Gå til innhold

Synes banken er vel streng


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer var i banken for å forhøre oss om boliglån. Jeg har vært kunde i denne banken (DNB) hele livet. Vi har ingen gjeld, og har spart 300.000 kroner til EK (spart i ca. 5 år). Vi lurte på et lån på minst 1,7 mill, sånn at vi kan kjøpe noe til 2 mill. Vi er for gamle til å få førstehjemslån, eller hva det heter.

Vi la frem budsjett som viser at vi kan betale minst 12000 i mnd. Likevel ble det blankt avslått, vi MÅ nemlig ha minst 20% EK. Det synes jeg var ganske dårlig. Er det virkelig vanlig at det er så strengt om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Banken synes ikke dere var verdt risikoen, enkelt og greit. De driver butikk, ikke veldedighet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken synes ikke dere var verdt risikoen, enkelt og greit. De driver butikk, ikke veldedighet.

Det blir ikke mye butikk dersom de behandler alle kundene sine sånn. Dessuten svarte du ikke på det jeg spurte om, nemlig om det er vanlig at man får avslag nå om dagen med 300.000 i EK og null gjeld.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke mye butikk dersom de behandler alle kundene sine sånn. Dessuten svarte du ikke på det jeg spurte om, nemlig om det er vanlig at man får avslag nå om dagen med 300.000 i EK og null gjeld.

TS

Lønnen deres er avgjørende, den sier du ingenting om. At dere kan betale 12 000 i måneden tror banken tydeligvis ingenting på (ellers hadde dere fått lån).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. :) Får 35000 utbetalt tilsammen hver mnd. Men det var rart at rådgiveren ikke sa noe om dette, han sa nemlig bare at det kom an på EK.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. :) Får 35000 utbetalt tilsammen hver mnd. Men det var rart at rådgiveren ikke sa noe om dette, han sa nemlig bare at det kom an på EK.

TS

Dere må ha både nok inntekt og nok egenkapital for å få boliglån i dag. Bankene har fått strenge retningslinjer fra finanstilsynet. Skal de gå ut over disse skal dere ha en spesielt god sak, noe det ikke ser ut som dere har.

Det mange glemmer er at egenkapitalen også skal dekke omkostningene ved boligkjøpet. Det vil si at hvis dere vil kjøpe en selveierbolig til 2 mill. vil det være omkostninger på ca kr 55.000,-. Dere vil da trenge et lån på kr 1.755.000,- hvis dere har kr 300.000,- i egenkapital. Det vil gi banken sikkerhet i boligen på 87,75 %, noe som er alt for dårlig i dag.

For å få lån til bolig må dere enten spare mer egenkapital, stille med tilleggssikkerhet eller søke om startlån.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må ha både nok inntekt og nok egenkapital for å få boliglån i dag. Bankene har fått strenge retningslinjer fra finanstilsynet. Skal de gå ut over disse skal dere ha en spesielt god sak, noe det ikke ser ut som dere har.

Det mange glemmer er at egenkapitalen også skal dekke omkostningene ved boligkjøpet. Det vil si at hvis dere vil kjøpe en selveierbolig til 2 mill. vil det være omkostninger på ca kr 55.000,-. Dere vil da trenge et lån på kr 1.755.000,- hvis dere har kr 300.000,- i egenkapital. Det vil gi banken sikkerhet i boligen på 87,75 %, noe som er alt for dårlig i dag.

For å få lån til bolig må dere enten spare mer egenkapital, stille med tilleggssikkerhet eller søke om startlån.

Tusen takk for svar. :) Med andre ord, det altså er bortkastet tid for oss å prøve andre banker, for det er slik situasjonen er overalt om dagen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :) Med andre ord, det altså er bortkastet tid for oss å prøve andre banker, for det er slik situasjonen er overalt om dagen.

TS

Jeg ville risikert å kaste bort den tiden og prøvd andre banker, dette er da en ganske viktig sak?

Og ja, det er blitt strenge krav, men 20% er ingen grense hugget i stein. Banken deres virker særdeles lite imøtekommende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg hørtes veldig strengt ut..? Når ble 20% EK et absolutt krav selv om man kan vise til god betalingsevne? Jeg ville forsøkt andre banker.. Hvis en av dere kommer fra "landet" - prøv en liten bank der dere kommer fra. Min erfaring er at det er lettere å få lån der (kanskje dere har familie som er kunder).

Evnt. kan dere høre om familie er villig til å gi dere et privat lån på 100-200k, slik at dere oppfyller bankens krav om EK.

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg trodde kravet til egenkapital var 15% :klo:

Uansett, som Alison sier er det både nok egenkapital og inntekt som legges til grunn for bankenes vurdering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var akkurat på boligkjøpekurs, og da mener jeg de sa noe om krav til 500.000 i lønn tilsammen for to personer for å få boliglån. Husker ikke om dette var før eller etter skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde kravet til egenkapital var 15% :klo:

Uansett, som Alison sier er det både nok egenkapital og inntekt som legges til grunn for bankenes vurdering.

Minimum 15%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var akkurat på boligkjøpekurs, og da mener jeg de sa noe om krav til 500.000 i lønn tilsammen for to personer for å få boliglån. Husker ikke om dette var før eller etter skatt.

Og likvel sitter jeg, med ca. 180.000 i netto med bolig til over 1.2 millioner, rart det der. Det er UTGIFTENE i måneden man har som er avgjørende. Billån er en av de store pengeslukerene, og har man det, ja, da må man ha betraktelig mye mer i måneden for å få et lån på **** enn hvis man ikke hadde hatt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dnb har i det store og hele vanskelig for å være behjelpelige. Har hatt lånet mitt der i 10 år nå og har nettopp vært på en refinansieringsrunde.

Pr dags dato betaler vi ca 7500 kr på vårt lån med 5,1% rente ( førstehjemslån) og har igjen 13 år på nedbetalingstiden. Vi vil bake inn ett annet lån for å frigjøre 2000 kr pr mnd.

Vi har kun lån på 75% av boligens verdi ( inkludert lånet som skal bakes inn)

Dnb presterer å si at for å få refinansiert med rente på 3,4 (ungdomslån) må vi forlenge nedbetalingstiden til 20 år fordi på 13 år vil betalingen bli ca 6800 pr mnd og det har vi ikke råd til!!!!!!!!! Altså vi betaler 9500 i samlede lån nå, men har ikke råd til 6800 pr mnd?

Skjønn det den som kan.

Jeg har nå vært kunde i den banken siden den het ABC sparebank, men tror nok det blir slutt nå ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

men du nr 16. Er det mulighet for å betale ekstra på lånet hver måned? men høres jo helt sykt ut..

Kanskje dere også burde spørre i en annen bank..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DNB er vanskelige, så prøv en annen bank, du!

Kundebehandleren i den lokale filialen her sa det selv, dengang vi skulle ta opp lån, at "Vi er jo kjent for å være litt vanskeligere enn andre banker".

Vi byttet bank, fikk tre ganger så mye lån som DNB var villig til å gi oss, og klarer oss helt fint!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du nr 16. Er det mulighet for å betale ekstra på lånet hver måned? men høres jo helt sykt ut..

Kanskje dere også burde spørre i en annen bank..

Ja vi muligheten til å betale ekstra pr mnd, men avventer svar fra 3 andre banker før vi foretar oss noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dnb er fæle, bare se på dommen de fikk for å lure pensjonister til å investere sine hardt opptjente penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...