gustav Skrevet 20. april 2012 #21 Skrevet 20. april 2012 Det høres ut som om TS har vært uheldig med den lokale svømmeopplegget. Datteren min er 10 år, har heldigvis kunnet svømme siden 6 år men fortsatt er det noen i hennes klasse som ikke er helt trygge i vannet. Og når man leser i media at det er en stor andel av landets 10-åringer som ikke er svømmedyktige, synes jeg det er et godt argument for at det burde være mere svømming i skolen og ikke mindre. Må bare fortelle om noe jeg synes hadde vært fint om de ville forsøkt i svømmetimene her i Norge også. Mannen min er fra Nederland, og onkelungene hans der nede følger fortsatt det samme opplegget: I tillegg til en god del livredning har de også en morsom/skummel del hvor elevene må hoppe ut på dypt vann iført klær og gummistøvler, for deretter å ta av støvlene i vannet og svømme til andre kanten. Altså realistisk vinkling, men i trygge former uten bølger og under voksenoppsyn Svømmeundervisning i skolen redder liv! 1
Gjest meg Skrevet 20. april 2012 #22 Skrevet 20. april 2012 Det er ett problem med alle fag på skolen i norge i dag at alle skal gjøres kjedlig. Lærerene får nye fagplaner fortløpende og har ikke tid til å bruke energi for å gjøre fagene trivelige. Hadde man brukt trivsel for å lære som utgangspunktet ville mange elever hatt mye mer igjen av skolen, og elevene ville mobbet mindre og blitt mer positive mennesker. 2
Katniss Skrevet 20. april 2012 #23 Skrevet 20. april 2012 Svømming og livreddning har en faktisk praktisk nytte av som voksen, og det kan absolutt ikke sies om en del andre momenter en lærer på skolen. Ja til svømming! 3
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 20. april 2012 #24 Skrevet 20. april 2012 På hvilken måte er det latterlig og helt på jorde? Jenter og gutter fra 5.-10. klasse (og noen steder på vgs) har store problemer med frafall i gymtimene som består av svømming. Unge på disse klassetrinnene er inni alderen der man som oftest er svært usikker på egen kropp og identitet. Å vise seg foran alle klassekameratene i bikini og badebukser er det mange som har problemer med! Det sjenerer dem, og kan føles jævlig for mange. Det betyr at de velger å skulke timene i stedet. Dette er erfaringer og historier jeg har hørt fra unger i denne alderen selv. Her er jeg veldig enig med deg, Survival. Jeg personlig fikk heller ikke noe ut av svømming på skolen, fullstendig bortkastet! Og ja, det fører til fravær fordi mange unge-som du sier- er usikker på egen kropp og ønsker derfor ikke å dukke opp. 2
Gjest Survival Skrevet 20. april 2012 #25 Skrevet 20. april 2012 Her er jeg veldig enig med deg, Survival. Jeg personlig fikk heller ikke noe ut av svømming på skolen, fullstendig bortkastet! Og ja, det fører til fravær fordi mange unge-som du sier- er usikker på egen kropp og ønsker derfor ikke å dukke opp. Første som er enig. Ja, jeg skjønner godt at mange her er uenige med meg. Jeg er helt enig i at svømming er livsviktig - INGEN tvil om det. Men jeg syns ikke alt bør være skolens ansvar heller. Svømming er noe veldig mange foreldre lærer barna sine før de begynner på skolen. Jeg syns dermed at svømming bør være noe man gjør på fritiden, etter eget eller foreldres initiativ. Om man likevel kan svømme godt nok når man går i 5-6-7. klasse, ser jeg ikke helt vitsen med at man skal fortsette med svømmingen på skolen selv om at så mange unge opplever det som høyst sjenerende. Og med det kom jeg med forslaget om at man kunne tilby ekstra svømming til de barna som trengte det.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #26 Skrevet 20. april 2012 Svømming har ingenting i skolen å gjøre, spør du meg. Det bør finnes et slags frivillig opplegg til de som ikke kan svømme før de begynner på skolen. Svømming er nyttig, men det bidrar på at mange unge får høyt fravær og fare for å bli satt ned i gymkarakter fordi de er usikre på kropp og ikke ønsker å ha svømming. Det er helt nødvendig. Dine argumenter er feil. Les statistikk hvor mange som har druknet,så skjønner du. 2
Gjest Survival Skrevet 20. april 2012 #27 Skrevet 20. april 2012 Det er helt nødvendig. Dine argumenter er feil. Les statistikk hvor mange som har druknet,så skjønner du. For det første så kan du ikke fortelle noen at noens argumenter er feil. Ingen argumenter er "feil". Bare fordi mine argumenter er motsatt av dine, betyr ikke det at mine er feil. Det betyr bare at vi er uenige. Og for det andre, at mennesker drukner skyldes mer enn at de ikke kan svømme. Det skyldes mange andre faktorer. Er vannet for kaldt kan man gå inn i en sjokktilstand slik at man drukner, er det for høye bølger har man vanskeligheter med å svømme, har man tunge klær på seg er det vanskeligere å svømme og lettere å drukne, osv. Og les innlegget mitt over. Jeg mener at svømming er livsviktig, bare ikke svømmetreningen på skolen.
Gjest imli Skrevet 20. april 2012 #28 Skrevet 20. april 2012 Det er veldig viktig at ungar lærer seg å symje, og det bør dei lære i skulen. Og kor skal dei lære det elles? Det er ikkje alle ungar som har foreldre som kan lære dei å symje, og dette vil gje ein enorm forskjell på ungars ferdigheitar ut i frå kor flinke foreldra er til å symje, og kva moglegheit dei har til å lære ungane det. Eg håpar verkeleg ikkje skulen gjev etter for det enorme kroppshysteriet, men held fram med symjeundervisninga. 3
Anglofil Skrevet 20. april 2012 #29 Skrevet 20. april 2012 (endret) Jeg synes svømming i skolen er veldig viktig, spesielt fordi mange faktisk ikke kan svømme. MEN, det må være et godt opplegg som ikke kun handler om å høre på en lærer som snakker. På den ene skolen jeg var i praksis hos hadde de svømming med et flott opplegg, og flere av barna som ikke kunne svømme lærte seg faktisk å gjøre det. Ellers skulle jeg gjerne sett at det kom enda mer svømming inn i skolen. Jeg er en av dem som ble mobbet for kroppen min, og fikk kjenne hardt på det når det var svømmeundervisning. Men det er her man faktisk må ha gode lærere som tar tak i slike problemer. Og man må lære barna at vi alle er forskjellige. Men jeg skal være så ærlig at jeg kjenner på den selv. Kroppsmessig er jeg i mot svømming, rent praktisk ift svømming er jeg veldig for. Mvh Yvonne Endret 20. april 2012 av Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2012 #30 Skrevet 20. april 2012 25% av norske tiåringer kan inne svømme. 15% av 18-åringene kan ikke svømme, 8 prosentpoeng lavere enn for bare 10 år siden. 1 av 3 18-åringer i Telemark kan ikke svømme! Oppsummert. Kroppshysteri må vike for mer svømmeopplæring 1
SmallTalk Skrevet 20. april 2012 #31 Skrevet 20. april 2012 Hvert eneste år så er det drukningsulykker blant barn og ungdom (og da spesielt innvarndrerungdom) som utelukkende har skjedd pga at de avdøde ikke kunne svømme. Hadde de fått tilstrekkelig svømmeopplæring på skolen så hadde kanskje ikke dette skjedd. Mange barn er så heldige at de har foreldre som ser verdien i å lære dem å svømme, men det gjelder langt ifra alle. Og det viser seg vel spesielt at dette gjelder våre nye landsmenn hvor svømmekulturen er en annen. Da er det viktig at skolen står frem som det opplæringsorganet det er og sørger for at alle barn i Norge lærer å svømme. Jeg synes det er noe galt når hovedfokuset til enkelte her inne går på at man skal droppe svømming fordi en del barn og unge lider av komplekser for kroppen sin. Og det er noe galt når noen sammenligner skihopp med svømming. Man velger faktisk frivillig om man vil sette utfor Vikersund bakken eller ikke, men det er ikke alltid man kan styre om man havner i vannet eller ikke. Jeg sier et rungende JA til svømmeopplæring i norsk skole, og synes det er synd at det er satt av så lite ressurser til svømming som det faktisk er. 2
Gjest Annaires Skrevet 20. april 2012 #32 Skrevet 20. april 2012 Kunnr ikke vært mer enig SmallTalk! 1
Muscae Skrevet 20. april 2012 #33 Skrevet 20. april 2012 Her ser du et godt eksempel på hva som kan skje, om man ikke har svømmeundervisning i skolen. Det sto 10-15 personer, med innvandrerbakgrunn (som ikke har hatt svømmeopplæring i skolen) og så på at to barn druknet. Jeg er ikke svømmedyktig selv, har hatt, og har enda, store problemer med å svømme der jeg ikke når bunnen, pga vannskrekk, men jeg har da såpass utbytte av svømmeundervisningen at jeg hadde hivd meg uti og prøvd det jeg kunne for å redde barna. De som ikke har noen form for svømmerundervisning, eller svømmeerfaring tør ikke å gå ut i vannet, fordi de vet at de ikke kan gjøre noe fra eller til... 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #34 Skrevet 21. april 2012 Til dere som sier at barn som ikke kan svømme, bør lære å svømme andre steder: hvor skal man fange opp dette, hvis ikke på skolen? Dessuten inneholder svømmeundervisningen på skolen mer enn bare det å lære å svømme. Man lærer også livredning. Hvis man en dag havner i en farlig situasjon i vannet, eller ser noen andre som har problemer, er det da flott at man kan lære å håndtere dette på skolen? Jeg er helt enig i at svømming er nødvendig, men den siste påstanden din er jo helt feil! Svømming er LANGT fra den eneste idretten man kan dø av om man ikke er flink nok - hva med for eksempel skihopp? Svømming som idrett er nok ganske trygt, da man trener sammen med andre (i hvert fall i organiserte idrettslag). Svømmeundervisningen i skolen er ikke til for at man skal bli flinke i idretten svømming, men for at man kan skal overleve om man havner i vannet. Som noen andre sa, man får ikke plutselig behov for å kunne hoppe på ski, men man kan plutselig ha behov for ferie svømmeferdigheter. Veldig enig i alt det andre! Foreldre overvurdere barns fornuft og lydighet nær vann, og glemmer at det skal ikke mer en et sekund til før en farlig situasjon kan oppstå. Når man blir eldre kan man redde andre fra å drukne også. Dårlig selvtillit for kroppen og mobbing burde man forebygge og sette inn tiltak for å minske problemet, men det er langt verre om noen drukner fører de ikke kan, eller vitner ikke svømme. Min kusine druknet, hun var 7 og hadde sneket seg ned til brygga med sin 9år gammle vennine uten lov. Ingen av de kunne svømme og desverre var de for langt unna til at det var mulig å gjennopplive henne når venninen hentet de våksne. Jeg har noen sommre jobbet som badevakt og det er altfor ofte det har vært bruk for meg.
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 21. april 2012 #35 Skrevet 21. april 2012 Første som er enig. Ja, jeg skjønner godt at mange her er uenige med meg. Jeg er helt enig i at svømming er livsviktig - INGEN tvil om det. Men jeg syns ikke alt bør være skolens ansvar heller. Svømming er noe veldig mange foreldre lærer barna sine før de begynner på skolen. Jeg syns dermed at svømming bør være noe man gjør på fritiden, etter eget eller foreldres initiativ. Om man likevel kan svømme godt nok når man går i 5-6-7. klasse, ser jeg ikke helt vitsen med at man skal fortsette med svømmingen på skolen selv om at så mange unge opplever det som høyst sjenerende. Og med det kom jeg med forslaget om at man kunne tilby ekstra svømming til de barna som trengte det. Det er akkurat det jeg også tenker. Det var også foreldrene mine som lærte meg å svømme og ikke skolen. Det å dra helt fra skolen til en svømmehall synes jeg også bare var stress, husker jeg. I tillegg til at mange synes det var kjempe kjedelig. Vi ble jo bare sittende på tribunen mens svømmeinstruktøren snakket og snakket og snakket. Ja, det finnes faktisk andre måter å gjøre det på
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #36 Skrevet 21. april 2012 Jeg hatet svømmetimene på skolen. Jeg har aldri vært særlig atletisk, har litt ekstra fett på kroppen og jeg tar meg absolutt ikke godt ut i badedrakt. Når jeg da skulle ut foran guttene, fullstendig blottlagt følte jeg meg helt for jævlig, og jeg klarte aldri å konsentrere meg om svømmingen. Jentene som trener 6 timer i uka eller mer fikk jo selvsagt masse fine komplimenter for deres fine kropper i badedrakta/bikinien, mens vi tre jentene som ikke så så bra ut, vi gruet oss til timene. Vi var borte 7/10 timer, fordi vi 1. ikke likte svømmingen i seg selv. Det forventes ikke at du skal kunne svømme bryst / rygg, men du skal kunne crawle og dykke 3.40 meter. Dette var en ting som jeg synes var jævlig, både fordi jeg ikke fikk det til og fordi det var utrolig ydmykende når andre klarte det. De som ikke klarte det ble dratt opp på land og måtte ligge foran andre å lære det på land. Hvordan tror du det føltes når man såvidt turte å møte opp i det hele tatt? 2. Vi måtte ofte stå og vente ved kanten og vente på andre, og derfor ble kroppene våre veldig synlige, og vi følte oss ekstremt ukomfortable, selv om vi slettes ikke var de med for mye ekstra fett (Som også fikk høre det ofte). Vi følte at det var et sterkt press om å være tynnest mulig, ha finest kropp og være mest mulig sexy. Jeg mener absolutt ikke at svømmingen skal bort fra skolen, men den burde iallefall deles inn etter kjønn. Å skulle stå foran gutter, gjerne som du har ett ekstra godt øye til, i bikini/badedrakt og føle seg ekkel, det var absolutt ikke godt. Ellers på skolen har jeg bare 5'ere og 6'ere, og gjør det veldig bra, men svømming ga meg masse fravær og dårligere karakterer enn det jeg allerede sliter meg til i gymtimene. Det må legges opp ordentlig og kravene må bli overkommelige for alle. 2
Gjest ida Skrevet 15. oktober 2012 #37 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg har svømming på skolen selv, og jeg vet at det blir mye fravær av det, spesiellt hos jenter. Svømmingen er veldig viktig, men vi burde hatt en annen ordning på det. Man skal liksom lære å bli trygg i vann, men det funker dårlig når man har den usikkerheten under svømmingen
Sulosi Skrevet 15. oktober 2012 #38 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg trodde det var vanlig å dele opp svømmeundervisningen etter kjønn. I vår kommune er det først på vgs at gutter og jenter har svømmeundervisning sammen.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2012 #39 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg syns at det er et dårlig argument. Mestrer man svømming på det punktet at man kan svømme 500 m uten å drukne, ser jeg ikke vitsen med å ha flere timer i uka med svømming på skolen. Fra Utøya og inn til fastlandet var det 600m på det korteste. Når er det ikke gitt at alle ulykker skjer <500m fra land. Hvis man har trening i å svømme lenger så har man også større sjanse for å klare 500m hvis vannet et kaldt, det er bølger, man er skadet eller skal trekke med seg noen som er skadet/ikke svømmedyktig. At barn er redd for kropp tror jeg ikke blir noe bedre ved at de får gjemme seg ennå mer. Da får de bare bedre mulighet for å dyrke sin redsel.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2012 #40 Skrevet 15. oktober 2012 ... Det er da mye bedre å prøve å gjøre noe med barns holdning til kropp ennå å slutte med gym, svømming o.s.v. Barn blir jo helt fremmedgjort i forhold til alminnelige kropper. Det virker som om for de fleste unge så er kropp noe man skal vurdere og sette karakterer på. Det er merkelig hvordan samfunnet forandrer seg. Nå starter man allerede fra tidlig alder i å trene barna i å stå foran en forsamling å holde presentasjoner o.s.v. Når jeg vokste opp så gjorde vi nærmest aldri det. Når vi en sjelden gang måtte det så var det noe vi gruet oss til lang tid på forhånd og mange ble syke og mange sa at de var syke for å slippe. Men å bade eller å ha gym var ikke noe problem. At noen var flinkere enn andre var like naturlig der som i andre fag. At noen var tykkere enn andre var også noe vi var vant med fra første klasse så det var ikke noe spesielt. I dag er barna redde for egen og andres kropper mens de fleste har få problemer med å gi en presentasjon i klassen. Hvorfor kunne ikke skolen bygd opp barnas selvtillitt i forhold til egen og andres kropper på samme måte som de har trent de opp til å holde en presentasjon foran en forsamling?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå