AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #1 Skrevet 19. april 2012 Begynner nesten å lure på hva som er vitsen med svømming i skolen. Jeg elsker og svømme og være i vannet. Vi begynte med svømming i 6-klassen og hadde 45 minutter bare. i 15-minutter så drev vi å svømte frem og tilbake også var det fri lek de siste 5-minuttene. Det er 20 minutter tilsammen, så hva gjorde vi de andre 20 minuttene? Jo, vi satt på kanten og hørte på læreren snakke. Ikke 20 minutter i strekk, men det ble det tilsammen. Alle kunne svømme i min klasse da, så hva er egentlig vitsen? Hvorfor ikke ha litt mer fri lek i vannet, så kan heller de som virkelig trenger svømmetrening heller få hjelp til det. Lenge siden jeg gikk på skolen, men søstra mi har nå begynt med svømming og det er det samme greiene der også og hun har begynt å hate svømming på skolen. Og har spurt oss andre hjemme hva som er vitsen med svømming når over halve tiden går til å sitte på kanten og fryse mens de glor på læreren. I min søsters klasse så er er det en del som omtrent ikke kan svømme og det jeg reagerer på er at de får ikke noe hjelp til å lære svømme en gang. Og er 45 minutter i uka i 2 måneder av året i det hele tatt nok til å lære å svømme? Og hvorfor begynner mange skoler med så utrolig sent? Når man er 10-11 år så burde vel de fleste kunne smømme greit? Blir man egentlig noe bedre til å svømme av å svømme frem og tilbake når man ikke får noe svar på om man gjør det riktig eller ikke?
Gjest Survival Skrevet 19. april 2012 #2 Skrevet 19. april 2012 Svømming har ingenting i skolen å gjøre, spør du meg. Det bør finnes et slags frivillig opplegg til de som ikke kan svømme før de begynner på skolen. Svømming er nyttig, men det bidrar på at mange unge får høyt fravær og fare for å bli satt ned i gymkarakter fordi de er usikre på kropp og ikke ønsker å ha svømming. 3
Gjest Annaires Skrevet 19. april 2012 #3 Skrevet 19. april 2012 Mens jeg mener at svømming er nødvendig i skolen. Skulle vært mye mer enn det det er i dag. Det er faktisk den eneste idretten man kan dø av, om man ikke klarer den. 14
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2012 #4 Skrevet 19. april 2012 hvor gammel er du? svømming i skolen er ett viktig tiltak som motvirker drukning. det er også en god aktivitet som man får brukt muskler i kroppen man ikke bruker i andre aktiviteter. større barn som kan svømme lærer livreddning i vann,hurtigsvømming og svømming under vann etc. alle desse teknikkene som læres hjelper med å motvirke drukning. vis d ikke var svømmeundervisning hadde nok flere druknet bla. i utøyamasakeren. svøming brukes også som trening hos mr syke og funksjonshemmede da bevegelse i vann ofte er enklere enn på land. 6
Gjest Survival Skrevet 19. april 2012 #6 Skrevet 19. april 2012 Mens jeg mener at svømming er nødvendig i skolen. Skulle vært mye mer enn det det er i dag. Det er faktisk den eneste idretten man kan dø av, om man ikke klarer den. Jeg syns at det er et dårlig argument. Mestrer man svømming på det punktet at man kan svømme 500 m uten å drukne, ser jeg ikke vitsen med å ha flere timer i uka med svømming på skolen.
Gjest Annaires Skrevet 19. april 2012 #7 Skrevet 19. april 2012 (endret) Jeg syns at det er et dårlig argument. Det får du bare syns. Akkurat som jeg syns at ditt argument med at det gir høyere fravær er helt på jordet. Og rett og slett lattelig. Hvor skal de lære å svømme de 500 meterne da? Tror du det skjer i løpet av 40min i bassenget. Barna må først bli trygge i vannet, og så lære og svømme. Det er ikke gjort i en håndvending. Barn lærer mye seinere å svømme i dag, og jeg syns det burde være obligatorisk med svømming ganske tidlig i skolen. Kan ikke se en eneste negativ ting med at barna skal ha svømming i skolen. Men leser desverre alt for ofte om svømmeudyktige barn som omkommer/nesten omkommer. Endret 19. april 2012 av Annaires 7
Gjest Survival Skrevet 19. april 2012 #8 Skrevet 19. april 2012 Det får du bare syns. Akkurat som jeg syns at ditt argument med at det gir høyere fravær er helt på jordet. Og rett og slett lattelig. På hvilken måte er det latterlig og helt på jorde? Jenter og gutter fra 5.-10. klasse (og noen steder på vgs) har store problemer med frafall i gymtimene som består av svømming. Unge på disse klassetrinnene er inni alderen der man som oftest er svært usikker på egen kropp og identitet. Å vise seg foran alle klassekameratene i bikini og badebukser er det mange som har problemer med! Det sjenerer dem, og kan føles jævlig for mange. Det betyr at de velger å skulke timene i stedet. Dette er erfaringer og historier jeg har hørt fra unger i denne alderen selv.
Gjest Annaires Skrevet 19. april 2012 #9 Skrevet 19. april 2012 På hvilken måte er det latterlig og helt på jorde? Jenter og gutter fra 5.-10. klasse (og noen steder på vgs) har store problemer med frafall i gymtimene som består av svømming. Unge på disse klassetrinnene er inni alderen der man som oftest er svært usikker på egen kropp og identitet. Å vise seg foran alle klassekameratene i bikini og badebukser er det mange som har problemer med! Det sjenerer dem, og kan føles jævlig for mange. Det betyr at de velger å skulke timene i stedet. Dette er erfaringer og historier jeg har hørt fra unger i denne alderen selv. Nå har vel jeg et håp om at de skal lære å svømme lenge før 10.klasse. Å det klarer de jo kun om de begynner tidlig nok, og har det ofte nok. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #10 Skrevet 19. april 2012 Man burde jo kunne lage et videre opplegg når man kan svømme. Livredning, øve på å holde pusten, svømmeteknikker osv. Det som er synd er at de som virkelig trenger svømmetrening ikke får pga blandet klasser (gutter/jenter).
Gjest Mahareth Skrevet 19. april 2012 #11 Skrevet 19. april 2012 På hvilken måte er det latterlig og helt på jorde? Jenter og gutter fra 5.-10. klasse (og noen steder på vgs) har store problemer med frafall i gymtimene som består av svømming. Unge på disse klassetrinnene er inni alderen der man som oftest er svært usikker på egen kropp og identitet. Å vise seg foran alle klassekameratene i bikini og badebukser er det mange som har problemer med! Det sjenerer dem, og kan føles jævlig for mange. Det betyr at de velger å skulke timene i stedet. Dette er erfaringer og historier jeg har hørt fra unger i denne alderen selv. Og løsningen på dette er å fjerne svømming fra skolen?! Hva med heller å jobbe med å minske kroppsfokuset og få frem at alle er normale og flotte? Hvis det er et stort problem med skulking, så bør det kanskje vurderes å dele inn i mindre grupper, slik at de som føler seg mer usikre kan komme i en egen gruppe. 7
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #12 Skrevet 19. april 2012 Derfor må man begynne med svømmeundervisning allerede i barnehagen. Gir man etter for dette kroppshysteriet blir det bare verre. 9
Gjest Fiolett Skrevet 19. april 2012 #13 Skrevet 19. april 2012 Til dere som sier at barn som ikke kan svømme, bør lære å svømme andre steder: hvor skal man fange opp dette, hvis ikke på skolen? Dessuten inneholder svømmeundervisningen på skolen mer enn bare det å lære å svømme. Man lærer også livredning. Hvis man en dag havner i en farlig situasjon i vannet, eller ser noen andre som har problemer, er det da flott at man kan lære å håndtere dette på skolen? Mens jeg mener at svømming er nødvendig i skolen. Skulle vært mye mer enn det det er i dag. Det er faktisk den eneste idretten man kan dø av, om man ikke klarer den. Jeg er helt enig i at svømming er nødvendig, men den siste påstanden din er jo helt feil! Svømming er LANGT fra den eneste idretten man kan dø av om man ikke er flink nok - hva med for eksempel skihopp? Svømming som idrett er nok ganske trygt, da man trener sammen med andre (i hvert fall i organiserte idrettslag). Svømmeundervisningen i skolen er ikke til for at man skal bli flinke i idretten svømming, men for at man kan skal overleve om man havner i vannet.
Gjest bazibaz Skrevet 19. april 2012 #14 Skrevet 19. april 2012 TS, at dere har et dårlig opplegg ifht svømming på skolen burde jo ikke resultere i mindre svømming, men en bedring av det som allerede er der. 3
Quasis Skrevet 19. april 2012 #15 Skrevet 19. april 2012 Her jeg bor begynner de med svømming på skolen i 2 klasse. De er i bassenget hver uke. Kjempe bra opplegg og ungene synes det er kjempe kjekt. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2012 #16 Skrevet 19. april 2012 hvor gammel er du? svømming i skolen er ett viktig tiltak som motvirker drukning. det er også en god aktivitet som man får brukt muskler i kroppen man ikke bruker i andre aktiviteter. større barn som kan svømme lærer livreddning i vann,hurtigsvømming og svømming under vann etc. alle desse teknikkene som læres hjelper med å motvirke drukning. vis d ikke var svømmeundervisning hadde nok flere druknet bla. i utøyamasakeren. svøming brukes også som trening hos mr syke og funksjonshemmede da bevegelse i vann ofte er enklere enn på land. Var den til ts? For jeg er ikke i mot at vi har svømming i skolen. Men det jeg reager på er måten det blir gjort på. Er jo nesten bortkastet å kun ha 45 minutter svømmetime der kun 15-minutter totalt går på å svømme og det uten at læreren lærer noe bort, men står bare å ser på. Hverken min klasse eller søsteren min sin klasse får noe svar på om de svømmer rett eller feil, ikke lærte vi noen andre svømmeteknikker enn det normale. Vi satt på kanten og tok svømmetak (og det kun med armene), men ingen lærer så etter i vannet om det ble gjort riktig da vi svømte. Det samme gjelder for søsteren min og jeg tviler ikke på at det er sånn flere steder heller. Og lærer man ikke bedre å svømme av å svømme i vannet enn på land? Nå synes jeg også at man kunne gjort svømminga litt morsommere, med kanskje litt lek og morro, men samtidig at man måtte svømme. Og sitte på kanten i 20 minutter til sammen og fryse er ikke gøy akkurat. Forresten, er livredding noe som er vannlig å lære i skolen? For det har hverken jeg eller noen av mine søsken hatt og jeg er 21. Har nå lært det for det, men ikke på skolen.
Nuttery Skrevet 20. april 2012 #17 Skrevet 20. april 2012 25% av gymnastikkopplæringen i barneskolen burde være svømming. 25% i ungdomsskole/VGS burde gå med til svømmeopplæring/livredning. Det er urelevant å sammenligne skihopp og svømming. 2
Kara W Skrevet 20. april 2012 #18 Skrevet 20. april 2012 Jeg syns at det er et dårlig argument. Mestrer man svømming på det punktet at man kan svømme 500 m uten å drukne, ser jeg ikke vitsen med å ha flere timer i uka med svømming på skolen. Og klarer man å sparke en ball sånn passe rett fram ser ikke jeg noen vits i å ha flere timer med fotball på skolen, men du ser vel ingen tråder om å fjerne det fra gymmen? Gym skal handle om å lære ulike former for aktivitet som holder kroppen i form. Svømming er tross alt en veldig god form for trening. Hvis det er et stort problem med skulking, så bør det kanskje vurderes å dele inn i mindre grupper, slik at de som føler seg mer usikre kan komme i en egen gruppe. På barneskolen var vi hele klassen samlet, kan ikke huske at det var et problem. På ungdomsskolen delte vi opp klassen i gutter og jenter, og det var det sikkert mange som var glad for. Jeg er enig i at den formen for svømmeopplæring som TS skisserer virker som bortkastet tid, men jeg tror og håper at det ikke er slik de fleste har det. Uansett så er det et argument for å bedre timene, ikke å fjerne dem helt.
Mixelite Skrevet 20. april 2012 #19 Skrevet 20. april 2012 På hvilken måte er det latterlig og helt på jorde? Jenter og gutter fra 5.-10. klasse (og noen steder på vgs) har store problemer med frafall i gymtimene som består av svømming. Unge på disse klassetrinnene er inni alderen der man som oftest er svært usikker på egen kropp og identitet. Å vise seg foran alle klassekameratene i bikini og badebukser er det mange som har problemer med! Det sjenerer dem, og kan føles jævlig for mange. Det betyr at de velger å skulke timene i stedet. Dette er erfaringer og historier jeg har hørt fra unger i denne alderen selv. Har du noe statistikk på hvor mange det dreier seg om? Eller iallfall hvor mange du har hørt det fra? I mine ungers klasser har jeg ikke hørt om sånne problemer iallfall. Jeg synes uansett ikke måten å handtere kroppsfiksering på er å kutte ut svømmeundervisning! Unger drukner fordi de ikke kan svømme. 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #20 Skrevet 20. april 2012 Ja til MER svømming i skolen. På skolen hvor barna mine går er svømming ett stort problem. Det er langt til svømmehallen og skolen trenerer og vi har hatt en lang og hard kamp for å få inn svømming som et faktisk tilbud. På ungdomsskolen risikerer elevene fra vår skole å stryke i gym pga den svømminga. Mitt ene barn holdt på å drukne som 3-åring og vi brukte 7 år på å få vekk vannskrekken. Dette ville tatt mye kortere tid hvis de hadde hatt svømmeundervisning på skolen mer enn 1 gang på 5 år. Mange familier har heller ikke råd til å dra i svømmehallen ofte nok og de siste somrene har ikke akkurat fristet til bading i innsjøer ol. Jo tidligere de begynner jo større er også sjansen for at de ikke blir bitt av kroppshysteribasillen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå