Gå til innhold

Hvis ABB lever om 10 år


makkapakka

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Ok, mulig du er litt eldre enn meg, at du vokste opp på femtitallet. Jeg vokste opp på sytti- og åttitallet, og da var det relativt uvanlig at folk som befant seg til venstre i politikken kalte seg kristne. Det fantes kristne sosialister, men det var helt åpenbart et slags "mot normalt" i det å være kristen og tilhøre venstresiden. Det tror jeg ikke det er så mange som levde på den tiden som vil benekte.

For det første så står årstallet jeg ble født i nicket mitt - det har jeg aldri lagt skjul på. Dermed falt et av dine hovedargumenter rakt til jorden.

Jeg er oppvokst på 60 og 70-tallet og var ungdom på 80-tallet. Jeg kan aldri huske at jeg har møtt så mange kristne sosialister akkurat - det har jeg heller aldri hevdet.

Og mitt inntrykk av at det er blitt flere av disse som kaller seg kristne, særlig folk som bor i Oslo eller andre områder med høy innvandrertetthet, er det selvsagt vanskelig å belegge all den tid jeg ikke har skrevet noen detaljert logg over mitt liv à la Knausgård. Og om jeg så hadde gjort det ville du jo bare hatt mine ord for det, jeg måtte vel i praksis ha filmet hele livet mitt for at det skulle la seg dokumentere.

Vandrer du i sosialistiske kretser ofte siden du hevder å ha belegg for dine antagelser?

Men når du først ber om dokumentasjon husker jeg at jeg la merke til at dette ble eksplisitt nevnt i en Nrk-dokumentar om en liten norsk gutt som vokste opp på Grønland. Hans mor, som tilhører min generasjon og var vant til å kunne være åpen om at man er ateist, forteller i denne dokumentaren hvordan sønnen er veldig rask til å si at de er kristne når hun sammen med sønnen får spørsmål om hvilken religion de tilhører av de muslimske barna i gården de bor i. Han har åpenbart forstått det moren ikke enda hadde fått med seg. Men mange voksne har det, og jeg ser i dag at mange som før aldri ville kalt seg kristne gjør det. For å tilpasse seg en større grad av gruppetenkning på livssynsområdet.

Jeg leste artikkelen jeg har ikke tenkt å bruke tiden min i dag på å se et helt tv program.

Det eneste du beviser med den artikkelen er at man går noen opportunistiske snarveier for å unngå bråk, ikke at moren er en kristen sosialist.

Hvis dette var hele ditt argument må jeg si det var usedvanlig tynt.

Det understreker dessuten mitt poeng helt og holdent: det er RELIGION som er problemet - ikke islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første så står årstallet jeg ble født i nicket mitt - det har jeg aldri lagt skjul på. Dermed falt et av dine hovedargumenter rakt til jorden.

Jeg er oppvokst på 60 og 70-tallet og var ungdom på 80-tallet. Jeg kan aldri huske at jeg har møtt så mange kristne sosialister akkurat - det har jeg heller aldri hevdet.

Vandrer du i sosialistiske kretser ofte siden du hevder å ha belegg for dine antagelser?

Jeg leste artikkelen jeg har ikke tenkt å bruke tiden min i dag på å se et helt tv program.

Det eneste du beviser med den artikkelen er at man går noen opportunistiske snarveier for å unngå bråk, ikke at moren er en kristen sosialist.

Hvis dette var hele ditt argument må jeg si det var usedvanlig tynt.

Det understreker dessuten mitt poeng helt og holdent: det er RELIGION som er problemet - ikke islam.

Hvorfor er du så pottesur? Cuckold skriver et lengre innlegg i en vennlig tone og du svarer han kjipt og surt tilbake.

Forøvrig var vel ikke det at du var oppvokst på 50tallet et av hans hovedargumenter? Han lurte jo bare på om det kunne være sånn, kanskje siden man kan oppfatte nicket ditt som at du er 65 år. På samme måte som nicket Mann42 for eksempel.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvorfor er du så pottesur? Cuckold skriver et lengre innlegg i en vennlig tone og du svarer han kjipt og surt tilbake.

Forøvrig var vel ikke det at du var oppvokst på 50tallet et av hans hovedargumenter? Han lurte jo bare på om det kunne være sånn, kanskje siden man kan oppfatte nicket ditt som at du er 65 år. På samme måte som nicket Mann42 for eksempel.....

Er jeg pottesur? Cuckold står for det motsatte synet av virkeligheten av det jeg har. Han bruker dårlig eller ikke dokumenterte påstander for å hevde sitt syn. Det antas i det vide og det brede fordi en ikke har opplevd det samme som han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Breivik vil si det samme som i dag, jeg tror ikke han vil forandre seg på noen måte.

Han får så mange brev i fengselet at han ikke har kapasitet til å svare alle, her tror jeg det er flere likesinnede som gir næring til hans forskrudde verdensbilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror Breivik vil si det samme som i dag, jeg tror ikke han vil forandre seg på noen måte.

Han får så mange brev i fengselet at han ikke har kapasitet til å svare alle, her tror jeg det er flere likesinnede som gir næring til hans forskrudde verdensbilde.

Jeg kan aldri tenke meg noe annet enn at han vil få rikelig tid til å svare fremover ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan aldri tenke meg noe annet enn at han vil få rikelig tid til å svare fremover ...

Helt enig i det, lurer på hva som skjer når det sterkeste mediesirkuset er over, vil da selv de "hardbarka" ekstremistene glemme Breivik, slik at han til slutt sitter alene uten noen form for kommunikasjon fra sine egne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lurt på om han etter noen år i fengsel vil begynne å miste fanatismen og skjoldet han har satt opp, og etterhvert innse hva faktisk er han har gjort.

Jeg tror det er temmelig tvilsomt. Iallfall hvis diagnosene som er gitt ham, er nogenlunde korrekte. Jeg tror ikke han er i stand til å ta noen som helst inn over seg. Han kommer iallfall ikke til å angre på noe. Kanskje han vil begynne å angre på at han lot seg ta levende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det, lurer på hva som skjer når det sterkeste mediesirkuset er over, vil da selv de "hardbarka" ekstremistene glemme Breivik, slik at han til slutt sitter alene uten noen form for kommunikasjon fra sine egne?

Han vil sikkert brevveksle med plenty av hans nyervervede disipler og beundrerinner over hele verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så står årstallet jeg ble født i nicket mitt - det har jeg aldri lagt skjul på. Dermed falt et av dine hovedargumenter rakt til jorden.

Nei, forsøk nå å forholde deg saklig til det jeg har skrevet. Ingen som leser det jeg har skrevet med et åpent sinn vil tenke at mitt spørsmål om din alder var mitt hovedargument. Jeg forholder meg til mine egne erfaringer, og jeg tror nok ikke min beskrivelse av situasjonen er så fremmed for de som vokste opp på sytti- og åttitallet.

Jeg er oppvokst på 60 og 70-tallet og var ungdom på 80-tallet. Jeg kan aldri huske at jeg har møtt så mange kristne sosialister akkurat - det har jeg heller aldri hevdet.

Du har så vidt jeg forstår levd opp i en tid da de aller fleste kalte seg kristne? Var det ikke det du sa?

Vandrer du i sosialistiske kretser ofte siden du hevder å ha belegg for dine antagelser?

I det land jeg levde i på sytti- og åttitallet var det massevis av radikalere, og landet var delt omtrent på midten, halvparten stemte blått den andre stemte rødt. Selvsagt fantes det kristne som stemte rødt, men det var likevel slik at det lenge ble oppfattet som litt spesielt og nesten litt overraskende, eller i hvert fall unntakene som bekreftet regelen, når folk på venstresiden var kristne.

Jeg leste artikkelen jeg har ikke tenkt å bruke tiden min i dag på å se et helt tv program.

Det eneste du beviser med den artikkelen er at man går noen opportunistiske snarveier for å unngå bråk, ikke at moren er en kristen sosialist.

Hvis dette var hele ditt argument må jeg si det var usedvanlig tynt.

Det understreker dessuten mitt poeng helt og holdent: det er RELIGION som er problemet - ikke islam.

Når du ber om dokumentasjon på at nordmenn har begynt å tilpasse seg den livssynsmessige gruppetenkning, synet på at religion er identitetsmarkør og handler om gruppetilhørighet, vidner det jo ikke akkurat om den største imøtekommenhet når du til og med kan få deg til å avvise det jeg har å vise til når jeg har hatt så flaks å huske noe fra en dokumentar som nettopp demonstrerer det jeg her snakker om. Det fenomen vi her snakker om er jo ikke akkurat noe man lett vil kunne registrere i SSBs tall.

At moren i dokumentaren ikke tilhører gruppen "kristne sosialister" er det selvsagt ingen tvil om, hun sier jo selv at hun skulle til å svare at de var ateister, men at sønnen hennes kom henne i forkjøpet og skyndte seg å si at de var kristne. Og hvis du leser det jeg har skrevet en gang til forstår du nok at jeg ikke har påstått at nordmenn har blitt mer kristne, men at gruppetenkningen har blitt mer fremtredende når det gjelder livssyn slik at flere nordmenn har begynt å kalle seg kristne for å tilpasse seg den gruppetenkning som rår i mange av de land innvandrerne kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...