Gå til innhold

Prosjekt dotrening

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et mål om at poden skal slutte med pleier denne sommeren. Da mener vi at vi bør begynne med dotrening nå. Ønsker å hoppe over pottestadiet. Har dere noen erfaringer å komme med som kan være nyttige i forhold til oppstart, rutiner osv.?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*dytt*

Gjest HunterLady
Skrevet (endret)

Hvor gammel er poden din?

Her har vi så smått begynt (han er 2) og vinke hadet til bæsj og tiss før vi skyller ned, slik at han skal forstå at disse tingene skal i do.

Han bruker ennå bleier, men skyver liksom bæsjen fra bleia og oppi do. :gjeiper:

Også er det veldig viktig å belønne når han gjør dette riktig, f.eks når han faktisk tisser eller bæsjer på do. Og for all del, ikke bli sinna dersom han bæsjer utenfor, slår seg vrang eller lignende.

Endret av HunterLady
AnonymBruker
Skrevet

La barnet være med dere på do så skjønner det lettere hva som skal skje der.

• Liker 1
Skrevet

Vi begynte med å sette han på doen om morran, før/etter middag og før han skulle legge seg. I begynnelsen skjedde det ikke mye, og kom det noe var det vel heller flaks ;) Men vi skrøt villt og uhemmet av han uansett om det havnet noe i doen eller ikke.

Kjøpte noen tøffe boxershorts til han som vi sa at han kunne bruke når han sluttet med bleie. En dag ville han ikke lenger bruke bleie, og han fikk gå uten. Barnehagen samarbeidet og satte han på do ofte.

Nå, noen uker senere, sier han i fra når han skal på do og de siste dagene har nattbleia også vært tørr. Han er SÅÅÅÅÅ stolt og det er vi også! :jepp:

Hørt mange som sier at man skal vente til barnet er "klar", men vi valgte å hjelpe han til å bli klar og det har fungert utmerket :)

Lykke til :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La barnet være med dere på do så skjønner det lettere hva som skal skje der.

Det har han fått lov til. Hilsen trådstarter.

AnonymBruker
Skrevet

Det har han fått lov til. Hilsen trådstarter.

Nei det hjalp ikke her heller :gjeiper:

Vi har en gutt på snart 3 som overhode ikke er interesert i å slutte med bleia, og heller gå på do. Han nekter plent å prøve doen, og da vil ikke jeg presse han.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.. Vi har ikke vært så iherdige enda, må jeg innrømme. Men jeg har et sterkt ønske om at han skal være ferdig med bleiene i løpet av sommeren. Skal snakke med mannen om det, og bestemme oss for rutiner, og følge dem. Så må vi bare prøve å være strikte begge to. Mini har fått sitte på doringen her en gang, men syntes ikke det var så hyggelig. Får nok kjøpe klistremerker, og lage et belønningsark som vi henger opp på badet. Det er vel klassikeren. Har sett slike dobøker på bokhandelen, men syntes ikke de så så bra ut..

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

For øvrig virker det som om at poden ikke er så glad i å ligge lengre når han får ny bleie, så jeg tror det er en fin tid å starte på..

Gjest Annaires
Skrevet

Jeg syns ikke noe om det der at se sier i fra når de blir klare.

Hjelp de i riktig retning! De fleste barn er klare langt før foreldrene.

Ta av bleien hjemme, følg ofte på do.

• Liker 1
Skrevet

For all del, ikkje press ungen! Vil han ikkje, så ikkje mas meir om det. Ta pause og prøv igjen seinare.

Eg synest potta er grei, eg då, sjølv om du skreiv at du ikkje ville det. Ja, det er litt styr med tømming osv, men det er så mykje enklare når ungen kan setje seg der sjølv når han vil! Å la ungen gå naken på underkroppen og ha potte tilgjengeleg, er mitt beste stalltips i alle fall. Det metoden fungerar veldig bra på minsten min (2,5), han går stadig og tissa på potta når ho står frame.

• Liker 3
Skrevet

TS her.. Vi har ikke vært så iherdige enda, må jeg innrømme. Men jeg har et sterkt ønske om at han skal være ferdig med bleiene i løpet av sommeren. Skal snakke med mannen om det, og bestemme oss for rutiner, og følge dem. Så må vi bare prøve å være strikte begge to. Mini har fått sitte på doringen her en gang, men syntes ikke det var så hyggelig. Får nok kjøpe klistremerker, og lage et belønningsark som vi henger opp på badet. Det er vel klassikeren. Har sett slike dobøker på bokhandelen, men syntes ikke de så så bra ut..

Min fikk egen doring. Vi ville også unngå potten. Men. Problemet var jo at ungen ikke selv kunne gå å sette seg på do, hun måtte ha hjelp til det, og det ødelagte litt for motivasjonen hennes. Så vi kjøpte en potte, og da ble det fart i sakene. Det var stor stas å gå på badet og sette seg på potta når hun kjente behovet. Fikk også potte med seg i barnehagen, og der gikk hun også inn alene (de voksne følger etter etterhvert selvsagt for å tørke osv). Hun var tørr før hun var 3. Etterhvert ville hun ikke bruke potte, men doen, som hun så oss andre gjøre. Men det var potten som ble vendepunktet..

Ikke gi belønning. Man skal ikke belønne noen for å gjøre noe så naturlig som å gå på do like lite som man skal belønne et barn for å spise.

• Liker 4
Skrevet

Henger meg på de som sier potte er lurt. Veldig deilig både for store og små at de små kan styre dette selv. Selv med dosete og krakk her er det potta som er den hun bruker om hun går alene, er vi med vil hun gjerne på doen.

Her var bleieslutt helt styrt av ungen selv, hun ville selv bli stor jente. Etter at bleiene var borte på dagtid tok det en drøy måned og så var alle nattbleiene tørre. Etter en uke uten våt bleie om natta spurte hun selv om å få legge seg med truse. Og det har gått supert til nå i hvertfall. To netter har hun våknet rett før vår leggetid og villet på do, men det regner vi med at går kjapt over.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Her hoppet vi glatt over den ekle potten!

Om det er så ille at ungen ikke kan gå på do selv, kjøp doring og en krakk. Så kan ungen klatre opp selv og sette seg når han selv vil.

Syns det er så ekkelt med disse portene de skal gå rundt og småskvette på, og hvertfall som mange gjør; har dem rundt i huset og ikke på do...

Her har vi aldri hatt potte, å det skal aldri inn i vårt hus.

Hun sa forresten aldri at hun ville slutte, men vi sa (før hun var to engang, at nå kutter vi ut den bleien her hjemme... Hun sa ikke i mot. Ble noen uhell, men helst kanskje fordi hun oppdaget for seint at hun måtte tisse og rakk ikke frem.

Når hun var trygg hjemme, kuttet vi den ute og i bhg også.

Var tørr da hun var to år og tre mnd.

Skulle vi ventet på at hun skulle blitt klar, hadde hun sikkert brukt den enda... (hun er litt over tre).

Endret av Annaires
  • Liker 1
Skrevet

Vår eldste sønn var tørr både dag og natt når han var 2,5 år. Vi ville heller ikke bruke potte, syns det er både uhygenisk og unaturlig, men det er vår smak :)

Sønnen vår viste interesse selv ca da han var to år, så da lot vi han gå uten bleie her hjemme, og sitte på do når han sa ifra selv. Det var ikke mange uhell, og ganske fort var han helt tørr. Det tok litt lengre tid med bæsjing, for det ville han kun gjøre i bleie de første månedene. Tilslutt tilbød vi han belønning i form av sjokolade hvis han gikk på do for å bæsje, andre gangen vi tilbød det, funka det :) (og han fikk kun sjokolade den ene gangen for å bæsje, så min erfaring er at belønning virker veldig bra.)

Vi var kanskje heldige siden han startet selv, og prøve før det fallt meg ikke inn ihvertfall...

Lykke til!

Skrevet

Her hoppet vi glatt over den ekle potten!

Om det er så ille at ungen ikke kan gå på do selv, kjøp doring og en krakk. Så kan ungen klatre opp selv og sette seg når han selv vil.

Syns det er så ekkelt med disse portene de skal gå rundt og småskvette på, og hvertfall som mange gjør; har dem rundt i huset og ikke på do...

Her har vi aldri hatt potte, å det skal aldri inn i vårt hus.

Hun sa forresten aldri at hun ville slutte, men vi sa (før hun var to engang, at nå kutter vi ut den bleien her hjemme... Hun sa ikke i mot. Ble noen uhell, men helst kanskje fordi hun oppdaget for seint at hun måtte tisse og rakk ikke frem.

Når hun var trygg hjemme, kuttet vi den ute og i bhg også.

Var tørr da hun var to år og tre mnd.

Skulle vi ventet på at hun skulle blitt klar, hadde hun sikkert brukt den enda... (hun er litt over tre).

For noko tull. Ungen din var klar då ho slutta, elles hadde ho ikkje greidd det. Enkelt og greitt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes dette er vrient. Jeg hadde som mål å slutte med bleier i løpet av sommeren i fjor, da var datteren min akkurat fylt 2 år. Vi kjøpte doring og hadde en krakk ved siden av som hun kunne klatre opp med. Men hun viste ingen interesse, heller motvilje mot doen. Da presset jeg henne ikke. Fikk råd fra helsesøster om høsten å sette henne på do morgen og kveld, det har vi gjort sånn sporadisk (litt vrient å få tid om morgenen, må jeg innrømme). Vi har holdt på sånn i hele år, og først på vinteren begynte hun å vise interesse. Hun vil gjerne gå uten bleie og ha underbukse på, men hun tisser rett i den og sier ikke fra når hun må på do. Hun vil gå og sitte på do av og til, men det har ikke kommet noe så langt. Vi kaster alltid bæsjen i do og vinker hadet, og hun vet godt hva man gjør på do: Man presser (hun lager presselyder) og tisser (hun lager tisselyder). Men hun gjør det altså ikke selv enda. Jeg har tro på at det kommer, og jeg vil ikke styre med det. Kanskje sommeren 2012 blir den store sluttesommeren ;)

Gjest Annaires
Skrevet

For noko tull. Ungen din var klar då ho slutta, elles hadde ho ikkje greidd det. Enkelt og greitt.

Man må hjelpe de til å bli klare. Ikke vente til de selv tar initiativ.

Skrevet

Man må hjelpe de til å bli klare. Ikke vente til de selv tar initiativ.

Klart ein skal introdusere for potte/do og oppmuntre dei til å bruke det (ungar er jo ikkje fødd med ein tanke om at no skal eg bruke bleier fram til eg er 2,5 år og så skal eg prøve og slutte med det), men dei kan ikkje slutte utan å vera klare for det. Ungar som sluttar med bleie før dei er klare, tek lite eller inga initiativ til å gå på do sjølv og er avhengig av vaksnes hjelp for og hugse det, og har ofte uhell. Viss dei er klare når dei sluttar, seier dei som regel frå sjølv når dei må på do og har få uhell. Det er jo, med stor vakseninnsats, fullt mogleg å få ein 1-åring, ja, ein baby og, til berre og gjera frå seg på potte/do, men det tyder jo ikkje at ungen er klar for bleieslutt. Ein unge som er klar for bleieslutt merkar, etter innføring og litt trening med potte/do, når han/ho må på do og seier i frå eller går sjølv, og har få uhell, fordi han/ho merkar sjølv korleis "systemet" fungerar.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Klart ein skal introdusere for potte/do og oppmuntre dei til å bruke det (ungar er jo ikkje fødd med ein tanke om at no skal eg bruke bleier fram til eg er 2,5 år og så skal eg prøve og slutte med det), men dei kan ikkje slutte utan å vera klare for det. Ungar som sluttar med bleie før dei er klare, tek lite eller inga initiativ til å gå på do sjølv og er avhengig av vaksnes hjelp for og hugse det, og har ofte uhell. Viss dei er klare når dei sluttar, seier dei som regel frå sjølv når dei må på do og har få uhell. Det er jo, med stor vakseninnsats, fullt mogleg å få ein 1-åring, ja, ein baby og, til berre og gjera frå seg på potte/do, men det tyder jo ikkje at ungen er klar for bleieslutt. Ein unge som er klar for bleieslutt merkar, etter innføring og litt trening med potte/do, når han/ho må på do og seier i frå eller går sjølv, og har få uhell, fordi han/ho merkar sjølv korleis "systemet" fungerar.

Her måtte frøkna følges/minnes på dobesøk lenge. Hun hadde flere uhell hver dag, det tok flere uker før hun forstod sammenhengen. Men det hadde hun jo ikke fått muligheten til om vi ikle tok av henne bleien slik at hun merket at hun faktisk tisset på seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...