Gjest imli Skrevet 21. april 2012 #21 Del Skrevet 21. april 2012 De har fått en mac og en ipod og det er mye syntes du? Utenlands reiser tar man ungene med på om man har mulighet. Er da ikke noe rart eller gale med det. Sunt er det også Var det meg du spurte no? Ja, eg meiner då at det er "mykje" å få ipod, mac og snart ipad. Den samla verdien er jo sikkert 20 000 pr unge... Synest du verkeleg dette skal vera noko ein kvar unge skal kunne kreve av foreldra sine for å ha ein god barndom? Eg meiner ikkje at det er feil at ungane har desse tinga eller reiser på utanlandsturar, men eg meiner det er feil når reaksjonane frå andre vert slik som dine - at dette er noko "alle får/gjer". Når desse haldningane vert spredd til ungane, skapar det bortskjemte ungar, fordi ungar ikkje har same evne som vaksne til å skjøne at ikkje alle har det som dei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 21. april 2012 #22 Del Skrevet 21. april 2012 Bortskjemt? Kort sagt unger som ikke setter pris på det de har, skal alltid ha mer, mer, mer, og som tror at penger vokser på trær. Synes unger kan være bortskjemte uavhengig av foreldrenes inntekt og materielle goder, det ligger mer i oppførselen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehodet Skrevet 21. april 2012 #23 Del Skrevet 21. april 2012 Imli, jeg er enig i at det er formye tekniske duppedingser. MEN det er jo ikke jeg som gir dem, det er faren (som er i overkant godt betalt i sin jobb) Jeg tenker jentene får en annen opplevelse de ukene de er hos meg, ikke snakk om at de får tull eller dyre klær. De feriene de har hatt sammen med meg har vi spart til. Men samboer mener først: AT de er for store til å reise på ferie med mamma (for han sluttet med det da han var 14) han mener også at jeg må si til faren at faren IKKE må gi dem Ipad som han har lovet dem. Noe jeg ikke gidder for det vet jeg at faren ikke kommer til å ta hensyn til, og det da skaper unødvendige diskusjoner med far. Jentene vet hvor jeg kommer fra og hva jeg vokste opp med, noe som reflekteres i min oppdragelse. Det siste nå, var at min samboer klikket på at jentene baker for mye. -en hyggelig hobby som de må fortsette med tenker jeg. Og takk Odisi, Rofl og Rumle Dere "kjenner" jo både meg og ungene og vet hvordan de er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 21. april 2012 #24 Del Skrevet 21. april 2012 Synes det høres ut som du har flotte jenter, TS Noe sier meg også at samboeren din kanskje stiller vel høye krav? Selv fikk jeg min første sommerjobb da jeg var 13, kun fordi foreldrene mine hadde mulighet til å skaffe meg jobb - kan vanskelig se for meg at jeg ville fått disse vikariatene på egen hånd. Likevel satte mor og far en grense for sommerjobb, jeg fikk ikke jobbe mer enn maks fem uker fordi det skulle være tid til å besøke besteforeldre og storebror, og kanskje en ferietur med familien også, samt tid til å være med venner og koble litt av. Mye av årsaken til dette tror jeg er at jeg var en skikkelig "overachiever" (kommer ikke på det norske begrepet i farta) i skolesammenheng, samt at jeg drev med konkurranseriding som opptok mye tid og energi i skoleåret. Høst-, jule-, vinter-, og påskeferie ble tilbragt i stallen, og jeg pisket meg selv hardt for både rosetter og toppkarakterer hele året. Sommerferien var dermed viktig for å koble ut konkurranseinstinktet mitt en smule mens jeg gikk på ungdomsskolen, på vgs fikk jeg derimot styre selv. TS skriver at jentene hennes får svært gode karakterer, og meg bekjent er dette en konsekvens av hard innsats og ikke latskap. Slutter meg til Dragonfly, de har en jobb resten av året med skole, som de tydeligvis tar på alvor, og når jenta har søkt jobb uten napp synes jeg heller man skal si "synd, da ble det ikke sånn i år, vi prøver igjen til neste år" istedet for at hun skal føle seg inadekvat fordi hun ikke hadde flaks. Handler jo ikke om at hun ikke har gjort en innsats, heller. Så jeg tenker, om det er så liv om å gjøre for samboeren til TS at 14-åringen har en sommerjobb så kan vel kanskje han lette litt på stussen og skaffe henne en, om han mener sommerjobber for så unge ungdommer vokser på trær. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 21. april 2012 #25 Del Skrevet 21. april 2012 Jeg kan ikke se noe å utsette på jentene. Er man 14 går man på skole og har lekser og skal prioritere dette. Det er også få jobber man kan ha som 14åring; gressklipping, barnepass ol. Stefar må bare innfinne seg med at far gir jentene ting han har råd til. ipad, mac og ipod er ikke akkurat sjeldne varer i landets hjem. Hadde de stadig mast seg til ting og fått alt de peker på kan man begynne å diskutere om de er bortskjemte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. april 2012 #26 Del Skrevet 21. april 2012 Imli, jeg er enig i at det er formye tekniske duppedingser. MEN det er jo ikke jeg som gir dem, det er faren (som er i overkant godt betalt i sin jobb) Jeg tenker jentene får en annen opplevelse de ukene de er hos meg, ikke snakk om at de får tull eller dyre klær. De feriene de har hatt sammen med meg har vi spart til. Men samboer mener først: AT de er for store til å reise på ferie med mamma (for han sluttet med det da han var 14) han mener også at jeg må si til faren at faren IKKE må gi dem Ipad som han har lovet dem. Noe jeg ikke gidder for det vet jeg at faren ikke kommer til å ta hensyn til, og det da skaper unødvendige diskusjoner med far. Jentene vet hvor jeg kommer fra og hva jeg vokste opp med, noe som reflekteres i min oppdragelse. Det siste nå, var at min samboer klikket på at jentene baker for mye. -en hyggelig hobby som de må fortsette med tenker jeg. Og takk Odisi, Rofl og Rumle Dere "kjenner" jo både meg og ungene og vet hvordan de er. Eg kjenner jo ikkje deg (så vidt eg veit ) og veit ikkje anna om deg enn kva du fortel i hovudinnlegget. Men det høyrast jo ut som om du prøver og gje ungane gode verdiar, og klart du ikkje kan avgjere kva gåver faren til ungane vel å gje dei. Forhåpentleg er ungane takknemlege for alt dei har og tek godt vare på tinga sine. Men eg trur sambuaren din sine reaksjonar kan botne i eit slags mindreverdskompleks. Har han barn? Viss han er barnlaus, kan det kanskje vera vanskelegare å akseptera kor mykje ting mange ungar i dag har. Kanskje dette er noko du kan snakke med han om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 21. april 2012 #27 Del Skrevet 21. april 2012 (endret) (kanskje litt dumt, men jeg har ikke lest noen av svarene som har kommet i denne tråden) hei surre jeg synes ikke det skal være nødvendig for en 14 åring å jobbe! du sier at barna dine vår kjempebra karakterer, og jeg tenker at en jobb kunne ha ødelagt tid som vanligvis brukes til skolearbeid. i ferier mener jeg at 14 åringen endelig skal få nye ferien etter skoleåret, og brukes blant annet til mye sosial omgang med venner! å sammenlikne med hvordan det var før i tida synes jeg er helt feil- for da samboeren din var ung så var det vanlig å være relativt selvstendig fra konfirmasjonsalder, men sånn er det ikke lenger! siden jeg har blitt litt kjent med deg her inne, så føler jeg at jeg har grunnlag til å si at jeg synes du virker som en utrolig flink mor! jeg elsker min egen mamma, men jeg må innrømme at jeg ofte har tenkt at jeg skulle ønske min mor var en like "kul og hipp" mor som det du er! husk at det er du og far til barna som står for hovedoppdragelsen av barna deres følg hjertet ditt- det er dere 2 som vet barnas beste! det er foresten en ting til jeg tenkte jeg skulle si: har du noengang tenkt eller følt at barnefar kjøper alle disse tingene til deres barn fordi han har dårlig samvittighet pga skillsmissen/ manglende tilstedeværelse? ( ..jeg kom bare til å tenke på det, fordi min far var (er!) sånn) Endret 21. april 2012 av NozMonster 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #28 Del Skrevet 21. april 2012 Var det meg du spurte no? Ja, eg meiner då at det er "mykje" å få ipod, mac og snart ipad. Den samla verdien er jo sikkert 20 000 pr unge... Synest du verkeleg dette skal vera noko ein kvar unge skal kunne kreve av foreldra sine for å ha ein god barndom? Eg meiner ikkje at det er feil at ungane har desse tinga eller reiser på utanlandsturar, men eg meiner det er feil når reaksjonane frå andre vert slik som dine - at dette er noko "alle får/gjer". Når desse haldningane vert spredd til ungane, skapar det bortskjemte ungar, fordi ungar ikkje har same evne som vaksne til å skjøne at ikkje alle har det som dei. Ungene til Surre fikk det i gave uten å "kreve" det. Og en 14 åring og en 16 åring forstår og vet at alle har forskjellig økonomi. Det er ganske vanlig å dra på utenlandstur med foreldre. Jeg har dratt på to utenlandsturer hver år med foreldrene mine og de har helt normal inntekt. Å være bortskjemt handler om hvordan man oppfører seg. De virker vennlige, jobber hardt på skolen (det skal en del til å få bare 5-ere og 6-ere) Vi vet at du er veldig kritisk til å gi barn noe som helst, og det er ditt valg, men en kan faktisk oppdra barnet sitt til å bli en bra person selv om barnet har Mac, iPod og drar på ferier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katniss Skrevet 21. april 2012 #29 Del Skrevet 21. april 2012 Imli, jeg er enig i at det er formye tekniske duppedingser. MEN det er jo ikke jeg som gir dem, det er faren (som er i overkant godt betalt i sin jobb) Jeg tenker jentene får en annen opplevelse de ukene de er hos meg, ikke snakk om at de får tull eller dyre klær. De feriene de har hatt sammen med meg har vi spart til. Men samboer mener først: AT de er for store til å reise på ferie med mamma (for han sluttet med det da han var 14) han mener også at jeg må si til faren at faren IKKE må gi dem Ipad som han har lovet dem. Noe jeg ikke gidder for det vet jeg at faren ikke kommer til å ta hensyn til, og det da skaper unødvendige diskusjoner med far. Jentene vet hvor jeg kommer fra og hva jeg vokste opp med, noe som reflekteres i min oppdragelse. Det siste nå, var at min samboer klikket på at jentene baker for mye. -en hyggelig hobby som de må fortsette med tenker jeg. Og takk Odisi, Rofl og Rumle Dere "kjenner" jo både meg og ungene og vet hvordan de er. Oh Lord. Hva er i veien med å bake??? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. april 2012 #30 Del Skrevet 21. april 2012 Ungene til Surre fikk det i gave uten å "kreve" det. Og en 14 åring og en 16 åring forstår og vet at alle har forskjellig økonomi. Det er ganske vanlig å dra på utenlandstur med foreldre. Jeg har dratt på to utenlandsturer hver år med foreldrene mine og de har helt normal inntekt. Å være bortskjemt handler om hvordan man oppfører seg. De virker vennlige, jobber hardt på skolen (det skal en del til å få bare 5-ere og 6-ere) Vi vet at du er veldig kritisk til å gi barn noe som helst, og det er ditt valg, men en kan faktisk oppdra barnet sitt til å bli en bra person selv om barnet har Mac, iPod og drar på ferier. Eg er då ikkje "veldig kritisk" til å gje ungar noko. No må du gje deg. Eg har heller ikkje skreve at ungane ikkje kan verte "bra personar" viss dei får Mac og Ipod Slutt og gjem deg bak AB når du påstår noko sånt. Men eg står fast på det eg sa - slett ikkje alle ungdommar forstår (eller vil forstå) at folk har ulik økonomi. Berre sjå på mote/kjøpepresset blant ungdom, og korleis ungdom som ikkje har råd til å ha dei "rette" tinga vert mobba. Å vera bortskjemt handlar mykje om korleis ein oppførar seg, ja, men viss ein heile livet har fått alt ein treng og meire til rett opp i fanget og aldri jobba for noko (utan at eg seier at dette gjeld for TS sine ungar), vil eg seie ein er bortskjemt, om ein er aldri så vennleg og skuleflink. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NozMonster Skrevet 21. april 2012 #31 Del Skrevet 21. april 2012 baker for mye!?! det virker som dere baker litt mer enn gjennomsnittet, meeeeeen, hva skal det gjøre da? det virker på meg som at samboeren din bare er misunnerlig !(på forholdet du har til barna dine? ) surre- du er så fantastisk herlig person, vær så snill å ....vet ikke helt hva jeg skal si... ha øya oppe kanskje? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehodet Skrevet 21. april 2012 #32 Del Skrevet 21. april 2012 Heh heh, da jobben til 15 åringen skulle legge opp ferielistene klarte hun å lire av seg til sjefen at: Det er ikke min feil at jeg er så uheldig å ha skilte foreldre, og må reise på 2 ferier om sommeren. Hun blir forøvrig hjemme for å jobbe, etter eget ønske. Samboer har 2 barn, som er fryktelig bortskjemt etter min mening. Dog ikke på materialistiske ting, heller det at de slipper å gjøre husarbeid "fordi de er så små (8-10 år) og vi ikke kan kreve at de gjør husting. De er frekke og svarer, noe mine ikke gjør. Dermed syntes jeg hele diskusjonen ble urimelig og jeg trengte hjelp til definisjonen bortskjemt. For vi er tydeligvis fryktelig uenige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 21. april 2012 #33 Del Skrevet 21. april 2012 Heh heh, da jobben til 15 åringen skulle legge opp ferielistene klarte hun å lire av seg til sjefen at: Det er ikke min feil at jeg er så uheldig å ha skilte foreldre, og må reise på 2 ferier om sommeren. Hun blir forøvrig hjemme for å jobbe, etter eget ønske. Samboer har 2 barn, som er fryktelig bortskjemt etter min mening. Dog ikke på materialistiske ting, heller det at de slipper å gjøre husarbeid "fordi de er så små (8-10 år) og vi ikke kan kreve at de gjør husting. De er frekke og svarer, noe mine ikke gjør. Dermed syntes jeg hele diskusjonen ble urimelig og jeg trengte hjelp til definisjonen bortskjemt. For vi er tydeligvis fryktelig uenige. Eg er jo for så vidt einig i at ein ikkje kan stille same krav til husarbeid for ein 8-10-åring som for ein 14-15-åring. Eg tykkjer og det er litt sjølvmotsigande at du er lei deg fordi sambuaren din meiner barna dine er bortskjemte, for så og prestere å skrive at du meiner barna til sambuaren din er fryktelig bortskjemte og frekke... Kanskje både du og sambuaren din bør gå litt i dykk sjølv? Me har alle lett for og sjå våre eigne ungar som "perfekte" og lett for og sjå feil på andres ungar. De er tydelegvis veldig ueinige her, skriv du. Det er ikkje vanskeleg og sjå. Korleis er forholdet ditt til barna hans, og hans til dine? Kanskje ikkje så godt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest odisi73 Skrevet 21. april 2012 #34 Del Skrevet 21. april 2012 Baker for mye hva er nå det da??? Det var jo noe å henge seg opp i,men uansett så er jo det en sosial og koselig ting og gjøre så hvorfor må han pirke på det? Jo,for han er sjalu på noe,det er jo det som er det reelle problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 21. april 2012 #35 Del Skrevet 21. april 2012 For meg handler bortskjemthet både om hva barna forventer og deres oppførsel, og også hvordan deres foreldre behandler dem. Bortskjemte barn er for meg de som ikke evner å vise takknemlighet, som forventer at de skal få alt, og helst det beste, hvor foreldrene ikke gir dem ansvar eller forventer at de tar ansvar og foreldre som lar ungene sine styre deres liv. Jeg synes det er rart å lese om foreldre som gir barna sine massevis av ukepenger + penger til klær, og hvor barna da bare forventer å få penger. Jeg er vokst opp med utenlandsreiser, jeg er oppvokst i det jeg ville kalle en priviligert familie, selv om vi ikke hadde kjempemye penger. Men, jeg fikk oppleve veldig mye. Samtidig ble det også forventet at jeg bidro, at jeg stilte opp og tok ansvar. Jeg fikk ikke ukepenger og jeg fikk heller ikke penger til klær. Jeg kjøpte min egen seng, det var ikke noe jeg bare fikk fordi jeg hadde lyst på ny, og ville jeg ha en ny cd så måtte jeg faktik jobbe for de pengene. Det handler om å ta ansvar. Så med andre ord, jeg ser ikke noe galt i at barna får tekniske duppedingser, men jeg synes også det bør samsvare med deres ansvarlighet. Ligger de på sofaen hele dagen og driver dank så er det for meg merkelig å belønne dem med en ipad. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 21. april 2012 #36 Del Skrevet 21. april 2012 I mine øyne er ikke den verste borskjemtheten det at man får materielle ting, men når man forventer at foreldrene skal slippe det de har i hendene for å bidra med noe for barna sine. Det verste jeg ser er barn som sier "hopp" og foreldrene hopper. Barna må lære seg at de voksne ikke alltid kan slippe det de har i hendene for å kjøre hit og dit, lage favorittmaten eller leke/spille sammen med barna sine, kun fordi de har lyst til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehodet Skrevet 21. april 2012 #37 Del Skrevet 21. april 2012 Eg er jo for så vidt einig i at ein ikkje kan stille same krav til husarbeid for ein 8-10-åring som for ein 14-15-åring. Eg tykkjer og det er litt sjølvmotsigande at du er lei deg fordi sambuaren din meiner barna dine er bortskjemte, for så og prestere å skrive at du meiner barna til sambuaren din er fryktelig bortskjemte og frekke... Kanskje både du og sambuaren din bør gå litt i dykk sjølv? Me har alle lett for og sjå våre eigne ungar som "perfekte" og lett for og sjå feil på andres ungar. De er tydelegvis veldig ueinige her, skriv du. Det er ikkje vanskeleg og sjå. Korleis er forholdet ditt til barna hans, og hans til dine? Kanskje ikkje så godt? Hmmm, klart mine skal gjøre mer husarbeid, noe de og gjør siden de er her 50%. Hans barn er her 2 helger i måneden, og har i oppgave å dekke på/av bordet til Middag og støvsuge gangen 1 gang iløpet av den helga de er her (mest fordi det er de som drar inn dritt utenfra siden de glemmer å tørke beina når de løper ut og inn) Dette blir aldri gjort om man ikke fotfølger dem for de mener selv at når de er her så er de på "ferie" Men hva oppgaver mine hadde da de var i samme alder..... La meg se...lagde skolematen selv, sørget for å vaske tøy, brette tøy, tømme oppvaskmaskin og andre huslige plikter. Det er kinkig, jeg har heller ikke lagt meg oppi hva han gjør med barna sine i ferien- da syntes jeg det er urimelig at han skal mene at min 14 åring ikke bør få reise å besøke venninnen sin i Holland. Og, ja.....Klart jeg syntes mine er "perfekte" for det er de jo..... Jeg er i full stand til å se feil hos mine, og vi har våre krangler/diskusjoner Tenåringer må jo ha litt å bryne seg på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest odisi73 Skrevet 21. april 2012 #38 Del Skrevet 21. april 2012 Godt skrevet Surre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #39 Del Skrevet 21. april 2012 Det er jo mange måter å være bortskjemt på. Om foreldrene har nok penger til å gi barna mer enn hva de strengt tatt trenger, og ønsker å bruke en del penger på "duppeditter", så er man jo bortskjemt. Men det blir ikke egentlig negativt i mine øyne før barna forventer at de skal få alt de peker på, når de peker på det. Man kan skjemme bort barna ved å la de slippe unna husvask og rydding siden foreldrene allikevel vasker alt annet til faste tider og med egne rutiner. Men den dagen det blir surmulig og krangling når de blir bedt om å hjelpe til, eller om de aldri må lære seg det, da blir det negativt. Håper det er forståelig hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 22. april 2012 #40 Del Skrevet 22. april 2012 Hmmm, klart mine skal gjøre mer husarbeid, noe de og gjør siden de er her 50%. Hans barn er her 2 helger i måneden, og har i oppgave å dekke på/av bordet til Middag og støvsuge gangen 1 gang iløpet av den helga de er her (mest fordi det er de som drar inn dritt utenfra siden de glemmer å tørke beina når de løper ut og inn) Dette blir aldri gjort om man ikke fotfølger dem for de mener selv at når de er her så er de på "ferie" Men hva oppgaver mine hadde da de var i samme alder..... La meg se...lagde skolematen selv, sørget for å vaske tøy, brette tøy, tømme oppvaskmaskin og andre huslige plikter. Det er kinkig, jeg har heller ikke lagt meg oppi hva han gjør med barna sine i ferien- da syntes jeg det er urimelig at han skal mene at min 14 åring ikke bør få reise å besøke venninnen sin i Holland. Og, ja.....Klart jeg syntes mine er "perfekte" for det er de jo..... Jeg er i full stand til å se feil hos mine, og vi har våre krangler/diskusjoner Tenåringer må jo ha litt å bryne seg på. Klart du synest dine ungar er perfekte - men sambuaren din synest jo sikkert ungane hans er perfekte, ikkje sant? Kanskje han har dårleg samvit fordi han har mindre samver med ungane sine enn du har, og lar dei sleppe unna oppgåver i huset pga det. Eg trur heller ikkje det er vanleg at 8-10-åringar har i oppgåve å vaske og brette tøy, i alle fall ikkje meir enn ein gong i mellom. Ikkje å gå inn med sølete sko, bør ein sjølvsagt vente av dei. Smøre matpakka og dekke/rydde av bordet er og noko dei bør gjera. Men elles trur eg ikkje dei treng så veldig mange andre oppgåver - då er det lett at ting vert verre heime hjå dykk - at ungane kan føle at dei berre gjer husarbeid når dei er hjå far sin. Det er nok lett for dei å føle at det er "ferie" når dei er der, sidan dei er der såpass sjeldan. Eg kan ta feil, men eg anar i alle fall eit dårleg forhold mellom deg og sambuaren din sine ungar. Kvifor er det slik, i så fall? For meg høyrast det ut som om du heilt sikkert er ei god mor for ungane dine. Men det høyrast og ut som om du ikkje er så god på å inkludere stebarna dine, og at du og sambuaren din ikkje har greid å "lage" ein felles familien med mine og dine barn. Det er sikkert vanskeleg, så ikkje noko kritikk for det. Men eg trur det kunne ha vore ein fordel om du, i stadet for å fokusere på dei "perfekte" ungane dine, kunne ha prøvd å få til eit betre samarbeid om alle ungane. Eg trur det at du verkar å stå veldig steilt på at ungane dine knapt kan gjera noko gale, medan hans er "frykteleg bortkjemte og frekke", berre vil gjeve eit slags mindreverdskomleks hjå sambuaren din, og gjera situasjonen ganske fastlåst. Kanskje familieterapi kunne ha vore noko? Presiserer at eg berre tolkar innlegga dine utifrå det du har skreve i denne tråden, ting kan vera heilt annerleis for alt eg veit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå