Kara W Skrevet 22. april 2012 #41 Skrevet 22. april 2012 Det er viktig for deg at barnet tar et reflektert valg, men du vil nekte å feire et valg du er uenig i? Hvordan tror du det påvirker barnets valg? Jeg vil ikke nekte å feire det, så lenge barnet kan komme opp med noen fornuftige argumenter for hvorfor vi skal feire det. "Fordi da får jeg mere penger" mener jeg ikke er et fornuftig argument. Mange voksne velger å gifte seg i kirken og døpe barna sine selv om de ikke definerer seg som kristne fordi det er tradisjon, fordi de ønsker en høytidelig seremoni rundt livets store hendelser, fordi andre i familien ønsker det sterkt osv, og dette respekteres og aksepteres uten spørsmål av de aller fleste. Da er det jo litt pussig å forlange at en 15-åring skal velge eller velge bort en tradisjon og en markering utelukkende på religiøst grunnlag -de kan vel også ha andre og mer komplekse grunner enn religon vs gaver, selv om de ikke nødvendigvis gir uttrykk for dem i klartekst? Det er mye man ikke kan eller ønsker å sette ord på ovenfor andre. Jeg mener at det er like feil å gifte seg i kirken og å la barna døpes dersom man har tatt et valg om å ikke tro på Gud, som det er å konfirmere seg i kirken. Dersom en person ikke klarer å fortelle hvorfor de tar et valg, mener jeg at de ikke er modne for å ta det valget enda. Da bør du vel heller ikke uttale deg så bastant om konfirmasjon heller? Greit nok at du kommer med egne meninger ovenfor egne barn, men ikke belær andre om grunnlag for konfirmasjon når du ikke vet hva du prater om. Jeg har prøvd å hele veien bare argumentere for mine egne syn. Som 14-åring så jeg ikke poenget med å konfirmere seg, og som voksen har fortsatt ingen klart å forklare for meg hvorfor ungdom skal få en masse penger på akkurat denne dagen. Jeg holder muligheten åpen for at det kan være noe kulturelt jeg ikke har forstått, men frem til noen kan forklare meg hvorfor jeg skal gi 10.000,- til barna mine på akkurat denne markeringen vil jeg fortsette å være skeptisk. Andre må selvfølgelig ta de valgene de selv ønsker, men det må være lov å stille spørsmålstegn ved dem, akkurat som at dere stille spørsmåltegn ved mine tanker og meninger. Som jeg prøvde å få frem tidligere, så har jeg ingen planer om å nekte barna mine konfirmasjon bare fordi jeg ikke er enig i det (og uansett er det over 10 år til problemstillingen blir aktuell), men jeg mener at barnet selv må kunne forklare hvorfor de fortjener dette. 1
ashera Skrevet 22. april 2012 #42 Skrevet 22. april 2012 (endret) Hvem har sagt noe om 10000 kroner? Hvorfor konfirmasjon skal feires, er fordi konfirmasjon er en tradisjonell overgangsrite i vår kultur, enten den nå er kristen, humanistisk, holistisk eller hva som helst. Akkurat som dåp, navnedag og bryllup er overgangsritualer vi pleier å feire i dette landet. Man kan godt bestemme seg for at bryllup, dåp/navnedag og konfirmasjon er helt vanlige dager i livet som vi bare kan la gå forbi i stillhet og drite i å feire på noe som helst vis. Men de aller, aller fleste som velger disse ritene feirer på et eller annet vis, enten det nå bare er brudeparet som drar til Roma for å gifte seg i selskap med forloverne, eller den kjempestore dåpsfesten med alle Peter Spretts slekt og venner tilstede. Men om man ikke feirer/markerer i det hele tatt da velger man en annen tolkning av disse dagene enn flertallet. Slike dager handler ikke bare om individer, men har en dypere felles forankring i et større kulturelt tolkningsfellesskap. Endret 22. april 2012 av ashera 2
signerd Skrevet 22. april 2012 #43 Skrevet 22. april 2012 Jeg tror både penger og det sosiale spiller inn når ungdom skal konfirmeres. Husker selv vi hadde et par i klassen som konfirmerte seg borgelig, og som følte seg veldig utenfor når resten av klassen dro på konfirmasjonsleir eller hadde konfirmasjonsundervisning... Og hva så om ungdom konfirmerer seg for pengene? Der jeg mener at foten burde settes ned er hvorvidt ungdommene skal få disponere disse konfirmasjonspengene! Som foreldre synes jeg godt man kan kreve at ungdommen setter av penger på en sparekonto til feks sertifikat (noe som ungdommen garantert vil sette pris på når den tid kommer), og heller la ungdommene få en viss sum til å disponere fritt.
Gjest småhjerte Skrevet 22. april 2012 #44 Skrevet 22. april 2012 Jeg tror alt for mage konfirmanter tenker på pengene de kommer til å få, inkludert meg selv når jeg konfirmerte meg også. Men jeg tror også mange har vanskelig for å si nei til konfirmasjon, fordi "alle" andre skal det. Og det da kommer til å dukke opp mange spørsmål om hvorfor man ikke skal, om man ikke fikk lov osv. Og de fleste konfirmanter er gjerne med på turer, samlinger og lignende, da kan det gjerne føles dumt for den ene (evt fler) som ikke skal delta på dette. Og de vet at "alle" andre skal ha fest med familie, gjerne med middag ,taler, sang osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå