Gå til innhold

"barn av regnbuen" - venstrevridd/kommunistisk?

Dolce

Anbefalte innlegg

Gjest Macha Mong Ruad

Da har nok ikke Nilsen helt forstått teksten han selv har oversatt.

Det er en gjendiktning, ikke en oversettelse. Og da vil budskapet kunne påvirkes av gjendikterens tolkning.

Lillebjørn Nilsens egen kommentar:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Mener-Lillebjorn-Nilsen-hjernevasker-norske-skolebarn-6810448.html#.T5PrjNlnRI4

Originalteksten:

http://www.peteseeger.net/Rainrace.htm

Endret av Macha Mong Ruad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en gjendiktning, ikke en oversettelse. Og da vil budskapet kunne påvirkes av gjendikterens tolkning.

Lillebjørn Nilsens egen kommentar:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Mener-Lillebjorn-Nilsen-hjernevasker-norske-skolebarn-6810448.html#.T5PrjNlnRI4

Originalteksten:

http://www.peteseeger.net/Rainrace.htm

Dette er etter min mening ingen gjendiktning, men en oversettelse. Innholdet er iallfall det samme, og symbolikken er temmelig tydelig. Men sangen er super, og budskapet enda bedre. Vi trenger slike små perler i en tid med økende fremmedfrykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

For meg er dette en sang som vekker gode barndomsminner.

Men jeg har alltid oppfattet dette som en sang om det å leve sammen uansett hudfarge og ta vare på jorden. Jeg forstår derfor ABBs argument om at det er en sang med et "multikulturelt" og kanskje "venstrevridd" budskap. Jeg mener imidlertid ikke at man blir hjernevasket av sangen.

I den tiden jeg vokste opp var det "O du som metter liten fugl" foran hvert måltid, salmer som start på dagen og mer til. Jeg kan derfor ikke helt forstå at en "liten sosialistisk trudelutt" innimellom skulle gjøre noe annet enn å demme opp for den voldsomt kristne påvirkningen man fikk til stadighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser på "Barn av regnbuen" som venstrevridd. Samme som "Sommerfuggel i vinterland". Husker på barneskolen (70-tallet)sang vi mye av sanger ala "Ka e det som æ drømme om" (m/ Kine Hellebust. Grøss og gru. Jeg var glad i å synge, så jeg tenkte vel ikke så mye på teksten. Bestemor lærte derimot mer "nasjonalistiske" sanger som "Mot i brøstet", "Norge i rødt, hvitt og blått" samt oppdragende sanger av Margrethe Munthe.

Jenta mi går forresten og nynner på Barn av regnbuen som de har som skolesang for tiden. Og det er helt greit for meg, jeg kommer ikke til å protestere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser ingen problemer med å tolke "Barn av regnbuen" i kommunistisk retning. Jeg er kommunist i hjertet, og ser ikke noe negativt med dette. Men kan forstå at Breivik gjør det.

(Til deres opplysning er "Til ungdommen", som ble så populær etter 22.juli, skrevet av en kommunist, og har et kommunistisk budskap. At noen ville ha den inn i salmebøkene, er et hån mot forfatteren og mot budskapet i teksten. Heldigvis ble det ikke noe av dette. Men det var jo en passende sang etter 22.juli siden det representerer det motsatte av det Breivik står for :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ingen problemer med å tolke "Barn av regnbuen" i kommunistisk retning. Jeg er kommunist i hjertet, og ser ikke noe negativt med dette. Men kan forstå at Breivik gjør det.

(Til deres opplysning er "Til ungdommen", som ble så populær etter 22.juli, skrevet av en kommunist, og har et kommunistisk budskap. At noen ville ha den inn i salmebøkene, er et hån mot forfatteren og mot budskapet i teksten. Heldigvis ble det ikke noe av dette. Men det var jo en passende sang etter 22.juli siden det representerer det motsatte av det Breivik står for :))

Hadde vel også vært et hån mot salmeboka ettersom sangen ikke har noe som helst med "Gud" å gjøre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig! Derfor er det litt provoserende når t.o.m. Nilsen forsøker å bortforklare Seegers tekst i retning av at den handler om miljøvern. Det sier mye om hvilken kjip tidsånd som råder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Jeg synes sangen virker litt hippie aktig, og ser ikke på det som negativt, men det har jo stort sett vært venstrepolitikk å fronte ting som solidaritet mellom jordas befolkning, og å "tenke på barna" osv.

Det er forsåvidt mulig å tenke på multikulturisme med bakgrunn i denne sangen, men jeg tror ikke Breivik hadde tenkt på sangen som spesielt kommunistisk/venstrevridd om han ikke hadde vært så opptatt av å bekjempe slike ting på alle mulige fronter. Man finner som regel det man ser etter, om man ønsker det sterkt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...