Gå til innhold

Legers makt

Fremhevede innlegg

Gjest Lakris
Skrevet

Noen erfaringer her? Privat kontra offentlig? Politikk som drives fra legekontor i utstrakt omfang? Kanskje på tide med litt fokus ?For det foregår faktisk og en syk pasient kan som kjent ikke påpeke det for de syke har mest fokus på sin egen lidelse. Kunne postet denne på et annet forum men da ville jeg ikke nå den målgruppen som kjenner innsiden best. Så kronikere.. Kom med deres erfaringer..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen erfaringer her? Privat kontra offentlig? Politikk som drives fra legekontor i utstrakt omfang? Kanskje på tide med litt fokus ?For det foregår faktisk og en syk pasient kan som kjent ikke påpeke det for de syke har mest fokus på sin egen lidelse. Kunne postet denne på et annet forum men da ville jeg ikke nå den målgruppen som kjenner innsiden best. Så kronikere.. Kom med deres erfaringer..

Hva slags politikk er det snakk om? Samferdsel? Forsvar? Utenriks?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Helsepolitikken. Privat/offentlig..

Sier legen "Stem Høyre, så får du en ekstra resept" eller noe lignende, da? Det er litt vanskelig å få tak i hva du mener her.

• Liker 6
Gjest Lakris
Skrevet

Henvisning til private spesialister feks , i massivt omfang

Skrevet

Jeg har bare fått henvisninger til fylkessykehuset, ikke til private. Men om man så får henvisning til private, hvordan vet du at det er politisk motivert? Kan det være for å unngå køer, eller fordi de har spesialkompetanse?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Henvisning til private spesialister feks , i massivt omfang

Tjukke private spesialister? :gjeiper:

Du må nesten være litt mer spesifikk. For mye hinting i innleggene dine. Hva rent konkret har du vært utsatt for?

• Liker 2
Gjest Lakris
Skrevet

Etter tredve år som kroniker og dertilhørende utallige legebesøk kjenner jeg helsevesenet innenfra og privatiseringen er på full fremmarsj. Politikerne burde snakke mere med en del av oss kronikere for vi tilegner oss med tiden en god del kunnskap om hvordan helsevesenet fungerer, vi blir flue på veggen og viftet bort med et håndkast. Under påskudd av fastlegens dårlige tid lovprises private spesialister og legens utålmodighet til å komme videre med neste pasient ligger i legens kroppspråk. " i dag kjære pasient finnes ikke tid for å dvele og dessverre ingen andre dager heller så du blir slik jeg foreslår hva for jeg vet jo best og har mest kompetanse for å vite noe om dette. Javel jeg vet du har frikort men det offentlige etterfølges av en hoderisting. Men om alle pasienter hadde satt seg til motverge og gått til det offentlige ville ikke privatistene fått noe kundegrunnlag. Men kanskje vi pasienter kunne gitt dem et mindre kundegrunnlag om vi ikke var blind overfor legers argumentasjon. Ja kan være den privatisten er best og helt sikkert best på pris også. Er det verdt å betale 1 900,- for en halvtime hos nevrolog når avskjedsordet du får høre er at du må slutte syte så og vi har alle mennesker litt plager. Jeg begynner å kjenne sjargongen tidspresset,prisutviklingen avviklingen av å se det mennesket som burde stå fastlegens hjerte i arbeidstiden nærmest . Vi registerer og godtar vi pasienter er noen nikkedukker. Og hvor er den gamle gode huslegen blitt av, hvor er Dr Baker man hadde tiltro til blitt av. Spist opp og fortært av politikken. Norge er et kaldt land kanskje på tide med litt mere varme? Nei jeg tror heller vi sier profitt foran alt for vil vi bare eie vi stolte mennesker....?

Gjest Lakris
Skrevet

Og tar selvkritikk for masse herlige skriveleifer. Skrevet på mobil : )

Skrevet

Jeg synes innleggene dine er litt forvirrende, og jeg er litt usikker på hva du egentlig vil frem til. Jeg er enig i at det kan være litt for mye samlebåndspreg over helsevesenet i dag, de har dessverre altfor mye tid, og har ikke mulighet til å gi pasientene virkelig tid. Det synes jeg også er synd. Det er også synd om du har negative erfaringer med behandlinger. Men jeg forstår fortsatt ikke helt hva du mener med at leger driver politikk fra legekontoret?

• Liker 1
Gjest Grange
Skrevet

Det er en liten gruppe på Facebook med en flott idé: Egne fastleger kun for kronikere/langvarig syke. Synes dette virker veldig smart da kronikere ofte trenger oftere oppfølging og jevnlig kontakt med fastlege.

Gjest Lakris
Skrevet

Jo hvis man har frikort og ønsker bli henvist til en spesialist som har avtale med regionalt helseforetak bruker mange leger mye krefter på å argumentere for at sin bekjente privatist er dyktigst og har best renommé. Det er vanskelig for en pasient å argumentere med en lege som vet best. Som regel blir det slik legen vil. Det blir jo dyrt for pasienter på det ene og det andre viset for det er jo vi som subsidierer de flotte byggene som spretter opp som paddehatter. Mulig du har andre erfaringer derfor er jeg interressert å høre om andre har erfaringer som ligner mine. Hvorfor kan vi ikke ha en enkel Dr Baker uten profitten og de storslåtte Medicalslottene. Profitt styrer pasientene dit fastlegen vil,som oftest. Om du ikke er kverulant og dypt argumenterende under det knappe ti minutters legebesøket da men slik er dessverre ikke sannheten for pasientene. De står der med sin hatt i hånden og legen vet best og vi har fritt sykehusvalg. Har vi i praksis det når leger landet over lar sine føringer være praksis? Ps: Google Dr Baker du ; )

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har ALDRI opplevd noe annet enn at legen forespør meg om jeg vil dit eller dit, eller at jeg selv kan velge å oppsøke hvilken institusjon jeg vil videre til.

Dersom du har så sterke meninger om legen din og dennes praksis bør du vel si fra? Det er vel ikke verre enn at du sier: hør her, jeg vil bruke egenandelskortet mitt, vennligst henvis meg til et sted jeg kan bruke det.

Og så kan jeg jo komme med et hjertesukk: her i byen er det 6-12 mnd venting på å komme til psykolog med refusjonsordning. For mitt eget vedkommende den gangen jeg trengte det var dette for lenge. Jeg var glad da jeg fikk time ette 3 uker hos en privatpraktiserende.

For tiden venter jeg på to spesialistundersøkelser med refusjonsordning. For meg er månedsvis veldig lenge å vente. Hadde noen foreslått at jeg kan gå til et raskere sted i stedet så hadde jeg sagt ja takk.

Hvorfor kan ikke disse privatpraktiserende bli en del av refusjonsordningen da slik at en slipper den endeløse ventingen?

AnonymBruker
Skrevet

Dere burde bli med i den gruppen på Face som gjest over her skriver om. Den heter Vi vil ha egne fastleger for kronikere.

Skrevet

Hvorfor kan ikke disse privatpraktiserende bli en del av refusjonsordningen da slik at en slipper den endeløse ventingen?

Der er jeg VELDIG ening.

JEg kunne også ha tenkt meg at en del som blir sett på som alternativ behandling også burde komme under denne ordningen. Mange kronikere som har blidt vesentlig raskere bedre og kan fungere delvis eller helt i arbeid etter de har forsøkt alternativ behandling.

Er ikke så inne på den poletikk greia. Men en ting som jeg synes er veldig undrende i mine år som kroniker.

Går en til fastlegen får en knappe 10 min, hvor en knapt nok får åpnet "kjeften" før en blir kastet ut igjen.

- De har ofte flere tusen passienter på listen sin og har ikke tid til å lytte på hva pasienten sier. De får de ikke med seg noe av det lille en sier heller slik at en ofte ender en opp med missforståelser som kan ta flere legetimer og/eller tlf før en får ryddet opp i etterpå. Mange passienter = mer penger.. kanskje noe i det....

- Et forferdelig rot i det papirmessige.

- Av mine 5 fastleger jeg har hatt på denne tid er det INGEN av disse som kan behandle en pc. Det går tregt, med 1 finger. Mesteparten av den lille avsatte tiden går med til å knote til på pcn. Ofte med utstrykninger hvor de skriver om igjen og retter seg selv. Sjokkerende nok da jeg fikk se jornalen ved legebytte er det ovveraskende lite som sto i jornalen i forhold til hvor lang tid legen brukte på skriveriene.

- Så blir en ENDELIG hevist et sted (gjerne etter flere legetimer og forsøk på å nå frem) Ofte har papirene "blidt borte i posten" ? (Merkelig at posten virker så elendig for legene... men... jaja) Så må henvisningene sendes på nytt igjen... er en heldig så er ting skrevet riktig i papirene og en kommer et steg videre.

Men er en uheldig har legen vært så mangelfull at papirene blir dent i retur, hvor en må starte forfra igjen med ny runde av "forsvinning i posten". Dette er ikke bare noe jeg sier, men noe jeg kjenner godt til. På det lengste tok 1 stk henvisning 7 mnd før den kom frem, skrevet riktig og omsider kom inn i systemet. I tillegg tok det 5 mnd før jeg fikk time og 2 mnd før resultatet av undersøkelsen kom. Det var IKKE et engangtillfelle. Det har skjedd ovveraskende ofte. På den tid blir en selvfølgelig verre med de plagene en har, får ikke startet med riktig behandling og kommer heller ikke ut i arbeid igjen !

Kunne kommet med flere ting, dette er bare en liten bit.

Det jeg synes er utrolig merkelig er at alle de gangene jeg har gått privat (blidt en del av det også nå) Kommer en til en som KAN pc, tar seg tid til å lytte, undersøke og ikke minst har det aldri vært noe problem med at papirene har kommet riktig og raskt dit de skal med en gang. Resultatet har også kommet innen få dager etter at undersøkelser er tatt.

Til og med posten virker som den skal da,, for papirene har ikke blidt borte heller.

Koster jo en del... men himmel og hav det er verd vært øre når det er slik.

Det som undrer meg mye er hvorfor det er så elendig stelt og vanskeligheter i det offentlige når ting ser ut til å fungere på den private fronten ?

Gjest Blondie65
Skrevet

Først av alt - alternativ medisin: Dersom de kan - med vitenskapelig metode bevise at det virker slik de sier at det virker, for all del. Ellers ikke.

Et eksempel: akupunktur. At dette virker mot smerter og i noen tilfeller muskel og nervespenninger er riktig. At det skal hjelpe mot ÅRSAKENE til disse spenningene - tull. Jeg har likevel hørt på endeløse utlegninger om den fantastiske effekten av akupunktur mot migrene. Anfallsbehandling gjør jeg best hjemme - ikke hos en behandler, uansett hva denne behandleren praktiserer. Dessuten er det nok for meg å vite at det er dårlig med sertifisering av akupunktører. Hvis man kan lindre smerte og løse opp nervespenninger med akupunktur, hva med alt det som da kan gjøres av skade dersom man plasserer en nål galt?

Jeg bor i en storby og kan velge fastlege ut fra ryktet til legen. Jeg hadde aldri gått igjen til en lege som rotet med papirene.

Skrevet

Jeg bor i en storby og kan velge fastlege ut fra ryktet til legen. Jeg hadde aldri gått igjen til en lege som rotet med papirene.

Er derfor det har blidt 5 legebytter på meg (snart 6) :sjenert:

(Svært glad for at jeg også bor et sted hvor utvalget av leger er mange)

Skrevet

Der er jeg VELDIG ening.

JEg kunne også ha tenkt meg at en del som blir sett på som alternativ behandling også burde komme under denne ordningen. Mange kronikere som har blidt vesentlig raskere bedre og kan fungere delvis eller helt i arbeid etter de har forsøkt alternativ behandling.

Er ikke så inne på den poletikk greia. Men en ting som jeg synes er veldig undrende i mine år som kroniker.

Går en til fastlegen får en knappe 10 min, hvor en knapt nok får åpnet "kjeften" før en blir kastet ut igjen.

- De har ofte flere tusen passienter på listen sin og har ikke tid til å lytte på hva pasienten sier. De får de ikke med seg noe av det lille en sier heller slik at en ofte ender en opp med missforståelser som kan ta flere legetimer og/eller tlf før en får ryddet opp i etterpå. Mange passienter = mer penger.. kanskje noe i det....

- Et forferdelig rot i det papirmessige.

- Av mine 5 fastleger jeg har hatt på denne tid er det INGEN av disse som kan behandle en pc. Det går tregt, med 1 finger. Mesteparten av den lille avsatte tiden går med til å knote til på pcn. Ofte med utstrykninger hvor de skriver om igjen og retter seg selv. Sjokkerende nok da jeg fikk se jornalen ved legebytte er det ovveraskende lite som sto i jornalen i forhold til hvor lang tid legen brukte på skriveriene.

- Så blir en ENDELIG hevist et sted (gjerne etter flere legetimer og forsøk på å nå frem) Ofte har papirene "blidt borte i posten" ? (Merkelig at posten virker så elendig for legene... men... jaja) Så må henvisningene sendes på nytt igjen... er en heldig så er ting skrevet riktig i papirene og en kommer et steg videre.

Men er en uheldig har legen vært så mangelfull at papirene blir dent i retur, hvor en må starte forfra igjen med ny runde av "forsvinning i posten". Dette er ikke bare noe jeg sier, men noe jeg kjenner godt til. På det lengste tok 1 stk henvisning 7 mnd før den kom frem, skrevet riktig og omsider kom inn i systemet. I tillegg tok det 5 mnd før jeg fikk time og 2 mnd før resultatet av undersøkelsen kom. Det var IKKE et engangtillfelle. Det har skjedd ovveraskende ofte. På den tid blir en selvfølgelig verre med de plagene en har, får ikke startet med riktig behandling og kommer heller ikke ut i arbeid igjen !

Kunne kommet med flere ting, dette er bare en liten bit.

Det jeg synes er utrolig merkelig er at alle de gangene jeg har gått privat (blidt en del av det også nå) Kommer en til en som KAN pc, tar seg tid til å lytte, undersøke og ikke minst har det aldri vært noe problem med at papirene har kommet riktig og raskt dit de skal med en gang. Resultatet har også kommet innen få dager etter at undersøkelser er tatt.

Til og med posten virker som den skal da,, for papirene har ikke blidt borte heller.

Koster jo en del... men himmel og hav det er verd vært øre når det er slik.

Det som undrer meg mye er hvorfor det er så elendig stelt og vanskeligheter i det offentlige når ting ser ut til å fungere på den private fronten ?

Jeg forstår det du sier med at det er verdt det, å komme til en som kan tingene sine. Men det er da jeg må spørre for dem som ikke har disse pengene denne private krever seg betalt ... Vi er iferd med å få et todelt helsevesen . Du sier det på en så opplagt måte "at det absolutt er verdt hver øre", men det finnes mennesker som ikke har de pengene og dermed ikke noe valg.Som ikke kan ta seg råd til opplagtheter av den enkle grunn at de lever på fattigdomsgrensen. Det er for dem jeg snakker for de fleste av dem har ingen stemme i praksis.Og da regnes man ikke som syk for den syke ville jo tatt seg råd til det om det så var sank om å selge hus og hjem for å få hjelpen han hun trenger. Nei du kan jo ikke være syk når du ikke tar deg råd til det er sjargongen. De fattige har ikke råd til å være syke og det er jo like greit så slipper samfunnet ha mere bry med dem. Jo flere som kapitulererer og velger de private jo sterkere og mettere vil de private spesialistene bli og glansen på de flotte byggene deres vil bare øke. Vi kronikere, de fattige som ser på kronene har fått et glimt av Amerika og det er vi som kjenner best hvor den skoen trykker . Hvem er det som sitter og bestemmer at nåløye til å få en avtale med regionalt helseforetak skal bli stadig mindre? Jeg vil vite hvem disse menneskene er og vite hviket parti de tilhører. En viktig sjakktrekk for å gjøre samfunnet umerkelig høyredreid er å i en overgangsperiode lage et skjemavelde som gjør folk oppgitte. La oss ta Helfo og reiseregningene som er blitt en langdryg affære, og mangel på detaljer(klokkeslett) får man ingen refusjon på reisen sin der nei. Og mange gir opp den delen , bare de mest ryddige og stae av oss som insisterer på å få igjen sitt rettmessige tilgodehavende fortsetter å fremsette sine krav. Frafallet er stort og jeg mistenker styresmaktene for å ha kalkulert med at dette gidder mange folk ikke styre med. "Så da kompliserer vi det en periode for å kanskje fjerne ordningen helt så slipper vi det verste ramaskriket",høres det ut som de tenker. Hvor mye koster det ikke bare å sende konvolutten til Helfo? Da blir ikke avansen så stor at det svarer seg for pasienten å kreve rettmessig refusjon. Frankerte nylig en slik konvolutt med den nette sum av 25 kr i frimerker og tenkte det må da holde i massevis. Konvolutten kom fram men jeg fikk straffeporto på 60 kr pga at konvolutten var underfrankert. Jeg veide den riktignok ikke på posten men tenkte at 25,- holdt vel lenge men det gjorde det tydeligvis ikke. Det jeg nevner nå er bare små dumme pissedetaljer for den jevne norske borger. Men det er allikevel en del av helheten som avgjør hvordan hverdagen for de svakeste kronikerne er iferd med å bli i dagens Norge.Jeg ser "lille Amerika" prege hverdagen for kronikerne i større og større grad og kan hende mannen i det flotte bygget, nevrologspesialisten i et av Oslos fineste bygg, gjør tingene sine rett men hva hjelper det så lenge han ikke behandler deg som et menneske? Hvorfor skal han ha så masse avanse? Vi er iferd med å bli kasteballer i et Norge styrt av profitt.Jeg synes vi skulle organisere oss boikotte de private spesialistgigantene og heller velge fritt sykehusvalg. For når det kommer til stykket ligger det også mye makt i pasientenes handlekraft.. :jepp:

Skrevet

Jeg forstår hva du mener og er enig i veldig mye av det. Den frustrasjon det er å være en kroniker i et system som ikke er til hjelp for å få deg bedre. En uthalelsesprosess en får i tillegg til det å ha kronisk plager en engentlig ikke skulle trengt. Det er en desperat kamp om å finne en løsning både på det å få hjelp, få igjennom at en skal ha undersøkelser og ikke minst få den hjelp en trenger innen rimlighetens tid.

Jeg har vært og er fremdeles i den daglige kampen om å få hjelp selv. Jeg vet hva hvordan det er og hvordan det føles på kroppen. Både med frustrasjon, tristhet og desperasjon etter å .... kunne få hjelp så en blir bedre. Da en kun stanger i veggen uten å komme noe videre alikevel, ... jo jeg vet hvordan det føles og synes også det er helt feil

Men jeg er ikke enig i at "Jeg synes vi skulle organisere oss boikotte de private spesialistgigantene og heller velge fritt sykehusvalg. For når det kommer til stykket ligger det også mye makt i pasientenes handlekraft.."

Jeg har engentlig ikke råd til å gå privat. Er i AAP selv med de økonomiske begrensninger det har å si.

Men uten det private markede hadde jeg vært invalidisert ennå, med svært mye smerter 24 t om dagen ennå. For offentlig fikk jeg ingen hjelp bare "vent å se an". Derfor kan jeg si at det var verd de kostnadene det ble. Jeg hadde og har ikke råd til det og gjør meg fattig på å bli frisk igjen, det burde ikke vært slik, DET er jeg enig i.

Det er noe riv ruskende galt med hvordan helsenorg er for de som er uheldig å bli kronisk syke.

Ting fungerer jo i det private (men det koster) hvorfor og hva som er årsak til at det ikke fungerer i det offenlige kan en jo lure på. De skal jo i realiteten gjøre den samme jobben. (Av disse offentlige er det mange som OGSÅ jobber privat av behandler og spesialister også)

Har muligens noe å gjøre med at de som er privat må JOBBE og YTE noe for å få "kunder"/Pasienter, mens i det offentlige spiller det ingen rolle om de gjør en god eller dårlig jobb,,, pasientene kommer jo alikevel til dem og de får betalt fra staten uansett hva de gjør eller ikke gjør....

Er det da det privates feil at de får det til å fungere ellers mister de "kunder" /passienter og må ta seg betalt for det siden de ikke får det samme tilskuddet fra staten som det offentlige gjør ?

Skrevet

Først av alt - alternativ medisin: Dersom de kan - med vitenskapelig metode bevise at det virker slik de sier at det virker, for all del. Ellers ikke.

Et eksempel: akupunktur. At dette virker mot smerter og i noen tilfeller muskel og nervespenninger er riktig. At det skal hjelpe mot ÅRSAKENE til disse spenningene - tull. Jeg har likevel hørt på endeløse utlegninger om den fantastiske effekten av akupunktur mot migrene. Anfallsbehandling gjør jeg best hjemme - ikke hos en behandler, uansett hva denne behandleren praktiserer. Dessuten er det nok for meg å vite at det er dårlig med sertifisering av akupunktører. Hvis man kan lindre smerte og løse opp nervespenninger med akupunktur, hva med alt det som da kan gjøres av skade dersom man plasserer en nål galt?

Hmm.. men gjør fysioterapauter og kiropraktor som er offentlig godkjent en så mye bedre jobb da ?

For 11 år siden fikk jeg behandling hos en fysioterapaut som resulterte i et mangeårig smertehelvete.

Først i senere år har jeg fått høre at denne personen er godt beryktet for å "ødelegge" passienter.

Både leger, spesialister og andre behandlere fraråder pasienter på det sterkeste å gå til han. Men han har fremdeles konsisjon og får lov å praktisere ennå. Hva med de som ikke får denne advarslen ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...