Gjest Sobril Skrevet 25. april 2012 #1 Skrevet 25. april 2012 Ja, så har jeg kjøpt meg doppler. Brukt en sådan. Testet på eget hjerte og hadde noen og sytti slag i minuttet. Jobbet lenge og vel for å finne hjerteslag på den lille, og da jeg endelig fant var det helt klart ikke mine - men 103 slag i minuttet!! Dét er da ikke akkurat bra? Jeg har for øvrig morkake foran. Er 18 uker i dag.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #2 Skrevet 25. april 2012 Ja, så har jeg kjøpt meg doppler. Brukt en sådan. Testet på eget hjerte og hadde noen og sytti slag i minuttet. Jobbet lenge og vel for å finne hjerteslag på den lille, og da jeg endelig fant var det helt klart ikke mine - men 103 slag i minuttet!! Dét er da ikke akkurat bra? Jeg har for øvrig morkake foran. Er 18 uker i dag. Dette er årsaken til at gravide kvinner ikke skal ha Doppler hjemme uten å vite hva man driver med... Det er mange årsaker til at du finner en lavere enn forventet hjerterytme. Dette kan leger og jordmødre tolke. Men siden du nå er engstelig, bør du få jordmor eller lege til å ta en ekstra måling. Du skal vel på UL snart forresten? Mitt råd: Selg Doppleren. 6
Gjest Vettel Skrevet 25. april 2012 #3 Skrevet 25. april 2012 Sikker på det ikke var din egen puls da?? Og med morkake forran så tenker jeg sansynligheten for at det var deg selv er enda større. Jeg har doppler hjemme, mannen er lege så han er vant til å høre på UL, etc. Nå hører jeg forskjellen, men ikke så lett første gangen. Og noen ganger, hvis babyen ligger langt inn, så er det fremdeles vanskelig. Jeg: svoosj-svoosj, som noen som går gjennom snø Baby_ tju-tju-tju-tju, som et tog som tøffer i vei. Ta pulsen din samtidig som du lytter, så lettere å høre forskjell.
Gjest Vettel Skrevet 25. april 2012 #4 Skrevet 25. april 2012 ps. hold doppleren på skrå, ikke rett ned mot magen, og døk deg gjennom del for del. Begynn helt nede med skambenet, er nok der den er.
@laide^ Skrevet 25. april 2012 #5 Skrevet 25. april 2012 Kanskje det var din puls dersom du stresset litt?
Gjest Sobril Skrevet 25. april 2012 #6 Skrevet 25. april 2012 Nei, jeg stresser egentlig ikke. Kjenner bevegelser så er ikke nervøs. Lurer bare. Det er da merkelig at jeg hører mine hjerteslag (altså målt rett over hjertet) kjempegodt. Setter doppler på magen, og hører tydelige slag som omtrent er dobbelt så raske som mine? Mannen bekreftet også at det hørtes mye raskere ut de som kom fra livmor. Mine egne hjerteslag kan da ikke høres betydelig raskere ut avhengig av hvor doppler er plassert?
Signe83 Skrevet 25. april 2012 #7 Skrevet 25. april 2012 Ja, enig med de andre over her. Det er en grunn til at man IKKE skal ha doppler hjemme dersom man ikke er fagperson. Fordi man ikke har kompetanse til å tole hjertelyden, uansett om den er innenfor normalen eller ikke. Hjertelyden skal ligge mellom 110-150, men kan jo selvsagt variere litt. Ring jordmor å forhør deg for å være helt sikker. 2
SummerJoy Skrevet 25. april 2012 #8 Skrevet 25. april 2012 Hva skal du med en doppler om du kjenner spark? Det er ikke din oppgave å tolke hjertelyd, det er derfor man går på kontroller. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #9 Skrevet 25. april 2012 Der verste du kan gjøre er å bruke en sånn doppler, du kommer til å gjøre deg selv helt paranoid.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2012 #10 Skrevet 25. april 2012 og i og med at man faktisk ikke vet hvordan bruk av disse hjemmedopplerene påvirker fosteret, så er det like greit å overlate dette til fagfolk, og heller være fornøyd med å kjenne liv.
Gjest Sobril Skrevet 26. april 2012 #11 Skrevet 26. april 2012 (endret) Kjenner ikke spark, men noe som jeg antar er bevegelser. Ellers hadde jeg ikke kjøpt doppler. Morkake ligger som sagt foran, så det er tydeligvis vanskelig å både kjenne og høre noe. Men jeg får vel bare kaste den i søpla... Hører om så mange som har disse at jeg trodde det nesten hørte til normen. Endret 26. april 2012 av Sobril
Gjest Annaires Skrevet 26. april 2012 #12 Skrevet 26. april 2012 Jeg hadde bare kastet den jeg. Er man bekymret for babyen underveis så skal man kontakte lege/jordmor, for denne kan bare gi en falsk trygghet. Den ser jo ikke helheten.
Gjest Sobril Skrevet 26. april 2012 #13 Skrevet 26. april 2012 Jeg hadde bare kastet den jeg. Er man bekymret for babyen underveis så skal man kontakte lege/jordmor, for denne kan bare gi en falsk trygghet. Den ser jo ikke helheten. Prøvde den en siste gang nettopp fordi bikkja hoppet på magen min så det sang i går. Display viste 107 da jeg fant en helt klar hjertelyd. Bestemte meg for å bruke stoppeklokke, og fikk et annet resultat: 148. Ergo - de er ikke til å stole på, og den går nå i søpla. Takk for svar.
Gjest Vettel Skrevet 26. april 2012 #14 Skrevet 26. april 2012 Vi har doppler som sagt, bruker den noen få sekunder når vi vil "hilse på". Men har ikke slik som måler hjerteslagene, det får jordmor ta seg av.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå