Gå til innhold

Zumba og effekten av det

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge reklamen mister folk kilo og fett så det suser etter når de trener Zumba, men på eska står det visstnok noe ala "Zumba i seg selv gir ikke vektreduksjon". Jeg føler stor motivasjon i forhold til å trene Zumba, men mister jo litt motivasjon av å lese at uansett hvor mye man trener Zumba vil man ikke gå ned i vekt eller få mer muskler. Er dette faktisk sant? Forbrenner man ikke fett i det hele tatt ved å trene såfremt man ikke lever på diett i tillegg?

For å vise til min situasjon: jeg innrømmer glatt at jeg er ekstremt stillesittende og bedagelig anlagt, og spiser ikke knallsunt. Greit jeg ikke gomler godteri eller chips og drikker brus i ukedagene, men jeg teller heller ikke kalorier og spiser sikkert noen kalorier for mye. Da er spørsmålet mitt:

Hvis jeg som er overvektig og sjeldent eller aldri trener hiver meg rundt og begynner å trene Zumba hver dag (variere mellom 45-minutters kondistrening og 45-minutters lett styrketrening, og evt 20-minutters express før frokost de dagene jeg har dårlig tid), vil jeg virkelig ikke gå ned i vekt i det hele tatt? Vil det ikke vises på kroppen min? Det vil jo bety, selv med ingen endring i kosthold, at jeg øker forbruket så hvorfor vil det ikke virke inn på fettforbrenning og vektnedgang?

Jeg stusser jo litt da på hvordan jeg i så tilfelle kunne gå ned en hel klesstørrelse for noen år siden, på noen få måneder uten endring i kostholdet og kun ved å begynne å jobbe i klesbutikk (gikk fra stillesittende til å tusle rolig rundt i butikken 5 timer tre, dager i uka). Jeg verken trente eller levde på diett, men gikk ned i vekt bare av å jobbe i butikk (kun lett rusling rundt, svært sjeldent noe mer fysisk arbeide).

Jeg kjenner jeg blir litt forvirret over hvor vanskelig det skal være... Noen input fra folk med peiling på trening? Kom gjerne også med innspill dersom du har prøvd Zumba og har meninger om virkningen av dette, og spesielt dersom du i utgangspunktet var overvektig og lite aktiv før du startet med Zumba.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

* fem timer, tre ganger daglig skulle det stå. En liten kommafeil der...

AnonymBruker
Skrevet

Gaad, jeg roter idag... "Fem ganger, tre ganger i uka", selvsagt...

• Liker 1
Gjest pepsimaxpower
Skrevet

du må minske inntak av kalorier + spise sundt + øke trening slik at du forbrenner flere kalorier enn du spiser.

Skrevet

Selvfølgelig er det mulig å gå ned i vekt av zumba, bare du får opp pulsen.

• Liker 5
Skrevet

Det er svært få treningsformer som gir nok volum til at du går ned i vekt effektivt uten at det er stor fare for overtrening. Vel å merke for nybegynnere.

Dersom du skal gå ned i vekt har du absolutt mest å hente på å gjøre noe med kostholdet. For noen funker kalorirestriksjon for andre varianter av lavkarbo. Du må nesten lese litt selv og prøve deg frem. Den største feilen de fleste gjør er at de ikke setter seg nok inn i hva de forskjellige kostholdene innebærer og gjennomfører en slags kvasiløsning. Hvis du skal få resultater må du gjøre det ordentlig.

Hvorfor skal du da trene? En av grunnene er at det øker kroppens behov for energi. Så du får en liten boost på forbrenningen. I tillegg vil det, dersom du ikke ødelegger med å spise mye raffinerte karbohydrater som sukker og hvitt mel, bidra til økt bruk av fett som energi.

Etterhvert som kondisjonen blir bedre og kroppen lettere vil du oppleve at ting er lettere å gjøre. Alt fra å gå i trapp til å løpe etter bussen.

I utgangspunktet er det viktigst at du velger en treningsform du vet du klarer å fortsette med. Hvis du skal bli mer avansert og gjerne forme kroppen (les få mer muskler) så er styrketrening tingen.

Skrevet

Jeg er blitt veldig glad i Zumba trening. Det er mye trening for hofter, mave, rumpe. Og det ses godt på kroppen at du trener Zumba. Spseielt på mave og rumpe. Ved Zumba trening forbrenner man godt. Klart man går ned i vekt, men som ved all trening (hvis målet er å gå ned i vekt), så kan man jo ikke spise ubegrenet for det. Trening gir som oftest større matlyst. Det er uten tvil at man får fastere og flottere figur ved å trene Zumba.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei poenget er jo at jeg ikke har planer om å øke inntaket parallelt med treninga, for da går det jo tross alt opp i opp og så er man like langt. Jeg har aldri vært noen storspiser og har egentlig ganske lite sultfølelse, så jeg tror jeg fint skal greie å ikke hive innpå mer mat. Grunnen til at jeg er overvektig er ikke at jeg spiser for mye (store porsjoner, mange måltider osv.), men at jeg spiser feil og beveger meg for lite.

Jeg har planer om å bli flinkere i forhold til kosthold, men vil ta ting steg for steg og sette meg små mål. Mål jeg vet er overkommelige uten at jeg går lei eller gir opp. Derfor vil jeg først starte opp med å bli mer aktiv og få bedre kondis, og dermed også få innarbeidet gode vaner med at jeg skal gjøre noe fysisk hver dag. så kommer kostholdet etterpå.

Bra å høre flere har opplevd endring av Zumba og synes det er bra trening. Jeg har bestilt Exhilarate-settet med toning-sticks og skal prøve i noen måneder fremover. Så får vi se hva som skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Zumba er vel det minst effektive, men absolutt bedre enn ingenting. Du går i ned i vekt av Zumba alene, om du fremdeles er i kalorioverskudd eller energibalanse skjer det ingenting positivt med vekten.

Zumba gir ingen muskler (men mindre man er svært utrent), så kroppen blir ikke super pga det.

Zumba er for meg en form for kondisjonstrening (som kan bidra til vekttap), men langt fra den mest effektive formen. Likevel, at man trives med noe er vel så viktig som at det er effektivt:)

Man må ta det for det det er. Det jeg misliker med Zumba er at reklamen er villedende. Zumba er relativ lett kondisjonstrening, ingenting mer. Mange liker dte og all aktivitet er bra, men når folk tror de skal få supertrent kropp kun av det, syns jeg reklamen villeder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du går ikke ned i vekt av Zumba alene...

Rar skrivefeil som snek seg inn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen ambisjoner om å bli muskuløs eller få en veltrent fitnesskropp med flat mage, men vil bli sprekere, sunnere og litt lettere.

Det er nesten så det går en liten djevel i meg og sier "kom igjen, peis på med Zumba og bevis at det virker!" Jeg nekter å tro at det har null virkning på en helt utrent, overvektig kropp.

TS.

Skrevet

Å gå ned i vekt handler om kalorier inn - kalorier ut uansett. Tingen med Zumba (ihvertfall hjemme i stua) er at man ikke nødvendigvis forbrenner en nevneverdig forskjell. Jeg har både DVD-er hjemme og har vært mye på timer. Det er mye mer slitsomt på timer enn hjemme, men sammenlignet med annen trening så er det "ingenting".

Si at du forbrenner 500-600 kcal (tatt ut av lufta) på 45 min med spinning, så forbrenner du kanskje 250 kcal på 45 min med Zumba.. I det store og hele så er det ikke all verden om du likevel ikke har tenkt å legge om kostholdet.

Jeg merket ikke stor forskjell med Zumba ihvertfall, annet enn at jeg brukte det som basis for å komme opp i normal form (jeg var i veldig dårlig form). Det er først nå når jeg har begynt å trene styrke og går på PulsStep og PulsSpin at jeg har begynt å gå ned i vekt og merker på kroppen at jeg begynner å komme i nogen lunde grei form.

• Liker 1
Skrevet

Si at du forbrenner 500-600 kcal (tatt ut av lufta) på 45 min med spinning, så forbrenner du kanskje 250 kcal på 45 min med Zumba.. I det store og hele så er det ikke all verden om du likevel ikke har tenkt å legge om kostholdet.

måtte bare kommentere dette: De færreste forbrenner så mange kcal på en spinningtime...... På treningssenteret der jeg går, har de en oversikt over ca forbrenning på de forskjellige treninger og på 45 min spinning er det - ved normal intensitet - drøyt 300.

Det er litt deprimerende dette med kcal-forbrenning, det er nemlig ofte mindre enn man tror (håper) :sjenert:

Personlig tror jeg det er viktig å gjøre noe man liker - og så får man heller la kcal-forbrenningsfokuset ligge. Min erfaring (og jeg er av de som "aldri" har trent og hatet gym etc) er å gjøre ting man liker, så kommer kcal forbrenningen etterhvert. Nå - etter en del år - trener jeg mer og hardere enn noensinne - men hvis jeg skulle hørt på alskens råd/meninger hadde jeg sikkert sittet hjemme fremdeles. For jeg hadde ikke turt å prøve, når "alle" skal mene ditt og datt om det jeg gjør.

Et av de rådene er det voldsomme fokuset på at man pøser på med mat etter treningsøkter "fordi det skal bidra til restitusjon". Er man - som jeg - for tykk (i den lavere enden av overvektig iflg. BMI) så er det helt unødvendig å spise ekstra kcl etter trening. Det må i såfall komme istedenfor annen mat i løpet av dagen.

Til ts vil jeg iallfall si: kjør på med Zumba hvis du liker det! Det hjelper helt sikkert, hvis du fortsetter som i dag med mat og ikke øker pga trening. Men som addict også var inne på: hvis du ikke er en djevel til å motivere deg selv, så tror jeg og at du får trent mer og bedre på et senter enn hjemme i stua. Jeg er iallfall sånn at jeg tar i ekstra når noen pusher meg. Står jeg alene så blir det veldig fort veeeeldig slitsomt. Men vi er forskjellige, så kanskje du greier det selv om jeg ikke gjør det :gjeiper:

lykke til!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for motiverende ord, regine!

Når jeg leser her inne på KG om trening og vektnedgang virker det ofte som at folk alltid tar utgangspunkt i høvelig normalvektige folk som bare har noen kilo ekstra og litt dårlig kondis. Er det ikke sånn at jo tyngre man er jo mer forbrenner man iløpet av en økt? Og jeg vil jo også tro at det er lettere å gå ned i vekt når man faktisk er overvektig og ikke bare "litt rund" eller har "kosemage", som jo her inne betyr slank med knappe to kilo ekstra fett på kroppen. Det er også veldig fokus på å trene seg fit, og det vil jo da si å trene seg sylslank og muskuløs. Da vil jeg nok tro at Zumba er helt bortkastet da det ikke er verken hard nok trening eller bygger muskler.

Men jeg er ikke ute etter å få en veltrent fitnesskropp, jeg er ute etter å gå ned litt i vekt, få bedre kondis og føle meg bedre. Jeg er såpass overvektig at jeg har en del å ta av, men er likevel ikke ute etter ny bikinikropp. Jeg vil ned ca en klesstørrelse og klarer jeg det er jeg storfornøyd og fortsetter i samme traltene for å vedlikeholde den størrelsen. Som jeg nevnte tidligere har jeg opplevd for noen år siden å gå ned en hel klesstørrelse uten at jeg gjorde noe for det. Kostholdet var samme som før, men jeg fikk en hakket mer fysisk jobb som innebar å tusle rundt eller stå i fem timer. Denne jobben hadde jeg tre dager i uka maks. Hvis kosthold er så alfa og omega, hvordan kunne jeg gå ned en klesstørrelse på noen få måneder uten å endre kosthold og bare ved å gå litt mer i uka? Jeg trente ikke utenom jobb, så eneste treninga mi var gjennom jobben (å gå rundt i en klesbutikk). Dette er et lite mysterium for meg...

Men jeg skal ihvertfall starte opp med Zumba, og selv om jeg ikke tenker å starte opp diett skal jeg passe litt på hva jeg spiser. Og så skal jeg benytte sommerhalvåret til å gå turer også. Så får vi se hva som skjer med kroppen :) Jeg er en av dem som faktisk tyner meg selv like mye foran TVn som i en treningssal, så det blir ikke noe unnasluntring selv om ingen ser meg! ;)

TS.

Skrevet

måtte bare kommentere dette: De færreste forbrenner så mange kcal på en spinningtime...... På treningssenteret der jeg går, har de en oversikt over ca forbrenning på de forskjellige treninger og på 45 min spinning er det - ved normal intensitet - drøyt 300.

Det er litt deprimerende dette med kcal-forbrenning, det er nemlig ofte mindre enn man tror (håper) :sjenert:

:klaske: du leste ikke at jeg skrev "(tatt ut av lufta)", bare for å bevise et poeng da? :P

Forøvrig så beviser jo det at Zumba er enda mer ineffektivt.. :krangle:

Skrevet

Men lykke til TS :) Håper at du får de resultatene du ønsker og at du finner den typen trening som passer for deg :) Alt er bedre enn ingenting! :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Zumba er gøy, og når jeg skal trene er det viktig for meg, ellers mister jeg lettere motivasjonen og da er jeg like langt. Derfor fungerer Zumba fint her i gården, men jeg kombinerer det med annen trening, f. eks Corebar.

Jeg er enig med de som sier at du mest sannsynlig får mer utbytte av Zumba som gruppetrening på senter enn hjemme i din egen stue. Da blir du pushet og der jeg trener legger de gjerne inn litt styrke og sørger for at deltakerne får opp pulsen i løpet av timen også. Videre må jeg si at jeg synes jeg får mer ut av treningen nå enn i begynnelsen, etter å ha vært med noen timer kan jeg trinnene og da tar jeg i mer og da blir jeg også mer sliten. Nå er jeg ikke i tvil om at jeg får en del ut av zumbatreningen, men det er klart jeg er ikke i knallform og det kan selvfølgelig være årsaken.

AnonymBruker
Skrevet

For meg skiller det ikke så mye i helt når jeg koser meg med zumba eller sitter i sofaen, men går alltid ned fra str 52 til 48 om jeg husker være dag i minimum en uke... :)

AnonymBruker
Skrevet

For meg skiller det ikke så mye i helt når jeg koser meg med zumba eller sitter i sofaen, men går alltid ned fra str 52 til 48 om jeg husker være dag i minimum en uke... :)

helt=vekt

være=trene.

autokorrekt...

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Skiller det ikke så mye mellom å trene Zumba eller sitte i sofaen, men likevel klarer du å gå ned over en klesstørrelse på ei uke vha Zumba? Utdyp gjerne, for den skjønte jeg ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...