Gå til innhold

Svømming i skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barn lærer mye seinere å svømme i dag, og jeg syns det burde være obligatorisk med svømming ganske tidlig i skolen.

Kan ikke se en eneste negativ ting med at barna skal ha svømming i skolen.

Men leser desverre alt for ofte om svømmeudyktige barn som omkommer/nesten omkommer.

Det er kompetansemål i kroppsøving at elever etter 4. trinn skal "vere trygg i vatn og vere symjedyktig".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at det er så lite svømmeopplæring i skolen er fordi det er ikke nok basseng (med vann) rundt omkring. På min ungdomsskole hadde vi et basseng. Det ble brukt av sikkert 4-5 andre skoler. Så da det sier det seg jo selv at kapasiteten til å ha mer svømming ikke er tilstede. Vi hadde kanskje 2-4 timer med svømming i løpet av et skoleår. Nå kunne riktignok alle i min klasse svømme før vi nådde ungdomsskolen, men de sier jo hele tiden at barna lærer det senere og senere, fordi det er ikke noen plass å ha svømmeopplæring lenger.

Så for at de skal få mer svømming så må man først ta seg råd til å fylle opp bassenger rundt omkring (noe jeg ikke forstår at vi ikke får til, hvor går alle pengene hen? Det burde være en selvfølge at vi har basseng med vann i o.l ting som gir barn muligheten for å være i fysisk aktivitet, særlig når de plaprer i vei om at flere barn er overvektig enn tidligere.)

Skrevet

Svømmeundervisningen i gymmen var faktisk det som reddet kroppsøvingsundervisningen til flere i min klasse, og gjorde faget til mindre pyton.

Vi hadde svømmeundervisning dobbeltime annenhver uke i innegymperioden hele grunnskolen. Fantastisk med en arena der vi som var "bæst uten ball", ikke spesielt glad i skigåing eller friidrett og noen kløner i turn kunne hevde oss. Desuten var det fint med gymtimer man kunne delta på uten å måtte bruke medisiner, da fuktig luft var fint for astmalungene mine.

Jeg var tidlig utviklet, og ja, også i badedrakt ble dette påpekt mer enn på en diskret måte (jeg gikk gjennom grunnskolen som klassens hakkekylling og mobbeoffer), men ikke mer enn alltid ellers. Og i svømmetimene var vi jo i stor grad under vann, hvor kroppen føltes skjult for resten.

Siden vi hadde så mye svømmeundervisining ble vi tidlig gode til å svømme, og vi begynte også tidlig med leik under vann, mye dykking etc. Samt at på ungdomsskolen hadde vi en del førstehjelp i disse timene. Også med varianten "hopp uti fullt påkledd, og kom deg opp igjen før du drukner". Utrolig hvor effektivt det var for respekten for vann, altså.

Anonym poster: 5d38673a751731a1e2f284679626dfb1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...