Gå til innhold

Guttungen er syk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare få ut litt frustasjon og litt tips til hjelp her!

Jeg er ei 18 år gammel jente med en sønn på 8 mnd, han kom to mnd før termin, men dette har aldri vært noe problem. Men rett før jul begynte han å kaste opp alt av mat han spiste, ikke bare gulping, men sprutoppkast. Dette holdt på i en uke/ to uker.. Kontaktet lege siden han også hadde feber som gikk opp og ned.. Fikk beskjed om å komme tilbake hvis det ble værre..

Så gikk det et par uker, og vi er inne i januar. Guttungen er ikke blitt bedre, men værre.De mistenker refluks, og vi begynner med tykkningspulver i melka.. Men Han klarer ikke holde på noe mat, ligger bare å skriker og hyler, man kan se han "krøker" seg sammen i smerte, og feber nå også.. Og det er oppkast på vært eneste måltid.. Vi drar på legevakta, og blir innlagt.. Ligger på sykehuset i 5 dager, og da begynner han å bli bedre. Får beskjed om å bytte til Althera (MME), for å teste melkeallergi.. Etter to uker har ikke dette noe virkning, og han blir bare dårligere av denne melka..

Og slik fortsetter det frem til i slutten av mars.. Drar til legen igjen, og sier de må hjelpe oss nå. For vi kan ikke gå rundt at han skal ha det sånn. Da får jeg dette slengt opp i tryne " Du er bare 18 år og ung mor, det er ikke noe galt med ungen din.. "

DA var det nok for meg. Vi dro rett opp på legevakten den kvelden og ble lagt inn på sykehuset igjen. Nå hadde han begynt å gå ned i vekt, var vanskelig å få kontakt med gutten fordi han var så dehydrert, hadde ikke spist på 26 timer.. Og de kobler han ikke til itreveneøst en gang! Legene på sykehuset så at det var noe galt, og tok oss på alvor. Og de ble forbannet på hvordan legen hadde behandlet oss. Enda mistenker de refluks, og sier at de skulle sende henvisning til et annet sykehus for å få time der til 24t ph måling.. Så blir vi sendt hjem.. Fikk beskjed om at vi var prioritert, og at vi ville få time iløpet av uka i posten..

Så gikk det tre uker, og enda ikke hørt noe.. ringer frem og tilbake til sykehusene, og da viser det seg at de hadde GLEMT å sende hendvisning.. så vi ville ikke få noe time før lenge etter nå! Og får beskjed om å måtte vente bare.. Og guttungen er fremdeles med oppkast osv..

Så hadde det gått 5 uker og barnelegen ringer meg og sier vi skal teste han for melkeallergi IGJEN.. Dette har vi jo prøvd tidligere som skrevet.. Og nå har vi holdt på med Althera i 2 uker igjen, og guttungen blir bare dårligere nå!!

HVA KAN JEG GJØRE??? Jeg får ikke hjelp noen steder nesten, ingen vil hjelpe oss pga vi er så "unge og dumme" tydligvis! Guttungen min er syk, og mammahjerte lider.. Det er SÅ vondt å se han sånn, og å bli behandlet sånn..

Langt innlegg, men håper noen har tips å komme med..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt fastlege

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt fastlege

Det ble gjort samme kveld jeg fikk beskjeden slengt i trynet..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pasientombudet

Helse- og sosialombudet

Jeg har hørt noen nevne litt om det på jobben, og at det kan hjelpe folk som sliter med helsevesnet. Jeg er usikker på hva de faktisk kan gjøre, men limer inn link her.

Lykke til! :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Har ikke andre råd enn BYTT fastlege! Og gir deg en god :klemmer:

Håper virkelig at du får skikkelig hjelp til stakkars babyen din, og at h*n blir bedre :klem:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke andre råd enn BYTT fastlege! Og gir deg en god :klemmer:

Håper virkelig at du får skikkelig hjelp til stakkars babyen din, og at h*n blir bedre :klem:

byttet fastlege samme kveld som vi ble så avvist.. Snakket med sykehuset igjen nå, og satte ned foten og sa vi MÅTTE få hjelp... Han ligger med nesten 40 i feber også her stakkars :/

Så barnelegen skulle ringe meg.. Håper det skjer noe nå :)

- ts

Skrevet

byttet fastlege samme kveld som vi ble så avvist.. Snakket med sykehuset igjen nå, og satte ned foten og sa vi MÅTTE få hjelp... Han ligger med nesten 40 i feber også her stakkars :/

Så barnelegen skulle ringe meg.. Håper det skjer noe nå :)

- ts

Skal krysse fingrene for deg! :)

• Liker 1
Skrevet

Reis direkte til sykehuset- nekt å gå derifra før gutten din får hjelp.. blir du nektet hjelp, ring VG,tv2 dagbladet..

IKKE GI DEG!!

:klemmer:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Reis direkte til sykehuset- nekt å gå derifra før gutten din får hjelp.. blir du nektet hjelp, ring VG,tv2 dagbladet..

IKKE GI DEG!!

Sitter enda å venter på tlf fra de.. får jeg ikke den idag, gjør vi som du sier! :)

Skrevet

Althera er en melkeerstatning uten soya og melkeprotein, men den inneholder laktose.

Jeg ville ha bedt om å få prøve Nutramigen, da denne også er fri for laktose.

Spiser gutten din noe annet mat eller drikke?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Althera er en melkeerstatning uten soya og melkeprotein, men den inneholder laktose.

Jeg ville ha bedt om å få prøve Nutramigen, da denne også er fri for laktose.

Spiser gutten din noe annet mat eller drikke?

han får grøt om kvelden bare, nesle sinlac grøt. det er det eneste, fått beskjed om å ikke gi han noe annet før de finner ut av hva det er :)

Skrevet

han får grøt om kvelden bare, nesle sinlac grøt. det er det eneste, fått beskjed om å ikke gi han noe annet før de finner ut av hva det er :)

Akkurat det hadde jeg gitt en god dag i var det meg. Men du må jo gjøre det du føler er riktig. :klemmer:

Jeg kan fortelle hva vi gjorde den gangen vår datter var så syk av laktoseintoleranse at alt bare rant rett igjennom. Første budet var å tette den lekke tarmen og få i henne nok veske.Hun hadde gått ned mye, og var etterhvert underernært og uttørket. Vi fikk tilslutt en barnelege som visste hva hun drev med, og denne legen satte jenta vår på denne dietten:

Hun tålte jo ikke laktose viste det seg, så hun ble etterhvert satt på nutramigen. Men inntil da måtte hun få i seg veske som var stoppende. Vi brukte eplesaft, tynnet litt svakt. I tillegg fikk hun gulrotpurre, samt bittelitt most potet og kylling. Som dessert fikk hun en teskje eplesyltetøy. Ikke melkeprodukter eller grøtprodukter overhodet, da det også kunne være hveten som var problemet.

Gutten din er så gammel nå at han fint kan prøve ut denne "resepten"

At gutten din har såpass med feber kan også komme av uttørringen, og at han etterhvert nå begynner å ble underernært. Jeg ville ha kuttet ut melken, og prøvd meg med bittesmå mengder eplesaft idag til dere evnt får hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ett lite politisk korrekt svar, men har dere foreldre eller en annen "voksen" person som kan være med dere til legen neste gang?

Jeg opplever hvertfall selv å bli tatt mer seriøst dersom jeg har med noen. + du har noen som kan føre argumentasjonen dersom det blir for følelsesmessig for deg.

Skrevet

Dra til sykehuset, og ikke flytt deg før du får hjelp. Dette høres jo helt sprøtt ut! Jeg trodde at det ble tatt svært alvorlig når så små barn er syke. Jeg har selv en gutt på 17 mnd somhar vært syk en periode nå og føler at vi har blitt godt ivaretatt og utredet, man skal ikke beøve å måtte mase for å få hjelp til et så lite bar. Som noen over her foreslo kan det kanskje være lurt å temed ett eldre familiemedlem som kan slålitt i bordet. Ikke fordi jeg ikke tror at du kan tale din egen sak, men fordi det kan virke som om helsevesenet ikke tarbdeg på alvor pga din unge alder. Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra til sykehuset, og ikke flytt deg før du får hjelp. Dette høres jo helt sprøtt ut! Jeg trodde at det ble tatt svært alvorlig når så små barn er syke. Jeg har selv en gutt på 17 mnd somhar vært syk en periode nå og føler at vi har blitt godt ivaretatt og utredet, man skal ikke beøve å måtte mase for å få hjelp til et så lite bar. Som noen over her foreslo kan det kanskje være lurt å temed ett eldre familiemedlem som kan slålitt i bordet. Ikke fordi jeg ikke tror at du kan tale din egen sak, men fordi det kan virke som om helsevesenet ikke tarbdeg på alvor pga din unge alder. Lykke til!

Tårene bare triller. Sykehuset skulle ringe før kl tre. men ingen har ringt, og guttungen ligger fremdeles bare å spyr! Jeg vet seriøst ikke åssen jeg skal klare å få hjelp. Har prøvd å ha med besteforeldre til gutten, for å se om det hjalp. Men det hjalp heller ikke! Blir behandlet så utrolig dårlig! Hadde aldri trodd det skulle bli SÅ forbannade vanskelig å skulle få hjelp til et sykt barn!! :( Nå vurderer vi å gå til avisa med dette, for sånn oppførsel skulle ikke vært lov! flere som sier vi må gå til avisen med dette..

- Ts..

AnonymBruker
Skrevet

STÅ PÅ DITT! I Norge skal alle få hjelp! :kjefte: Om du ikke blir tatt seriøst, så må du true med at du kommer til å klage til "høyere makter" om jeg kan si det på den måten :gjeiper:

Skrevet

Dra til sykehuset og gi dem klar beskjed om at gutten SKAL ha hjelp NÅ. Vegrer de seg, så sier du at om dere blir sendt hjem, går du rett til avisa.

Dette SKAL DU IKKE akseptere - ikke når det har vært så langvarig og gutten har begynt å gå ned i vekt!

Skrevet

Hvilket sykehus tilhører du. Det er fritt sykehusvalg. At du skal måtte vente så lenge på utredning er jo latterlig dårlig. Hva med å be legen henvise dere til Ullevål, Riksen, Trondheim. Et universitetssykehus altså og ikke lokalsykehus. Lokalsykehusene kan være bra de så klart, men med denne behandlingen så er det ikke holdbart.

Ønsker deg all lykke til.

Syns forøvrig også det er rart de har anbefalt en mme med laktose når detter melkeallergi de ville teste for.

Skrevet

Bor du i en by? Da drar du til en annen legevakt. Er det så ille som du skriver her, så er det virkelig alvorlig. Du må ikke gi deg! Har du ikke en mor eller noe som kan bli med deg for å stå litt på barrikadene?

Skrevet

sønn på 8 mnd, han kom to mnd før termin, men dette har aldri vært noe problem. Men rett før jul begynte han å kaste opp alt av mat han spiste, ikke bare gulping, men sprutoppkast. Dette holdt på i en uke/ to uker.. Kontaktet lege siden han også hadde feber som gikk opp og ned.. Fikk beskjed om å komme tilbake hvis det ble værre..

Så gikk det et par uker, og vi er inne i januar. Guttungen er ikke blitt bedre, men værre.De mistenker refluks, og vi begynner med tykkningspulver i melka.. Men Han klarer ikke holde på noe mat, ligger bare å skriker og hyler, man kan se han "krøker" seg sammen i smerte, og feber nå også.. Og det er oppkast på vært eneste måltid.. Vi drar på legevakta, og blir innlagt.. Ligger på sykehuset i 5 dager, og da begynner han å bli bedre. Får beskjed om å bytte til Althera (MME), for å teste melkeallergi.. Etter to uker har ikke dette noe virkning, og han blir bare dårligere av denne melka..

Pylorus stenose? Har han vært til ultralyd? Har dere forsøkt å gå til en privat barnelege?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...