Gå til innhold

Menstruasjonseksperter der ute!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger VIRKELIG hjelp her :(

Jeg har siden jeg fikk mensen første gang hatt sterke smerter. Jeg må gå på tabletter konstant de første dagene for å unngå det verste. _Likevel_ kan jeg bli liggende i fosterstilling å strigråte fordi det gjør vondt. Jeg kan ikke stå oppreist, for da kan jeg besvime eller kaste opp veldig fort. Kaldsvetten er på et høyt nivå.

Får lite hjelp av leger. Bare sterke smertestillende. Jeg ser ikke hva han kan gjøre heller. Jeg har prøvd et p-pillemerke som skal stenge ute mensen "for evig", men det endte med konstante blødninger.

Jeg ønsker å utsette lengst mulig. Vil ha mensen en gang i året bare for å se at ting er som det skal. Problemet er at kroppen ikke klarer å hoppe mellom brettene. Jeg får blødning rett som det er etter 2,5 måned. Og da blør jeg mer eller mindre helt til jeg slutter på pillene og får "ordentlig" mensen. Og i denne perioden hvor jeg bare blør, er jeg en smule følsom og gretten.

Er det noe galt med kroppen? Jeg bruker Microgynon. Har brukt p-piller i 6 år som prevansjon og utsetting av mens.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kropp er også sånn at den trumfer over enhver prevansjon, og gir meg mensen uansett. Jeg fikk dempet menssmertene med p-stav i armen. Syklusen min er fortsatt regelmessig, men smertene omtrent halvvert.

Bruker Midol og Pamprin som smertestillende, og setter meg i bilen med setevarmeren på (prøv!) om det blir for ille. Dette er altså ikke en perfekt løsning, men milevis fra utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei!

Slik du forklarer er akkurat slik jeg hadde det før... samme hvor mye smertestillende jeg tok lå jeg likevel i fosterstilling på gulvet, hvis jeg bevegde meg besvimte jeg av smerte/kastet opp etc.

Kan ikke svare på det du spør om, men det som virkelig hjalp meg var Naproxen. Har hørt av noen at man ikke trenger resept? men jeg har hvert fall resept fra legen på det, muligens det er sterkere på resept, men jeg vet ikke. Man kan også ta smertestillende sammen med Naproxen hvis man fremdeles har litt vondt. Nå går jeg på p-piller og naproxen, og har nesten ikke noen smerter :) Bare p-piller hjalp ikke stort for meg heller.

AnonymBruker
Skrevet

Min kropp er også sånn at den trumfer over enhver prevansjon, og gir meg mensen uansett. Jeg fikk dempet menssmertene med p-stav i armen. Syklusen min er fortsatt regelmessig, men smertene omtrent halvvert.

Bruker Midol og Pamprin som smertestillende, og setter meg i bilen med setevarmeren på (prøv!) om det blir for ille. Dette er altså ikke en perfekt løsning, men milevis fra utgangspunktet.

Jeg har hørt om enkelte som kan utsette opp til et år, og sikkert mer og.

Får du disse hos doktor?

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei!

Slik du forklarer er akkurat slik jeg hadde det før... samme hvor mye smertestillende jeg tok lå jeg likevel i fosterstilling på gulvet, hvis jeg bevegde meg besvimte jeg av smerte/kastet opp etc.

Kan ikke svare på det du spør om, men det som virkelig hjalp meg var Naproxen. Har hørt av noen at man ikke trenger resept? men jeg har hvert fall resept fra legen på det, muligens det er sterkere på resept, men jeg vet ikke. Man kan også ta smertestillende sammen med Naproxen hvis man fremdeles har litt vondt. Nå går jeg på p-piller og naproxen, og har nesten ikke noen smerter :) Bare p-piller hjalp ikke stort for meg heller.

Naproxen bruker jeg uten avbrekk de første dagene sammen med sterke ibux. Likevel kan jeg bli liggende. De virker bra inntil smertene virkelig står på. Det er over på noen timer. Jeg sovner somregel fordi jeg blir så sliten.

AnonymBruker
Skrevet

Naproxen bruker jeg uten avbrekk de første dagene sammen med sterke ibux. Likevel kan jeg bli liggende. De virker bra inntil smertene virkelig står på. Det er over på noen timer. Jeg sovner somregel fordi jeg blir så sliten.

åh.. nei da har jeg ingen andre kloke svar! :/ Det er det eneste som noen gang har fungert på meg!

Gjest tassen
Skrevet

Det er ikke vanlig å ha det så ille, og det kan ikke fortsette slik. Det nedsetter jo livskvaliteten ganske mye vil jeg tro..

Har du TS fått utført grundig utredning/undersøkelse av spesialist, for å utelukke underliggende sykdom?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hørt om enkelte som kan utsette opp til et år, og sikkert mer og.

Får du disse hos doktor?

Ja, fikk min hos doktor. Min p-stav er prevensjon for tre år. Legene kan ikke si for sikkert at man kan bli "kvitt" mensen med denne, men det var helt klart hinting fra legen sin side om at han forventet at det skulle gå lenger og lenger tid mellom hver blødning, og at jeg burde være uten menstruasjon etter omtrent 8mnd. Flere av venninnene med p-stav mine fyller denne beskrivelsen perfekt.

Men ikke jeg nei, her kommer det på datoen, som et ekspresstog i rute. Dog med mindre smerter, som var det jeg ville formidle. :)

Skrevet

Jeg utsetter mensen hele tiden og blør maks to ganger i året, på microgynon.

Men nå er vi alle forskjellige, og kroppen din høres ut til å ikke la seg overstyre av hormoner så lett, så du burde snakke med legen din om hvilke pille- eller prevansjonstyper du kan prøve for å unngå å blø hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte opp Midol og Pamprin på Felleskatalogen, men de eksisterer ikke. Skrives det annerledes kanskje?

• Liker 1
Skrevet

Det med at kroppen trumfer over hormonene sliter jeg også med. Kan ikke engang ta to brett i slengen uten at jeg får mellomslagsblødning, og jeg går også på microgynon. Jeg blir så FORBANNA!! :kjefte:

Men vurderer å prøve Cerazette, for denne hører jeg kan hjelpe med å fjerne mensen helt. Er det kanskje noe du kunne prøvd også? Alle reagerer forskjellig på p-piller. Selv om microgynon fungerer for mange i forhold til å hoppe over, er det desverre ikke slik for alle. :snurt:

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Kjenner meg igjen i å ha kraftige menssmerter. Og man kan ikke ha det sånn. man har faktisk ikke 12 egenmeldinger pr år! Jeg ble før så dårlig at det var umulig å gå på jobb hvis jeg fikk mens på en arbeidsdag.

Jeg har funnet følgende som hjelper:

-jeg går på p-plaster. det har hjulpet mye. Jeg tror også p-plaster er bra siden doseringen er jevn hele døgnet.¨

-jeg trener MYE, dvs 5-6 ganger pr uke. Min erfaring er at i perioder jeg har trent mindre har smertene vært verre. Yoga er også bra.

-kosthold! meieriprodukter er ikke bra. I dagene før jeg får mens bør jeg helst ikke spise noe særlig. Det gjør mye mer vondt med kramper med en mage som er full.

-når smertene står på må jeg ligge i badekar, hvis ikke kommer jeg meg ikke gjennom den verste dagen.

Når leger ikke kan hjelpe med sine piller ville jeg også vært åpen for alternativ behandling. Har hørt om at folk har fått homeopat og akkupunkturbehandling som har hjulpet. Dette har ikke jeg prøvd, så jeg kan ikke si noe mer om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg mener ikke dette negativt, men dere som blør såpass mye...veier dere over "normalen"?

En i familien min hadde samme problem. Hun var ikke direkte tykk, men absolutt lubben og da hun gikk ned 10 kg ble mensen hennes helt regelmessig og med vesentlig mindre blod og smerter.

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

jeg mener ikke dette negativt, men dere som blør såpass mye...veier dere over "normalen"?

En i familien min hadde samme problem. Hun var ikke direkte tykk, men absolutt lubben og da hun gikk ned 10 kg ble mensen hennes helt regelmessig og med vesentlig mindre blod og smerter.

Regelmessighet kan ha noe med vekt å gjøre, da har man som oftest PCOS.

Smerter og blødningsmengde har ingenting med vekt å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt sterke menstruasjoner. Jeg har blitt undersøkt grundig og det finnes ingen fysisk grunn.

Det eneste som hjelper for meg er sterke smertestillende (Voltaren og Tramadol, sammen) og varmepute på magen og rygg. Også må jeg lide meg igjennom det.

Jeg har prøvd veldig mye, men ingenting hadde noen god virkning. Trenging har ikke hjulpet noe som helst på meg. Ikke p-piller heller. Men det er viktig å finne ut hva som hjelper for seg selv, for vi er forskjellige.

Skrevet

Jeg søkte opp Midol og Pamprin på Felleskatalogen, men de eksisterer ikke. Skrives det annerledes kanskje?

Jeg kjøper de i utlandet. PM meg? :)

AnonymBruker
Skrevet

Regelmessighet kan ha noe med vekt å gjøre, da har man som oftest PCOS.

Smerter og blødningsmengde har ingenting med vekt å gjøre.

Jeg vet at smerter ikke har noe med vekt å gjøre.

Men blødningsmengde har faktisk noe med vekt å gjøre, bare spør en lege...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at smerter ikke har noe med vekt å gjøre.

Men blødningsmengde har faktisk noe med vekt å gjøre, bare spør en lege...

Det har jeg aldri hørt noe om, og jeg har vært på utredning for menssmerter og store blødninger. Og jeg er overvektig, så om det har noe å si for blødningene så burde gynekologene jeg har vært hos sagt noe om det synes jeg.

Interessant.

Skrevet (endret)

Er du sjekket for Endometriose og en annen ting jeg ikke husker.Noe med trange forhold slik at det gjør *** vondt. Jeg har endo og trange "kanaler" ,naproxen fungerte ikke for meg.Men kombo ppiller (diane eller cerazette-der cerazette fungerte best for meg,men tar nå diane pga huden) og pinex forte hver 4time funket så dær. Da kunne jeg i alle fall stå på beina.

Nå hopper jeg alltid over mensen og har ikke lengre det problemet.

Endret av Kårky
  • Liker 1
Skrevet

Er du sjekket for Endometriose og en annen ting jeg ikke husker.Noe med trange forhold slik at det gjør *** vondt. Jeg har endo og trange "kanaler" ,naproxen fungerte ikke for meg.Men kombo ppiller (diane eller cerazette-der cerazette fungerte best for meg,men tar nå diane pga huden) og pinex forte hver 4time funket så dær. Da kunne jeg i alle fall stå på beina.

Nå hopper jeg alltid over mensen og har ikke lengre det problemet.

Enig med Kårky, du bør få sjekket om du har endometriose!

Hos meg fungerer det å hoppe over så mye jeg bare vil med microgynon, før jeg prøvde disse brukte jeg Cataflam som smertestillende som fungerte utmerket!

Har fremdeles en boks liggende sånn i tilfelle jeg skulle spotte litt, noe som gjør helt forj**** vondt det også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...