Gå til innhold

Dødfødte barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som veit hva som skjedde med døfødte barn før? Rundt om 40 år siden. Var det normalt da og begrave de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dødfødte barn har alltid blitt begravet, men før ble de ofte lagt i en annen avdøds kiste og gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til svigermor var dødfødt. Han ble lagt i samme grav som en annen (tilfeldig) som skulle begraves. Foreldrene fikk ikke vite hvor. Familien har prøvd å lete opp denne graven leeeenge, og det ser ut til at de kanskje får vite det nå.

Dette er vel ca 60 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei som så på tv og der sa de at det ikke var normalt og begrave dem.

Men hvordan går man fram da? Noen som veit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Joda, det har alltid vært normalt å begrave dem. Det som har variert er hvordan man gjør det. Før ble de gravlagt utenfor kirkegården, så anonymt i andres grav og i dag kan man velge mellom egen grav og minnelund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt ble dødfødte fostre begravet i kiste sammen med fremmede, helt fram til rundt midten av 80 tallet. Først i 97 fikk dødfødte barn rett til egen grav, men det var normalt å gravlegge barna hele 90 tallet. Jeg fikk selv et dødfødt barn i 90, og der var det aldri aktuelt med annet enn begravelse.

Her er en artikkel om emnet. Nederst er det en del faktaopplysninger: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:OxRi0uamYWAJ:www.lub.no/oslo/lub.nsf/Attachments/ECA3C31CB5E56F9CC12575D1002B61A5/$FILE/hvor%2Bble%2Bdet%2Bav.pdf+d%C3%B8df%C3%B8dte+barn+egen+grav+fra+hvilket+%C3%A5rstall&hl=no&gl=no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt ble dødfødte fostre begravet i kiste sammen med fremmede, helt fram til rundt midten av 80 tallet. Først i 97 fikk dødfødte barn rett til egen grav, men det var normalt å gravlegge barna hele 90 tallet. Jeg fikk selv et dødfødt barn i 90, og der var det aldri aktuelt med annet enn begravelse.

Her er en artikkel om emnet. Nederst er det en del faktaopplysninger: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:OxRi0uamYWAJ:www.lub.no/oslo/lub.nsf/Attachments/ECA3C31CB5E56F9CC12575D1002B61A5/$FILE/hvor%2Bble%2Bdet%2Bav.pdf+d%C3%B8df%C3%B8dte+barn+egen+grav+fra+hvilket+%C3%A5rstall&hl=no&gl=no

Den linken skal jeg lese på.Noe jeg har lurt på også da jeg veit om noen som fikk døfødt barn for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...