Gå til innhold

Hun skylder meg penger


Gjest Jan30

Anbefalte innlegg

Jeg var sammen med ei jente i et år ca for noen år tilbake. Etter det så hadde vi et brudd hvor vi ikke skiltes som fiender kanskje, men heller ikke venner. Grunnen var at forholdet var ikke like seriøst for henne som det var for meg. I tillegg så hadde hun flørtet og vært på date med andre samtidig som hun var sammen med meg, uten å avsløre dette for meg.

Da jeg fant ut av det, så løy hun, og bedyret sin ukyld, helt til jeg en dag leste loggen hennes, og da måtte hun bare innrømme det. Vi har ikke snakket sammen på 4-5 år nå, og ikke har jeg møtt henne heller.

Saken er at hun lånte penger av meg en gang, for å betale husleie (hun hadde ikke penger). Og jeg la ut penger for henne en gang hun ønsket seg noe, men ikke hadde råd der og da. Hun sa at hun skulle gi meg de pengene jeg la ut og betale tilbake de pengene jeg lånte henne, så snart hun hadde råd, men gjorde det aldri. Disse pegnene hun skyldte meg ble ofte nevnt, da vi var sammen, og spesielt da vi kranglet så skulle hun gi meg dem raskest mulig tilbake.

Men siden hun reiste utenlands på ferie da vi slo opp, og hun bodde i en annen by, så fikk forholdet vårt ikke noen avslutning hvor vi møttes, vi bare sluttet å kontakte hverandre, for jeg var lei løgnene hennes. Men siden jeg ikke har kontakt med henne, så ønsker jeg egentlig ikke å spørre om å få de pengene tilbake.

Spørsmålet mitt egentlig er, til dere jenter, ville dere ha betalt tilbake, om dere visste at dere skyldte eksen penger, eller ville dere ha latt være, om han ikke spurte om å få de pengene etter bruddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skyldte eksen min et par tusen når det ble slutt og betalte han tilbake etter to uker da jeg plutselig kom på det. Da sendte jeg han en melding og sa at pengene var på plass :) Syns fint du kan gi beskjed hvis det er en større sum,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av mine "kjære" exer lånte også en del penger, eller benyttet seg av inntekten min fra vår felles konto. disse pengene ser jeg aldri igjen fordi hun verken kunne eller ville betale tilbake. siden jeg ikke tok noen forholdsregler, så er det jeg som har jokeren.

jeg har spurt, jeg har mast, jeg har krevd.

jeg antar det ikke vil være mye forskjellig for deg heller. beklageligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem de pengene. Du kan ikke komme etter så lang tid å be om de. Det skulle du ha gjort lenge før.

Jeg har en eks som nå tok opp en pengesak langt tilbake. Jeg husker ikke omstendighetene rundt det, men vet at jeg sannsynligvis hadde en begrunnelse for mine valg. Vi bodde i sammen så dette har noe med den siste måneden før og etter bruddet og flyttingen. Jeg har alltid betalt tilbake det jeg har lånt og vært rettferdig i pengespørsmål. At ting kommer opp nå viser bare at eksen har spart det til en gang han kunne bruke det mot meg. Sier mer om ham enn om meg.

Til sist. Hadde jeg lånt penger av deg til husleie så hadde du fått tilbake. Jeg klarer ikke å gå videre som ingenting. Lånt skal betales tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt tilbake, og hadde vært flau over meg selv om jeg bevisst lurte meg unna bare fordi det var slutt. Men om hun er så smålig at hun ikke gidder, så ville jeg bare prøvd å glemme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glem de pengene. Du kan ikke komme etter så lang tid å be om de. Det skulle du ha gjort lenge før.

Jeg har en eks som nå tok opp en pengesak langt tilbake. Jeg husker ikke omstendighetene rundt det, men vet at jeg sannsynligvis hadde en begrunnelse for mine valg. Vi bodde i sammen så dette har noe med den siste måneden før og etter bruddet og flyttingen. Jeg har alltid betalt tilbake det jeg har lånt og vært rettferdig i pengespørsmål. At ting kommer opp nå viser bare at eksen har spart det til en gang han kunne bruke det mot meg. Sier mer om ham enn om meg.

Til sist. Hadde jeg lånt penger av deg til husleie så hadde du fått tilbake. Jeg klarer ikke å gå videre som ingenting. Lånt skal betales tilbake.

Jeg tror du forveksler min situasjon med din, men dette er altså to totalt forskjellige situasjoner. Vi bodde aldri sammen, og ikke hadde vi noen gang felles økonomi. Dette er penger hun har lånt av meg, som hun har mottatt som lån, noe hun var fullstendig klar over.

Jeg har ikke tenkt til å kontakte henne og be om de pengene. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg syns det er merkelig at når noen forsøker å fremstå som prinsippfast (som mange ofte gjør), men det viser seg at vedkommende ikke engang tar seg bryet med å betale tilbake penger vedkommende skylder, så syns jeg at det nok engang forteller det meste om denne jenta jeg var sammen med.

Man skal egentlig ikke trengtes å bli påminnet flere ganger at man skylder andre penger. Dette er heller ikke noe man kan si at man har "glemt". De fleste husker nok når de har lånt penger av andre, spesielt når det gjelder mennesker man ikke lenger kommer overens med.

Hun skylder meg penger, og vet nok at hun gjør det, men lar være å betale tilbake. Er dette normalt blant jenter? Heldigvis virker det ikke sånn, men at det fins jenter der ute som opptrer slik, kan vel jeg bevitne av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville betalt tilbake, og hadde vært flau over meg selv om jeg bevisst lurte meg unna bare fordi det var slutt. Men om hun er så smålig at hun ikke gidder, så ville jeg bare prøvd å glemme det.

Flott at det fins jenter som deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at hun burde ha gjort opp for seg, men den gang da, ikke nå. Er du bitter på bruddet siden du orker å bruke tid og energi på dette idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at hun burde ha gjort opp for seg, men den gang da, ikke nå. Er du bitter på bruddet siden du orker å bruke tid og energi på dette idag?

Nei, er ikke bitter i det hele tatt. Er sammen med ei flott, og ikke minst ærlig, jente nå, og har vært sammen med henne i mange år. Er glad jeg ble kvitt min eks.

Tok bare dette opp for å se hva folk syns om den slags. Selvsagt burde hun ha gjort opp den gang da. Gjør hun opp nå, så vil hun jo bare fremstå som utrolig smålig og det vil vel være utrolig flaut for henne også.

Som sagt, jeg bryr meg ikke om pengene. Hadde jeg gjort det, så har jeg hatt mange år på meg om å få de tilbake. Det jeg bryr meg om er hva folk tenker om ekser som ikke gjør opp for seg, når de har lånt penger. Og hvor utbredt dette fenomenet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at hun burde ha gjort opp for seg, men den gang da, ikke nå.

Slit du formulerer deg, så virker det som at man ikke har krav på å få tilbake penger man har lånt andre, når de ikke tar seg bryet med å gjøre opp for seg i flere år. Når frafaller kravet for personlige lån? 3 år, 4 år? Man bør nok gjøre opp for seg, uansett.

Men som sagt, jeg har ikke tenkt til å kontakte henne, ei heller bryr jeg meg om pengene. Er mer interessert å finne ut hvor utbredt dette er, og hva folk tenker om at enkelte mennesker gjør sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm du burde nok minne henne om det tidligere. Det er alt for seint nå. Og jeg tviler på at hun skal betale deg tilbake nå.. Det ville ikke jeg ha gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm du burde nok minne henne om det tidligere. Det er alt for seint nå. Og jeg tviler på at hun skal betale deg tilbake nå.. Det ville ikke jeg ha gjort..

Hun visste at hun skyldte meg penger, så jeg behøvde vel ikke å påminne henne om det hele tiden. Det ville ha vært smålig. JEg har ingen ønske om å kontakte henne, og da spesielt for å be om å få lånet tilbakebetalt. JEg ønsker bare å finne ut hvor utbredt dette er, og hva jenter/kvinner tenker om det.

Så du ville ikke ha betalt tilbake penger du hadde lånt, med mindre den du hadde lånt av hadde mast på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror enkelte her misforstår (muligens bevisst) formålet mitt med å starte tråden. Muligens fordi de befinner seg i lignende situasjon? Jeg har ikke tenkt til å kontakte henne, og be om å få de pengene tilbake. Det har null hensikt for meg, og hvis de pengene var så viktig for meg, så ville jeg ha gjort det da vi slo opp.

Hensikten min med å starte tråden, er å finne ut hvor utbredt dette er, og hva jenter/kvinner tenker om det.

Jeg ser jo at enkelte har integritet nok til å ville ha vært flau over og ikke betale tilbake penger de skyldte. Mens andre bryr seg ikke om prinsipper, og satser på å dra det ut lengst mulig, for så og ikke betale tilbake i det hele tatt, men heller skylde på den de har lånt penger av, for og ikke ha vært masete nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Jeg var sammen med ei jente i et år ca for noen år tilbake. Etter det så hadde vi et brudd hvor vi ikke skiltes som fiender kanskje, men heller ikke venner. Grunnen var at forholdet var ikke like seriøst for henne som det var for meg. I tillegg så hadde hun flørtet og vært på date med andre samtidig som hun var sammen med meg, uten å avsløre dette for meg.

Da jeg fant ut av det, så løy hun, og bedyret sin ukyld, helt til jeg en dag leste loggen hennes, og da måtte hun bare innrømme det. Vi har ikke snakket sammen på 4-5 år nå, og ikke har jeg møtt henne heller.

Saken er at hun lånte penger av meg en gang, for å betale husleie (hun hadde ikke penger). Og jeg la ut penger for henne en gang hun ønsket seg noe, men ikke hadde råd der og da. Hun sa at hun skulle gi meg de pengene jeg la ut og betale tilbake de pengene jeg lånte henne, så snart hun hadde råd, men gjorde det aldri. Disse pegnene hun skyldte meg ble ofte nevnt, da vi var sammen, og spesielt da vi kranglet så skulle hun gi meg dem raskest mulig tilbake.

Men siden hun reiste utenlands på ferie da vi slo opp, og hun bodde i en annen by, så fikk forholdet vårt ikke noen avslutning hvor vi møttes, vi bare sluttet å kontakte hverandre, for jeg var lei løgnene hennes. Men siden jeg ikke har kontakt med henne, så ønsker jeg egentlig ikke å spørre om å få de pengene tilbake.

Spørsmålet mitt egentlig er, til dere jenter, ville dere ha betalt tilbake, om dere visste at dere skyldte eksen penger, eller ville dere ha latt være, om han ikke spurte om å få de pengene etter bruddet?

jeg har betalt tilbake penger til bitre fiender, så ja :gjeiper: de var en gang vennene mine :gjeiper:

når det er sagt, så nytter det ikke å komme 6 år etterpå å kreve penger for en strømregning. da skal man ha gode bevis iallefall. har opplevd det også :ler: men kjerringa hadde ikke bevis og jeg er bombesikker på at jeg betalte henne :gjeiper:

Endret av Nuppdupp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi bodde aldri sammen. Men hun spurte meg en gang om jeg kunne låne henne penger til husleie, og da gjorde jeg det. Hun spurte om jeg kunne kjøpe noe for henne, siden jeg kjente dette produktet bedre enn henne, og fordi hun ikke hadde penger der og da. Så ville hun gi meg pengene når hun fikk bedre råd.

Hun sa flere ganger at hun skulle betale disse pengene tilbake mens vi var sammen, og som oftest skulle hun betale de med engang da vi kranglet, men så var det glemt igjen, og jeg så ikke noe hensikt i å mase.

Men etter at vi slo opp så har hun jo visst hele tiden at hun skyldte meg disse pengene, men hun betalte de aldri tilbake, og nevnte aldri igjen disse pengene. Som sagt, jeg har ingen ønske om å innkreve disse pengene etter alle disse år. Men jeg blir jo litt nysgjerrig på hva jenter som bedriver slikt, tenker, når de unndrar å tilbakebetale lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff... Fikk dårlig samvittighet her.

Jeg lånte 3 hundre kroner av eksen min for 10 år siden.. Og jeg har tenkt å betale tilbake OFTE. Takk for tråden, for nå kommer jeg til å gi ham beskjed om at han får dem idag =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget du prøver å få frem er at kvinner ikke gjør opp etter et brudd, er vel det like mye eller lite utbredt som menn som ikke gjør opp etter seg etter et brudd..... Skjønner fremdeles ikke hvorfor du gidder å bruke tid og energi på dette, kos deg med nydama heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden så, mulig noen har svart dette før meg, men det er mange som tar feil her. Min mann (gjennom nå flere år) hadde en ekskjæreste som skyldte seg penger da vi ble sammen. Da han og jeg begynte å date skrev hun at hun ville gi tilbake pengene, for å få kontakt med ham igjen. Ingen penger kom. Vi hadde det trangt og dengang hadde mannen min gjeld. Med disse pengene kunne han ordne mange ting for seg selv og egen økonomi. I tillegg hadde hun innrømmet skriftlig at hun skyldte ham penger.

Foreldelsen på denne type ting er flere år (husker ikke nå hvor mange, siden det er lenge siden vi gikk gjennom dette, men det er lett å finne ut av). Så lenge den ikke har trådd i kraft, kan man starte en prosess for å få tilbake pengene sine. Førs må man sende krav om å få tilbake pengene innen en gitt dato og gi beskjed om at dersom dette ikke skjer vil saken bli oversendt forliksrådet. Deretter sender man saken videre, hvor den blir behandlet. I min manns tilfelle møtte ikke eksen opp, og dette er jo dessverre vanlig. Min mann fikk medhold på alle punkter. Dommen ble oversendt namsmannen som så trakk penger fra hennes lønn og satt inn på min manns konto. Prosessen var lang tidsmessig, men ikke veldig krevende, så dette kan ordnes.

Det var i dette tilfellet snakk om en relativt stor sum. For en liten sum hadde vi ikke gjort dette. Min eks skyldte meg tretusen, jaja, om han vil være ueterettelig så greit for meg.

Til ditt spørsmål: jeg gjør opp for meg. Blir veldig stressa av å skylde folk penger og har kun lånt i krisetilfeller og gjort opp for meg på gitt dato som vi avtaler på forhånd. Og, ja, jeg trenger ingen påminnelser. Det er mitt ansvar å huske når jeg låner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...