Gå til innhold

Utleier økte leia med 1000 kr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leier leilighet, har bodd her i litt mindre enn 2 år. Husleia var på 8000 (+ strøm), men utleier økte den akkurat med 1000 kr, altså 9000 + strøm. Har prøvd å undersøke litt, og etter det jeg har funnet ut har hun, før det har gått 2.5 år, kun lov til å øke husleia etter konsumprisindeksen, noe som kun er en økning på under 200 kroner. Først når det har gått 2.5 år har hun lov til å øke leia etter "gjengs leie" (eller markedspris, i allefall et høyere beløp som fortsatt er innen "rimelighetens grenser"). Siden jeg ikke har bodd her i 2.5 år enda har jeg da forstått det sånn at hun ikke kan øke husleia så mye enda.

Har jeg forstått dette riktig? Vil gjerne være sikker i min sak før jeg gir utleieren beskjed om dette. Jeg er forsåvidt enig med huseieren i at leiligheten er verdt mer enn 8000 i mnd, hun kunne sikkert fått både 9000 og 10000 for den, men så lenge loven sier at hun ikke kan øke husleien mer enn konsumprisindeksøkninga, så vil jeg jo selvfølgelig unngå å betale 1000 kroner mer enn jeg må.

Jeg har allerede betalt et par husleier med den nye, økte leia, før jeg fant ut hva loven sier. Har jeg eventuelt lov til å kreve disse pengene tilbake, eller er det "tapte penger", siden jeg ikke sa fra før nå om det?

Håper noen med peiling kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du sier er riktig.

Det er ikke lov å heve husleien "over natten" på denne måten. Husleieøkningen skal følge konsumprisindeksen i et påbegynt leieforhold dersom husleien stiger innen 2,5 eller 3 år. (Husker ikke helt).

Pengene du allerede har innbetalt burde du trekke fra på neste husleie. Dette vil nok skape dårlig stemning mellom deg og utleier så det er en vurdering du må ta.

Dersom du følger at dette er ubehagelig å ta opp med utleier eller trenger hjelp så ta kontakt med for eksempel www.Bolighjelpa.no.

Skulle saken spinne ut av kontroll er det også mulig å søke hjelp hos fri rettshjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fy faen, hvis den huseieren skal være så drittsekk, så flytt ut på dagen og ikke betal den kjerringa ei krone!! flytt hjem\til en venn og finn deg et nytt sted å bo :)

sånn kan ikke folk holde på!! leiemarkedet er fullt av gribber..

sorry men ble litt provosert av dette, jeg betalte selv 5000,- i måneden for en leilighet med sopp og vannskader.. og så økte eieren det med 2000,- i mnd etter et år..

når jeg flyttet ut var det plutselig "min feil" at det var sopp og vannskader i leiligheten.

må det sis at jeg var en dum naiv ung student da som bodde der..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovlig i det hele tatt.

Jeg leste nettopp en artikkel om akkurat dette i rb: Ulovlig husleieøking

Utleier kan øke husleia etter gjengs leie hvert 3. år. Og han kan kun øke leia en gang per år, altså ikke etter konsumprisindeks i mars (for eksempel) og så etter gjengs leie i august (for eksempel) samme år.

Han/hun må nok pent vente enda ett år med å øke husleia.

Du finner også mye nyttig på www.dinepenger.no og regler husleieforhold

Se også hva som står i kontrakten, han/hun har nok brutt den så jeg mener du skal få trekk i de neste husleiene i forhold til det du har betalt for mye.

Endret av MaiTai
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikler i Dine Penger og forbrukerportalen er ikke rettskildefaktorer. Husleieloven og alle andre lover finner man på Lovdata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikler i Dine Penger og forbrukerportalen er ikke rettskildefaktorer. Husleieloven og alle andre lover finner man på Lovdata.

Men det kan være litt lettere å forstå. Forbrukerportalen linker alle reglene til husleielovens paragrafer, så det er lettere å finne frem i loven.

Jeg er utleier selv og har satt meg ganske godt inn i reglene for utleie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS: Skrev du ny kontrakt eller var det under leietiden på den gamle kontrakten? Jeg mener at det er noe om det var under en eksisterende leiekontrakt eller ved nytegning av kontrakt og at leia kan økes mer enn KPI dersom den forrige kontrakten har gått ut. (Kan hende jeg tar feil..)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! Skrev et brev igår der jeg sa fra til huseier. Når det gjelder å få tilbake penger jeg har betalt for mye allerede, så tror jeg rett og slett at jeg ikke orker å ta den kampen. Satser på at utleier rett og slett tilbyr seg å betale tilbake, og hvis ikke får det bare være. Deler inngang med utleier, og møter henne flere ganger per dag, så jeg orker rett og slett ikke sur stemning... kanskje feigt, men men.

Men som sagt, takk for alle svar! Hvis utleier skulle prøve å nekte, så vet jeg nå for sikkert at jeg har loven i ryggen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Skrev du ny kontrakt eller var det under leietiden på den gamle kontrakten? Jeg mener at det er noe om det var under en eksisterende leiekontrakt eller ved nytegning av kontrakt og at leia kan økes mer enn KPI dersom den forrige kontrakten har gått ut. (Kan hende jeg tar feil..)

Det var under en eksisterende kontrakt - kontrakten min går ikke ut før om flere år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra utleier. Hun skrev at når hun satte opp leia fikk jeg beskjed om å tenke gjennom om jeg ville samtykke til husleieøkning, og det stemmer forsåvidt. Jeg samtykket til husleieøkning, men dette var jo fordi jeg på dette tidspunktet ikke var klar over hvilke lover og regler som gjelder, noe jeg har blitt gjort klar over i ettertid. Hun skrev også at hvis jeg ikke hadde samtykket til økning i leie, hadde hun vært nødt til å si meg opp da (noe hun ikke informerte om når hun ga beskjed om økninga). Hadde dette vært gyldig grunn til å si meg opp? Ja, jeg har tidsbestemt kontrakt med 3 måneders gjensidig oppsigelsestid, men teller dette likevel som oppsigelsesgrunn? Nå i ettertid når jeg har fått vite om loven, så høres det hele ut som om utleier like godt kunne sagt dette (litt på kanten, men): "Hvis du ikke vil spandere 1000 kroner i måneden på meg (aka betale for mye leie ulovlig), så blir jeg nødt til å si deg opp".

Hva tror dere? Er det utleier som har rett i dette tilfellet, siden jeg faktisk samtykket til å betale ekstra leie, og at hun kunne sagt meg opp hvis jeg ikke hadde samtykket?

MEN det er det enda en ting til som hører til historien. Jeg deler leiligheten sammen med ei annen. Kontrakten står på meg, men vi deler husleien, og betaler den separat til utleier. Jeg har nå fått vite at hun ved tre anledninger har vært for sent ute til å betale sin del av leien (alt fra 1 dag til 2 ukers forsinkelse). Jeg er fullt klar over at jeg har ansvaret siden kontrakten står på meg. Jeg ser at dette kunne vært oppsigelsesgrunn (misligholding av leieavtalen), men er ikke dette i såfall en sak som bør holder "separat" fra leieøkningssaken? Utleier nevnte at siden samboeren min hadde vært sein med husleien et par ganger kunne hun knytte det opp mot "forsinkelsesrenter". Vet ikke helt om hun mente det sånn at det vi evt. betaler/har betalt for mye kunne hun uansett kreve som forsinkelsesrenter.

Hadde vært veldig fint om noen kunne si hva dere tror om alt dette rotet. Nå har jeg sagt opp leiligheten uansett da, flytter ut om et par måneder, men vil jo helst slippe å betale de ekstra 1000 kr i måneden de siste månedene. Håper på hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke mitt "felt", men uansett om du samtykket eller ikke har hun ved å heve husleien med kr 1000,- gjort noe som strider mot lovverket.

Jeg ville nektet å betale den ekstra leien de resterende månedene og heller betalt for lite for å komme i null i forhold til de månedene du allerede har betalt for mye. At utleier blir sur spiller vel ikke så stor rolle siden du likevel skal flytte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør kanskje ikke så mye at utleier blir sur, men vil jo gjerne gjøre dette på en ærlig og ordentlig måte. Det er tydelig at utleier trodde vi hadde en slags muntlig avtale på dette siden jeg godkjente avgjørelsen om å sette opp leia. Den beskjeden jeg fikk den gangen var noe sånt: "Min trange økonomi gjør at jeg må øke husleia med 1000 kr. Tenk deg godt om før du eventuelt godkjenner dette". På det tidspunktet jeg fikk denne beskjeden anså jeg det ikke egentlig for å være en "forespørsel", mer som et krav jeg måtte godta. Nå når jeg i ettertid har blitt gjort kjent med lovene (noe jeg vet at jeg burde vært kjent med fra før, det stod tross alt i kontrakten), så føles det som om jeg har gått med på en avtale jeg ikke visste helt hva gikk ut på, rett og slett en avtale om å "spandere" en ekstra tusenlapp i måneden på utleier.

Om jeg skulle ha "loven" på min side, er det urimelig av meg å ta denne kampen med utleier? Hun trodde jo tross alt at vi hadde en avtale, og hun har ikke så sterk økonomi. Men jeg er jo en student selv også, med et fattigslig studielån å leve på, så 1000 kroner i måneden spiller en stor rolle for meg også.

I tillegg - trenger utleier noen gyldig oppsigelsesgrunn for å si meg opp når vi har 3 måneders gjensidig oppsigelsestid (innen en tidsbestemt leiekontrakt da)? Og kan dårlig økonomi (derfor utleier satte opp leia) være en slik gyldig grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde satt deg inn i reglene før du sa ja til å betale 1000,- mer i mnd, men siden dere ikke har skrevet kontrakt på det har hun ingen rett til å heve leien med mer enn KPI-endringen. Tror forresten ikke en sånn kontrakt hadde vært gjeldende heller (muligens hvis den ble skrevet som en helt ny standard husleiekontrakt), fordi husleieloven overstyrer alltid husleiekontrakt dersom sistnevnte er strengest.

Jeg var gjennom dette med min huseier i fjor, da han ville øke leien med 200,- i mnd, og dette var før det var gått et år. Jeg visste om reglene fra før, og sa rett ut at dette gikk jeg ikke med på. Da jeg nevnte KPI, lo han meg i ansiktet og sa jeg skulle få det som jeg ville. Han trodde vel det skulle komme på over 200,-. Vel, det endte med at leien stiger i takt med KPI etter 1,5 år (skrev ikke kontrakt før jeg hadde bodd her en stund). Det er stor sett alltid leietaker som har fordelene.

Når det gjelder oppsigelsegrunn, så kan hun ikke si deg opp på bakgrunn av at du ikke vil betale 9000,- kr mnd. Den forsinkede betalinga til roomien din er en annen sak...

Anbefaler denne artikkelen som kom for et par dager siden:

http://www.ba.no/forbruker/bolig/article6025626.ece

Her nevnes det også at du kan kreve tilbake for mye betalt husleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt du spør om TS, får du svar på om du åpner linken til husleieloven og leser der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her! les denne!

sitat:

Leieboerforeningens medlemmer har også opplevd at utleier truer med oppsigelse dersom leietakeren ikke aksepterer den ulovlige leieøkningen.

Leieboerforeningen presiserer at leieboerne ikke bør være redde for å avvise ulovlige leieøkninger, og heller ikke være redde for å kreve tilbake eventuelt for mye betalt leie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør kanskje ikke så mye at utleier blir sur, men vil jo gjerne gjøre dette på en ærlig og ordentlig måte. Det er tydelig at utleier trodde vi hadde en slags muntlig avtale på dette siden jeg godkjente avgjørelsen om å sette opp leia. Den beskjeden jeg fikk den gangen var noe sånt: "Min trange økonomi gjør at jeg må øke husleia med 1000 kr. Tenk deg godt om før du eventuelt godkjenner dette". På det tidspunktet jeg fikk denne beskjeden anså jeg det ikke egentlig for å være en "forespørsel", mer som et krav jeg måtte godta. Nå når jeg i ettertid har blitt gjort kjent med lovene (noe jeg vet at jeg burde vært kjent med fra før, det stod tross alt i kontrakten), så føles det som om jeg har gått med på en avtale jeg ikke visste helt hva gikk ut på, rett og slett en avtale om å "spandere" en ekstra tusenlapp i måneden på utleier.

Om jeg skulle ha "loven" på min side, er det urimelig av meg å ta denne kampen med utleier? Hun trodde jo tross alt at vi hadde en avtale, og hun har ikke så sterk økonomi. Men jeg er jo en student selv også, med et fattigslig studielån å leve på, så 1000 kroner i måneden spiller en stor rolle for meg også.

I tillegg - trenger utleier noen gyldig oppsigelsesgrunn for å si meg opp når vi har 3 måneders gjensidig oppsigelsestid (innen en tidsbestemt leiekontrakt da)? Og kan dårlig økonomi (derfor utleier satte opp leia) være en slik gyldig grunn?

At huseier har dårlig råd er ikke ditt problem. Slutt å vær dumsnill nå. Det huseier har gjort er ikke lov uansett om hun trodde dere hadde en muntlig avtale, så du skal ikke betale et rødt øre ekstra. Trekk det du allerede har betalt for mye av husleien de neste månedene og så flytter du med god samvittighet. Hun kan ikke tvinge deg å betale når hun ikke har loven på sin side.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare husk at du også står som ansvarlig for husleien fra den andre leietakeren. Så om du kommer på skeiva med utleier nå, så tar det ikke lang tid før varsel om oppsigelse grunnet manglende husleie kommer rekommendert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg har selvfølgelig lest gjennom husleieloven, og kanskje er jeg dum, men jeg synes ikke at det er alt der som er like lett å forstå/tolke i forhold til situasjonen min :-) Skjønner jo at en utleier ikke kan kaste ut leieren på grunnlag av å ikke ville betale for ulovlig husleie ved en vanlig tisbestemt kontrakt, at man trenger en saklig grunn, men var usikker siden vi har 3 måneders gjensidig oppsigelsestid innenfor den tidsbestemte kontrakten. Tenker at man kanskje ikke trenger noen grunn i det hele tatt for å si noen opp når man har 3 måneders oppsigelsestid?

Skjønner også at den forsinkede husleien er helt og holdent mitt ansvar, og at det kunne vært "gyldig oppsigelsesgrunn". Men jeg tenker at det bør være en egen sak som bør holdes utenom økt-husleie-saken. Utleier har jo ikke tatt det frem som noe "problem" før jeg nå tok opp dette med husleien. Det kan jo ikke være sånn at forsinket husleie plutselig blir et problem når jeg ikke vil betale ulovlig leie. Vil tilby meg å betale forsinkelsesrenter, og eventuelle kostnader hun har hatt pga. forsinkelsen. Siden jeg uansett har sagt opp leiligheten så spiller det jo strengt tatt ikke så stor rolle, men jeg har ikke lyst til at utleier skal føle seg "overkjørt" av meg. Ønsker bare å finne ut av hva jeg har rett på, og at hun skal se dette fra mitt synspunkt. Vi har hatt et godt forhold, og hun har vært veldig grei med meg, men jeg skal innrømme at jeg, nå i ettertid, synes det var litt frekt av henne å spørre om å sette opp husleien når hun tydeligvis var fullt klar over at det ikke var en lovlig økning.

Jaja, nå har jeg skrevet en avhandlig igjen. Men jeg har fått gode svar fra dere, så takk igjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hva du skriver så skjønner jeg ikke om du har en tidbestemt eller utidsubestemt kontrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på hva du skriver så skjønner jeg ikke om du har en tidbestemt eller utidsubestemt kontrakt.

Har en tidsbestemt kontrakt (over ett år til kontrakten går ut) som også åpner for 3 måneders gjensidig oppsigelsestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...