Gå til innhold

Definisjon på bortskjemte barn

Gjest Surrehodet

Anbefalte innlegg

Gjest Surrehodet

Vi har hatt en diskusjon i heimen, om bortskjemte barn.

Jeg har 2 barn, de er høflige, hjelpsomme og ansvarsfulle. Jeg har igrunnen oppdratt 2 velfungerende jenter :rodmer: mener jeg. Klart jeg ser at de er littegranne late innimellom, spesielt i forhold til å ta initiativ til fks. husarbeid. Men de ser at oppvaskmaskinen må tømmes og gjør som regel det uten og bli bedt om det.

Så til kjernen i problemet. Barna er hos sin far 50% han har en høy, godt betalt stilling og er uhyre opptatt av tekniske duppedingser. Begge barna fikk MAC til 13 års dagene sine, Ipod siste utgave nå til jul, og de er blitt lovet IPAD til sommeren om karakterene er gode- En gulrot mener far. Jeg engasjerer meg ikke så mye i det, ungene ligger på 5 og 6 uansett og om far vil gi dem en IPAD så kan han vel det tenker jeg. Han tar dem også med på ferier som muligens er over gjennomsnittet- 3 uker i Florida, 2 uker i Thailand osv.

Jeg er opptatt av å gi dem opplevelser, så de har fått seg turer til London, Mellom Amerika og Karibien, da på lavbudsjett, for jeg vil vise dem den andre siden av å reise. Lange bussturer, hotell med felles dusj i bakgården, ryggsekk og gnagsår.

Årets sommerferieplanlegging er godt igang, begge ungene skal med sin far til Thailand i 2 uker, så skal eldste jobbe mer eller mindre resten av ferien. Den yngste har ikke fått seg jobb rett og slett fordi hun er for ung. Dette syntes min samboer er forkastelig, for da han var på hennes alder var det ikke noe problem å få seg jobb. Så han mener at mangelen på sommerjobb bunner i latskap og at hun er bortskjemt og dermed ikke gidder å finne seg jobb!

Jeg har forklart at jo, jeg har fulgt henne rundt og hun har lagt inn minst 20 søknader.Men hun er akkurat fylt 14 og det er ikke lett. Blir bare så oppgitt, jeg mener de ikke er bortskjemte, de har bare et rikt liv. Han mener de får alt i hendene og dermed ikke vil klare seg i "the real world"

Huff dette ble langt, jeg trengte en liten utblåsning her og spørsmålet her er hva er definisjonen på å være bortskjemt?

Jeg mener at barn som får alt i hendene uten å jobbe for det, og som krever og ikke takker er bortskjemte.

Men samboer mener at begrepet er mye mer omfattende, og at selv om de jobber så kan de rett og slett få altfor mye goder i fanget sitt.

Noen synspunkt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, vil disse jentene komme til deg/dere hver gang dem har problemer?

Snakker da ikke om ordentlige problemer (da skal dem jo komme).

Om dem skal male ett rom?

Om dem mangler litt penger til ferie?

Trenger hjelp til og kjøpe/selge bil(eller andre ting).

osv, du kan jo tenke deg hvor jeg vil..

Jeg mener man er bortskjemt om man tror/mener man kan få ting eller få hjelp til ting bare fordi man ikke ønsker å gjøre det selv (eller i det hele tatt prøve, på en ordentlig måte)

Det er selvfølgelig som mannen din også sier, mange flere måter å være bortskjemte på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de fått mobiler, mac, ipod og lignende hver gang det kom noe nytt, altså i tide og utide, fikk alt de pekte på. Var frekke i munnen til dere, og dere bare ga etter. Da hadde jeg ment de var bortskjemte. Om de gikk og skrøyt til andre om alt de fikk, da hadde de også vært litt bortskjemte.

Men jeg syens det virker som du har oppdratt 2 fine jenter! Er ikke alle 14 åringer osm hadde søkt etter jobb(håper han ikke presser henne, for hun er jo ung...). Det er IKKE lett å få jobb når man er under 16 år pga nye regler ang arbeidstider og skole.

Jeg fikk ikke sommerjobb før jeg ble 16, oh søstrene mine fikk beskjed av mange at de gjerne skulle ansett dem men at de måtte søke igjen neste år når de hadde fylt 16:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Nei, jeg tror ikke at de prøver "å slippe unna" fordi de ikke gidder selv. Muligens de vil gå til sin far for å få "gode råd" Men de forventer ikke å få alt i fanget.

De prøver seg i den forstand at de spør men forventer ikke et ja, og aksepterer et nei uten å mase utover det.

15 åringen jobber og har mer på sparekonto en meg-disse er øremerket studier.

Derfor ble jeg så irritert når samboer mener de er bortskjemte :tristbla: For jeg føler også det er kritikk på hvordan jeg har fikset oppdragerrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke at de prøver "å slippe unna" fordi de ikke gidder selv. Muligens de vil gå til sin far for å få "gode råd" Men de forventer ikke å få alt i fanget.

De prøver seg i den forstand at de spør men forventer ikke et ja, og aksepterer et nei uten å mase utover det.

15 åringen jobber og har mer på sparekonto en meg-disse er øremerket studier.

Derfor ble jeg så irritert når samboer mener de er bortskjemte :tristbla: For jeg føler også det er kritikk på hvordan jeg har fikset oppdragerrollen.

Unnskyld, men det samboeren din sier er frekt og direkte feil. Jeg hadde blitt veldig forbanna hvis det hadde vært min samboer som hadde sagt noe slikt om meg/mine barn/min rolle som forelder, når barna tilsynelatende er oppdratt godt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de fått mobiler, mac, ipod og lignende hver gang det kom noe nytt, altså i tide og utide, fikk alt de pekte på. Var frekke i munnen til dere, og dere bare ga etter. Da hadde jeg ment de var bortskjemte. Om de gikk og skrøyt til andre om alt de fikk, da hadde de også vært litt bortskjemte.

Men jeg syens det virker som du har oppdratt 2 fine jenter! Er ikke alle 14 åringer osm hadde søkt etter jobb(håper han ikke presser henne, for hun er jo ung...). Det er IKKE lett å få jobb når man er under 16 år pga nye regler ang arbeidstider og skole.

Jeg fikk ikke sommerjobb før jeg ble 16, oh søstrene mine fikk beskjed av mange at de gjerne skulle ansett dem men at de måtte søke igjen neste år når de hadde fylt 16:)

Helt enig i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes du har oppdratt de veldig godt jeg :) Mener ikke det der er noe spesielt bortskjemt nei. Faren har god råd og tar de med på ting og det er jo helt greit :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig å mene at en jente på 14 år er bortskjemt fordi hun ikke får seg sommerjobb. Hun har jo søkt, og faktisk gjort en innsats for å finne en jobb, jeg skjønner godt at det er vanskelig å finne seg en sommerjobb i en alder av 14. Flertallet av 14-åringer bruker nok ikke sommeren på å jobbe vil jeg tippe.

Jeg synes jentene dine virker som ansvarsfulle ungdommer!:) Selv om de får dyre gaver ol. betyr jo ikke det at de er bortskjemte. Hadde de forventet å få alt de pekte på og ikke vist noe som helst takkenemlighet hadde saken vært en annen.

Endret av Sofie_22
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Takk for svar.

Jeg er fryktelig lei meg nå....

En helt tullete diskusjon hvor jeg får pepper fordi jeg ikke skjønner at ungene mine kommer til å drite på draget :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er to måter å bli bortskjemt på. ene er å få absolutt alt oppi hendene, altså materalistisk bortskjemt, den andre er når du har fullt fokus på deg, og forlanger all oppmerksomheten uansett situasjon døgnet rundt.

Jeg mener den andre nesten er verre enn den første, men prøver å unngå begge deler på mine barn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg er fryktelig lei meg nå....

En helt tullete diskusjon hvor jeg får pepper fordi jeg ikke skjønner at ungene mine kommer til å drite på draget :tristbla:

Barna dine virker overhodet ikke bortskjemte og som jeg kan se det finnes det ikke noe grunnlag for å hevde det. Forstår ærlig talt ikke logikken til samboeren din her altså? :klo:

Stor :klemmer: til deg som har oppdratt to flotte jenter! :blomst:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt over voksne som skal ha den holdningen at når man er 14 skal man få seg jobb, hvis ikke er man bortskjemt. Spesielt din samboer som påstår at hun er lat når hun faktisk har prøvd. Vi kommer alle fra hjem med ulik økonomi. Kanskje vil mange mene at jeg var bortskjemt, som ikke hadde sommerjobb før jeg var ferdig med videregående (og det var faktisk ikke fordi jeg ikke gadd, men fordi mamma ville ha meg med på den årlige bilferien hvor vi besøkte slekt). Jeg har heller aldri forventet eller krevd å få så mye, men har blitt veldig takknemlig for det jeg har fått. Og det synes jeg er definisjonen på bortskjemthet - når man tar det for gitt at man skal få alt man vil ha uten å legge i en innsats i det, og forvente at andre skal komme og ordne opp med en gang ting blir utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge døtrene dine HAR jo jobber, de går på skole og gjør lekser. De gjør den jobben veldig bra, de får femmere og seksere sier du. Likevel må fjortenåringen din føle seg bortskjemt og mislykket fordi faren mener hun er lat? Hun har ansvarsfølelse for skolearbeidet OG hun har gått rundt med søknad etter søknad for å få seg jobb, og så sier han at hun er lat? :klo: Tro du meg, hun merker holdningene til faren sin, hun forstår at hun ikke er "bra nok", og det kan sitte lenge i. Foreldre vil alltid at barna deres skal bli vellykkede, men det å alltid gjøre for mye fordi man ellers kan skuffe foreldrene leder ingen annen vei enn inn i utbrenthet, og det vil du ikke at hun skal oppleve.

La nå fjortenåringen få ha ungdomstida si i fred. Ingen vil at faren til barna skal ta seg en ekstra jobb for å få se livets harde realiteter, så hvorfor skulle barnet ditt måtte ha en ekstra jobb i tillegg til skole?

Hvis hun selv får lyst til å jobbe for å få råd til hobbyer eller dyre ting når hun blir 16-17 må hun jo gjerne det. Men å presses inn i en jobb nå for at faren kanskje endelig skal bli fornøyd med henne - det syns jeg ikke hun skal behøve å oppleve.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge barna fikk MAC til 13 års dagene sine, Ipod siste utgave nå til jul, og de er blitt lovet IPAD til sommeren om karakterene er gode- En gulrot mener far. Jeg engasjerer meg ikke så mye i det, ungene ligger på 5 og 6 uansett og om far vil gi dem en IPAD så kan han vel det tenker jeg. Han tar dem også med på ferier som muligens er over gjennomsnittet- 3 uker i Florida, 2 uker i Thailand osv.

Jeg er opptatt av å gi dem opplevelser, så de har fått seg turer til London, Mellom Amerika og Karibien, da på lavbudsjett, for jeg vil vise dem den andre siden av å reise.

Alt dette er ok, så lenge barna samtidig lærer at mange barn - i Norge også - vokser opp under helt andre forhold. Dine barn er ekstremt privilegerte. I tillegg har de vært heldige som har fått gode hoder og arbeidsevne. Det er mulig de vil stå dårligere rustet enn andre til å takle motgang i livet, men det er jo ikke så mye du kan gjøre med det. Sannsynlig har de et mye større fortrinn enn mange andre pga sin materielle velstand og oppofrende foreldre :)

Jeg har sympati for din samboer. Det kan tenkes at han er misunnelig. Å være misunnelig er jo en umoden følelse som de færreste vil vedkjenne seg.

Hvis man er vokst opp under litt trange kår, eller ikke er blitt fulgt særlig godt opp av foreldrene sine, eller ikke har hatt hell i utdannelse og jobb eller har andre grunner til å være misfornøyd med livet sitt - da er det jo fort gjort å bli misunnelig.

Jeg har en venninne som har to sønner med ulike menn. Den ene faren er velstående, og denne gutten får alt - akkurat som dine døtre. I tillegg er han skoleflink. Den andre faren er stort sett fraværende, gutten får null og niks, og i tillegg er han ikke noe skolelys. Det er konflikter mellom guttene og den dårligst stilte prøver å hevde seg på negative måter, hvilket gjør at den best stilte tar avstand fra han. Og slik lever de, en fattig og en rik, i samme hjem. Kanskje er det slik for din samboer også, at han føler seg som en "taper" i din familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull, hun er da ikke bortskjemt fordi hun ikke får seg jobb som 14-åring. Ærlig talt, ut i fra det du skriver så er ikke barna bortskjemte, men de er heldige, det er de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg er samd med gjesten over. Ungane dine er veldig priviligerte og verkar å få alt dei peikar på og meire til. Bortskjemte? Tja, eg vil nok seie at ungar som sjeldan/aldri treng å ynskje seg noko eller arbeide for og få noko, er rimleg bortskjemte. Samtidig er det sjølvsagt ein viktig forskjell i om ungane set pris på det dei har og veit at dei er heldige, eller om dei forventar og forlangar stadig meir og ikkje vert glade for det dei får.

Eg vil absolutt ikkje seie at ein 14-åring utan sumarjobb er lat, men eg kan skjøne sambuaren din sine reaksjonar. Han vert sikkert provosert over at ungane dine får alt oppi fanget, og meiner dei har godt av å jobbe litt for ting - noko han etter mi meining har heilt rett i. Men det er klart at måten han tek det opp på er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odisi73

Hei Surre :klemmer: syns det høres ut som misunnelse fra samboeren din jeg :sjenert: vet ikke,men kanskje.

Jentene dine har jobbet hardt på skole, ellers hadde de ikke hatt 5 og 6 i karakterer.

De er ungdommer og klarer seg utmerket bra,du har vært kjempeflink å oppdra dem.

Jeg har selv 5 barn som du vet fra før og alle jobber,men bare to fikk jobb når de var 14 og det var bare sommerjobb.

Ellers har ingen jobbet her før 16 år,syns de kan være ungdommer litt til :jepp:

Lykke til Surre og husk at barna dine er ikke bortskjemte.

De er flinke å gi dere gode resultater tilbake,så hvorfor ikke.

Syns han er litt urimelig med deg han samboeren din av og til :kjefte:

Stå på ditt Surre,du er en supermor :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kritiserar ikkje TS i det heile tatt, men eg tykkjer det er litt rart at nesten ingen her verkar å meine at det å få ein masse utanlandsreiser og dyre teknologiske ting rett opp i fanget, tyder at ungane kan vera bortskjemte. Meiner folk verkeleg at ungane til TS ligg på eit "nivå" som ungdommar skal forvente å få? Må ungar/ungdommar vera sure, kravstore drittungar som krev ein ny PC og mobiltelefon kvar månad, for å kvalifisere til bortskjemt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fått en mac og en ipod og det er mye syntes du? Utenlands reiser tar man ungene med på om man har mulighet. Er da ikke noe rart eller gale med det. Sunt er det også

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...