Gå til innhold

Nekte barnet konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Innser med en gang at tittelen virker litt merkelig, så skal prøve forklare så godt jeg kan.

Det begynner jo nærme seg disse konfirmasjonstider og jeg har bare tenkt på en liten problemstilling. Barnet i dette tilfellet har gjort det klart, i årevis, at h*n ikke er kristen. Vi foreldrene er begge ateister og barnet har tatt etter det. Men nå sier h*n alikevel at h*n ønsker konfirmasjon, rett og slett for å få gaver og penger. Jeg lurte på om det vil være legitimt å sette foten ned og rett ut nekte ungen å konfirmere seg, når jeg vet h*n ikke tror er religiøs? H*n er heller ikke døpt, så da må det også ordnes i stand. Det føles bare ikke riktig å holde en slik fest og "lure" gaver ut av venner og familie, når jeg vet det bare er tull... :sjenert:

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Borgerlig konfirmasjon er uaktuelt? Personlig ble jeg konfirmert kirkelig nettopp for å "lure" penger ut av konservativ familie. Hadde vanvittig dårlig samvittighet for det, men når man er 15 veier gjerne penger tyngre enn prinsipper.

Skrevet

Borgerlig konfirmasjon er uaktuelt? Personlig ble jeg konfirmert kirkelig nettopp for å "lure" penger ut av konservativ familie. Hadde vanvittig dårlig samvittighet for det, men når man er 15 veier gjerne penger tyngre enn prinsipper.

Jeg skal høre om det igjen, men det er jo fortsatt det at jeg vet det kun er pengene h*n er ute etter. Jeg vet mange ungdommer konfirmerer seg kun for dette, men det føles virkelig ikke riktig for samvittigheten å la det skje.

Jeg antar det ville føltes litt bedre med borgelig, for da "lyver" h*n i alle fall ikke om troen sin. Litt av "problemet" med det, for h*ns del, var at noen av besteforeldrene og slikt ikke gir penger til borgelige konfirmanter, kun de som gjør det kirkelig. Så tror det var det som var mest ønskelig...

Skrevet

Jeg synes det blir feil å nekte, hvis barnet absolutt vil konfirmere seg.... men går det ikke an å foreslå borgelig sermoni i stedet da?

Tantejenta vår vile konfirmere seg i kirken, hun måtte da døpe seg først (ikke ateister, men pinsevenner, de har ikke dåp, men barnevelsignelse). Selv om foreldrene ikke står i statskirka, så nektet de ikke jenta. Hun fikk dåp og konfirmasjon...

Hva som var motivet er jeg ikke sikker på, men jeg tror egentlig det var fordi at alle i klassen skulle konfirmere seg, og hun ville ikke være utenfor.

• Liker 1
Skrevet

Mulig det er en tendensiøs, dårlig begrunnet og småfrekk brannfakkel, men jeg setter en femmer på at nesten alle ungdommer konfirmerer seg, om ikke utelukkende så iallefall tett nok på, for pengenes skyld. Det er iallefall vanvittig kjipt å være den eneste i vennegjengen som ikke får noe i det hele tatt.

Det går ikke an å ta en prat med besteforeldrene da? De må jo forstå at å nekte bare går utover deres eget barnebarn, og man skulle jo tro de synes integritet var viktig (men nå vet jeg dessverre at mange konservative/religiøse i praksis ikke verdsetter dette). Et annet alternativ er jo at du selv gir barnet et tilskudd. Det er sikkert noen foreldre som kan komme med et innspill her, men jeg ville da tror at selve konfirmasjonsfesten er ganske kostbar? Kan jo tilby å gi ham eller henne pengene dere ellers ville brukt på det.

• Liker 5
Gjest Nuppdupp
Skrevet

hahahaha, alle jeg kjente på den tiden + meg gjorde det for pengene ja. var mye syting fordi jeg valgte borgelig. folk truet med å ikke gi penger, men jeg fikk det jo.

• Liker 1
Gjest pysepusen
Skrevet

De fleste ungdommer konfirmerer seg vel fordi de vil ha pengene, og fordi det er vanlig?

Jeg tror jeg ville snakket om humanistisk konfirmasjon samt tatt en prat med besteforeldre etc. som ikke vil gi gave ved en slik anledning om det ikke er gjennom kirken.

Det siste gikk aldri her da. Jeg fikk 1/3 av summen som mine søskenbarn fikk da jeg konfirmerte meg. Da liker jeg bedre mormor og morfar som har gitt likt til alle uansett om det har vært i kirken, gjennom HEF eller at de ikke har villet konfirmere seg i det hele tatt. Morfar sier alltid at alle valg viser modenhet og at det er det han feirer :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

De fleste ungdommer konfirmerer seg vel fordi de vil ha pengene, og fordi det er vanlig?

Jeg tror jeg ville snakket om humanistisk konfirmasjon samt tatt en prat med besteforeldre etc. som ikke vil gi gave ved en slik anledning om det ikke er gjennom kirken.

Det siste gikk aldri her da. Jeg fikk 1/3 av summen som mine søskenbarn fikk da jeg konfirmerte meg. Da liker jeg bedre mormor og morfar som har gitt likt til alle uansett om det har vært i kirken, gjennom HEF eller at de ikke har villet konfirmere seg i det hele tatt. Morfar sier alltid at alle valg viser modenhet og at det er det han feirer :)

Sånt er sjokkerende og lite raust. :(

Men til TS: Jeg synes det er både sjokkerende og moraliserende å nekte en femtenåring å konfirmere seg. Femten år er faktisk religiøs myndighetsalder! Siden er ateister, skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke oppfordrer til humanistisk konfirmasjon.

Ellers tror jeg nok at ungdommers motiver for det ene eller andre valget er langt, langt mer komplekse enn mange her på forumet ønsker å se. Å avfeie valgene deres som "bare tull", enten det nå gjelder borgerlig eller kirkelig konfirmasjon, er ikke helt sakssvarende.

Hva slags menneskesyn er det egentlig dere som mener dette gir uttrykk for? Er det bare det ferdigtenkte, gjennomrasjonaliserte mennesket dere verdsetter? De fleste av oss, kristne som andre, er nemlig ikke helt der. Vi er underveis og vi endrer oss. Konfirmasjonen, enten den er kristelig elelr borgerlig, er for mange unge et sted på den veien, der man får med seg en bagasje når man skal gå videre.

Endret av ashera
  • Liker 3
Gjest Lykkeliky
Skrevet

Hihi, denne ungdommen har satt dere i ei lita knipe :fnise:

Det kan jo være litt vanskelig å nekte han å konfirmere seg kristelig, da, hvis han virkelig står på kravet om å få gjøre det.

Aner ikke hva jeg hadde gjort i deres situasjon, faktisk. Kan virke som denne ungen er ganske så utspekulert, så jeg ville nok tatt lit tak i akkurat det.

Skrevet

Jeg tror brorparten av de som står til konfirmasjon i dag ikke gjør det fordi de tror på gud, kirken eller bibelen desverre, og jeg tror foreldre flest velger se en annen vei og holde konfirmasjon fordi det er "tradisjon" heller enn ut fra tro.

Selv om jeg mener det ikke er de rette grunnene tror jeg likevel ikke noen velger droppe det av "frykt" for hva andre vil si, tenke og mene..

AnonymBruker
Skrevet

Tror 80 % av dagens tenåringer konfirmerer seg for gavene, og det handler litt også om å ikke skille seg ut blandt sine venner.

Skrevet

Ungdommen må da vel få velge selv. Hva som er motivasjonen bak er urelevant for meg.

Skrevet

Hei! Innser med en gang at tittelen virker litt merkelig, så skal prøve forklare så godt jeg kan.

Det begynner jo nærme seg disse konfirmasjonstider og jeg har bare tenkt på en liten problemstilling. Barnet i dette tilfellet har gjort det klart, i årevis, at h*n ikke er kristen. Vi foreldrene er begge ateister og barnet har tatt etter det. Men nå sier h*n alikevel at h*n ønsker konfirmasjon, rett og slett for å få gaver og penger. Jeg lurte på om det vil være legitimt å sette foten ned og rett ut nekte ungen å konfirmere seg, når jeg vet h*n ikke tror er religiøs? H*n er heller ikke døpt, så da må det også ordnes i stand. Det føles bare ikke riktig å holde en slik fest og "lure" gaver ut av venner og familie, når jeg vet det bare er tull... :sjenert:

Noen tanker?

Jeg synes det er absurd at folk mener at kristendommen har enerett på konfirmasjon.

Humanetisk forbund har alternativer til denne feiringen.

Jeg finner det også merkelig at folk skal værne slik om konfirmasjonen for at det skal være hellig for bare kristne.

Da særlig av mennesker som er i kirka kun i jula, og ellers når de døpes,

konfimeres, står brud og skal dø, aldri ellers.

Jeg har vel til gode å høre en ungdom si i dag, anno 2012, at de ønsker å stå konfirmant for å bekrefte sin tro overfor gud.

Det er da ikke som at foreldre, besteforeldre, tanter og onkler og annen slekt gir mange hundre kroner, forskudd på arv, bil, bunad, arvesmykker, forskudd på arv, BSU-konto, billappen, motorsykler osv i gave til en konfirmant - fordi barnet har vært så flink til å gå i kirka og vært så flink til å be til gud?

Eller at foreldrene bestiller lokaler, koldtbord, kaker, underholdning og holder taler til barnet fordi at barnet har vært så flink til å be til gud det siste halve året...

AnonymBruker
Skrevet

Selv om han ikke er kristen kan han jo få utbytte og lære noe av konfirmantundervisningen. Å nekte blir i hvert fall helt feil. Da jeg gikk for presten var det mange ungdommer som var veldig flåsete i starten, kristendommen skulle de i hvert fall ikke ha noe med å gjøre. De var der KUN for pengene. Men flere av dem fikk mye mer respekt for hva kirken sto for i løpet av det året.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en trettenåring og det er vel til neste år det er konfirmasjoner. Jeg er ateist og hun har så langt ikke gitt uttrykk for at hun er religiøs, så jeg regner med at kirkelig konfirmasjon er ute av bildet. Vi har snakket sammen om borgerlig og jeg har kommet med mine synspunkter på saken, som i bunn og grunn dreier seg om at det er en herming av den religiøse og ikke nødvendig.

Det jeg har foreslått er at vi lager istand en fest helt uten konfirmasjonsaktige tendenser. En bli-voksen-feiring, rett og slett. Så det blir på en måte vår alternative måte. Hun får venner på besøk fremfor en haug med gamle tanter og onkler, hun får gaver og i det hele tatt langt mer moro enn en kjip konfirmasjon.

• Liker 1
Gjest Vazquez
Skrevet

For å vende litt på saken; jeg valgte derimot ikke å konfirmere meg. Det havnet ikke i god jord hos foreldrene mine. Jeg var allikevel tøff og selvstendig nok til å stå for mitt, selv om det svir litt den dag i dag.

Skrevet

Aldri forstått folk som av alle ting å ha moralske kvaler for velger konfen. Er du redd lynet skal slå ned i hodet på deg? De som er så religiøse at de spyr på folk smom har et lemfeldig forhold til gudene, de stiller ikke opp i konfen. Og ofrer i alle fall IKKE penger til hedningebarnet..

Konfirmasjon er en overgangsrite. I Afrika hopper de nakne over kuer og får øgli tattiser på ryggen. I norge er det hysteriske foreldre og fjortiser som gjerne vil ha gaver og litt stas. Hva er problemet!?

La nå for fanken ungene ha det gøy.

Skrevet

Å nekte sitt barn konfirmasjon er for meg veldig rart og sært, kunne aldri falt meg inn. Kanskje man gjør det for pengene, men det er jo også hva man legger opp til. For meg er det også en feiring av det å gå inn i de voksenes rekker og vil selvsagt gjøre litt ut av det for barnets skyld. Det handler jo litt om kosen også, at man samler familien og kan feire seg selv. Må må ikke alltid ha en knakende god grunn til å samles, å samles kan i grunn være en grunn nok.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg hadde det motsatte tilfellet med mine foreldre. Jeg ønsket ikke konfirmasjon overhodet, hverken borgerlig eller kirkelig, men likevel måtte jeg konfirmere meg i kirken. Jeg angrer på at jeg ikke var sterkere og stod i mot. Jeg skal innrømme at konfirmasjonspengene kom godt med, da. Det kan være kjipt å ikke konfirmere seg for en tenåring, da alle de andre vennene som regel prater om hvor mange tusen de fikk i gaver og den splitter nye macen de har fått seg. Jeg tror det er et fåtall som konfirmerer seg fordi de virkelig er religiøse. Jeg tror ikke du burde tvinge sønnen din til noen ting. Foreslå humanetisk konfirmasjon, kanskje det frister for han.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som oppriktig mener at en 14-åring går inn i de voksnes rekker? :roll:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...