Gå til innhold

Guttungen er syk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stakkars liten og stakkars foreldre.Stå på,som de andre sier,dra på sykehuset og krev hjelp til babyen din.

Jeg blir opprørt av hvordan du blir behandlet av helsevesenet.De kan ikke avvise et så lite og sykt barn.

Riktig god bedring til babyen din.Jeg håper virkelig dere får hjelp snart.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg bor i en by, har oppsøkt to legevakter. Og blir sendt til samme sykehus vær gang(krsand).

Jeg vet ikke om det er laktose i den melken eller ikke, men vi fikk iallefall resept på den..

Ja de tok ultralyd av magen, for de trodde det bare kunne være at han ikke klarte å bæsje, at han hadde en "propp" som stoppet for han.. Men syntes det er veldig rart at de skulle sjekke noe sånt noe, når han kan ha opptil 10-20 bæsjebleier på EN dag.. Og disse er da helt blaute..

Nå sover guttungen heldigvis, og jeg sitter her og føler meg totalt DUM..

Ser flere sier at jeg må ta med noen andre "voksne".. Dette er også prøvd hos fastlegen, men ble like avvist da.. Da byttet jeg fastlege samme kveld..

Vet liksom ikke helt hva man skal gjøre når sitt eget barn er sånn. Gjør vondt å det tapper meg for krefter, og det er nok derfor jeg ikke har krefter til å mase like mye nå som før. og det gjør vondt for meg, vil jo ikke at gutten vår skal ha vondt!

Fysio mente han kanskje kunne ha brokk.. men dette er vel noe de på sykehuset ville merket?

- TS

Skrevet

De tenkte han var forstoppet, men sprut-oppkast er typisk for innsnevring av pylorus, dvs den delen av magesekken som går ut i tynntarmen...

Det høres ut som du burde oppsøke en barnelege med spesiell interesse for mage/tarm (fordøyelsessystemet).

Du kan spørre fastlegen eller kontakte barneavdelingen og spørre om du kan få navnet på en slik spesialist, og så skriver du et brev til vedkommene og ber om time, eller ber fastlegen henvise?

Og så er det dette med mulig infeksjon da, små barn er jo utsatt for det, og i såfall vil det jo rette seg med tiden. Men hvis det virkelig dreier seg om sprut-oppkast etter måltid, syns jeg du bør fortsette å søke etter svar!!

AnonymBruker
Skrevet

De tenkte han var forstoppet, men sprut-oppkast er typisk for innsnevring av pylorus, dvs den delen av magesekken som går ut i tynntarmen...

Det høres ut som du burde oppsøke en barnelege med spesiell interesse for mage/tarm (fordøyelsessystemet).

Du kan spørre fastlegen eller kontakte barneavdelingen og spørre om du kan få navnet på en slik spesialist, og så skriver du et brev til vedkommene og ber om time, eller ber fastlegen henvise?

Og så er det dette med mulig infeksjon da, små barn er jo utsatt for det, og i såfall vil det jo rette seg med tiden. Men hvis det virkelig dreier seg om sprut-oppkast etter måltid, syns jeg du bør fortsette å søke etter svar!!

Ja er skikkelig sprutoppkast.. Det er ikke gulping, men slik at strålen står ut av kjeften på han.. og slik har det holdt på siden før jul. med litt pauser innimellom

- ts

Skrevet

Ja jeg bor i en by, har oppsøkt to legevakter. Og blir sendt til samme sykehus vær gang(krsand).

Jeg vet ikke om det er laktose i den melken eller ikke, men vi fikk iallefall resept på den..

Ja de tok ultralyd av magen, for de trodde det bare kunne være at han ikke klarte å bæsje, at han hadde en "propp" som stoppet for han.. Men syntes det er veldig rart at de skulle sjekke noe sånt noe, når han kan ha opptil 10-20 bæsjebleier på EN dag.. Og disse er da helt blaute..

Nå sover guttungen heldigvis, og jeg sitter her og føler meg totalt DUM..

Ser flere sier at jeg må ta med noen andre "voksne".. Dette er også prøvd hos fastlegen, men ble like avvist da.. Da byttet jeg fastlege samme kveld..

Vet liksom ikke helt hva man skal gjøre når sitt eget barn er sånn. Gjør vondt å det tapper meg for krefter, og det er nok derfor jeg ikke har krefter til å mase like mye nå som før. og det gjør vondt for meg, vil jo ikke at gutten vår skal ha vondt!

Fysio mente han kanskje kunne ha brokk.. men dette er vel noe de på sykehuset ville merket?

- TS

Du skriver at han har ekstremt mange bæsjebleier hver dag. Dette er helt typisk for barn med nyoppstått laktoseintoleranse! Min lille datter hadde også dette.

Jeg står fremdeles fast på at du skal skifte melk til en laktosefri variant, og så følge det regimet jeg beskrev lenger opp.

Du kan selv kjøpe laktosefri melk på apoteket, men den er veldig dyr, så det beste er å få den på resept.http://www.apotekhjem.no/Nettbutikk/display.aspx?menuid=6&prodid=47002

Skrevet

Dette er helt horribelt å lese. Når barnet er så plaget, så må det da få hjelp!

Jeg hadde blitt en ekstremt vanskelig kunde.

Jeg hadde bedt om navnet til alle jeg snakket med, og som skulle gjøre noe for meg, skrevet det ned. Jeg hadde bedt om dato og klokkeslett for når det skulle være gjort. Jeg kunne prøvd meg med å kreve at de skal ringe meg og bekrefte at det er gjort, siden jeg har EKSTREMT dårlig erfaring med service-nivået deres.

Så hadde jeg holdt dem til det. Jeg hadde ringt når hver ting skulle vært gjort, og spurt om det er gjort. Om de hadde gått av vakt, hadde jeg ringt dem hjemme. Det går ikke an å være så unnfallen i jobben sin, da fortjener de masing.

Og jeg hadde krevd at barnet skulle henvises til en ordentlig barnelege, fordi du har fått så dårlig behandling. Bli sint, gråt, hva som helst, bare få dem til å forstå at de oppfører seg grusomt.

Du kan også vurdere å rett og slett oppsøke legevakt i annen by. Hvis du bor i krsand, så dra inn til Oslo, det er ikke såå langt. Når legevakten vil henvise eller legge dere inn, krev at de sender dere på et bra sykehus i Oslo, ikke tilbake til lokalsykehus. Fortell åpent hvorfor. Si du er veldig bekymret for barnet ditt, og du orker ikke at han skal være kasteball mellom talentløse leger lengre.

• Liker 1
Skrevet

Et tips, ser du en turnuslege eller assistentlege så prat med den. De er lærevillige og har vert min redning når jeg slet med uforklarlig sykdom som barn. Min mor ble sett på som hysterisk helt til en fersk lege satte seg ned og hørte hele historien. Det samme opplevde jeg med min lille gutt, å ikke bli hørt. Samme sykehus som deg (krs) men jeg ble og til slutt tatt på alvor av en assistentlege. Min gutt kastet og opp nesten all mat. Han var dysmatur og som følge av det har han migrene i dag. Som baby hadde han konstant hodeverk sannsynligvis pga han var underutviklet.

Forøvrig høres det ut som du gjør lurt i å kutte ut laktosen. Be sykehuset om å sjekke både tarmer, mage og hode. Det kan være samensatt av flere ting iom han er født for tidlig.

Skrevet

Jeg hadde blitt en ekstremt vanskelig kunde.

Jeg hadde bedt om navnet til alle jeg snakket med, og som skulle gjøre noe for meg, skrevet det ned. Jeg hadde bedt om dato og klokkeslett for når det skulle være gjort. Jeg kunne prøvd meg med å kreve at de skal ringe meg og bekrefte at det er gjort, siden jeg har EKSTREMT dårlig erfaring med service-nivået deres.

Spørs om dette hadde gavnet barnet noe særlig... Det kan jo være vanskelig å stille en sikker diagnose noen ganger. Vent-og-se kan være bedre framfor plagsomme undersøkelser.

Men slik TS legger fram saken, høres det ut som at hun ikke har blitt tatt på alvor i helsevesenet.

Gjest Mildrid
Skrevet (endret)

Vi fikk nutramigen når guttungen ikke tålte melk, ville vurdert og prøve den. Heller det en å se at ungen ble sykere uten å få hjelp. Uff, håper det ordner seg :(

Endret av Mildrid
  • Liker 1
Skrevet

Først, ikke begynn å prøve ut alt mulig rart som blir foreslått på KG . Saken din høres ut som om den er horribel. For sykehuset, men selvsagt og for deg.

Få tak i en politiker, sett søkelys på saken. En politiker fordi de er vant til å stille krav, og ant. Ikke lider av ærefrykt ovenfor legene.

sett søkelys på saken, det ordner nok politikeren om du gir vedkommende lov tenker jeg.

Men du må selvsagt tenke over dette først, vil du eksponeres i media ?

Det beste hadde jo vært om du fikk hjelp uten dette sirkuset.

Det virker som om legene her ikke helt vet hva som feiler gutten din, det har de kanskje vanskelig for å innrømme ?

Det høres ut som om han burde vært hos mage tarm spesialist for lengst, men jeg er ikke lege ......

Gjest Mildrid
Skrevet

Ikke alle råd på KG er like håpløse. Noen råd er basert på erfaring fra like historier og de kan være verd å skrive seg bak øret.

Laktosefri melk til en mlkeallergikere er en av de tingene.

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle råd på KG er like håpløse. Noen råd er basert på erfaring fra like historier og de kan være verd å skrive seg bak øret.

Laktosefri melk til en mlkeallergikere er en av de tingene.

Du vet jo ikke hva ungen feiler. Han trenger ant. en spesialist som tar seg tid. Det vil ofte en spesialist gjøre, bare en kommer gjennom nåløye og inn til ham.

Skrevet

Du vet jo ikke hva ungen feiler. Han trenger ant. en spesialist som tar seg tid. Det vil ofte en spesialist gjøre, bare en kommer gjennom nåløye og inn til ham.

Ingen av oss vet hva ungen feiler, men basert på egenopplevd erfaring, kan noen av oss komme med adekvate råd som det ikke kan skade å prøve.

Slik situasjonen er akkurat nå, vil gutten ble enda sykere fram til han får hjelp, og fram til da skader det overhodet ikke å teste ut laktosefri melk. I beste fall vil det hjelpe gutten, i verste fall har det kostet mor 220 kroner for en boks melk.

Skrevet

Ingen av oss vet hva ungen feiler, men basert på egenopplevd erfaring, kan noen av oss komme med adekvate råd som det ikke kan skade å prøve.

Slik situasjonen er akkurat nå, vil gutten ble enda sykere fram til han får hjelp, og fram til da skader det overhodet ikke å teste ut laktosefri melk. I beste fall vil det hjelpe gutten, i verste fall har det kostet mor 220 kroner for en boks melk.

Jeg forsto det som om han var på en kur med et eller annet allerede, men men, dere vet nok bedre enn spesialister dere som ikke har sett ham en gang.

Det har jo ikke jeg heller, så mitt poeng er, gjør det du må for å få ham inn til en spesialist.

Skrevet

Spørs om dette hadde gavnet barnet noe særlig...

Det tror jeg det kunne ha gjort, men da er det viktig å si noe slikt som "Hva sa du navnet ditt var? Petter Pettersen, ja? Okay, da noterer jeg meg at du nå klokka 13 sier at dere skal ringe tilbake før kl 15. Takk skal du ha!" og "Eva Iversen, sykepleier på legevakta? Da noterer jeg meg navnet ditt, og at du mener at det er forsvarlig å ikke ta inn Lillegutt til undersøkelse ..."

De færreste synes det er greit å bli referert til dersom de ikke har gjort jobben sin ... ;)

• Liker 5
Skrevet

Jeg forsto det som om han var på en kur med et eller annet allerede, men men, dere vet nok bedre enn spesialister dere som ikke har sett ham en gang.

Det har jo ikke jeg heller, så mitt poeng er, gjør det du må for å få ham inn til en spesialist.

Han er satt på en melkeprotein og soyafri melkeerstatning, ikke en kur. Når man ikke oppnår bedring med dette byttet, samt ikke får hjelp fra helsevesenet, tar man skjeen i egen hånd og prøver andre muligheter.

Jeg er ikke spesialist, men jeg har vært nøyaktig i samme situasjon som TS. Derfor tillater jeg meg å komme med råd, og så får hun selv bestemme om hun vil prøve ut dette. Å blande inn politikere og media stopper iallefall ikke vektnedgangen til gutten.

Skrevet

Det tror jeg det kunne ha gjort, men da er det viktig å si noe slikt som "Hva sa du navnet ditt var? Petter Pettersen, ja? Okay, da noterer jeg meg at du nå klokka 13 sier at dere skal ringe tilbake før kl 15. Takk skal du ha!" og "Eva Iversen, sykepleier på legevakta? Da noterer jeg meg navnet ditt, og at du mener at det er forsvarlig å ikke ta inn Lillegutt til undersøkelse ..."

De færreste synes det er greit å bli referert til dersom de ikke har gjort jobben sin ... ;)

Sant, og et godt råd. Hilsen kverulant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette, ei heller med dårlig behandling ved sykehus/legevakt/fastlege. Men dette rådet er ekstremt bra, det er sant at man blir mer oppsatt på å gjøre jobben riktig når man kan referere med navn. Noter ned alt, tidspunkt, navn, når man forventer svar, osv. Dette ganger jo ikke umiddelbart barnet, men i det lange løp kan det jo føre til at noen faktisk GJØR jobben sin i denne saken.

I din situasjon vil jeg tro det er nødvendig med hjelp NÅ! Å gå til pressen eller politikere vil vel ikke hjelpe på dagen (tror jeg da, vet ikke hvor intressant de syns saken er). Men jeg kan si som mor at jeg ville troppet opp på sykehuset og, tja det er kanskje slemt, men jeg tror jeg vil ha overdrevet situasjonen slik at noen kunne hjulpet NÅ. Jeg kan ikke si om det er riktig i denne situasjonen da.. Eller om det er riktig å gjøre.

Men i allefall så ville jeg troppet opp og nektet å rikke meg før noen hadde undersøkt/satt i gang undersøkelser av denne stakkars gutten.

Jeg har ikke lest hele tråden ordentlig, men var det slik at det nå var fare for livet til gutten? Lenge siden noe næring? Eller fare for å blir dehydrert? For dette er jo livsfarlig, og da burde han virkelig ha vært til observasjon med en gang + tilførsel av væske med intravenøs.

Jeg ville også prøvd de rådene som ikke skader gutten. Ja, jeg ville prøvd slik laktosefri melk (var det flere nevne her?). Dette er vel ikke noe som kan skade han, i beste fall kan det faktisk hjelpe.. Men dette er bare mine tanker da.

Til siste vil jeg jo nevne, vet ikke om noen avndre har gjot det allerede da, men i allefall: Fritt sykehusvalg. Om du bare blir sendt til ett sykehus, så kan du faktisk kreve å få behandling ved et foretrukket sykehus. Jeg er ikke kjent med det rent praktiske rundt dette, men det heter seg i allefall fritt sykehusvalg. Du er ikke tvunget til å være knyttet til sykehuset nærmest deg. Men jeg vet ikke om dette gjelder bare behandling, eller om det også gjelder undersøkelser.

Jeg øsnker deg og gutten MASSE lykke til! Skjønner godt din frustrasjon! Håper så inderlig at alt går bra med dere. Jeg blir nok til å tenke på dere framover, så kom gjerne med en oppdatering om hvordan det går/gikk:)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du møter opp på akuttmottaket med en syk baby blir du ikke avvist. Jeg vet ikke om det har blitt ansatt noen nye barneleger siden sist jeg var på jobb, men de pleier å være kompetente og følge opp barn med åpen retur og gjengangere veldig bra. Det er ikke slik at hele systemet der ikke fungerer, du må ha vært uheldig. Jeg kjenner mange sykepleiere der som tar fatt hvis en lege gjør en dårlig jobb også.

Gjest Molly80
Skrevet

Fy f... så dårlig dere blir behandla :( vår gutt hadde sprutgulp og magevondt, men alt forsvant da vi kutta ut alt av melkeprodukter og fikk neocate på blå resept (melkeerstatning som smaker bedre en den nutr... et eller annet noen nevner, sønnen min ville ikke ha den). Vi kutta alt av melk før vi fikk time på sykehuset, var helt desperate. Når de er så små slår ikke alle allergier ut på tester. Ikke på vår sønn heller, men han hadde alle symptomer og vi har derfor fått blå resept på neocate.

Vet ikke om det er dette sønnen din har... men det hørtes litt ut som min sønn i allefall. Melk sitter lenge i kroppen. tok en uke eller to før vi merket forskjell, men for en forskjell!

Har glemt å logge meg inn, og skriver via mobil nå... men har du spørsmål så heter jeg Molly80 her inne :)

Stå på ditt, du er tøff!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...