Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med tips til å lage en oversikt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Velger å være anonym her selv om jeg sjelden er det inne på dette forumet..

Jeg har pådratt meg en del "drittlån" som jeg vil bli kvitt så fort som mulig, jeg har begrenset økonomi og håper å få en god oversikt slik at jeg kan være forberedt når regningene skal betales.

Jeg har ca 110 000 fordelt på;

Elloskonto 5000 (betaler 250 i mnd)

HM konto 1400 (betaler 300 i mnd)

Re:member kort 10 000 (betaler 300 i mnd)

Norwegian kort 30 000 betaler 800 i mnd)

Mastercard 15 000 (betaler 600 i mnd)

Forbrukslån 50 000 (betaler 1000 i mnd)

Tilsammen betaler jeg altså 3250 i mnd.

Det første jeg trenger som sagt å få laget meg en oversikt i excel eller tilsvarende. Jeg vet jo hvor mye jeg betaler på hver pr mnd, men hvordan får jeg en god oversikt for å se hvor mye det minker, hvordan regner jeg med renta inn i det her, for selve lånet minker jo ikke med hele beløpet jeg betaler, gjør det vel? osv... Uff, vet ikke om dette ble forståelig, men... =\

Så spørsmål nr to.

Jeg får ca 40 000 igjen på skatten. 16 000 av disse går til husleie (er student så må bruke det når jeg ikke har studielån, og før noen sier jeg bor for dyrt; jeg er aleneforsørger i Oslo inkl strøm, deler rom med barnet mitt og får ikke noe billigere uten å gå ned på 30 kvm), og jeg vil tro noe må gå til regninger som jeg ikke har fått betalt. Si jeg bruker ca 22 000m håper på litt mindre, men.. Så ønsker jeg å ha 5000 på en konto til uforutsette utgifter. Tilsammen 27 000 ut altså.

Dvs 13 000 som skal gå til å betale ned så mye som mulig på disse, men hvilket betaler jeg ned på?

De minste, så de blir borte, eller de store så de blir mindre?

Tar ellers i mot tips med glede! (Utenom spydigheter, det er ille nok å se hvor jeg har havnet uten å høre at jeg burde gjort annerledes tidligere ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. :) Sjekk avtalen du har med hver kreditor, hva betaler du høyest rente for? Betal ned disse først. :) Ellers ville jeg prøvd å kvitte meg med noen av de minste først. Dersom det løper renter på de småbeløpene du har på feks. ellos og h&m så tror jeg nok det vil lønne seg å få disse unna. Da blir det kanskje mer oversiktelig for deg å få bukt på de større lånene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen konkrete råd å komme med, men vil bare tipse deg om et kjempefint forum, hvor du kan finne mange gode råd og erfaringer angående dette og tilsvarende; pengevett.com

Lykke til med nedbetalingen og veien videre, kjempefint at du tar tak i det! :blomst:

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...