Gå til innhold

Multiple choice-eksamen og karakter


sauen87

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en MC-eksamen om 2 uker, og lurer litt på dette med karakterer.

Finner ikke noen oversikt noen steder...

Eksamen består av 30 spørsmål, der man får 3 poeng for rett svar, -1 for galt svar og 0 poeng for "Jeg velger å ikke svare". Lurer på om det er noen standard på hvor mange prosent som gir hvilken karakter?

Dette er i Økonometri på BI, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På BI settes karakterene etter normalfordelingen. Det er fastsatt på forhånd at så-og-så mange % skal styke og så-og-så mange % skal få en A. De fleste skal ligge rundt C.

En A vil derfor variere etter landets normalfordeling av karrakterer hvert år. Ett år vil du få en sterk B, ett annet år vil du kunne få en A med samme besverelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt MC-eksamen i Finans I og II på BI. Hadde sistnevnte før jul, og da var poenggrensene som følger:

00-15 poeng F

16-22 poeng E

23-32 poeng D

33-47 poeng C

48-60 poeng B

61-90 poeng A

Som man ser er grensen for stryk lavere her enn på vanlige eksamener(der jeg tror man må ha minimum 40% riktig for å stå), men det kommer av at de tar høyde for at man kan være uheldig og få noen minuspoeng.

Slik jeg forstår det er disse grensene satt på forhånd, siden de stort sett bruker den samme fordelingen hvert år.

Hvis du ser på gamle eksamensoppgaver på hjemmesiden til BI så hender det at de tidlige poenggrensene ligger ute på sensorveiledningene. Men det har du sikkert sjekket allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...