Gå til innhold

Prosjekt dotrening

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her måtte frøkna følges/minnes på dobesøk lenge. Hun hadde flere uhell hver dag, det tok flere uker før hun forstod sammenhengen. Men det hadde hun jo ikke fått muligheten til om vi ikle tok av henne bleien slik at hun merket at hun faktisk tisset på seg.

Ja, då var ho som sagt ikkje klar før ho forstod samanhengen. Det er det som er "greia" med å slutte med bleier.

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Ja, då var ho som sagt ikkje klar før ho forstod samanhengen. Det er det som er "greia" med å slutte med bleier.

Men hvordan skulle hun forstå sammenhengen om vi ikke hadde tatt bort bleien? Det er det jeg mener med at om vi skulle ventet på at hun var klar måtte vi ventet i hundre år.

Ser ikke det som noe dumt å fremskynde dette..

Endret av Annaires
Skrevet

Men hvordan skulle hun forstå sammenhengen om vi ikke hadde tatt bort bleien? Det er det jeg mener med St om vi skulle ventet på at hun var klar måtte vi ventet i hundre år.

Ser ikke det som noe dumt å fremskynde dette..

Det med å ta bort bleia er det eg meiner med introdusering/trening. Ein må jo sjølvsagt innføre potte/do og prøve og ta av bleia (sjølv om nokon ungar seier sjølv at dei vil slutte) for å sjå om ungen er "klar". Men tilfellet dykkar kunne jo like gjerne endt med at ungen berre gjorde i buksa, nekta å sitje på do, osv. Då hadde ho ikkje vore klar. Ser du kva eg meiner?

Ein kan (og bør) ta initiativ som foreldre, heilt klart, men det er til sjuende og sist ungen som avgjer.

Gjest Annaires
Skrevet

Det med å ta bort bleia er det eg meiner med introdusering/trening. Ein må jo sjølvsagt innføre potte/do og prøve og ta av bleia (sjølv om nokon ungar seier sjølv at dei vil slutte) for å sjå om ungen er "klar". Men tilfellet dykkar kunne jo like gjerne endt med at ungen berre gjorde i buksa, nekta å sitje på do, osv. Då hadde ho ikkje vore klar. Ser du kva eg meiner?

Ein kan (og bør) ta initiativ som foreldre, heilt klart, men det er til sjuende og sist ungen som avgjer.

Men hun gjorde jo i buksen... Det er jo det, men det var 14 dager med stress og klin, men det var jo slik hun lærte.

I følge deg var hun ikke klar, i følge oss var det dette som skulle til for å bli klar.

Hadde vi satt på henne bleien igjen (siden hun tross alt ikke var klar), så hadde hun jo ikke lært seg dette.

Skrevet

Klart ein skal introdusere for potte/do og oppmuntre dei til å bruke det (ungar er jo ikkje fødd med ein tanke om at no skal eg bruke bleier fram til eg er 2,5 år og så skal eg prøve og slutte med det), men dei kan ikkje slutte utan å vera klare for det. Ungar som sluttar med bleie før dei er klare, tek lite eller inga initiativ til å gå på do sjølv og er avhengig av vaksnes hjelp for og hugse det, og har ofte uhell. Viss dei er klare når dei sluttar, seier dei som regel frå sjølv når dei må på do og har få uhell. Det er jo, med stor vakseninnsats, fullt mogleg å få ein 1-åring, ja, ein baby og, til berre og gjera frå seg på potte/do, men det tyder jo ikkje at ungen er klar for bleieslutt. Ein unge som er klar for bleieslutt merkar, etter innføring og litt trening med potte/do, når han/ho må på do og seier i frå eller går sjølv, og har få uhell, fordi han/ho merkar sjølv korleis "systemet" fungerar.

Men er poenget ditt at man skal vente til et barn er "klar for det", eller bare poengterer du at det er forskjell på å være klar for noe, og å kunne klare noe?? Skjønner ikke helt hvor du vil, for jeg mener jo at man fint kan innføre en rutine uten at et barn er "klar for det", men det virker som du er imot dette?? :klo:

Her i norge er vi jo generelt trege med å få barn til å slutte med bleier, og jeg tviler på at barn i andre land er mer klare for å bruke do, men der må de, og da klarer de det og.

Kanskje blir det mer uhell hvis man begynner tidlig med avvenning, men de klarer det tilslutt uansett, og da er det bare opp til foreldrene hva de orker av styr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitt på badet en hel dag. Gi barnet masse drikke, ta med masse leker. En halvtime før dere går inn på doen gi masse drikke. Når dere er på doen og ser barnet tisse setter du det på do. Skryter MASSE!!!! Gir mer drikke og fortsetter sånn. Dette har det blitt forska på og har vist god effekt.

Hvis barnet tisser på seg etter mange ganger og sittet på do så lar du det sitte der våt en god stund. Som en negativ forsterker for at han/hun ikke tissa i do. ( denne måten er litt på kanten syns jeg, men)

Husker dessverre ikke hvem som forska på dette her, men går vernepleie og da ble denne metoden vist fram som en god en og skulle fungere :) Har ikke barn selv og har aldri prøvd.

• Liker 1
Skrevet

Men hun gjorde jo i buksen... Det er jo det, men det var 14 dager med stress og klin, men det var jo slik hun lærte.I følge deg var hun ikke klar, i følge oss var det dette som skulle til for å bli klar.Hadde vi satt på henne bleien igjen (siden hun tross alt ikke var klar), så hadde hun jo ikke lært seg dette.

Då var ho jo tydelegvis klar etter dei 14 dagane, då?

Men er poenget ditt at man skal vente til et barn er "klar for det", eller bare poengterer du at det er forskjell på å være klar for noe, og å kunne klare noe?? Skjønner ikke helt hvor du vil, for jeg mener jo at man fint kan innføre en rutine uten at et barn er "klar for det", men det virker som du er imot dette?? :klo: Her i norge er vi jo generelt trege med å få barn til å slutte med bleier, og jeg tviler på at barn i andre land er mer klare for å bruke do, men der må de, og da klarer de det og. Kanskje blir det mer uhell hvis man begynner tidlig med avvenning, men de klarer det tilslutt uansett, og da er det bare opp til foreldrene hva de orker av styr.

Poenget mitt er - ein kan innføre potte/do for tilvenning, og for å sjekke om ungen verkar klar. Hylskrik ungen og nektar å sitje der, seier det seg vel sjølv at det er lite vits i å halde fram?

At ungar sluttar med bleier litt seinare enn før, har mykje med bleiene og gjere, og så har det med kva innsats foreldra legg i det. Klart det i mange tilfeller er mogleg å få ungane til å verte bleiefri tidleg - så framt dei går med på å sitje på potte/do. Men viss bleiefriheita er fullstendig avhengig av at vaksne set ungen på do til faste tider, er jo ikkje ungen "tørr". Ein unge som er "tørr", eller klar for å slutte med bleier, vil sjølv ta initiativ til å gå på do når trongen kjem. Ser du forskjellen? Om ein vil vente til ungen er klar eller ta jobben med å slutte før, er jo opp til kvar enkelt.

Gjest Annaires
Skrevet

Då var ho jo tydelegvis klar etter dei 14 dagane, då?

Ja, men det hadde vi jo ikke funnet ut av, om vi ikke hadde tatt av henne bleien og "tvunget" henne til å slutte.

For hun var jo ikke innstilt på å slutte, da vi bestemte det.

Flere her hadde jo ikke tatt av henne bleien i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her.

Jeg tenker at vi skal begynne ordentlig nå i helga når det er god tid. Men burde vi la ungen gå uten bleie hele helga? På dagtid, mener jeg.. Eller bør vi la ungen ha bleie på som normalt, men heller sette ungen på do til faste tider og når vi merker at det skjer noe?

Gjest Annaires
Skrevet

Trådstarter her.

Jeg tenker at vi skal begynne ordentlig nå i helga når det er god tid. Men burde vi la ungen gå uten bleie hele helga? På dagtid, mener jeg.. Eller bør vi la ungen ha bleie på som normalt, men heller sette ungen på do til faste tider og når vi merker at det skjer noe?

Vi tok av bleien vi. Også fulgte vi henne ofte på do i starten.

Skrevet

Ja, men det hadde vi jo ikke funnet ut av, om vi ikke hadde tatt av henne bleien og "tvunget" henne til å slutte.

For hun var jo ikke innstilt på å slutte, da vi bestemte det.

Flere her hadde jo ikke tatt av henne bleien i utgangspunktet.

Eg har prøvd å forklare kva eg meiner, men det verkar ikkje som om eg når heilt inn.

Ja, du prøvde å ta av bleia, og, flaks for deg, så gjekk det bra og ungen slutta. Men for mange ender det med at ungen nektar og gå på do og ein må gje opp for ei stund og prøve seinare. Ser du ikkje forskjellen her, er du berre vrang.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...