blir så ille,kanskje du burde få teste noen andre antidep.medisiner **
AnonymBruker Skrevet 27. april 2012 #13 Skrevet 27. april 2012 Hei du! Jeg var en av de som svarte deg i den tråden du opprettet, og ba deg holde ut. Så bra at det går fint meg deg, jeg er oppriktig glad for at du valgte å fortsette. Kjempebra! Takketakk!
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #14 Skrevet 28. april 2012 Det er skummelt hvor mange som har opplevd behandling med dette legemiddelet negativt. Jeg lurer på om det er noen av dere der ute som har noe positivt å si!? Jeg har nettopp begynt, som behandling mot depresjon. Ikke si noe skummelt om det til meg, da dåner jeg av angst. xD Jeg har ikke lyst til å få et flatt følelsesliv... Er det virkelig så ille? Mister man humoren? Gråten? Kommer jeg til å klare å fortsette å skrive og være kreativ..?!?!?!!?!? Åh hjelpe og trøste, legen sa jeg kunne komme til å bli litt engstelig som en bivirkning de første to ukene... Men dette her topper kaka. Jeg er en av de som vurderte å slutte pga bivirkningene. De to første ukene var ille med bivirkninger. Samtidig kjente jeg at de gjorde meg bra. Etter 3 uker syns jeg at det gikk tilbake. Noe som er vanlig,man føler seg bedre,så går man tilbake. Nå er jeg oppe i 15 mg pr.dag,og de gjør meg bra. Alternativet er så ille. Ser flere plasser folk ikke har noe godt å si om de,og har sluttet med de også. Det er en grunn til at man får slik medisin.Man trenger det. Så de som slutter,og sier de da ble bra,hadde kansje ikke behov for de alikavel? Har ikke gått så lenge på de enda,men er ikke flat. Jeg kan le igjen. Lenge siden sist. jeg er lysere i humør og stabil.
Gjest Nuppdupp Skrevet 28. april 2012 #15 Skrevet 28. april 2012 Det er nok de med negative erfaringer som roper høyest, uansett hva slags medisiner det er snakk om. Det er en grunn til at Cipralex veldig ofte er førstevalg når en lege skal skrive ut antidepressiva til en pasient og grunnen til det, er at leger har avtale med produsenten av legemiddelet. bare til opplysning 1
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2012 #16 Skrevet 28. april 2012 Har bare gode erfaringer med cipralex jeg. Da jeg var deprimert hadde jeg virkelig et flatt følelsesliv, men da jeg begynte med medisiner kom følelsene tilbake!
Cata Skrevet 28. april 2012 #17 Skrevet 28. april 2012 Jeg kan trøste , i allfall delvis. Jeg gikk på antidepressiva i 2,5 år, men brukte et som het Citalopram. I følge legen skulle det visstnok ha samme virkestoffer som Cipralex (bør muligens sjekkes ut at det stemmer). For meg hadde det en fantastisk virkning. Etter 2 uker lettet depresjonen merkbart og etter tre uker fungerte jeg igjen. Klart, jeg merket jo at jeg ikke var i toppform, men jeg hadde ingen problemer med å gå på jobb og fungere normalt der og gråteanfallene som hadde kommet tett som haglskurer før jeg ble medisinert var vekk. Fikk til og med ork nok til å gjøre forefallende husarbeid. Det der "flate følelseslivet" merket jeg ikke noe til. Jeg vil påstå det var mye flatere før da jeg levde i nyanser av svart. Etter medisineringen begynte så var det svarte veldig mye mindre svart og jeg kunne føle meg i glad igjen. Ikke sånn at jeg ble hyper og var på topp hele tiden, jeg ble bare mer...normal. Fra at alt var fælt og kjipt og vanskelig så ble vanskelighetene nå overkommelige. Man kan vel si det slik at humørtoppene ikke ble så mye høyere, men dalene ble merkbart flatet ut. (Men så var de jammen dype også.) Og sånn for ordens skyld, så har jeg nå vært medisinfri og normal i 3 år.
SoftKitty Skrevet 28. april 2012 #18 Skrevet 28. april 2012 Jeg har gått på Cipralex lenge og har aldri følt meg flat av det. Tatt samme dose som deg, 10mg. Eneste "flate" jeg merker er at jeg ikke blir like sint, og at jeg ikke blir like redd som før (angst). Ellers kan jeg både bli trist og glad osv.. Det kan også gjøre det vanskelig å få orgasme men den bivirkningen gikk over for meg etter kort tid. Gi det en sjangse du
AnonymBruker Skrevet 28. april 2012 #19 Skrevet 28. april 2012 Jeg bruker disse en uke i måneden for PMS. De berger hverdagen min. Jeg blir veldig trøtt denne uken, men alt er bedre en det stummende mørket som oppstår uten disse.
Gjest Liss`pia Skrevet 28. april 2012 #20 Skrevet 28. april 2012 Cipralex & psykolig reddet hverdagen min!! Det er dog vanlig at du blir litt kvalm i begynnelsen og får nedsatt matlyst, men det går over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå