Gå til innhold

Kjerring


Gjest Eurodice

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Hva er det som rører seg i hodet til (sannsynligvis unge) mange når de både omtaler og tiltaler jenter/kvinner som kjerringer? For meg er det et skjellsord, fryktelig nedlatende og stygt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bandit

Det er synd det har fått en slik betydning her i landet. At det er blitt et skjellsord. Kjerring kan jo også bety Kjæring - En jeg holder kjær. Ellers brukte man det vel helst ordet om en gift kone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mannen min ønsker å kunne kalle meg kjærring, da han ikke ser noe negativt i ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Mitt inntrykk er at folk oppfatter det mer og mer harmløst dess lenger nord i landet man kommer.

Det kan godt hende. Jeg vet at på landet/bygda sier menn gjerne "kjerringa (mi)". Da er det nøytralt. Det jeg tenkte på, var at det ofte blir brukt i nedsettende betydning, til og med mot fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Det kan godt hende. Jeg vet at på landet/bygda sier menn gjerne "kjerringa (mi)". Da er det nøytralt. Det jeg tenkte på, var at det ofte blir brukt i nedsettende betydning, til og med mot fremmede.

Ah, da misforsto jeg litt, tenkte bruksområdet der par kaller hverandre "kailln" og "kjærringa" ja (gjett hvor i landet jeg bor...)

Har nok ofte hørt det brukt som skjellsord ja, men synes ikke det er noe verre enn å høre ropene om hore, homo, traktorlesbe osv. Forøvrig de gangene jeg har hørt det som skjellsord har det vært et adjektiv (eks. jævla) knyttet til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Ah, da misforsto jeg litt, tenkte bruksområdet der par kaller hverandre "kailln" og "kjærringa" ja (gjett hvor i landet jeg bor...)

Har nok ofte hørt det brukt som skjellsord ja, men synes ikke det er noe verre enn å høre ropene om hore, homo, traktorlesbe osv. Forøvrig de gangene jeg har hørt det som skjellsord har det vært et adjektiv (eks. jævla) knyttet til det.

Du bor i Trøndelag, tipper jeg, eller Romsdal :).

De ordene du lister opp, er grusomme. Kanskje jeg skjønnmaler, men det var da større hemninger før for å kalle folk slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

Du bor i Trøndelag, tipper jeg, eller Romsdal :).

Trøndelag er helt korrekt :)

De ordene du lister opp, er grusomme. Kanskje jeg skjønnmaler, men det var da større hemninger før for å kalle folk slike ting.

Jeg har samme inntrykk og må bare si meg enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

Jeg kan godt finne på å si kjærring. Kan også si tøtta, jenta, dama etc. Mener ikke noe frekt med det uansett om det kanskje høres slik ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bandit

Kanskje jeg skjønnmaler, men det var da større hemninger før for å kalle folk slike ting.

Der er jeg enig. Det virker som om grensene har flyttet seg et godt stykke når det gjelder drittslenging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katten.

Kjerring kommer fra gammelt av og var betegnelsen på en trofast kone. Hun var kjær mot ringen.

Personlig finner vi, i vennegjenge, lett på å si 'Skal hjem til kjerringa' og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kjerring kommer fra gammelt av og var betegnelsen på en trofast kone. Hun var kjær mot ringen.

Personlig finner vi, i vennegjenge, lett på å si 'Skal hjem til kjerringa' og lignende.

Men da er det jo ikke ment som skjellsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i å bruke ordet kjerring og jeg har aldri opplevd at ordet har blitt i drittslenging og på en negativ måte.

For meg blir 'kjerringa mi' det samme som 'dama mi', 'kona mi' og lignende uttrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madelene1

Jeeg kan fint kalle meg selv for kjerring..

Eks. Jeg kommer hjem og sier til gubben at han må sende melding til en og takke han for at han hjalp kjerringa hans. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Hvis vi legger ordas betydning til side, hva tror dere er grunnen til at det finnes sårende enkeltord retta mot kvinner, men ikke mot menn? Ord som hore, fitte, ludder, kjerring, etc. etc. er alle ord som kan få en hel forsamling til å tie i sjokk. Det samme fenomenet finnes ikke andre veien. Dvs. det finnes ikke enkeltord menn kan få slengt etter seg, som egentlig kan såre.

Ordas betydning er egentlig irrelevant, spør du meg. Så lenge vi tillegger dem tyngde, slik vi faktisk gjør, så vil det såre uansett hva ordet faktisk betyr. Ei som blir kalt "hore" veit jo godt (i de fleste tilfeller) at hun ikke selger sex for penger - men konvensjonene skal ha det til at dette er et tungt ord, og med det har avsenderen da utstyrt seg med et "våpen" som naturligvis vil såre når det brukes, selv om det ikke er noen sannhet i selve utsagnet.

Nå har altså "kjerring" også føyd seg i rekka av "tunge ord". Det eneste jeg tror vi kan gjøre for å forandre konvensjonene, er å få alle verdens damer til å slutte å bry seg når de får slengt ord etter seg. Menn gjør det jo ikke? Enten det man blir kalt gubbe, giggolo, eller drittsekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Oslo er det ofte brukt av unge (gutter fortrinnsvis) i stedet for jente eller kvinne og da virker det absolutt nedlatende. "Hu er så kjerring, ass¨, eller "hater den kjerringa der." Og jeg er helt enig med Arabellas første innlegg om at det ikke høres bra ut, jeg liker det ikke. Det er selvfølgelig noe annet å bruke "kjerringa mi" på en koselig måte eller fordi det er vanlig i en dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Hva er det som rører seg i hodet til (sannsynligvis unge) mange når de både omtaler og tiltaler jenter/kvinner som kjerringer? For meg er det et skjellsord, fryktelig nedlatende og stygt.

akkurat det du sa. og noen ganger at man er sint

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjerring kommer fra gammelt av og var betegnelsen på en trofast kone. Hun var kjær mot ringen.

Personlig finner vi, i vennegjenge, lett på å si 'Skal hjem til kjerringa' og lignende.

Søtt, men ikke korrekt. Kjerring kommer av det norrøne ordet kerling, det igjen kommer av ordet karl som betyr mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...