Gå til innhold

Har vi dårlig råd, eller helt normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par med to barn. Etter at alle faste utgifter (huslån, forsikringer, barnehage, kommunale avgifter, månedskort, bensin, TV/internett/telefon, strøm og faste fritidsaktiviteter) er betalt sitter vi igjen med 12-14000 som skal dekke resten (mat, klær, ferier, gaver, ting til hjemmet, alt av innkjøp ellers). Det meste av dette beløpet (ca 8000) går til mat, og vi klarer oss greit, men jeg føler vi har lite til overs samt at de månedene det er en del ekstra (f.eks. denne måneden blir det 4500 til tannlege) har vi det trangt. Hva tenker dere andre? Burde vi ha det bra med denne summen (= er det våre prioriteringer som er feil) eller er det forståelig at vi føler at vi kunne hatt det mer romslig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er forståelig at dere syns dere har det trangt, men jeg synes 8000 kr til mat er veldig, veldig mye!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 i mat er meget overdrevet....... der kunne dere spart en del.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor vi bruker så mye på mat. Handler en gang i uka (på Rema til og med) og det kommer på nesten 2000 kr hver gang. Ikke spiser vi finurlige middagsretter heller, og vi lager mat fra bunnen. Jeg er hjemmeværende så vi lever på bare én lønn enn så lenge, så om et par år har vi veldig god råd igjen. Jeg aksepterer derfor at vi i denne perioden ikke har det superfett på en inntekt, men hadde ønsket at vi følte det var bittelitt mer romslig i allefall. Vi har likevel det samme eller mer utbetalt hver måned enn mange jeg kjenner med to fulle inntekter, og de fleste føler at de har det bra økonomisk, så derfor jeg lurte litt på om vi prioriterer helt rart og burde hatt det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 8000 på mat kaller jeg å ha det romslig, fordi det betyr at dere handler uten å tenke dere om.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil dele tips til hvordan vi kan få ned matbudsjettet tar jeg gjerne i mot det. JEg tror nok mye av summen kommer av at vi ikke er villige til å spise hel- eller halvfabrikata, og rent kjøtt/fisk og ferske grønnsaker koster en del. Bortsett fra det tror jeg nok vi spiser helt normat. Mn som sagt, tar gjerne i mot sparetips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det positive med at dere har brukt så mye på mat er at det skal utrolig små grep til for å få ned beløpet. Etter å ha gjort de obligatoriske tingene som å innføre ukeshandel med handleliste, mindre ferdigmat og ingen impulsskjøp kan dere velge to dager i uka der dere bevisst har en litt billigere middag. Det kan være ting som tomatsuppe med ostesmørbrød eller hjemmelagde kjøttboller og spagetti. Det er umulig for dere å ikke spare penger hvis dere bare bruker hodet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kunne nok fint halvert matbudsjettet deres, og da ville dere sittet igjen med 8000 til annet i steden.

Kaster dere mye mat? Er fryseren stapp full??

Hva har dere til middag? Hva kjøper du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil dele tips til hvordan vi kan få ned matbudsjettet tar jeg gjerne i mot det. JEg tror nok mye av summen kommer av at vi ikke er villige til å spise hel- eller halvfabrikata, og rent kjøtt/fisk og ferske grønnsaker koster en del. Bortsett fra det tror jeg nok vi spiser helt normat. Mn som sagt, tar gjerne i mot sparetips.

Hel/halvfabrikata er jo mye dyrere enn å lage maten fra bunnen selv.... Kan du ikke skrive en typisk matuke for dere??

Kjøper du for eksempel frossen fisk, eller bare fersk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sisste 2 ukene i mnd sitter jeg igjen med alt fra 0-500,- så du kan gjerne donere litt... :jepp:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryseren er vel halvfull. Prøver å kjøpe ekstra når det er tilbud, eller handler billig kjøtt hvis vi er i Sverige. Prøver å være bevisste på å ikke kaste mat, men kunne sikkert blitt flinkere. Tror vi lager ganske vanlig mat. Noe av det vi har spist denne uka (det meste hjemmelaget) er fiskekaker med poteter og råkostsalat, spaghetti bolognese, pizza, brokkolisuppe med hvitløksbrød og kyllingwok med nudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryseren er vel halvfull. Prøver å kjøpe ekstra når det er tilbud, eller handler billig kjøtt hvis vi er i Sverige. Prøver å være bevisste på å ikke kaste mat, men kunne sikkert blitt flinkere. Tror vi lager ganske vanlig mat. Noe av det vi har spist denne uka (det meste hjemmelaget) er fiskekaker med poteter og råkostsalat, spaghetti bolognese, pizza, brokkolisuppe med hvitløksbrød og kyllingwok med nudler.

Og det har du brukt 2000 på?? :hakeslepp:

Med to små barn og to voksne burde alle disse middagene ligget på rundt 100,- hver.

Hvis du har en innvandrerbutikk i nærheten burde du handle grønnsaker der. Det er kjempebillig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har du brukt 2000 på?? :hakeslepp:

Med to små barn og to voksne burde alle disse middagene ligget på rundt 100,- hver.

Hvis du har en innvandrerbutikk i nærheten burde du handle grønnsaker der. Det er kjempebillig.

Det er jo ikke bare det. Dette var fem av ukens syv middager. I tillegg har vi handlet brød (det går ett brød om dagen), melk, pålegg og annen mat som skal dekke frokost, lunsj, kvelds og matpakke til fire stykker, kattemat, bleier, toalettpapir, hygieneartikler, vaskemiddel, litt lørdagssnop og brus, frukt, yoghurt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper ikke, 8000 er pretty f*ckings drøyt uansett. :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange tråder her med tips fulle av hvordan man kan spare penger :)

Vi er to voksne uten barn og bruker alt mellom 1000,- og 3000,- pr mnd på mat og to barn i tillegg burde ikke koste så mye mer som 8000,- tilsammen

Og vi lager også mat fra bunnen av for det meste av tiden

Du nevner Sverigehandling, kanskje det kan være en ide å dra dit og handle inn kjøtt på fast basis?

Skriv ukesmenyer og planlegg måltidene

Skriv handlelister og hold dere til dem, aldri dra å handle når man er sulten eller sugen på noe godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gorgonzola

Hvis vi omdefinerer "mat" til "dagligvarer" som inkluderer vaskemidler, hygieneting og alt det der er ikke 8000,- mye penger på en måned for en familie på 4.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mildrid

Dersom 8000 er inkludert alt fra dopapir til såper o.l så er det jo en annen sak.

Vi bruker ca 5000 på mat inkl basic hygieneprodukter, så dere burde klare spare litt. Vi lager alt fra grunnen og kjøper inn middager for en måned av gangen. Da lager jeg foreksempel fire lasagner og fryser ned tre. På denne måten bruker jeg ikke en hel kjøttdeig, en hel paprika osv hver gang, men fordeler kanskje tre kjøttdeiger på fire porsjoner.

Brød, melk og litt pålegg kjøper vi igjennom måneden.

Jeg tror alt ligger i planleggingen.

Endret av Mildrid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HuskyPusky

Kaster dere mye mat når dere handler inn så stort?

1/2 boks rømme f.eks som ble brukt til middag en dag. Blir maten planlagt sånn at den andre halve boksen går i neste dags midddag (eller dagen etter der igjen), eller går den i søpla? Der er det mye penger å spare. Man må planlegge sånn at rester brukes opp.

Hvordan ser middagstallerknene deres ut? Når dere har f.eks fiskekaker, er halve tallerkenen dekket med fiskekaker og 1/4 med råkost og 1/4 med potet ? En sunnere og billigere måte å legge opp maten på er jo å ha 1/4 med fisk, 1/4 med potet (e.l.) og 1/2 med råkost.

Man skal jo heller ikke spise seg stappmett når man lager middag, man skal spise seg passe mett. Hvordan er det med det? Lager du for mye mat? Når du f.eks lager spagetti bologonese, klarer du deg med 1 pakke 400g kjøttdeig og kanskje heller har i mer gulrot, løk og tomat for å drøye ut kjøttet litt, eller bruker dere flere pakker med kjøttdeig fordi det er så godt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi omdefinerer "mat" til "dagligvarer" som inkluderer vaskemidler, hygieneting og alt det der er ikke 8000,- mye penger på en måned for en familie på 4.

Vel, jeg skrev mat, men kunne like gjerne brukt dagligvarer.

Når jeg handler for 2000/3000,- i Sverige så er det med dopapir, skyllemiddel, bind, såper OG fylle opp fryseren for de neste 2 mnd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...