Smørblomsten Skrevet 18. april 2012 #1 Del Skrevet 18. april 2012 Min bestemor er død Hun bor 6-7 timer unna med bil. Noen som vet regler eller hva man har krav på av fri fra jobb? Jobber i privat sektor. Noen sier man får 1 dag, andre sier 2 hvis det er lang reisevei og nær familie, en siste sier man kan få fri for reisevei TIL begravelse, fri på begravelsesdagen og fri HJEM dagen etter begravelsen, altså tre dager? Noen som vet? Jeg har dessverre IKKE råd til flybillett og må derfor kjøre langt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adelia Skrevet 19. april 2012 #2 Del Skrevet 19. april 2012 På min arbeidsplass er det noe som heter velferdspermisjon. Det vil si at du får permisjon med lønn. Det skal brukes når du feks skal i begravelse, legetimer osv. Når min onkel døde, så måtte jeg reise med fly. Da fikk jeg p/m lønn torsdag, fredag og mandag.. Vet ikke om dette er vanlig da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #3 Del Skrevet 22. april 2012 I privat sektor varierer dette veldig. Jeg jobbet i et stort og anerkjent privat firma for noen år tilbake da min daværende svigermor i England døde. Jeg fikk ikke velferdspermisjon i det hele tatt, ikke engang én dag. Fikk beskjed om at jeg kunne søke om å bruke feriedager, uten noen garanti for at jeg ville få det godkjent. Så dette varierer nok veldig, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 22. april 2012 #4 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg fikk 3 dager fri med lønn da bestemoren min døde. Jeg bor i Rogaland og skulle til Møre i begravelse. Jobber i statlig bedrift. Du som ikke fikk fri for svigermor, det regnes vel ikke som familie i rette linjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 1. mai 2012 #5 Del Skrevet 1. mai 2012 Jeg fikk 3 dagers velferdsperm da min far døde. (Foreldrene mine var bosatt "en dagsreise" unna.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
barnesangen Skrevet 1. mai 2012 #6 Del Skrevet 1. mai 2012 på min arb.plass (kommunal sektor) har vi velferdspermisjon med lønn inntil 3 dager. En dag til reise opp og ned, og en dag til begravelsen. Veldig fin ordning som kommer mange ansatte til gode i livets forskjellige faser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #7 Del Skrevet 1. mai 2012 Nå tror jeg også at arbeidsgiver bruker skjønn når permisjon vurderes. Velferdspermisjon med lønn kan man vel få ved nær familie, som foreldre, søsken, barn og ektefelle. Får man permisjon med lønn utover det har nok arbeidsgiver vært snille og brukt skjønn. På min arbeidsplass (kommunal) tas det ikke lenger menneskelige hensyn, det er kun økonomi som gjelder, å vi ville ikke fått permisjon m/ lønn utover nærmeste familie som jeg har ramset opp her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2012 #8 Del Skrevet 1. mai 2012 Nå tror jeg også at arbeidsgiver bruker skjønn når permisjon vurderes. Velferdspermisjon med lønn kan man vel få ved nær familie, som foreldre, søsken, barn og ektefelle. Får man permisjon med lønn utover det har nok arbeidsgiver vært snille og brukt skjønn. På min arbeidsplass (kommunal) tas det ikke lenger menneskelige hensyn, det er kun økonomi som gjelder, å vi ville ikke fått permisjon m/ lønn utover nærmeste familie som jeg har ramset opp her. Ikke permisjon med lønn for svigermor eller svigerfar i kommunal sektor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #9 Del Skrevet 2. mai 2012 Ikke permisjon med lønn for svigermor eller svigerfar i kommunal sektor? Det kan jeg ikke tenke meg, men jeg kan selvsagt ta feil pluss at det er nok stor forskjell fra sted til sted. I min kommune er det snakk om økonomi hele veien å det tas ikke menneskelige hensyn hverken når det gjelder ansatte eller hjelpetrengende personer i kommunen. Synd men sånn har det blitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eudyptula Skrevet 2. mai 2012 #10 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg jobber i det offentlige, og hos oss står det i personalhåndboken at det kan gis velferdspermisjon inntil 3 dager for begravelse. Det gjelder både egen familie og ektefelle/samboers nærmeste familie. Imidlertid er det slik at velferdspermisjoner ikke er noe man har krav på, men noe man kan få. Jeg har dog aldri hørt at en slik permisjonssøknad er blitt avslått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2012 #11 Del Skrevet 2. mai 2012 Jeg jobber i det offentlige, og hos oss står det i personalhåndboken at det kan gis velferdspermisjon inntil 3 dager for begravelse. Det gjelder både egen familie og ektefelle/samboers nærmeste familie. Imidlertid er det slik at velferdspermisjoner ikke er noe man har krav på, men noe man kan få. Jeg har dog aldri hørt at en slik permisjonssøknad er blitt avslått. Også er det forskjell på velferdspermisjon med lønn og uten lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 29. mai 2012 #12 Del Skrevet 29. mai 2012 Jeg er arbeidsgiver i det offentlige og gir inntil tre dager permisjon med lønn. Er arbeidstakeren utenlandsk og mister noen i hjemlandet kan denne forlenges. Eksempelvis hadde jeg en arbeidstaker som mistet tre familiemdlemmer i nær familie i en ulykke. Han fikk 10 dager permisjon med lønn fordi han måtte reise langt (alle har 12 velferdspermisjonsdager i året i vår kommune) Jeg skiller ikke på om det er nær slekt eller en venn som er død. En kan ha en nærmere relasjon til en nær venn enn til en bestemor i mange tilfeller. Vi har derfor valgt å gå bort fra rett oppadstigende eller nedadstigende linje! Jeg bruker skjønn når arbeidstakeren søker og har aldri avslått en permisjon om velferdspermisjon i forbindelse med begravelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montefalco Skrevet 29. mai 2012 #13 Del Skrevet 29. mai 2012 Det kan jeg ikke tenke meg, men jeg kan selvsagt ta feil pluss at det er nok stor forskjell fra sted til sted. I min kommune er det snakk om økonomi hele veien å det tas ikke menneskelige hensyn hverken når det gjelder ansatte eller hjelpetrengende personer i kommunen. Synd men sånn har det blitt. Offentlig sektor har vesentlig bedre ordninger enn privat for velferdspermisjoner. Mange private bedrifter har det ikke i det hele tatt. Mange steder er det kun foreldres begravelse en får fri med lønn for å delta i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå