Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #1 Skrevet 23. april 2012 Jeg har penicillinallergi, kan jeg bli blodgiver? Jeg har bare fått penicillin en gang i mitt liv å det er 3 år siden.
Wanita Skrevet 23. april 2012 #2 Skrevet 23. april 2012 Ser ikke noen grunn for at det ikke skal kunne gå! Jeg har gått på pencillin før men gir blod. Men man skal ikke gi blod når man går på medisiner, så skal det gå xx antall timer fra man har tatt medisiner før man kan gi blod. 1
Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #3 Skrevet 23. april 2012 Jeg går ikke på medisiner i det hele tatt, annet en de vanlige paracet eller ibux hvis jeg er syk.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #4 Skrevet 23. april 2012 Det tror jeg ikke du kan. Normalt kan man ikke gi blod ved medikamentallergi. Vet at en venninnne fikk ikke lov fordi hun var allergisk mot Sulfa, som er en antibiotikatype.
Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #5 Skrevet 23. april 2012 Trodde de hadde forandret på reglene? Jeg mener å ha lest det i aftenposten.
Wanita Skrevet 23. april 2012 #6 Skrevet 23. april 2012 jeg kjenner noen som er blodgivere og ikke tåler.....øhm øhm...nå husker jeg faktisk ikke helt hva slags type medisin det er, men siden hun ikke trenger å bruke det er det heller ikke noe problem å gi.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #7 Skrevet 23. april 2012 Du skal ikkje gje blod når du har infeksjoner. Og du maser om det kneet ditt heile tida. Eg trur du skal kontakta https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348 Og spørja istadanfor å opprette ein tråd her på forumet. 1
Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #8 Skrevet 23. april 2012 Jeg maser ikke om kneet mitt hele tiden, jeg spurte et konkret spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #9 Skrevet 23. april 2012 http://www.blodbanken-oslo.no/praktisk/blodgiverskjema.html Her finner du kopi av skjemaet du må fylle ut for hver gang. I tillegg så kan du ikke ha tatt paracet/ibux i en viss tid før du gir blod, du skal ha fin blodprosent, du skal ikke ha hatt åpne sår/tatoveringer eller reist i spesielle deler av verden i tiden før blodgivingen, dette kan gi opp mot års (eller livs) karantene, noen sykdommer gir karantenetid, enkelte allergier vil de ikke ha (spes melk og egg), har du løs mage/diare så får du ikke gi blod eller nedsatt almenntilstand. Har du hatt feber så er det 14 dagers karantere/feberfrie dager før du kan få gitt blod. Er ikke du permanent syk?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #10 Skrevet 23. april 2012 https://www.giblod.no/www/FAQ/faq.asp?level=7348 Mvh AB #4. Eg hadde sannsynlegvis ein allergisk reaksjon på penicillin da eg var lita. Kan eg gje blod sjølv med penicillin allergi? - Det avhenger av reaksjonen en har hatt på penicillin. Dersom der er veldig alvorlige reaksjoner, med alvorlige reaksjoner menes uttalt elveblest eller anafylaksi, får en ikke gi blod.
Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #11 Skrevet 23. april 2012 Jeg er ikke permanent syk, jeg har bare en sårinfeksjon som jeg regner med blir borte når jeg får time på sykehuset. Den saken som laget infeksjonene er borte, så jeg vil nok bli helt frisk etterhvert.
Pialill Skrevet 23. april 2012 #12 Skrevet 23. april 2012 Jeg går ikke på medisiner i det hele tatt, annet en de vanlige paracet eller ibux hvis jeg er syk. Sånn litt på siden: tror du ikke kan ha brukt ibux på to uker og paracet på en uke før du gir blod. Om du har brukt ibux så tett opptil blodgivning kan de ikke bruke alt blodet, husker ikke om det var blodplatene de kunne bruke, men ikke resten. Begynner å bli noen år siden jeg ga blod sist Jeg kan bruke allerginesesprayen avamys uten problemer. P-piller går også fint. Det kommer helt ann på grunnen til at du tar medisinene om du får gi. Jeg ville sendt en mail til blodbanken, de svarer i full fart! utrolig greie, eller du kan ringe til den lokale blodbanken, der vet de nok også svaret
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #13 Skrevet 23. april 2012 Se svaret over. Det beror på reaksjonen din. Det kan de svare deg på hos blodbanken. Du må uansett inn til blodprøve for å få testet blodet før du blir innkallt som blodgiver (4-10 uker etter prøvene some regel), og da må du gjennom et intervju med lege/sykepleier, der de spør om alt mellom himmel og jord. Også finner de ut om du kan bli blodgiver dersom de liker svarene dine + at prøvene dine er fine. Om infeksjonen din teller som en "ubetydelig" liten infeksjon, så er det 14 dagers karantene, er det langvarig/sår noe sted, så skal såret være helt grodd- sårskorpe være borte og deretter 14 dager karantene. Så ingen kan svare deg rett ut på penicillingspm over et forum, desverre. Så kontakt blodbanken for en testtime. Vi trenger blodgivere. Mvh AB#4 1
Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #14 Skrevet 23. april 2012 Jeg bruker nesten ikke smertestillende lengre, de går nesten ut på dato her i huset. Så det er jeg ikke bekymret for. Tar du ibux hvis du er syk, så er det uansett 14 dagers karantene.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #15 Skrevet 23. april 2012 Trur ikkje at du kan gje. Du har alltid ein infekson i det såret på kneet. Kontakt https://www.giblod.no/forside.asp?level=7348 å få svar.
Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #16 Skrevet 23. april 2012 Når det ligger et fremmedlegeme inni kneet å det opptrer som vekstmedium, så får du infeksjon i det. Kommer fremmedlegemet ut å infeksjonen blir behandlet med rett antibiotika så skal den ikke komme tilbake. Da har den ingenting å vokse i.
Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #17 Skrevet 23. april 2012 Jeg skal melde meg som blodgiver, men det er etter at jeg har fått konstatert at hele sårinfeksjon svineriet er borte vekk. Årene mine er såpass gode at helsesekretæren på legekontoret bruker å spørre om jeg kan komme hver dag å ta blodprøver. De treffer på første stikk og det kommer mye blod.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #18 Skrevet 23. april 2012 Og kvifor har du oppretta 2 like trådar ?
Gjest EryMax Skrevet 23. april 2012 #20 Skrevet 23. april 2012 Det er noe rart som har skjedd i systemet til KG som førte til en dobbelpost.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå